De drie nichemerken Bugatti, Lamborghini en Ducati vallen niet helemaal lekker in de strategie van VAG. Moeten ze het veld ruimen?
Zoals je misschien wel hebt meegekregen – het lijkt ons sterk van niet – is Volkswagen en de Volkswagen Groep bezig met bezuinigen. En dan niet links, rechts en in het midden mensen de laan uit sturen, maar bezuinigen op uitstoot van auto’s. Dit keer eerlijk.
Topmerken
Bij Volkswagen, SEAT, Skoda, Audi en Porsche lukt dat op zich prima. De ID.3 en ID.4 laten zien hoe het in het klein kan en die nemen ook de Skoda Enyaq iV en SEAT el-Born mee. De Audi e-tron vertegenwoordigt Ingolstadt en ook Porsche weet met de Taycan een toffe elektrische auto neer te zetten. Met wellicht de uitzondering van Porsche zijn dit volumemerken. Maar VAG heeft ook nog andere, wat hoger opererende merken. Neem Bentley, al gaat elektrificatie daar langzaam ook een rol spelen. Nee, we hebben het over het serieus snelle spul. Bugatti, bekend van de W16-motor, Lamborghini, bekend van atmosferische V12’en en V10’s en Ducati, die zonder elektrificatie bloedsnelle motorfietsen bouwen.
Elektrisch?
Bij deze merken lag de nadruk nog niet op elektrificatie. Maar daar moet verandering in komen, of in ieder geval moet er een revolutie ontstaan. Aan de eisen moet immers voldaan worden en dat werkt niet met de gigantische motoren die in een gemiddelde Bugatti of Lamborghini liggen. Vandaar dat het lot van deze drie merken bepaald gaat worden in november, zei CEO Herbert Diess op een aandeelhoudersconferentie. Dat lot kan variëren van een radicaal nieuwe elektrische toekomst, tot verkoop van de merken. Zoals we recent hoorden schijnt Rimac wel oren te hebben naar Bugatti, bijvoorbeeld.
e-Ducati
Bugatti en Lamborghini leven dus tot november even in onzekerheid, voor Ducati is er al iets meer concreet. Markus Duesmann, die de R&D van VAG in de gaten houdt, zegt dat een elektrische Ducati zegt ‘dat het niet lang meer duurt voordat we een elektrische Ducati zien’. Wel moet een model zoals dat qua performance en helemaal qua rijbereik gelijk staan aan een Ducati met een benzinemotor.
Dat de CEO van Lamborghini is overgestapt naar F1 heeft trouwens weinig te maken met deze beslissing. Eventuele verkoop van Lamborghini wordt niks over gezegd, dus het is te hopen dat VAG samen met Bugatti en Ducati een plan kan opstellen voor dit Italiaans-Franse drietal. (via Reuters)
HZW zegt
Kan me niet voorstellen dat de merken Lamborghini en Ducati in de verkoop gaan, Bugatti is een ander verhaal.
Al zou ook de volgende generatie Bugatti gewoon een super EV kunnen worden met bv 4 motoren en 1000+ pk.
HIM zegt
Ducati krijgt Quattro aandrijving
moveyourmind zegt
Heb ergens gelezen dat alleen de linksgestuurde versies dat krijgen.
dunhozzie zegt
Lamborghini verdient beter. De rest kan me gestolen worden
Boomer zegt
Wat een onzin, zonder VAG was lamborghini al 20 jaar geleden dood gegaan.
dunhozzie zegt
Absoluut. Dat bestrijd ik ook niet. Maar ik heb wel een warm hart voor Lamborghini, Bentley en Skoda en niet voor de rest van het concern. Dat mag je raar vinden maar daarom is het subjectief.
Ah ik denk dat ik je comment nu snap: Dat beter verdienen ging over electrificatie en/of in de uitverkoop zetten als ware het waardeloos
pjotr zegt
Ik heb zo’n vermoeden dat Ducati van de drie het enige merk is waar geen geld bij moet…
raceface zegt
@pjotr: ik denk dat de huracan en urus voldoende opleveren hoor..
autogeak zegt
Ik wordt echt oprecht verdrietig van dit soort berichten. Dat er straks enkel nog maar stofzuigers rondrijden komt steeds dichterbij.
tortuga zegt
@autogeak: daar draait het inderdaad om, door deze 3 te verkopen hebben ze minder kans op milieu boetes ?. Schijtluizen daar bij Vag
leonlampe zegt
@tortuga: misschien moet Lamborghini wel apart omdat kleinschaligere autobedrijven meer mogen uitstoten
tortuga zegt
@leonlampe: lamborghini is niet meer kleinschalig nu zeker met het succes van de Urus. Bugatti daar in tegen kan ik nog snappen
MaartenD zegt
@autogeak: ik word oprecht verdrietig van -dt
arias zegt
Op Lamborghini’s zit veel winstmarge op. En daarnaast draaien ze ondanks de coronacrisis toch niet slecht, in iedergeval nog steeds meer dan aantal jaren geleden. Het zou mij dom lijken om Lamborghini van de hand te doen.
henkp1 zegt
Is er echt niks aan de hand bij Vag?? Toch geld nodig daaro in Wolfsburg?
maferick74 zegt
Sjoemelen kost geld en blijkbaar leveren deze merken te weinig op. T gaat altijd om geld te verdienen? Als t veel oplevert waarom dan verkopen? Onder de streep blijkbaar niet voldoende.
karaya zegt
Ik zie Lamborghini nog liever ten onder gaan dan aan te moeten zien hoe het merk door de boekhouders van VAG om zeep wordt geholpen.
Ducati is die dans gelukkig ontsprongen.
moveyourmind zegt
Kunnen ze niet gewoon sjoemelen door de UP in een Lamborghini en Buggativariant te verkopen, zoals Aston Martin ooit met de Cygnet kwam om de gemiddelde uitstootcijfers te drukken.
Richmond zegt
@moveyourmind: toen ging het om CO2 waarde op basis van catalogus. Je hoefde hem niet te verkopen, maar wel in het modellen aanbod hebben. Nu gaat het om daadwerkelijk verkochte en op kenteken gezette auto’s
pindakoning zegt
Had eigenlijk verwacht dat Bentley als eerste (naast Bugatti) geloosd zou worden
Zou mij verbazen als Ducati verlieslijdend is, maar qua focus zou ik het enigszins snappen als ze dat van de hand doen
sirdrinksalotofpetrol zegt
Het is vrij simpel, voor iedere Huracan moeten ze bij VAG 3 ID.3’s verkopen om onder de gemiddelde CO2 uitstoot van 95 gram CO2/km te blijven zoals opgelegd door Brussel voor 2020. Gezien het feit VAG nog niet heel veel ev’s verkoop t.o.v. van modellen met verbrandingsmotoren, kan ik me voorstellen dat ze de grote CO2 producenten er uit willen gooien. Enerzijds imagoverbetering en minder kans op CO2 boetes uit Brussel en anderzijds weer extra geld voor het investeren in fabrieken voor de bouw van elektrische auto’s in China.
MaartenD zegt
Kan Romano Artioli Bugatti niet weer overnemen?;) Toen de Italianen Bugatti in handen hadden werden er tenminste bijzondere auto’s gebouwd ipv de VAG modellen. Anders mag het qua historie wel in handen komen van een rijke Fransoos
krikke240z zegt
@maarten020: want een rijke fransoos heeft automatisch ook jouw smaak?
MaartenD zegt
Je snapt mijn punt niet maar ik wil het best voor je uitleggen hoor. Aangezien Bugatti een Frans merk is lijkt het mij wel toepasselijk dat een Fransoos het koopt. Aangezien ik niet verwacht dat een arme Fransoos Bugatti kan kopen heb ik er rijke Fransoos bijgezet. Niet meteen die typische Nederlandse zeursnor uithangen, nergens voor nodig ;-)
Dutchdriftking zegt
Is dit de reden waarom we nog altijd geen opvolger van de Aventador zien? Is er gewoon geen opvolger?! Zou toch heel jammer zijn. Was er voor dergelijke merken geen uitzondering? Het is nu niet dat ze zoveel modellen maken tenslotte.
Esprit_de_Flandre zegt
De Chinezen staan nu al aan te schuiven om hun bod te doen…
lamborghiniaventador zegt
Ze kunnen toch Turbo S elektromotoren gebruiken van de Taycan en doorontwikkelen? Het concern deelt alles onder merken, waarom willen ze dat dit keer niet doen..