Ze hebben die gasten in Sant’Agata Bolognese helemaal niet nodig.
Built not bought. Die vakterm hebben deze vader en zoon uit de Verenigde Staten met recht verdiend. De twee hebben besloten een Lamborghini Aventador te bouwen. Een flink doe-het-zelf project, want een handleiding bestaat immers niet. Als inspiratie hebben ze een Aventador Superveloce LP760-4 Roadster in het achterhoofd.
De auto wordt gebouwd aan de hand van onderdelen die uit een 3D-printer komen. Laat de veiligheidsexperts van de Euro NCAP het maar niet horen. Met een 650 dollar kostende QIDI Xpro 3D printer en nog twee goedkopere printers zijn vader Sterling Backus en zijn zoon begonnen aan het project.
Het is een serieus project geworden. De onderdelen werden in kleine stukken geprint en vervolgens met methacrylaatlijm aan elkaar geplakt. Daarnaast werden de onderdelen in een koolstofvezel omhulsel gedoopt om de boel enigszins te verstevigen. Het is meer dan een groot schaalmodel, de auto kan daadwerkelijk rijden.
De krachtbron is een 5.7-liter GM LS1, afkomstig van een Chevrolet Corvette uit 2003. Het blok werd voorzien van turbo’s om het gevaarte enigszins snel te maken. Dat gezegd hebbende, we hebben slechtere replica’s van supercars gezien. Meneer Backus doet het helemaal niet verkeerd. Via YouTube en sociale media kan het avontuur gevolgd worden.
Fotocredit: lasersterling via Facebook. Met dank aan iedereen voor de tips!
gertjan2012 zegt
Nou heb ik toevallig nog ergens een oude HP printer staan……
Dutchdriftking zegt
Straks het interieur bekleden met Alcantara en de body mooi spuiten, dan kan je er best iemand mee voor de gek houden. Ik zie er dan nog altijd niet het nut van in, maar ieder zo z’n hobby.
duckmefaddy zegt
Ik bouw tegenwoordig juist 3D printers uit oude Lamborghini onderdelen
towi1989 zegt
Wow, een rijdend kaartenhuis.
stationcar zegt
Dit is toch gewoon gaaf, ik hoop voor ze dat het allemaal heel blijft en ze er uiteindelijk een hoop lol aan beleven. De sterkte van het materiaal lijkt me wel een dingetje, maar dat moeten ze zelf maar uitvogelen.
tvr1974 zegt
@stationcar: de lijm die ze gebruiken is componentenlijm en gaat in principe niet meer los… Worden ook o.a. delen van vliegtuigen mee gelijmd maar ook treinen schepen en in de autoindustrie….
Ben wel zeer benieuwd of zoiets door een keuring komt..
stationcar zegt
@tvr1974:
Ik begrijp dat de los geprinte delen in principe niet meer loskomen, ik vroeg me vooral af wat de sterkte van het geheel is. Laten we eerlijk wezen, een normale auto wordt ook niet van plastic uit een 3D printer gemaakt maar van metaal of koolstofvezel, dat is niet voor niks.
wimof zegt
@tvr1974: Ik denk dat ze bij de keuring met hun mond vol tanden er staan naar te kijken.
E34M5Touring zegt
@tvr1974: Gewoon registreren in Florida, daar krijg je alles op kenteken.
Loek zegt
@e34m5touring: ook mijn zus?
fisto zegt
@720s: nee, maar die wil toch niemand rijden
mats106rallye zegt
Gaaf zeg!
Robert zegt
Dit geeft toch een heel nieuwe invulling aan het fenomeen ‘patchwork’. Dat is toch bij uitstek wat je niét aan je auto gedaan wil hebben…
Het ziet er fantastisch uit, maar er gaan filmpjes en blogs rond op het internet van mensen die dit ook doen, met kippengaas, papier maché en purschuim. I rest my case.
Gulli zegt
Komt het chassis ook uit de printer?
legion1349 zegt
Zo’n project is retegaaf, maar ik zou dan geen bestaande auto proberen te kopiëren.
Edge zegt
Ik waardeer het stukje huisvlijt, maar bij zoiets vraag ik mij toch altijd af: Waarom? Als je een Aventador moet gaan namaken moet je modellen maken van een echte, op basis daarvan de modellen voor je 3D printer maken en dan moet je de boel nog in elkaar zetten. Kun je dan niet beter meteen iets unieks ontwerpen?
emping zegt
@Edge: dat je een auto kan bouwen/printen wil niet zeggen dat je er ook 1 kan ontwerpen, dat is een vak apart.
mashell zegt
@edge: iets unieks ontwerpen is heel moeilijk, veel moeilijker dan kopieren. Britse kitcars tonen vrijwel allemaal aan dat oogstrelend design echt een vak is (dat op de kitcar school niet onderwezen wordt).
fileflirter zegt
Zo dan wel respect voor het vakmanschap, heb alleen niets met wannabe replica’s.
ghost zegt
Het is dat de overheden super veel dingen reguleren anders kon je nu al de gekste dingen printen uit een 3D-printer…bouwtekeningen voor wapens en dergelijke behoren al tijden tot de opties. Vroeg of laat print je ws ook en nieuwe voorbumper in 24uur. Als je alleen denkt aan alle logistieke afname, kunnen we nu wel stoppen met elektrisch rijden. Geen logistiek maar nodig, we printen alles ter plaatse.
frank2b zegt
Briljant dit!
3D-printen is de toekomst. Over een decenniaatje of twee kopen we geen auto meer maar een 3d-printmodel.
blackmilo zegt
Laventador