Voor het eerst heeft de elektrische auto meer zakelijke kilometers gemaakt dan een diesel.
Een leasauto uitkiezen en dan voor zo’n romige diesel gaan. Dat is toch lekker naar klanten tuffen. Het is ook een beeld van vroeger, want tegenwoordig is het helemaal niet meer normaal om voor een diesel te gaan. Je werkgever kan zelfs verplichten een elektrische auto te kiezen.
Zakelijke kilometers vooral elektrisch
Inmiddels is diesel zo exotisch dat zakelijke rijders in Nederland voor het eerst meer kilometers maken met een elektrische auto. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat hier om zowel leaseauto’s als bijvoorbeeld ondernemers die hun privéauto voor zakelijke doeleinden gebruiken.
De zakelijke rijders reden gemiddeld zo’n 20.000 kilometer af in 2023. In een kwart van de gevallen gaat het om kilometers afgelegd met een elektrische auto. Omdat het aantal dieselrijders jaarlijks daalt heeft de elektrische auto inmiddels de dieselbeukers ingehaald. Diesels waren vorig jaar goed voor zo’n 14 procent van de zakelijke kilometers.
Dat terwijl het aantal zakelijke rijders met een elektrische auto in hoog tempo toeneemt. Alleen al in vergelijking met vijf jaar geleden hebben we het over een vertienvoudiging.
Diesel en EV’s daargelaten. Benzine is nog altijd koning onder de zakelijke rijder. Dik de helft van de zakelijke kilometers worden afgelegd met een benzineauto. Je ziet onder leaserijders ook geregeld dat de voorkeur toch ligt bij een benzineauto, als ze dit van de werkgever nog mogen kiezen. In vergelijking met vijf jaar geleden zijn afgelegde zakelijke kilometers met een benzineauto met 50 procent gestegen.
Niet alleen zakelijk is benzine de favoriet. Ook onder particulieren is het met afstand de populairste brandstof. Ondanks de opkomst van elektrisch rijden worden nog altijd 80 procent van alle kilometers afgelegd met een auto op benzine.
Heb jij ooit de keuze moeten maken tussen elektrisch of benzine met je leaseslee? Laat het weten, in de comments!
Foto: Audi S6 TDI
racerx zegt
Gezien de financiële voordelen en verplichtingen vanuit sommige werkgevers ook weinig verrassend. Daarnaast, als je thuis kunt laden is een EV voor binnenlandse zakelijke km’s (tot 3-400km per dag) uitermate geschikt.
gekketurbo zegt
Prima! Al die zakelijke kilometers over naar EV’s en dan ruimte voor de liefhebbers van veel cilinders…
heckblende zegt
blijven geloven in sprookjes
en straks janken
Robert zegt
Ben jij misschien een kloon an @lincoln ..
Je mist enkel de puntjes ..
Lynkesoep zegt
Heb een vervangende ICE auto hier staan ivm onderhoud aan een van onze elektrische auto’s. Hoe we ooit hebben kunnen denken dat brandstof superieur zou zijn aan elektrische aandrijving is mij een groot raadsel. De enige reden zou kunnen zijn dat mensen bang zijn om niet te kunnen snelladen onderweg. Nou, zelfs in Italië hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Ik ben om. Zakelijk en privé
DeWitteCondor zegt
Het hangt gewoon af van wat je erin zoekt. Voor woon-werkverkeer, files en ritjes naar de supermarkt volstaat een EV prima en hoef je die niet te laten staan voor een wagen met een schraapdiesel of 3 cilinder torretje, mits lease. Maar als je m moet kopen zou ik wel 3x nadenken op dit moment
Allison Burgers zegt
Ha, herkenbaar. Ik ben nu een paar weken “in between EV’s” en rij nu in een hagelnieuwe handgeschakelde Golf 1.5TSI. Auto is dikke prima, maar die aandrijflijn… wat een primitief gedoe. Had ik niet (meer) verwacht.
V8Vantage zegt
Nou, als je een échte romige diesel (of benzine) hebt…. Dan mis je geen EV ;-) Althans dat is mijn ervaring met 3 – 4 maanden juist een EV als tussenoplossing gehad te hebben. Nu kon ik overigens niet thuis opladen, maar de EV koste meer per km aan stroom dan een 3.0 zes cylinder diesel aan… diesel per km.
audirs3 zegt
@V8Vantage dat is dan wel hele dure stroom… Is dan ook beetje pech per gemeente, in Den Haag is het overal 20c/kwh. Andere gemeenten betaal je soms het (drie)dubbele. Dan valt die rekensom plots heel anders uit. Zeker als je wegenbelasting ook nog mee gaat nemen.
maotje zegt
@v8 vantage ik wil die onderbouwing van stroomprijs tegenover dieselprijs van je weleens zien. Ik weet niwt waar je woont. Maar hier in nederland lijkt me dat onmogelijk.
V8Vantage zegt
@maotje Dat heb vorig jaar in eerdere post al eens uit een gezet. En wellicht dat het “kost meer” gevoelsmatig in het afgelopen jaar wat “meer” geworden is :-) Hoe dan ook valt het nog steeds tegen. Ik heb toen dik 12.000 km gereden (dat betekend meer dan 12k maar minder dan 12,5k) in drie maanden. Omgerekend kwam ik op 12 ct / km en op dat moment had ik nog niet de laatste facturen gekregen van de laadsessies. Die kwamen 3 maanden later nog steeds binnen….. Maar laat ik het dan maar op 13 cent per km houden (dat is méér dan 12 ;-)).
De gemeten diesel-periode was 7000km in één maand. Wat veel, maar de omstandigheden vroegen daar om. Ik kwam daar op 12 ct per km. Met wat rondjes Rotterdam, Maastricht, Arnhem op één dag en soms meerdere keren per week kom je daar wel aan.
Tuurlijk, was openbaarladen en de ene kostte 25 cent en de andere 87 ct en ik heb ook veel snelgeladen. Want geen eigen laadpaal… Maar neemt niet weg dat de kosten voor mensen zonder leasewagen en zonder eigen laadmogelijkheden voor de ‘brandstroom’ mij wel erg tegenvielen t.o.v. diesel.
maotje zegt
@v8vantage. Dat is geen berekening. Dit is gewoon een verhaal. Zoals we allemaal wel weten kan een verhaal mooier gemaakt worden dat t is.
Stroom kost hier aan de laadpaal 35 ct/kwh. Dat is voor 20 kwh (100 km) 7 euro.
Diesel kost hier bij de zelftank 1,619 /liter.
Een 3 liter diese mag je in je handjes wrijven met een verbruik van 1:20
5 x 1,619 is 8,10 euro
Dus dr klopt geen hol van.
Daarnaast heb je je mrb niet meegenomen. Waarom heb je die achterwege gelaten? Die hoort er ook bij. Als je die meereken zal het verschil enkel maar groter worden.
V8Vantage zegt
Wel zonde van heel mijn verhaal dat je het niet goed leest @maotje… Ik schrijf toch echt dat het alleen brandstof/stroomkosten betreft… En dat viel mij gewoon ontzettend tegen. De MRB beschouw ik in mijn geval als luxe toeslag….
Daarnaast vergelijk je die ene laadpaal met al die andere door het land heen die ik gebruikt heb inclusief snelladen… Dus om nou te zeggen dat alleen mijn verhaal niet klopt…
En ja, alleen op de snelweg zijn dat reële getallen :-) Misschien had je dat stukje ook even gemist?
Geeft niet hoor, de meeste mensen interpreteren wat ze lezen naar hun eigen beleving en waarheid. Ik ook af en toe.
maotje zegt
@v8vantage.
Ohja snelladen maar geen tanken langs de snelweg meewegen zeker?
Je maakt t verhaal zelf heel smeuig in. T voordeel van de diesel. Maar puntje bij paaltje valt t natuurlijk compleet door de mand.
Luxe toeslag…. Hoe verzin je het.
Wees gewoon realistisch.
monsieurleloure zegt
Ik ruil mijn 3 liter 6 cilinder diesel niet graag om voor een elektrisch kippenhok.
Een 1,0 3 cilindertje daarentegen wel
Nico zegt
Tja, ik rij met een Aston Martin v12, ben nog geen elektrische auto tegengekomen die ik fijner vind. En heb het twee keer geprobeerd met elektrisch en heb er enkel giga afschrijvingen aan overgehouden.
pier zegt
Romige diesel? Dat is een zescilinder, maar die lease je niet zakelijk. Dat zijn de 1.5 dci’tjes en 1.6 tdi’tjes. Dan rijdt elektrisch beter 🙂
Pordon zegt
Ik ben uiterst tevreden over mijn lease EV.
Zoveel zelfs dat ook de privé auto volgend jaar een elektrische wordt.
V8Vantage zegt
Nou, bij ons mag men kiezen. Ze krijgen een budget per maand en daar moet men het mee doen. EV, benzine, diesel, nieuw of 2e hands leasen. Allemaal afhankelijk van de persoonlijke situatie en/of voorkeur.