In goede staat een werkelijk schitterende bolide, deze 3200 CS. Dit exemplaar is echter verre van in een goede staat, al is de auto zeker te redden.
In 1961 presenteert BMW op de autoshow in Frankfurt misschien wel de belangrijkste auto uit haar geschiedenis. Nee, niet deze 3200 CS, maar de Neue Klasse. Een moderne middenklasser met sportieve rijeigenschappen en voor een schappelijke prijs. Er naast stond een schitterende coupé, met een prehistorische V8 met stoterstangen, niet-dragende carrosserie en een starre achteras. Juist, de 3200 CS.
Hoewel het misschien wel de mooiste auto is die BMW ooit heeft gemaakt, hadden de aanwezige journalisten amper oog voor deze luxewagen. Bertone tekende voor het design, al was hij die klus bijna misgelopen. Toen men aan het zoeken was naar een vervanger voor de BMW 503, kwam BMW’s toenmalige marketing manager er namelijk achter dat de body van een Lancia Flaminia Coupé met minimale aanpassingen op het BMW-chassis zou passen. Twee nieren er op en klaar! Gelukkig vond het hogere management zijn idee ridicuul en kreeg Bertone de opdracht een ontwerp te maken en te bouwen. Dat de auto verdacht veel lijkt op de Alfa Romeo Giulia GT is dan ook geen toeval.
Met slechts iets meer dan 500 gebouwde exemplaren, is de 3200 CS een zeldzaamheid gebleven. De meeste exemplaren zullen ondertussen gepoetst en wel in verwarmde garages staan, maar dit exemplaar heeft zijn leven op minder fortuinlijke manier doorgebracht. De auto schijnt al bijna 40 jaar stil ste staan en heeft in die tijd vooral stof staan te verzamelen. Voor die tijd is de auto nog ten prooi gevallen aan een eigenaar die de auto wilde verfraaien met extra lampen, badges en zwart geverfde bumpers.
Volgens de advertentie is de auto voor 99 procent compleet. De achtcilinder krijg je er ook bij, maar zul je wel zelf in elkaar moeten zetten. Verder zit er zo op het oog ook flink wat werk aan de carrosserie, die her en der flink lijkt aangetast door roest. Dat vertaalt zich wel in een relatief lage prijs. Met -op het moment van schrijven- nog 5 dagen te gaan, staat het hoogste bod op 18.200 euro. Geen geld voor een zeldzame, Duits-Italiaanse klassieker met V8!
bimmert zegt
Zozo een v8 met drijfstangen, dat is best bijzonder ja :)
Een heel bijzonder beestje dit inderdaad, maar de hoeveelheid werk aan de body doet me nu al de tranen in de ogen schieten, hier ben je wel even mee bezig.
Dizono zegt
@bimmert: foutje… dat moesten natuurlijk stoterstangen zijn…
bimmert zegt
@dizono: Haha, scheisse passiert zullen we maar zeggen ;)
willeme zegt
@bimmert: Het was mijn fout, niet die van @dizono… error met het vertalen ;)
p993 zegt
@bimmert: maar dan heb je ook wat…
theyoungsaablover zegt
@bimmert: rover had ook gewoon v8 motoren met drijfstangen. Deze motoren zijn ook veel in defenders gebruikt
oranje123456789 zegt
@bimmert: geen probleem, de koper zal hier 3 jaar aan spenderen, body, aandrijflijn, motor, interieur, alles tout court.
autofreaker zegt
IK BEN ONDERWEG
undifined1 zegt
Prachtig model! Je ziet er ook al een beetje de 2000cs / e9 in met name de c stijl
nofxke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Je moet er even een zak geld tegenaan gooien maar dan heb je wel iets schitterends.
tragepater zegt
Ik zou hem nog eens 40 jaar laten staan
Senne zegt
Toen Bmw nog écht mooie auto’s maakte.
Alhoewel de meeste merken toen wel enkele modellen hadden met een mooie lijn…
csx3000 zegt
Echt een hele lelijke auto en toch nog 500 gekken vinden die deze auto willen kopen.
Chapeau voor de auto verkopers van BMW in 1961!
Dizono zegt
@csx3000: je laatste zeventien reacties waren negatief of afzeikerig. Daar gaan we het maar bij houden.
Robert zegt
Wat een beauty…
Interieur ziet er naar omstandigheden nog verrassend goed uit. Body… werk voor gevorderden, vrees ik. Maar goed, bij auto’s van dit kaliber is ‘economisch onrendabel’ restaureren niet heel snel aan de orde, denk ik zo.
super zegt
Ok dus daar heeft hofmeister de knik van gejat. Eerlijk gezegd vind ik alleen de achterkant van deze auto redelijk gelukt, maar ms alleeen omdat het iets van een giulia gt heeft.
Dizono zegt
@super: de knik zat voor het eerst op deze 3200 CS en de door Michelotti getekende Neue Klasse. Waarschijnlijk heeft Herr Hoffmeister beide ontwerpers op het hart gedrukt dit knikje te implementeren. Ik zocht er zelf ook even naar, maar helemaal duidelijk wordt het me niet.
super zegt
@dizono:
het zat al op de flaminia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lancia_Flaminia#/media/File%3ALancia_Flaminia_Sport_Zagato_(1958-1964).jpg
dus toch echt “gejat”
e1000bmw zegt
Staan laten!
flik2punt0 zegt
Wat een zeldzaam heid maar opknappen zeker waard en wel de originele lakkleur laten is wel zo leuk
DonEmilio zegt
Dat wordt een flinke klus om die weer op de weg te krijgen. Maar je krijgt er wel elektrische ramen en leren stoelen bij. Hopelijk wordt de wagen naar origineel hersteld.
Zoals deze… http://www.coachbuild.com/2/media/zoo/images/Bertone_BMW_3200CS_1964_01_2886a1c6b0564e21e74a5d73daf475c0.JPG
krishh20 zegt
Mijn top 5:
1 Maserati
2 Alfa Romeo
3 BMW
4 Infiniti
5 saab
krishh20 zegt
@krishh20: reactie onder verkeerde topic geplaatst ??
pinut187 zegt
Even naar Edd China brengen, poetsbeurtje en je hebt een mooie klassieker.
e38ossie zegt
Ik word hier wel hebberig van, maar ernstig tijdgebrek houdt mij tegen.
mrmiyagi1982 zegt
Gave kar!
fapfap zegt
Maar wat staat er naast??
Dizono zegt
@fapfap: dat vroeg ik me ook al af. BMW 321 wellicht?
http://www.bmwdrives.com/gallery/BMWcars/321/321_1.jpg