Wat is er cooler dan een atmosferische V12 met handbak en achterwielaandrijving? Inderdaad: niets!
Het aanpassen van stijlvolle auto’s is eigenlijk not done. Een Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce of Jaguar moet origineel zijn. Donkergroen exterieur, crème-kleurig interieur, hooguit een kippengaas-grille in plaats van chroom aan te geven dat je een sportieve inborst hebt.
Cordurry broeken, brogue schoenen en tweed jasjes worden ook gezien als ‘sportief’ in het Verenigd Koninkrijk. Althans, in sommige kringen. Mensen als Vicky Pollard denken daar anders over, maar dat terzijde.
Lister
Een van de meeste bekende Jaguar veredelaars is het Britse Lister. Dit bedrijf bestaat al sinds de jaren ’50 en kennen we onder andere van de Knobbly en Costin sportwagens. In de jaren ’80 gaan ze helemaal los op diverse Jaguars waarvan de XJ-S modellen het meeste tot de verbeelding spreken.
Het onderwerp van vandaag stelt dan ook zeker niet teleur. Het betreft een Lister XJ-S HE 7.0 MkIII en is het hoogtepunt van de XJ-S modelserie.
De auto begon destijds zijn leven als reguliere XJ-S Cabriolet met de V12 motor. Nog voordat BMW en Mercedes aan twaalfcilinders begonnen, was Jaguar er al mee bezig. De auto bracht zijn eerste bezoekje aan Lister in 1987 en zou daar nog vaak komen.
In eerste instantie is het koetswerk en onderstel aangepast. Denk aan de widebody en gigantische wielen. De driedelige velgen zien er nog altijd enorm cool uit.
V12 met handbak!
In een later stadium lepelden ze bij Lister de automaat eruit en kwam er een handgeschakelde vijfbak van Getrag in. Weer een jaar later, in 1989, werd de orginele V12 er ook uitgehaald. In plaats daarvan kram er een 7.0 liter V12 in, helemaal onder handen genomen door Lister. Deze motor (LP112/70L) is goed voor zo’n 500 pk en 700 Nm.
De laatste eigenaar kocht deze auto in 2012. Van 2012 tot 2014 kreeg de Lister Jaguar een enorm grote beurt. Hij is bijna helemaal ‘fabrieksnieuw’. Alle technische aanpassingen, reperaties en cosmetische ingrepen zijn gedocumenteerd.
Alle factureren zijn er ook bij en het is een hoop. Er is sinds 2012 namelijk voor 103.000 pond geïnvesteerd! Gelukkig is er in de tussentijd ook een nieuw uitlaatsysteem gemonteerd en kreeg de ECU een kuurtje. Het resultaat: nog eens 60 pk extra! De prijs is met 149.575 euro niet heel erg laag, maar de eerste ton aan onderhoud hoef je voorlopig niet uit te voeren.
Sinds de restauratie is er slechts 2.000 mijl mee gereden. Kortom, de kans om een auto met V12 en handbak te kopen kun je eindelijk verwezenlijken. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken.
Foto en videocredits: Nicholas Mee.
Meer lezen? Dit zijn de vijf meesterwerken van Jaguar’s Malcolm Sayer!
jarnobakker zegt
Dit is pas porno op wielen. Helaas zit het stuur aan de verkeerde kant.
arthur75 zegt
@jarnobakker: ik rij nu 1,5 jaar met het stuur aan the right side in de hobbyartikelen. Ik kan er geen nadelen aan ontdekken. Behalve dat je af en toe bij beide auto’s bij de verkeerde deur staat wanneer je in wil stappen.
arthur75 zegt
@arthur75: pfffff autocorrect… hobbyauto
fooniac zegt
Parkeergarage en -poortjes lijken me erg irritant.
arthur75 zegt
@fooniac: parkeergarage hoef ik nooit in met deze, en voor de mcdrive heb ik een kind mee.
jarnobakker zegt
@arthur75: voor mij maakt het ook niet uit. Voor mijn vrouw wel. Die heeft al 2 auto’s in de prak gereden met het stuur aan de goede kant. Dus dit zou hoe dan ook een ramp worden.
kennone zegt
@arthur75: nou als het een Jap is ga je ook nog steeds verkeerd met je knipperlichten, overigens nam ik dat voor lief in de Evo
arthur75 zegt
@kennone: Het is een Jap, maar geen idee wat je bedoeld met de knipperlichten. Vind het wel handig dat het een automaat is, alhoewel handgeschakeld ook best zou wennen.
vaakbenjetebang zegt
Deep dish Ronal Turbo-wielen met eigen merknaam van de tuner er in. Periode-correctere foutheid ga je niet snel vinden.
Robert zegt
@vaakbenjetebang: ik vermoed wel dat het replica’s zijn, want ik geloof niet dat ze 40 jaar geleden leverbaar waren in diameters groter dan 16″ of zelfs maar 15″.
Maar ze staan inderdaad geweldig gaaf onder dit ‘beest’.
mark383 zegt
Aan de foto’s te zien zijn het 17 inch velgen. Heerlijk zo, veel beter dan die super skinnie banden in de huidige tuningsscene. Ik ben ook wel benieuwd naar de breedtemaat achter… :O
jaribombarie zegt
Dit is zo fout dat het werkelijk briljant is.
wat voor technische hulpmiddelen zitten er in deze auto?
Want 560 pk op enkel de achterwielen lijkt me een hele uitdaging
basman147 zegt
@ jaribombarie: In een XJ-S uit de jaren 80? Nul, nada, noppes, ABS werd geloof ik pas in de jaren 90 geïntroduceerd. Enkel het verstand van de bestuurder…
rollingstoned zegt
Het eerste moderne ABS voor auto’s werd anders al in 1978 door Robert Bosch GmbH op de markt gebracht ;-)
jarnobakker zegt
@rollingstoned: werd volgens mij als eerste in de S- klasse van Mercedes gebruikt
basman147 zegt
@ Rollingstoned; Excuus, ik bedoelde dat het pas in de jaren 90 leverbaar werd in de XJS. Het was natuurlijk al eerder leverbaar bij andere merken en op de XJ40 was het standaard op alles behalve het basismodel, maar bij de XJS was het pas een optie vanaf ’87 of ’88, en standaard vanaf de laatste facelift in ’91.
toniominestrone zegt
De achterkant vind ik niet in verhouding staan tot het front, wel erg vet!
sabrerator zegt
Mijn automobiele natte droom is een uiterlijk compleet standaard XJ-S mét die 7 liter Lister V12… En doe dan die handbak ook maar.
basman147 zegt
@ Sabrerator; Of in een Lynx Eventer…
jupke zegt
Even een kleine verbetering: het geen cabrio maar een SC in Jaguar thermen. Een soort van targa. Met uitneembare dakpanelen en kort opvouwbare kap. Misschien is T-roof een betere benaming.
mc96 zegt
Gaaf hoor! Jeugdsentiment. Toen deze auto gebouwd werd was ik 20 en las je veel verhalen over dit soort auto’s in engelse autobladen. Lister was overigens oorspronkelijk een raceauto bouwer. Of dat het bedrijf was dat deze Jaguars bouwde (of dat ze alleen de naam gekocht hadden) weet ik niet. Dit bedrijf bouwde later wel ook nog een (foeilelijke) eigen sportwagen waarmee ze ook geraced hebben.
beorn zegt
Fabrikanten kijken jullie even mee: zo laag moet die motorkap dus. Prachtig dit! Voor de rest natuurlijk zo fout dat het weer cool wordt.
erce zegt
@beorn: succes met de europese wetgeving wanneer het gaat om voetgangersveiligheid
DeWitteCondor zegt
150k € vraagprijs, 103k £ opkalefateren … lijkt me een slechte investering geweest van de huidige eigenaar, tenzij ie m voor 3x niks heeft gekocht. Lol van rijden heeft ie ook niet gehad zo te lezen.
Voor de rest een lelijk ding wat mij betreft, maar wel uniek.