Een beeld hebben van je auto in enkele seconden: Volvo gaat een systeem genaamd UVeye inzetten waarmee dat kan.
Om het leven anno 2022 samen te vatten: alles moet sneller en slimmer. Is het een groot probleem dat het niet snel en slim is? Maakt niet uit. Er is altijd een slimme oplossing.
UVeye
Het ‘probleem’ van vandaag is de keuring van een auto. Bij apk of een grote/kleine beurt moet altijd even van alles gecontroleerd worden door de monteur/keurmeester. Meestal kan dat redelijk snel, maar zoals gezegd, het kan altijd sneller. Daar komt UVeye om de hoek kijken. Deze startup richt zich op auto’s door als het ware door de MRI-scanner halen. Zowel interne als externe componenten kunnen in een mum van tijd gecheckt worden: UVeye heeft een hele inspectie voor de auto klaar in slechts vier seconden. Het gaat om het checken van banden en of die nog wel goed zijn, maar ook componenten buiten en binnen de auto die wellicht gevaarlijk kunnen zijn.
Volvo gaat UVeye gebruiken
UVeye bestaat al een tijdje, maar des tijds zijn er een aantal merken die de technologie wilden gebruiken. Eén van die merken is Volvo, die nu als eerste UVeye in gaat zetten in de VS. Het is de bedoeling dat alle Volvo-werkplaatsen een versie van UVeye krijgen, waardoor de initiële inspectie een hoop sneller kan gaan. Tijd is geld en minder tijd is altijd beter. En ja: deze machine heeft slechts vier seconden nodig om een oordeel te vellen
Een bijzondere technologie en ook al staat het nog een beetje in de kinderschoenen: UVeye zoals Volvo het gaat gebruiken heeft potentie. Wellicht iets om in de gaten te houden in Nederland. Ook Mercedes, Skoda en Toyota hebben interesse getoond in de technologie.
wimof zegt
Nooit, nooit zal het menselijk, met al zijn beperkingen oog kunnen vervangen.
Ook al zullen velen het tegendeel gaan beweren..
Mocht dat zo zijn had ik allen super mechano’s.
Ik kniel nu al en accepteer alle excuses.
DaveB zegt
@wimof: praat veel zegt weinig.
Arno's zegt
Dan moet een servicebeurt toch drastisch goedkoper gaan worden lijkt me.
Buiten de olie en filters en nog wat vervangdelen bestaat de servicebeurt rekening toch grotendeels uit inspectietijd
pimmie zegt
@Arno‘s: Dat zal nooit gebeuren. En denk je dat ze dat apparaat gratis krijgen? Die ga jij als klant gewoon verdisconteerd in je reparatiekosten terugzien.
Richmond zegt
@Arno‘s: dat is helemaal niet zo. Niet so argwanend zijn en denken dat garages oplichters zijn
Flatsix zegt
“Er zijn ook nadelen”??
Dit artikel omschrijft mooi dat autofabrikanten zelf dat apparaat de criteria kunnen aanleren van wat wel en niet vervangen/ hersteld moet worden. Ze hebben daarmee dus een ogenschijnlijk ‘betrouwbaar en onafhankelijk’ high-tech apparaat in huis wat de klant eerder geneigd is te geloven. “Computer says no…”
Uitstekend verhaal voor hun verdienmodel, minder voor consumenten dus.
NB: eigenlijk best jammer dat je tegenwoordig zo kritisch moet zijn op zaken die als voordeel voor de consument worden gepresenteerd…. #waarmoethetheen
Richmond zegt
@Flatsix: dat is met alles. Elke robot of computer moet her werk aangeleerd worden. Dat kunnen ze niet zelf. Maar we zijn argwanend van mensen wanneer die het werk doen, maat robots doen het werk hoe de mens het hem verteld.. alleen sneller en wordt niet moe. En zal geen dingen over het hoofd zien.
mashell zegt
“Elke robot of computer moet her werk aangeleerd worden. Dat kunnen ze niet zelf.”
Verdiep je eens in machine learning en AI, er kan tegenwoordig al best veel.
Richmond zegt
@mashell: maar nog steeds moet de eerste programmatuur er handmatig opgezet worden, dat ze daarna het zelf aanvullen is een tweede.
mashell zegt
Volgens dat artikel kijkt het systeem alleen maar naar de banden, onderkast en de lak. Niet naar de motor en al helemaal geen MRI zoals het autoblog artikel suggereert. Leuk maar niet zo zinvol.
Richmond zegt
@mashell: je moet ergens beginnen
porker zegt
Ik kan dat in 1 seconde: saai
frederik zegt
@porker: Ik ging echt nét hetzelfde posten. Great minds think alike
gregorius zegt
Niks bijzonders aan deze machine: er zijn al genoeg merken die een ‘scanner’ inzetten om in een aantal seconden de buitenkant van de auto te scannen voor imperfecties.
De MB in Zwitserland had er ook 1, gebruikt voor mijn hagelschade.
Een jaar of 7 terug was mn vrouw bezig met een bedrijf dat zo’n scanner had die 1 auto erin kon gooien door die auto te scannen en als je er dan een 2e auto van het zelfde type doorheen haalde kon t precies de verschillen zien. Bij auto nummer 3 kan je dan dus zeggen wat de schades zijn. Het doel was om deze machine aan de grotere verhuurders te verkopen. (ze zocht investeerders voor dat bedrijf). Bleek dat de grote verhuurders eigenlijk helemaal geen zin hebben om te weten welke auto’s deukjes hebben of niet: kan je het in 10 seconden zelf zien = dokken. Anders uitzuigen en weer doorverhuren.
Maar goed, die machine’s zijn vet voor bedrijven die graag iets willen repareren waarbij de particulier de verzekering laat betalen.
Maar dat Vovlo er ook 1 heeft, is weinig bijzonders aan.