Toch nog een lichtpuntje voor de Domstad, na die verkeersbordenflater van gisteren.
Utrecht is hard op weg om Londen achterna te gaan, als het gaat om het weren van vervuilende en oudere auto’s uit de binnenstad. Naast het feit dat bestuurders van dergelijke wagens vanaf 1 januari 1 mei 2015 een prent à € 160 kunnen verwachten zodra zij zich in de milieuzone begeven, krijgen eigenaren van vervuilende auto’s net als in andere grote steden een flinke tegemoetkoming als ze hun heilige koe door de shredder laten duwen.
Deze subsidies lopen uiteen van € 500 tot € 1.500 voor alleen al het slopen en als de eigenaar zich bekeert en overgaat tot de aanschaf van iets milieuvriendelijks, kan daar nog eens een bedrag van tussen de € 750 en € 5.000. Niet zo gek dus dat er gretig gebruik wordt gemaakt van de regeling.
Zo zou volgens wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) meer dan de helft van de eigenaren van vieze auto’s (4.500 in totaal in de gemeente Utrecht) afstand hebben gedaan van z’n verouderde zelfontbrander, in ruil voor een leuke zak met geld van de gemeente. Alles bij elkaar zouden de maatregelen moeten leiden tot een vermindering van de roetvervuiling in de binnenstad met 30%.
roppp zegt
Daar achter staat nog een Peugeot 505. Die heeft het lang volgehouden ;-)
baasbas zegt
@roppp: Die staat te wachten tot het zijn beurt is om naar Afrika verscheept te worden. Die is slechts ‘op bezoek’
mynameisjeroen zegt
@roppp: ik zie elke dag een grijze 505 GTI rijden in Utrecht. Ze zijn er dus nog wel. Ik hou er wel van.
drijver zegt
“{Alles bij elkaar zouden de maatregelen moeten leiden tot een vermindering van de roetvervuiling in de binnenstad met 30%.”
Want we weten toch allemaal dat de uitstoot netjes binnnen de stadsgrens blijft hangen om daar gemeten te mogen worden?
johnsmith zegt
Als ze dat landelijk invoeren en meteen de brommers,scooters aanpakken kunnen we eindelijk weer fatsoenlijke lucht in ademen
toniominestrone zegt
@johnsmith: Koop een fiets, een paar sandalen en een setje geitenwollen sokken en je bent het mannetje!
johnsmith zegt
@toniominestrone: Dus jij geeft niks om je gezondheid? proleet !
toniominestrone zegt
@johnsmith: Ik leef op benzine en co2 uitstoot, moraalridder!
hummer95 zegt
@johnsmith: oh ooh groenlinks is nu ook al doorgedrongen tot autoboog
johnsmith zegt
@hummer95: Helemaal niet maar feit blijft wel dat die oude diesels bakken met fijnstof uit stoten wat wij allemaal in ademen.
En ik liever gezond oud word dan long kanker krijgen. Al vind ik de harde lijn van x aantal jaar erg krom ik zou persoonlijk gaan als je auto zoveel fijnstof uit blaast dan kom je er niet in
jrk68 zegt
@johnsmith:
Het klinkt leuk maar helaas vinden die Groenlinks gekkies alles wat voor 2011 gebouwd is te smerig voor de binnenstad, roetfilter of niet, als je al een diesel kan vinden uit 2010 zonder….
Sterk staaltje symbool politiek dus, i.p.v. kijken naar de werkelijke uitstoot zetten ze de streep gewoon bij een bouwjaar.
Stijnson zegt
@jrk68: het erge van het verhaal is dat de vervuilende uitstoot vooral kwam door oude stadsbussen die overigens dit jaar vervangen zijn voor allemaal nieuwe bussen met Euro 6 motor. Om over het lange wachten bij stoplichten maar te zwijgen….
stationcar zegt
Toegegeven, die 7 van Bangle was niet de mooiste, maar om hem zó achter te laten gaat wel heel ver.
VantageR zegt
Even een oud barrel op de kop tikken en je hebt zo een paar honderd euro verdiend. Of gaat dat niet zo makkelijk?
drijver zegt
@VantageR: Vaak moet je de auto bij dit soort regelingen al een tijdje op naam hebben staan.
parker zegt
Briljant dit, net toen al die 25 jaar of oudere mrb ontduikers-190d’s plotsklaps geen cent meer waard waren door de afschaffing van de vrijstelling komt een of andere groenlinks-pluis met een dikke zak geld aanzetten voor zo’n krot. Die auto’s gingen ook zonder slooppremie al de deur uit omdat de berijder zich de MRB ervoor niet kon veroorloven.. Nu betaalt de staat er grof geld voor. Zulke domme symboolpolitiek, die slooppremies..
mashell zegt
@parker: tja, een VVD regering (er schijnen ook PvdAers in te zitten maar daar merk je niks van) pakt de “niet hard werkende Nederlanders” aan, een GroenLinks gemeenteraad compenseert dat weer. Eigenlijk heel logisch.
dafmaf zegt
Groenlinks bedacht drie maatregelen om het autoverkeer in Utrecht te ontmoedigen:
1. Het opdelen van de stad in compartimemten, waardoor je alleen via omwegen (minimaal 3 kilometer omrijden) je doel kan bereiken.
2. Het versmallen van alle toevoerwegen, waardoor je vaker in de file staat.
3. Het extra lang op rood laten staan van de verkeerslichten, waardoor er telkens vier auto’s per cyclus de stad in- en uit kunnen.
Je snapt wat het gevolg is, vaker stationair, dus extra vervuilende motoren, waardoor het fijnstofgehalte meer dan nodig stijgt. Oh! Laat dat fijnstof nu net het grote probleem van Utrecht zijn!
Dus hoe lost Groenlinks dat op? Door diesels van voor 2001 te laten slopen, ook al zijn er diesel uit 1996 die minder vervuilend zijn dan diesels uit 2002. En ondertussen zien ze niet dat ze een dure oplossing bedenken voor een probleem dat ze zelf hebben gecreëerd.
O ja, gelukkig scheppen ze ook banen, want er gaan dagelijks BOA’s rijden in een auto (hopelijk van na 2001) met een kentekenscanner die ieders kenteken registreren en opslaan.
Mafkezen.
dafmaf zegt
@dafmaf: registreert en opslaat’, bedoel ik natuurlijk.
cthijs zegt
@dafmaf: dat lijkt verdacht veel op wat ze hier in eindhoven aan het doen zijn alleen ben je nog vergeten te vermelden dat ze wegen die eerst een goede doorstroming hadden nu gaan versmallen en er dan een dubbele baan voor de bus neerleggen waar om het half uur een bus overrijd met max twee personen erin
dafmaf zegt
@cthijs: Dat was mijn punt 2. Bijvoorbeeld bij Briljantlaan/Vondellaan, waar over een jaar het nieuwe station Vaarts(ch)e Rijn opent. Dat wordt permanente file.
moveyourmind zegt
Ze moeten zich de ogen uit de kop schamen om te stimuleren dat auto’s van pas acht jaar oud af te danken. Me dunkt dat er wel andere oplossingen mogelijk zijn, zoals een retrofit filter. Dat zou je ook kunnen verplichten om een ontheffing te krijgen voor de binnenstad. Lever hiervoor dan een bijdrage in de vorm van subsidie. Nu wordt een produkt dat heel veel energie heeft gekost om te maken voortijdig uit de roulatie genomen, lijkt me ook niet duurzaam. Net zoiets achterlijks als dat je nu opeens je koelkast moet vervangen als die zeven jaar is terwijl een paar jaar geleden het nog beter was er wat langer mee te doen.
En laten ze eens voor een betere doorstroming van het verkeer zorgen, daarmee valt ook nog het nodige te bereiken op het gebied van uitstoot. Het is zo simpel, beter op elkaar afgestemde stoplichten, die reageren op de verkeersdrukte ipv op tijd staan afgesteld.
Maar ik zal wel te makkelijk denken.
marc94 zegt
Mijn 2007 Clio rs poept er officieel ook 220 gram co2 per kilometer uit. Ik weet alleen zeker dat ik dit heel makkelijk door de 300 krijg. Ik ben benieuwd hoe auto’s hierop beoordeeld gaan worden.
ed155 zegt
Ik ben het helemaal eens. Diesels hebben gewoon schadelijke fijnstof uitstoot. CO2 is nog steeds niet echt bewezen of dat nu wel echt schadelijk is..
Waar ik me meer aan erger is dat zulkemaatregelen door figuren ondersteund worden die zelf in deze maatschappij de grootste vervuilers zijn. Waarom worden de terrasverwarmers niet aangepakt die de gehele winter doordraaien. Je wil niet weten wat dat gaat uitmaken als deze geweerd worden. Blij gewoon binnen als het buiten koud is.