Nou komt het hoor. Utrecht gaat het overbelaste stroomnet aanpakken.
Stroom en Utrecht is so hot right now. De twee vinden elkaar veel te leuk, waardoor de vonken ervanaf spatten. Dit brengt de nodige problemen met zich mee. Denk aan laadpalen die op zwart gaan. Toch lullig als de batterij van je elektrische auto leeg is. Maar niet getreurd. Utrecht heeft een oplossing gevonden en het zit hem in de deelauto.
Utrecht stroomnet
De gemeente Utrecht wil de elektrische deelauto’s van MyWheels gaan gebruiken om energie op te slaan. Het zijn als het ware rijdende batterijen. Op specifieke plekken waar nodig kan de elektrische auto de energie tijdelijk opslaan, om dit later weer terug te geven aan het net wanneer nodig. Op deze manier kan het overvolle stroomnet ontlast worden.\
Het is een partnerschap tussen MyWheels, Renault en We Drive Solar, waarbij de betrokken partijen de handen ineen slaan. De elektrische deelauto’s van MyWheels zijn goed voor 10 procent van de benodigde flexibiliteit voor het stroomnet in de regio Utrecht.
Die Renault Zoe MyWheels gebakjes zijn niet modern genoeg om deze klus te klaren. Het gaat hier dan ook om gloednieuwe voertuigen, vanaf volgend jaar maart gaat het project van start. De nieuwe auto’s betreffen de Renault 5 en Renault 4 E-Tech. Twee toch wel leuk ogende auto’s die in elk geval het straatbeeld van Utrecht opvrolijken met hun aanwezigheid. En dan doen ze nog een nuttende taak ook.
Utrecht is niet de enige regio met een overbelast stroomnet. Het is een groeiend probleem in Nederland. Steeds meer zaken verlopen elektrisch, waardoor het stroomnet op piekmomenten het moeilijk heeft. Denk aan een uur of 18:00, waarbij de vaatwassers aanstaan. Mensen wellicht een wasje aanzetten. Elektrisch koken. De elektrische auto bij thuiskomst aan de laadpaal hangen. De elektrische deelauto’s moeten met hun batterij een stukje helpen om het stroomnet wat verlichting te geven.
kennone zegt
Leuk idee maar dit is lijkt mij niet genoeg toch.
pignon zegt
Niet genoeg misschien, maar wel een bijdrage. En daarom heel zinvol
verdebosco zegt
Ja, klopt. Het gaat om de pieken opvangen en die pieken opvangen kun je met deze methode flink op gang brengen. Schijnt veel voordelen te hebben, zowel lagere prijs als meer uitbreidingsmogelijkheden voor de industrie.
pignon zegt
Prima dat de auto zo naast vervoermiddel een andere functie krijgt. Dat V2G is echt een groot pluspunt van de R5/4
marcomanta zegt
Goed idee, maar eigenlijk is het probleem ontstaan omdat iedereen van het gas af moest toch?
rulefollower zegt
Ik wist niet dat de Renault 5 meer dan 3,7kW kon teruggeven. Primeur, ik was al langer op zoek naar een auto die je als huisaccu kan gebruiken. Maar de autofabrikanten zijn niet gek, die geven geen garantie op thuisbatterij spelen. Na een paar jaar komen met een claim van een uitgewoonde batterij van een auto waar 3000 km op de teller staat.
PunicaOase zegt
Is een andere goede oplossing misschien om al die laadpalen tot een uurtje of 22:00 heel laag te laten draaien en daarna volle kracht.. die auto’s staan er toch de hele avond en nacht..
verdebosco zegt
Als het ’s nachts waait wel, of stroom van kerncentrales (kunnen niet uit). Maar anders ben je fossiele brandstoffen aan het verbruiken (aardgas, steenkool) om je auto op te laden.
tjorque zegt
Het zou natuurlijk kunnen helpen om niet met z’n allen om 18.00u én een vaatwasser én de wasmachine op te zetten, terwijl de frietjes nog in de friteuse liggen, de steak op de inductieplaat aan het schroeien is en de groentjes in een schaal in de oven liggen te garen terwijl je de auto ook nog even van 17u tot 21u wilt schnellladen zodat die ‘s ochtends om 7u zeker vol is.
verdebosco zegt
Dat helpt, maar niet zoveel. Zeker doen, al zal maar een kleine minderheid te motiveren zijn. ’s Nachts laden en overdag bijladen op het werk is het beste. ’s Nachts is er weinig vraag en kun je laden met windstroom als het waait (meestal waait het ’s nachts minder hard i.v.m. lagere temperaturen) en overdag (10-18h, afhankelijk van het seizoen) heb je vaak een overschot aan zonnestroom. Dus ook goed. Noot: Auto’s die thuisladen zijn het equivalent van de droger, de wasmachine, de vaatwasser en de stofzuiger op vol vermogen tegelijkertijd. Dus thuisladen is vaak de grootste verbruiker met grootste piek.