Over iets meer dan een jaar gaat het dan toch echt gebeuren. Dieselauto’s van 15 jaar en ouder zijn vanaf dan niet meer welkom in het centrum van Utrecht. Ben je toch zo brutaal om het centrum in te rijden? Dan riskeer je een boete van 200 euro.
Wethouder Frits Lintmeijer (GroenLinks) had eigenlijk nog veel verder willen gaan en ook alle vervuilende benzineauto’s willen verbieden vanaf 2015, maar daarvoor kreeg hij geen steun van de gemeenteraad.
Eerder dit jaar werd al bekend dat er vanaf 2015 ook een verbod komt op vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens. Daarmee wordt Utrecht vanaf 2015 de meest auto-onvriendelijke stad van Nederland. Het is namelijk de eerste gemeente in Nederland waarbij een milieuzone is ingesteld voor personenauto’s.
Diverse steden hebben al milieuzones voor vrachtwagens, maar Utrecht gaat graag een stapje verder in het pesten van automobilisten. Bij onze oosterburen zijn jaren geleden al milieuzones ingevoerd en toen bleek dat dit eigenlijk vrij weinig effect heeft. Het zorgt echter wel voor een heleboel extra regels, onduidelijkheid en frustratie. Mensen die in de binnenstad van Utrecht wonen en een oude dieselauto hebben zullen door middel van een regeling gestimuleerd worden om een minder vervuilende auto te kopen.
fritsie zegt
Stiekem vind ik dit wel een goed idee. Ik vind het vreselijk als ik in de stad achter zo’n stinkorgel moet rijden.
KUYL zegt
@fritsie: Zou je misschien ergens in Groenland ofso moeten gaan wonen, hoef je zelden tot nooit achter iemand te rijden. Snijd het mes twee kanten, zijn we gelijk van mensen zoals jou af. Zelfde slag volk dat in de stad gaat wonen en achteraf gaat zeuren dat het te druk is. Of die bij TT Circuit Assen gaan wonen en zeuren over motoren. Ikke, ikke, ikke en de rest zoekt het maar lekker uit of die nou wel of geen nieuwe auto kan betalen.
soup zegt
@KUYL: aaaaaaaaaaaamen!
tupperware zegt
@KUYL:
Waarom zou je die zwaar kankerverwekkende roetorgels niet uit de stedelijke gebieden weren?
Gisteravond reed ik nog achter een vrij nieuwe Corsa Ecoflex, dat ding braakte meer roet uit dan de gemiddelde tractorpooler.
Dat jij er geen ruk om geeft dat je longen naar de sodemieter gaan vind ik best, maar dat betekend nog niet dat de rest van Nederland ook zo denkt.
Ik vind zijn reactie dus een stuk minder egoïstisch dan de jouwe.
KUYL zegt
@tupperware: Omdat er heel veel mensen zijn die niks anders kunnen betalen dan bij een Golf 4 TDI. Deze mensen kunnen ook niet onder een diesel uit omdat ze veel kilometers moeten maken. Deze mensen ga je nu straffen door een simpele ondoordachte regeling.
tupperware zegt
@KUYL:
Nope, die mensen hebben zelf gekozen om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en de gezondheid van alleen om hen heen ernstige schade te berokkenen.
Dat vind ik (en vele met mij) erg egoïstisch.
Maar ik mag van jou vast wel komen roken in de kinderkamer? Geen probleem toch?
KUYL zegt
@tupperware: Dit slaat werkelijk alles, dus mensen die niet meer dan 2-4 duizend uit kunnen geven aan een auto doen dit omdat ze zuinig zijn???
Stel je voor je bent starter en moet een stuk rijden voor je eerste baan, met je zuurverdiende geld koop je een degelijke zuinige golf 4, waarna je uitgemaakt word voor vervuiler en klaploper. omdat je met eendubbeltje op de eerste rang wil zitten???
Nee deze mensen proberen zichzelf te onderhouden, te werken en iets goede te doen voor economie en maatschappij.
jrk68 zegt
@KUYL:
Even net zo egoïstisch redenerend als jij doet, heb ik ook een hekel aan die ouwe stinkdiesels, elke keer als ik daar achter rij moet ik m’n dak dichtdoen en m”n ventilator op de recirculatiestand zetten om niet vergast te worden.
En dat allemaal voor een pauper die eigenlijk geen fatsoenlijke auto kan betalen.
Van die blèrende scooters heb ik dan weer een stuk minder last, ze rijden net zo asociaal als de gemiddelde fietser maar dan heb je het met de overlast wel zo’n beetje gehad.
Laat onverlet dat zie die in deze maatregel uit emissie oogpunt zouden moeten meenemen.
KUYL zegt
@jrk68: hmm dus mijn redenering is egoïstisch. Helaas, ik rij niet eens zelf diesel, dus hoe egoistisch is het dan.
lohran zegt
@jrk68: Nou ik rijd 150.000km per jaar en ook achter oude diesels, maar zoveel last heb ik er ook niet van. Even inhalen of meer afstand is al voldoende.
Niet iedereen kan een nieuwe auto betalen. Ik zou ook graag een nieuwe auto hebben met roetfilter, en dan wel een LEUKE auto. Maar dat lukte niet beide, dus ben ik op mijn huidige TDI gekomen.
mrbadaboem zegt
@KUYL: Dan horen die mensen al helemaal niet in een auto thuis. neem dan een dacia diesel
autobart zegt
@mrbadaboem: Dus je zegt zelf dat een Dacia geen auto is? You’re right buddy…
Dino2400 zegt
@tupperware: gelul, een corsa ecoflex heeft een zelf regenererend roetfilte wat meer dan 99% van de roetdeeltjes opvangt. Dikke roetwolken lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.
tupperware zegt
@Dino2400:
U was er bij?
Het verbaasde mij ook, mijn eerste ingeving was.., zo, die heeft hem snel naar de klote geholpen.
tstile zegt
@tupperware: Het mooie is zo’n moderne diesel gaan ze dus níet verbieden, waardoor het probleem waar jij het over hebt dus niet is opgelost.
Komt bij dat nieuwe diesels veel kleinere roetdeeltjes uitstoten die dieper in de longen doordringen.
Komt bij dat sommige brommers meer rotzooi uitstoten dan tien auto’s.
Komt bij dat aannemers etc etc van buiten Utrecht een nieuwe wagen moeten kopen (zonder tegemoetkoming) waardoor de oude eerder naar de sloop gaat wat ook niet goed is voor het milieu.
Maargoed, zolang de duurbetaalde ambtenaren maar in hun roze mileuwolk kunnen blijven vertoeven
flutterby zegt
@tupperware: Als je daar druk om maakt, waarom woon je dan in de stad? Gewoon proberen lekker het platteland opzoeken.
fritsie zegt
@KUYL: Ik zeur helemaal niet dat het te druk is. Ik zeur dat simpele mensen zoals jij met hun MB 190D’s de steden vervuilen. De stad onnodig vervuilen moet je niet willen. Je moet niet te snel conclusies trekken, want de luchtkwaliteit van de stad bewaken is niet ikke, ikke, ikke maar wij, wij, wij.
RobUSA zegt
@fritsie: Goooo Fritsie alle 190D/200D/300D/400D/golfD/bmwD/audiD enz niet alleen uit het centrum van de steden maar allemaal terug naar Duitsland.
notsobig zegt
@fritsie: Er vanuit gaan dat KUYL een MB 190D rijdt, omdat hij tegen je in gaat, is pas snel een conclusie trekken.
Er vanuit gaan dat dieselauto’s ouder dan 10 jaar het probleem is, is ook een snelle conclusie. Dat dit gaat helpen de luchtkwaliteit te verbeteren is ook een snelle conclusie. Dat mensen überhaupt last hebben van de luchtkwaliteit in Utrecht is ook een snelle conclusie…
Wil je echt zo milieubewust zijn, emigreer naar Alaska o.i.d. en ga daar in en van de natuur leven. Dan kan je pas zeggen dat je er echt milieubewust bent. Dit noem ik gewoon hypocriet…
fritsie zegt
@notsobig: Ik schreef: “simpele mensen zoals(!) jij”. Dat is een vergelijking. Ik heb niet expliciet gezegd dat KUYL daadwerkelijk een 190D rijdt.
chipmunk zegt
@fritsie: volgens mij is zoals jij alles over één kam scheren en veel te kort door de bocht.
chipmunk zegt
@fritsie: volgens mij is zoals jij alles over één kam willen scheren. Ik weet niet wie er hier nu simpel is.
autobart zegt
@KUYL: Of het soort mensen dat een huis naast de snelweg koopt en vervolgens gaat zaniken over luchtvervuiling en geluidsoverlast.
dafmaf zegt
@fritsie: Ik vind het ook prima dat er iets aan de luchtvervuiling wordt gedaan in Utrecht. Het invoeren van een milieuzone zorgt echter voor extra bureaucratie en handhaving. Er gaan auto’s met kentekenscanners rondrijden, die controleren of jij geen diesel van 15 jaar of ouder bent, kortom iedereen is verdacht tot het tegendeel is bewezen. Dit is een privacvy-nachtmerrie want van alle gescande auto’s worden de gegevens bewaard (en meestal veel langer dan gezegd). En dat handhaven kost bakken met geld. Er is geen draagvlak onder de inwoners van Utrecht, maar toch heeft GroenLinks het erdoorheen gejast.
Saillant detail is dat er maatregelen in Utrecht zijn ingesteld door GroenLinks om het autoverkeer te beperken. Zo staan verkeerslichten extra lang op rood, zijn tweebaans invalswegen (Erzeij-/Vulto-/Briljantlaan en Vleutenseweg) enkelbaans gemaakt en is de stad in compartimenten opgedeeld. Hierdoor staan auto’s langer stationair, dus extra vervuilend, te draaien en moet je twee kilometer extra rijden om je doel te bereiken, wat allemaal extra CO2 en fijnstof oplevert.
Ik hoop dat met de Gemeenteraadverkiezingen 2014 GroenLinks wordt weggevaagd, inclusief de magniet-staat die ze langzaam aan het instellen zijn in Utrecht.
loggy zegt
Ik woon in het centrum en heb zelf een schone auto uit 2013, maar ben vel tegen. Klinkt mooi, maar draagt niks bij aan de luchtkwaliteit. Effect is Niehiel. Ondertussen is het wel een doodsteek voor de kleine ondernemer met z’n grote oude Volvo station
thundernet zegt
WTF? Dus je mag niet meer met je Golf mk4 TDI (in de praktijk gewoon zuinig, dus niet echt vervuilend) op het parkeerterrein van de jaarbeurs komen?
Een Audi A2 TDI mag ook niet? bizar…
thundernet zegt
Nog even een lijstje met auto’s die te vervuilend zijn..
VW Lupo 3L
Audi B6 A4 TDI (114gr/km)
Smart ForTwo diesel
etc. etc. :’)
Initial_D zegt
@thundernet: hoe vervuilend een diesel is heeft dus niets met de co2 uitstoot te maken, des te meer of er een filter/catalysator op zit.
thundernet zegt
@Initial_D: nee, maar daarom slaan die regels nog nergens op… Dit mag straks namelijk nog wel in Utrecht.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Gnv1aANjSHU#t=86
bertorelli zegt
@thundernet:
En ik mag met mijn 30 jaar oude 5 liter V8 op benzine (hobby auto) nog steeds het centrum in… Snapt u het nog?
.
Die Groen-Links knakker wilde het nog bonter maken.
Dan mocht ik er in 2015 met mijn Cuore uit 2002 (Benzine, verbruik 1 op 19) niet eens meer in.
.
dafmaf zegt
@bertorelli: Het was ook GroenLinks dat besloot de bussen op aardgas en lpg weg te doen en dieselbussen te kopen voor de GVU. Schiet mij maar lek. Met schone bussen is 90% van de vervuiling al opgelost.
henkhekje zegt
@thundernet: Een Golf 4 TDI is hartstikke vervuilend… heb je weleens achter zo’n ding gereden? Die stoten nog meer roet uit dan een oude locomotief!
slowland zegt
Je wilt sowieso niet met je auto het centrum van Utrecht in. Zeker nu niet; het is één grote bouwput, gribusbende…..
e21e30 zegt
Krijgen diegene dan ook een deel wegenbelasting terug? Je betaald immers om overal te mogen rijden (voor zover er überhaupt al geld gaat naar nieuwe wegen) … niet mogen rijden = geen wegenblasting naar de betreffende stad.
En hoe zit het met onze vrienden uit het oostblok, die vrijwel allemaal diesel rijden? Daar is nu al geen controle op, of gaan die weer onder een zgn. gedoogbeleid vallen omdat het maar een “klein” percentage betreft (hahaha, er rijden hier al meer witte kentekens dan gele …)
burninrubber zegt
Dit is gewoon belasting heffen niks anders. Hoe gaan ze het doen met taxi’s? Dat zijn toch ook diesels.
tvputr zegt
@burninrubber: Taxi’s in Utrecht moeten een keurmerk hebben.. En voor t keurmerk mag de auto niet ouder zijn dan 10 jaar..
bsxc2 zegt
Gewoon met een jonge Cayenne Diesel de hele tijd stoplicht sprintjes houden in Utrecht, zien ze dat die regeling niks gaat helpen & dat de mensen straks stikken in het smog (Co2 regeling tegenwoordig is in het voordeel v/d autofabrikanten).
tupperware zegt
@bsxc2:
Psssst, het gaat helemaal niet om de Co2 uitstoot.
Waar het om gaat is om de veel giftiger stoffen als NoX, fijnstof en roetdeeltjes.
Wat wordt er toch weer een hoop geroeptoeterd zonder even over de materie na te denken.
406_v6 zegt
Ik zie een proefproces aankomen om dit “verbod” te testen….
pagani86 zegt
Dan kunnen ze ook de scooters verbieden en oude vrachtauto’s.
motoragent zegt
@pagani86: Dat ze die vieze scooters maar eens aanpakken inderdaad, stinken een uur in de wind…
autobart zegt
@motoragent: 2 takt motoren zijn inderdaad vervuilende stinkbommen…
roadrebel123d zegt
@autobart: 2takt… Vind ik eigenlijk lekker ruiken!
autobart zegt
@roadrebel123d: Stel je voor dat iedereen daarmee zou rijden… Ik weet 100% zeker dat het aantal mensen met een dodelijke ziekte dan toeneemt en dat je walgt van die stank.
desjonnies zegt
@pagani86:
Oude vrachtwagens is een probleem, dat zichzelf oplost, totaal geen energie aan besteden. (Of zie jij nog Hanomag’s, Saviem’s, Unic’s of Krupp vrachtwagens rijden)
Maar die knetterende twee-takt krengen worden nog vrolijk nieuw verkocht.
gv93 zegt
Gewoon die zuinige dieseltjes inruilen voor wat oud Amerikaans v8 geweld en daarmee volop door het centrum rijden. Mooi statement.
toyotafortuner zegt
@gv93: wel een hele leuke voorstel :D Als ik er een had, zou ik het graag doen.
VeniVidiVici zegt
Ach, het is qua milieuverbetering een druppel op een gloeiende plaat. Hier gaan we paar oude dieseltjes aanpakken en in China pompen ze het dubbel en dwars de lucht in en mondkapjes zijn daar net zo populair als appeltaart hier…
motoragent zegt
@VeniVidiVici: Mondiaal gaat het niet helpen inderdaad, maar lokaal is het wel zo prettig. Van die stank in china heb ik tenminste geen last als ik hier in de stad loop, daar moet je het toch echt van het lokale verkeer hebben.
VeniVidiVici zegt
@motoragent: Dat is waar, maar dan moeten ze het geen milieuzone maar schone luchtzone noemen.
desjonnies zegt
Och is weer politiek
PvdA heeft grote problemen sinds Bert van der Roest (moge hij eeuwig branden in de brandende braamstruiken van den hel en getekend worden door zwaveldampende zweren ) voor zo’n 40 mille de daklozenkrant heeft bestolen en nu erover denkt om toch maar wachtgeld te accepteren.
Dus moet de PvdA in 030 scoren.
En proberen ze een “rookgordijn ” te leggen.
Dit heeft 0% te maken met het milieu.
De helft van Nederland laten emigreren, neen niet racistisch bedoeld, dat zou enige impact kunnen hebben op het milieu.
Minder kinderen maken heeft impact op het milieu.
406_v6 zegt
@desjonnies: Amen to that. Maar….. ik lees Groen Links wethouder???? niks partij van de aso’s??
desjonnies zegt
@406_v6:
Wie heeft die motie gesteund denk je?
406_v6 zegt
@desjonnies: Juistem…. Utrecht doet er wel ALLES aan om zo onaantrekkelijk als mogelijk te worden…. diesels weren, parkeertarieven die tot in de hemel reiken, stoplichten die zoveel als mogelijk op rood staan…..
tupperware zegt
@desjonnies:
Henk Westbroek?
ariif zegt
Ohwauw, €200
autobart zegt
@ariif: Je vindt het misschien niet veel. Maar een boete kost altijd te veel. Misschien bij jou niet, maar dan ben je uiteraard heel stoer.
anakiet zegt
Domme mensen domme regels.
Audi A2 1999 1 op 33, 81 gram co2
Verboten, sukkels.
desjonnies zegt
@anakiet:
levensles voor je :
Waarom denk je dat ze in de politiek zitten?
Dit zijn de meest nutteloze figuren die er bestaan.
Onze ” bestuurders ”
Een uitzondering daargelaten, maar ik heb er mee te maken gehad en ik was verbaasd over zoveel onkunde, non-communicatie, onbegrip over financiën en willens en wetens, tegen beter weten in je zin toch proberen door te drijven.
reistje zegt
Wat ben ik blij dat ik nooit wat heb kunnen ruiken, dat is echt een nutteloos zintuig.
Maar ik vraag me af hoe ze dit gaan controleren? En ook hoe ze dit gaan doen met taxi’s…. owja en als bedrijven midden in de stad dingen bestellen? Moeten ze dan alles maar overladen van de vrachtwagen naar VW up’s?…
Brum zegt
Vind wel dat ze consequent moeten zijn en de 2-takt brommers ook moeten weren.
Scheelt ook meteen een heleboel tasjesroven :)
406_v6 zegt
@Brum: die scooters zijn tegenwoordig 4 takt toch?? Kan wel nog een oude Zündapp uit de schuur halen…..;-)
autobart zegt
@406_v6: Lang niet allemaal, de meest populaire scooters zijn nog altijd 2-takt, brommers al helemaal (die dingen met versnellingen)…
bkw38 zegt
En de diesels met een roetfilter dan? İpv gelijk verbieden moeten ze met een oplossing komen! #iszwartepietmillieubewust
olsen95 zegt
Laat even 2 vrachtschepen 1x niet varen en je compenseert het weer…
Volgens mij met 1 al?
Of pak die tweetakt scootertjes aan, scheelt ook veel.
mol25 zegt
Uuuh hoe zit het met de NS met hun diesel treinen, moeten die nu ook om rijden?
nielsvanderweiden zegt
Utrecht, de stad met de slechtst afgestelde stoplichten van het land (vijf stuks op één weg en je hebt ze allemaal tegen) gaat zijn bezoekers de maat nemen over het milieu.
azenomei zegt
Wat grappig dat de grens precies op de 15 jaar (bijtelling) ligt. Het zal vast om het milieu gaan en niet om de centjes.
Jantje_555 zegt
echt zielig, een democratie noemt dit dan maar je mag nog eens de auto die je wil kopen niet kopen.
autobart zegt
@Jantje_555: Je geld afstaan aan een willekeurig iemand die te lui is om te werken is ook niet rechtvaardig, maar ja, dat is Nederland…
rob68 zegt
Lijkt me een zaak voor de Europeese commisie , iets met discriminatie ofzo…
mol25 zegt
Jachten en rondvaart boten kunnen dan ook niet meer door de stad. Paard en wagen de nieuwe toekomst. …..
HZW zegt
Als je maar een duizendje of 4 te besteden hebt kan je best wel wat schoners rijden dan een 190D kolenboot.
In dit land zijn ze veel te laks met milieu maatregelen, in Duitsland hebben ze al jaren milieu vignetten.
http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/portal/auto/nieuws-en-tips/tips-en-advies/milieusticker-duitsland-620×298.jpg
Als je de lucht kwaliteit in de steden schoner wil hebben moet rigoureuze maar regelen nemen, alleen gebeurd dat niet in dit land.
Gewoon over 10 jaar invoeren dat er alleen elektrisch in de stadscentra gereden mag worden, en de brandstof auto er buiten houden.
robert110 zegt
@HZW: Over 10 jaar rijd er geen elektrische auto meer rond. Er zijn veel betere alternatieven.
autobart zegt
@robert110: Wat is er beter dan een elektromotor? Maximale koppel vanaf 0 toeren… Enkel de accu’s moeten verbeterd worden. Maar nee hoor, jij denkt dat de verbrandingsmotor heilig is.
robert110 zegt
@autobart: Wat dacht je van waterstof? zowel als brandstof of als brandstofcel (wel elektromotor) Systemen als de Tesla roadster dat zal nooit wat worden. Ik geloof niet dat het technisch mogelijk is een elektrische auto op te laden binnen een paar minuten. Dat zal altijd te lang duren om dat als dagelijks vervoer in te zetten. Daarnaast zijn er nog veel meer alternatieven beschikbaar (frituurolie of zelfs compost of mest). Nee de ontwikkeling voor de elektrische auto zijn nu wel zo op het hoogtepunt. Een chemische reactie(zoals verbranden of de brandstofcel) blijft nog steeds nodig om een auto efficiënt aan te kunnen drijven en dat gaat nog heel lang door.
tupperware zegt
@robert110:
Vertel?
Je maakt mij nieuwsgierig naar de fabelachtige technieken die over 10 jaar gemeengoed zijn maar we nu nog niet kennen.
U heeft enig idee hoelang die ontwikkelingen duren?
Ik lees al 25 jaar dat waterstof de toekomst heeft maar verder dan een leaseproject van Honda in California zijn we in die tijd niet gekomen.
robert110 zegt
@tupperware: Er is meer dan alleen waterstof kijk maar een reactie boven jou.
robert110 zegt
Binnenkort maar eens Utrecht een bezoekje brengen met een 15 jaar oude trekker. Zal ze eens laten zien wat een vuile diesel is.
Maar effe serieus. Kom toch wel regelmatig in Utrecht en het grootste probleem zijn brommers. Die mogen ze van mij verbieden wordt de stad nog wat veiliger ook.
kaeser zegt
De grote vraag is waarom de streep tot en met Jaarbeurs is getrokken? Zo kom je als bezoeker met een oude diesel nog eens voor een mooie verassing te staan.
Parkeren? 2 wijken verderop graag!
betonstaal zegt
@kaeser: kan je ook prima komen met de trein
O plaat zegt
Niet dat ik ooit in utrecht kom maar toch een belachelijke regel alsof mijn VW T3 die slechts 7L/100KM (1/14) verbruikt de grootste vervuiler is. volgens mij is elke 4 jaar een nieuwe auto kopen veel slechter voor het milieu. Jammer voor Utrecht maar toch zal ik eeuwig weigeren een auto die jonger is dan mij te kopen.
heri zegt
@shiva: ik kom wel regelmatig in Utrecht en mag dan met mijn dieselslurpende, roetfilterloze, 223gr uitstotende, egr geblokkeerde bolide de komende7 jaar nog rondknappen in hartje Utrecht! :) wat een onzin regel!
defteling zegt
Ondoordachte, door zwetende linkersokken bedachte regel gebaseerd op aannames, enkel en alleen om de eigen achterban te paaien. Die achterban werkt namelijk niet (kijk, zonder aannames kan het ook!), dus rijdt geen diesel. Een dichtgeplamuurde en olie-lekkende Corsa 1.4i uit 1992 mag blijven.
fiestafeest zegt
het is toch van de zotten dat je een auto heb waar je netjes je wegenbelasting voor betaal en dan vervolgens verboden worden om je stad niet meer in te komen!
alexh zegt
En die ouwe stinkbussen van de GVU dan? Langste bussen van Europa. Nou hou je adem maar in…