![Voorlopig kunnen we nog volop dieselen in Utrecht](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/diesel-truck-utrecht-2810.jpg)
Dat betekent dat we nog vier maanden langer richting de binnenstad kunnen zonder roetfilters en dat soort gekkigheid, want de milieuzone komt er op z’n vroegst per 1 mei 2015.
De gemeente Utrecht wilde oude, vervuilende auto’s vanaf 1 januari de toegang tot de binnenstad ontzeggen, maar daarvoor heb je wel een geldig verkeersbord nodig. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft echter wel andere dingen aan het hoofd en gaat het Utrechtse bord niet meenemen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.
Dat bericht kwam naar buiten via het Utrechtse college van B en W en wordt vanzelfsprekend met gejuich ontvangen, want vrijwel niemand zag iets in het gebiedsverbod voor de oude dieselauto’s. GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk zal nu tot en met 1 februari moeten wachten voor het reglement weer gewijzigd kan worden, terwijl deze nieuwe regels vervolgens pas drie maanden later van kracht worden.
Je kunt daarom op z’n vroegst op 1 mei bekeurd worden als je met je vieze, stinkende dieselauto van voor 2001 de stad in gaat. De linkse rakkers uit het stadsbestuur zullen je er overigens nog wel op aanspreken als je ze wat CO2 in het gezicht blaast, maar kunnen je voorlopig helemaal niets maken. Dus: iemand in voor een nieuwjaarstochtje, 1 januari aanstaande, dwars door de stad?
Foto: NWCCR
Verbied dan gewoon brommers, ben je van die fijnstofbommen af en gaat de verkeersveiligheid ook nog eens flink omhoog.
@knipperlichtje: Spijker. Kop. Raak.
Ik rijd in een dieselende Passat met bouwjaar maart 2006 en deze “mag” nog gewoon de stad in. Maar z’n vier maanden oudere broertje (met exact dezelfde specificaties) mag dat dus niet. Zo leg je met één voorbeeld al uit hoe bizar deze arbitraire maatregel feitelijk is.
@knipperlichtje: klopt helemaal. Maarja wat verwachten we ook van die ambtenaren die niks van verbrandingsmotoren afweten. Brommers, grasmaaiers en bladblazers dat zijn de boosdoeners.
Eigenlijk moeten we met ze allen op brommertjes door de stad gaan rijden de komende jaren en dan komen ze er opeens achter dat het heel dom is geweest om auto’s te weren.
Het verkeersbord is dus wel af, maar nog niet officieel aangeduid als geldig verkeersbord. Subtiel verschilletje…
Persoonlijk denk ik dat brommers en scooters veel meer bijdragen aan luchtvervuiling dan die enkele oude diesel. Tweetaktmotoren zijn er weliswaar steeds minder, maar scooters met geregelde driewegkatalysator zijn echt een zeldzaamheid dus al die apparaten gooien heel wat narigheid de atmosfeer in.
@potver7: Als bomenknuffelaar ben ik het helemaal met je eens. door dit soort idiote regels worden effectieve ingrepen niet meer serieus genomen. Echt een heel slecht plan.
@potver7:
subtiele verschillen is niet iets waar geenstijl-autoblok gekkies aan doen, schreeuwen, schoppen, knee-jerk, en onderbuik-puberen dat is waar het om gaat!
@potver7: Het bord is niet af. Want een verkeersbord is pas af, als ’t is goedgekeurd. Geen goedkeurig = geen rechtsgeldigheid = een waardeloos, niet werkzaambord.
Vieze linkse boomknuffelaars en hun bullshit regeltjes en gezeur. Mogen stinkbrommers nog wel? En wie pakken ze daarna? De stinkroker? Of die stink koeien die CO2 uitbouten.
Hoe controleren ze dit, Als ik straks met mijn Disco met buitenlands kenteken kom krijg ik dan een boete?
Discriminatie! Nu kan geen ene Turk meer naar Utrecht! (190D)
@haaldie20inchvanjegolfaf: Nee dat is meer voor de Marokkanen.
Laat ze me eerst maar geld geven voor een Schone auto, dan praten we verder, tot die tijd rij ik gewoon met mn auto overal heen waar ik maar WIL !
@sanderm3: Ik betaal immers Wegenbelasting! Net als wij hier állemaal
@sanderm3: Je maakt een denkfout, overigens heel begrijpelijk. Dat je belasting betaalt betekent nog niet dat je privileges krijgt. Zo werkt het nu eenmaal niet in dit land.
@moveyourmind:
@sanderm3: maar we hebben het hier niet over privé terrein, maar gewoon openbare weg
@sanderm3:
ja; “geef mij geld” idd erg mooie mentaliteit
@super: dus de mentaliteit van die gemeente is béter?
@sanderm3: Utrecht geeft ook subsidie voor je oude auto.
Perioden is iets engs… moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen! Oprotten met milieuzones! Weg met het communisme en weg met die vertrutting van de samenleving! Plus dat je met een Hummer wel in de milieuzone mag…… zeer triest. Ohja, China en Rusland zijn een miljard keer groter dan Nederland en hebben schijt aan regels! Alsof wij het verschil gaan maken! Echt weer zo’,n kut GroenLinks idee!
@series2: perioden moet zijn: verbieden
@series2: okay en nu weer even een pilletje innemen…
Hup stinkbrommers!! We hebben zelf allemaal zo n pleuresding gehad!
@series2: ja juist! Trek je tomos uit de schuur!
dan is dit al bij het Europese hof geweest ..
bij minimaal 3 ministeries in NL voorgelegd ..
de provincie heeft er zijn hoofd over gebogen ..
de burgemeester en wethouders hebben het duidelijk moeten maken ..
wijkagenten verrot gescholden ..
buurtvaders in de ziektewet ..
is er geen bordje voor ..
wat een ontwikkelingsland joh ..
simpele zielen ..
Fantastisch, iedere bevolking krijgt de bestuurders die ze verdienen.
En deze bestuurders maken zich druk om een zichzelf oplossend probleem, een probleem wat geen probleem is.
Het prachtige is dat het hele land meegaat in dit gekkenhuis, ook de tweede Maasvlakte wordt een milieu zone voor vrachtwagens, omdat er weleens 10 ??? (een optimistische schatting mijnerzijds) niet Euro 5 trucks per dag naar Maasvlakte II willen.
Wat een wollenfoppenfietspompenlullen land zijn we geworden.
Laten we eens de ECHTE problemen onder ogen zien en aanpakken !
@desjonnies:
Laten we eens de ECHTE problemen onder ogen zien en aanpakken !
Douchebag : ECHTE problemen, die privatiseren we, onder het mom van goedkoper en zo !
@desjonnies: eens eens eens!!!