Goed nieuws, of vertekende cijfers?
De cijferfetisjisten van VWE hebben becijferd dat de Nederlandse diesels de schoonste zijn van heel Europa voor wat betreft de uitstoot van CO2. Ze concluderen dit op basis van gegevens van het European Environmental Agency over de periode 2012-2016. In heel Europa zakte de gemiddelde uitstoot in deze jaren met een grammetje of 15 per kilometer. Nederland is zoals te doen gebruikelijk het beste jongetje van de klas, hoewel de CO2-uitstoot van nieuw verkochte diesels in 2016 bij ons hoger was dan in 2015. Foei toch! Desalniettemin spiegelt VWE ons voor dat dit allemaal goed nieuws is voor ons land. Niet alleen voor de gezondheid van ’s lands longen, maar ook voor de (internationale) waarde van ons jong gebruikte wagenpark.
Enfin, over de keper beschouwd goed nieuws zou je zeggen, maar er zit een adder onder het gras. Kijken we namelijk naar de auto’s die in het onderzoek zijn geïdentificeerd als de ’top-10 schoonste diesels in het Nederlandse wagenpark’, dan komt dit lijstje uit naar voren:
Inderdaad een lijstje met de who-is-who van recente bijtellingstoppers. Op de plaatsen twee en drie komen we twee dikke hybride subsidiebeesten tegen die in de praktijk natuurlijk never-nooit-niet de fabrieksopgaves halen. Als de berijders van deze auto’s niet de juiste stekker-etiquette hanteren, houdt het heel snel op met de vermeende zuinigheid van de betreffende bolides.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat de bijtellingsregels inmiddels veranderd zijn, noch het feit dat de uitstoot van fijnstof misschien wel belangrijker is dan die van CO2. Kortom, zoals bij elk onderzoek wordt de uitkomst grotendeels bepaald door de data-selectie en de gemaakte aannames. Maar laat dat dit moment van nationale realisatie dat we de grootste müsli-rijders zijn trots vooral niet bederven!
mashell zegt
De Audi A2 en Lupo 3L waren hun tijd echt ver vooruit.
berlinetta zegt
@mashell: En dan te bedenken dat die auto’s Utrecht niet in mogen, maar de moderne sjoemeldiesels van VAG wel.
rufctr01 zegt
@berlinetta: ja, dat is idd heeeeeel raar
JoostvdWater zegt
Categorie riooljournalistiek… Diesel is ons verkocht als ‘goed’ vanwege de lage CO2 maar ondertussen worden roet en stikstofoxiden voor het gemak niet genoemd/ vergeten. Dat zijn pas de echte gevaren van diesel! Dit zijn de veroorzakers van smog, longkanker, verzuring etc etc.
mashell zegt
@joostvdwater: roet? Er komt zo weinig roet tegenwoordig uit diesels dat zelfs de zwarte pieten steeds minder zwart worden. Die stikstofoxiden zijn prima met adblue te bestrijden. Fijnstof wordt prima door het partikelfilter opgevangen, binnenkort verplicht op benzine motoren want die stoten daarvan relatief veel uit! Als we neutraal naar de diesel kijken, dan kan het wel degelijk een heel schone brandstof kan zijn.
2wheeler zegt
@mashell: nounounou!!!
Al dat racisme is nergens voor nodig…
Zwarte piet.. kom nou zeg.
Gr. Syl
pomoek zegt
@mashell: yep, niks mis met dieseluitstoot. Behalve dat je er dood aan gaat.
https://nos.nl/artikel/2071833-werken-in-dieselrook-nog-schadelijker-dan-gedacht.html
cossiekiller zegt
ff offtopic;
In Antwerpen is er sinds een half jaar een verbod op vervuilende wagens in de binnenstad. Uit recente metingen blijkt dat de luchtkwaliteit er op achteruit gegaan is sinds het verbod…
Ik moest lachen.
rufctr01 zegt
Linkse riooljournalistiek! Net zoals hun afval verwerking. Alle directieleden zijn van de PvdAllochtoon en ondanks dat het niet werkt gaan we dwangmatig door met apart plastic inzamelen.
Gulli zegt
Staan er serieus 5 XL1’s op kenteken in Nederland? Zeker door een bedrijf/instelling gekocht om te laten zien hoe goed ze bezig zijn
pomoek zegt
@jaapiyo: noch het feit dat de uitstoot van fijnstof misschien wel belangrijker is dan die van CO2.
Tja, of je nou doodgaat aan stoflongen of verdrinkt door de opwarming van de aarde…
desjonnies zegt
De laatste alinea is wat mij betreft de enige waarheid.
De rest iets voor coffeshop bezoekers die hun maandelijkse toelages krijgen van hen die de vervuiling veroorzaken omdat ze ’s morgens om zes uur opstaan om te gaan werken.
tarquesh zegt
Uit een moderne auto komt haast geen rommel meer.
Auto’s daar en tegen die slecht onderhouden worden zijn de vervuilers, dus een verplichte beurt om de 20.000 kilometer zou de lucht aanzienlijk schoner maken. Beter dan de uitlaatgassen meten tijdens een APK, want die normen zijn soepel.
Longlife beurten moeten dus op de schop, scheelt ook veel zuigerveer ellende.