In Amerika heeft de Pontiac Solstice de Mazda MX-5 Miata overtroffen qua sales. De Solstice (AKA Opel GT) was vorig jaar dus de meest populaire roadster aan de andere kant van de oceaan. De teller van de Solstice staat op 19.710 verkochte units, de MX-5 bleef steken op 16.897 units. Concurreren met de MX-5 (op gebied van handling) is volgens onze welbekende expert w0o0dy een redelijk kansloze missie. Toch zijn velen van mening dat er te weinig keus is in dit segment, waarschijnlijk is het ook daarom dat Dodge met een concurrent komt…
Uiteraard wist Mazda’s woordvoerder -slash- top executive Jim O’Sullivan het nieuws een positieve draai te geven. Hij liet weten dat de zeer verschillende kopersgroepen in de toekomst alleen maar verder kunnen groeien. Verder scheen Mazda wat problemen met capaciteit te hebben: “we could have sold a bunch more MX-5 Miatas if we wanted to, but capacity was an issue. And Mazda’s US division had no interest in offering incentives for volume sales of the new roadster.”
O’Sullivan liet in datzelfde interview met WardsAuto weten dat de MX-5 nog steeds de number one selling roadster ter wereld is, één jaartje is een veel te korte periode om al conclusies te gaan trekken… True, maar feit blijft dat Mazda hier wel op de tellen moet gaan passen. Ik denk dat er na Opel/Pontiac en Dodge nog meer nieuwe spelers op deze markt zullen komen (via motorauthority.com).
Summer Sky zegt
Ik vind het, net als de hier te introduceren Opel GT overigens, dan ook een hele mooie roadster, die Solstice. Vooral prijs/kwaliteitsverhouding is erg goed, Mazda vlakt op dat punt want af lately
dJb zegt
dit is een mooiere wagen dan de MX5 vind ik de deze heeft gwn een betere look en verkoopt ook beter…:-D
w0o0dy zegt
De Mx-5 is toch een stuk goedkoper (in NL) dan de Opel GT (vanaf 39500 of zo), maar heeft dan ook minder vermogen. Ik wil graag een review doen met de GT en de MX-5 head-to-head!
Klassiekerrally zegt
Tja, voor het geld van een nieuwe MX5 is er natuurlijk maar 1 goede keuze ;) :
Ik vind de (laatste) MX5 overigens een heel mooie auto.
Daarbij: Handling telt wat mij betreft heel zwaar, dus die Amerikanen vallen af…
Jappy zegt
Die MX-5 is zeker wel een mooie auto en het zal ook wel zo zijn dat ie lekker rijdt, maar doe mij toch maar die Solstice, die is net ff wat mooier!
Alwood zegt
doe mij maar de MX-5! dat is trouwens zowiezo een wagentje waar ik mezelf nog wel eens in zie rijden… de opel gt?! wat?! daar wil je toch niet in gezien worden! die ouwe heeft nog wel wat maar de hierboven genoemde wagens (op die van klassiekerrally na) heb ik écht helemaal niks mee.
Citrofiel zegt
Ik zou ook liever de Solstice hebben dan de MX-5, al is het maar omdat ik de MX-5 lelijker vind… Over rijeigenschappen kan ik namelijk niets zeggen, en over prijs ook niet. Wat zijn de prijzen van deze auto’s in de USA? Iemand?
Lagonda zegt
Erg leuke auto die Solstice. Jammer dat ie hoogst waarschijnlijk niet naar Nederland komt. En die prijs……vanaf 22.000 dollar, daar wil ik hem wel voor hebben !
Classic red zegt
De mx-5 is al jarenlang met weinig wijzigingen in produktie. Er zijn natuurlijk altijd mensen die iets nieuws willen, dus een compleet nieuwe concurrent zal in het begin wel de nodige klanten weglokken. Of de nieuwkomers de mensen net zo lang zullen blijven boeien als de mx-5, is natuurlijk de vraag. De houdbaarheidsdatum is niet van alle auto’s hetzelfde.
Ik ken zelf alleen de mx-5 qua rijeigenschappen en kwaliteit. Dus vergelijken kan ik niet. Maar de nieuwkomers zullen erg goed moeten zijn, om de mx-5 te overtreffen.
Y. zegt
Zes van de zeven Autoblog-posters zijn het erover eens: het gaat bij een roadster om het uiterlijk en nergens anders om. Het doel, de inhoud van de auto (handling, prestaties, open rijden ervaring, kwaliteit) is volstrekt oninteressant.
Ik snap niet waarom autofabrikanten überhaupt nog moeite doen om goede auto’s te maken. Potentiële kopers zijn toch alleen maar geïnteresseerd in de manier waarop de buitenkant van de auto het licht op hun netvlies reflecteert.
slk zegt
Gave bak. speelser dan een mx5. mx5 is ook nog steeds een leuk ding om te zien.
Mr. R zegt
Geen verkeerd ontwerp, maar ik zou toch voor de MX-5 gaan. Volgens wat Amerikaanse tests is de MX-5 gewoon veel leuker om te rijden. Maar dan hebben we het over de basisversies, niet over de Solstice zoals die naar hier komt.
Hier gaat de Solstice ook voor flink wat beroering zorgen, denk ik. Voor dik €39.000,- heb je óf een luxe Mazda MX-5 met 160pk óf 100pk meer in een Solstice, ehm, Opel GT. Bij de basisversies ligt het heel anders, maar misschien krijgen we op termijn zelfs een goedkopere GT met 200pk ofzo?
(Trouwens geen gek merk, dat Pontiac! In de US hebben ze toch heel wat aardige modellen. Zouden ook leuk voor hier kunnen zijn.)
S6 zegt
Deze auto ziet er niet uit :(
shivan zegt
wat een lelijk ding geef mij die miata maar
Ahura zegt
Als Mazda-liefhebber zou ik natuurlijk voor de MX-5 moeten gaan maar ik zou ook voor de Pontiac gaan en anders voor de Saturn Sky (Opel GT)
De nieuwe MX-5 vind ik echt een matig ontwerp. De achterbumper is veelste bol en iel. Typisch Mazda helaas. Waardoor het er meer uitziet als een jaren 90 ontwerp. Je ziet nu ook alles zitten van de uitlaten enzo. En koplampen staan te dicht bij elkaar.. maar met Mazdaspeed-pakket ziet ie er wel gelijk een stuk beter uit. Interieur is wel schitterend
w0o0dy zegt
Autovisie is niet erg positief over het weggedrag van de GT:
“De op de Amerikaanse Pontiac Solstice gebaseerde roadster is eerder een boulevard-cruiser dan een volbloed sportwagen. Daarvoor is de stuurinrichting te licht en gevoelloos.”
w0o0dy zegt
Autoweek heeft een filmpje en een hele korte impressie van de Opel GT
http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=302&cache=no
LC zegt
Kvind het geen mooie auto… veel te amerikaans….alhoewel er wel mooie amerikanen zijn hoor, zoals de mustang bv, vind ik dan wel weer een mooie wagen.
Nu eerlijkwaar , iemand die een roadster koop omwille vd looks…die heeft nog nooit echt genoten van zijn roadster!
Looks is helemaal niet belangrijk of toch in mindere mate , rijplezier wel! Als men rijplezier krijgt door om elke hoek aangegaapt te worden door ‘poche-people’…moet jij weten ! De definitie voor ‘rijplezier’ is voor mij nog steeds een goed sportonderstel , responsieve steering en een uitdagende strakke ophanging. Hierbij nog wat power en een vlot schakelende manueel en ik ben dolcontent!
En dat krijg je voor weinig geld bij mazda! In de vorm van de 2.0i mx-5 !
Een mx-5 koop je met passie! Vanuit je hart en ziel! Al die andere blinkende metalen bakskes koop je uit ijdelheid . Ikzelf vind maar 1 goede oplossing als je toch geen mazda wilt en wilt gezien worden met iets ‘duurders’ ..ne porsche boxter S ! Ik heb er al dikwijls mee gereden en vind hem prachtig!
Zelf zou ik dan wel de mx-5 overwegen omdat porsche natuurlijk eel te duur is voor mijn budget .
Een mx-5 sport RC 6-bak , dynamic bodykitje en full chrome…wat wil een jonge mens nog meer! *een schoon vrouwke erlangs misschien!*
Mvg