Het is goed om te horen dat tuners als SCL Performance de Urus lichter maken.
De supercar wordt een beetje met uitsterven bedreigd. Althans, de supercar zoals wij ‘m graag herinneren. Aan de ene kant zien we een hoop elektrische hypercars eraan komen.
Terror Jaap
De elektrische hypercars c.q. supercars zijn sneller in een rechte lijn met een bizarre acceleratie, maar wegen 500 kilogram te veel. Een supercar van 2.000 kg (of meer) klinkt raar. Kijk, Terror Jaap mocht meedoen wel aan schoonspringen, maar niet de 1.500 meter vrije slag. Het is een andere categorie. Hetzelfde geldt voor de Super SUV. Ook deze komt qua prestaties heel erg in de buurt, maar het is wederom een veel te zwaar monster. Daarbij is de Lamborghini ook nog eens heel erg groot. En zo uniek ben je niet meer met een Urus, want iedere YouTube-grootheid heeft er al eentje.
SCL Performance Urus
Gelukkig zijn er voldoende tuners die zich met de Urus bezig houden, zodat jij je kunt onderscheiden en net als de rest heerlijk uniek kan zijn. We zagen al behoorlijk wat projecten voorbij komen. Dit is de SCL Performance Urus. In plaats van zich te concentreren op maximale pk’s, richtte SCL Performance zich op een zo optimaal mogelijke aerodynamica.
42 onderdelen
Helaas hebben ze gekozen voor om een zwarte Urus (origineel, zeg!) onder handen te nemen, dus kun je de wijzigingen niet zo goed zien. We zullen ze daarom even voor je benoemen, want de kit bestaat uit 42 (!) onderdelen. Er is een nieuwe motorkap met luchtinlaten én een power dome. Verder krijg je een nieuwe voorbumper met extra splitters aan de onderzijde.
Diffuser
Aan de achterzijde zien we een nieuwe bumper met uiteraard een verplichte diffuser. Daarnaast zijn er twee spoilers gemonteers, eentje boven de achterlichten én een dakspoiler. Ook heeft de SCL Performance Urus nieuwe sportuitlaten. Althans de einddemper is anders.
Enorme velgen
Oh ja, voordat we het vergeten, er zijn enorme velgen gemonteerd, alhoewel dat af fabriek ook kan. Voor de afwisseling zijn de wielen voorzien van groene details. het zal ongetwijfeld heel erg hip zijn, maar het lijkt net alsof het wiel vol staat met balans-loodjes, alsof het wiel niet uit te balanceren was.
Glasvezel of koolstofvezel
De kit is leverbaar in glasvezel en koolstofvezel. Kies je voor glasvezel, dan is het gewicht van de SCL Performance Urus gelijk aan een standaardmodel. Let wel, je hebt meer onderdelen aan boord dus zonder nadelen. Kies je voor koolstofvezel, dan kun je enkele kilogrammen besparen. Net als de Donkervoort D8 GTO JD70. Het enige nadeel is dat je bij de Donkervoort begint bij 700 kilogram en de Urus en kentekengewicht heeft van 2.200 kilogram.
Motorisch
Motorisch heeft SCL Performance niets aan de Urus gedaan. Op zich zit het qua power ook wel goed. Dus een 4.0 V8 met 650 pk bij 6.000 toeren en 850 Nm vanaf 2.250 toeren. De prestaties zijn bijna van supercar-niveau: 0-100 km /u in 3,6 seconden en een topsnelheid van 305 km/u.
Dutchdriftking zegt
Een nieuwe trend gespot! Plaklood niet uit het zicht, maar vol trots in het zichtveld in matchende kleuren met je remklauwen. Je moet tenslotte toch wat om uniek te zijn….
dracae zegt
Het blijft een vreselijk ding… qua uiterlijk. Zal heus wel leuk rijden..
smokin zegt
Nou inderdaad, wat een gedrocht..
bernoulli zegt
Schitterend ingetogen design. Voor als je echt onopvallend de weg over wilt. Alleen jammer van die schreeuwende zwarte lak. Liever subtiel gifgroen of bescheiden sinaasappeloranje.
993carrera4s zegt
Dan valt de nieuwe varkensneus van BMW nog best mee hiermee vergeleken.