De nieuwe Lamborghini Urus Performante staat ook op het circuit zijn mannetje.
Al die rappe SUV’s tegenwoordig. Je hebt er natuurlijk niks aan. Nou ja, heel snel van A naar B. Brengt me terug bij punt één. In Nederland heb je daar niks aan met onze maximumsnelheden op de snelwegen. Toch zijn ze meer capabel dan je allicht zou denken. De Lamborghini Urus Performante is bijvoorbeeld ook op het circuit best een indrukwekkende machine.
Daar kwamen ze bij Sport Auto achter toen ze de Italiaanse super SUV over het circuit jaagden. Het gaat hier om een hot lap op Hockenheim-GP. Het Duitse automagazine voert vaker tests uit op dit circuit, waardoor je mooi tijden kunt vergelijken met andere auto’s. Want hoe scoort de Lamborghini Urus Performante eigenlijk? Nou, helemaal niet onaardig om eerlijk te zijn!
Het gevaarte op viermaal Pirelli P Zero Trofeo R’s wist een rondje in 1:55,8 minuten te rijden. Ter vergelijking, dat is net zo snel als een Jaguar F-Type R (2022). Zelfs sneller dan een Porsche 718 Cayman GTS 4.0 (1:56,9), Aston Martin Vantage Roadster (1:55,9) en een Audi RS5 Coupe (1:58,4). Een Porsche Cayenne Turbo GT, zijn technische evenknie, deed het kunstje iets sneller in 1:55,1 minuten. Dat is zelfs sneller dan een Porsche 911 Carrera T (992) met 1:55,7.
De Lamborghini Urus Performante is tot op heden de snelste variant. De Italiaanse autofabrikant introduceerde het model met de facelift van de SUV. Met 666 duvelse pk’s en een gewichtsbesparing van 47 kg zet de Performante puike prestaties neer. In slechts 3,3 seconden accelereert deze Urus naar 100 km/u vanuit stilstand. 200 km/u staat in 11,5 seconden op de klok en de topsnelheid ligt op 306 km/u.
Naast al deze ‘rechtdoor performance’ valt de Lamborghini Urus Performante ook niet tegen op het circuit. Toch goed om te weten.
Johanneke zegt
Al is dit natuurlijk serieus snel, en knap, ik zit even naar de rondetijden te kijken. Een hoop auto’s zijn sneller met veel minder vermogen.
Urus dus in 1.55.8, 666pk
A45 met 421pk is sneller, evenals de RS3 met 400pk, M2 en M4 met 450 en 480pk. En daar de competition varianten van zijn nog een stuk sneller, evenals een legio Porsches.
Dus ja, knap van deze crossover, absoluut, maar met een stuk minder vermogen in een auto ben je vaak sneller. Zeker de RS3 is serieus rap met 1:55:60 met “maar” 400pk.
denniss00 zegt
Een gewichtsbesparing van 47 kg betekent nu niet dat hij 1500 kg weegt hè?
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: dat komt denk met name door het enorme koppel van de RS3. Ergens best sneu dat deze auto sneller is dan een GT4…
flieger zegt
Ik las ook GT4, maar er staat GTS 4.0. 😉
eMbe zegt
GTS 4.0 is iets anders dan een GT4.
Dutchdriftking zegt
Excuus, je hebt gelijk, maar ook dat is nog altijd geen stakker.
Fernando zegt
Niet slecht voor een hoogpotige SUV maar eeuwig zonde dat het eigenlijk een Audi is met een Lamborghini kleedje
flow82 zegt
Een gewichtsbesparing van 45kg op een SUV. Dat is net zoiets wanneer een zwaarlijvig persoon beweert 2 kilo te zijn afgevallen en het te kunnen zien aan de enkels…
Jaaaag zegt
Vermoedelijk zijn de banden kokend heet na een ronde…
scrmeagle zegt
Wat heb je hieraan?
rollingstoned zegt
Bragging rights?
sacha zegt
Ik incasseer graag de hypothetische bragging rights van de goede smaak in mijn hypothetische Aston Martin Vantage Roadster.
Wat een misbaksel zo’n Urus…