De Lamborghini Urus heeft een nieuw record gebroken als het gaat om de verkopen. En daarmee heeft de SUV iets unieks voor elkaar gekregen.
Iedereen zag deze mijlpaal natuurlijk aankomen. En nu is het daadwerkelijk zover. Van de Lamborghini Urus zijn inmiddels meer dan 15.000 exemplaren gemaakt. Geen enkel ander model wist in zo’n korte tijd in dergelijke aantallen van de band te rollen. Een beetje valsspelen is het wel. De Urus is een prima dagelijks inzetbare auto, waar bijvoorbeeld een Huracán en Aventador toch meer exotische supercars zijn.
In de eerste zes maanden van 2021 werden er 4.852 auto’s van het merk geleverd. De Urus is het populairste model van dit moment voor Lamborghini qua verkopen. In slechts drie jaar tijd staat het productieaantal op 15.000. Exemplaar 15.000 is bestemd voor de Britse markt en is gespoten in de kleur Grigio Keres Matt met Verde Scandal details.
Lamborghini Urus record verkopen
De recordverkopen van de Urus levert Lamborghini een leuk zakcentje op. De volumeverkopen in het jaar 2019 verdubbelde zelfs. De corona pandemie gooide roet in het eten voor 2020 en wellicht ook 2021. Anders hadden de Italianen wellicht nog sneller die 15.000 Urus verkopen aangetikt. Desalniettemin mogen ze tevreden zijn, daar in Sant’Agata Bolognese.
Later dit jaar krijgt de Urus opnieuw concurrentie uit Duitse hoek. Vergelijkbare prestaties, maar dan in een wat deftiger jasje. Dat is de gloednieuwe Porsche Cayenne Turbo GT. Voor nu deelt Lamborghini nog het rijk der super SUV’s met de Audi RS Q8.
str8six zegt
Blijkt maar weer dan wansmaak ook smaak is. Vind het zo’n bijzonder raar gemodelleerd design, je weet niet waar je moet kijken en vanuit elke hoek is het onsamenhangend.
maarteno zegt
Vind het design van de RSQ8 een stuk mooier, in essentie dezelfde wagen verder als het goed is.
faalhaas zegt
@str8six: Soms vraag ik me af of wij Nederlanders wel smaak hebben als de Italianen en de rest van de wereld iets prachtig vind. Wij blinken niet uit met private lease VW polo’s, kortpittige kapseltjes, vinexwoningen etc. Maar zo’n Urus is voor mij ook niet om aan te gluren.
mwti zegt
@str8six: waarom moet iets altijd mooi zijn? Mooi is subjectief. Ik vind deze auto niet mooi maar wel dik!
doublechevron65 zegt
Succes met lelijkheid… functioneert!
sonnybonds zegt
Tja moet je dit vieren? Het is meer een diepte punt voor de automobielindustrie
escort77 zegt
@sonnybonds: als dit er voor zorgt dat Lamborghini ook leuke auto’s kan blijven maken vind ik het prima. Het is in elk geval niet dat ik veel last heb van lelijke Urussen die overal bij mij in de buurt het straatbeeld verpesten.
berlinetta zegt
Als ik zie wat Lambo de laatste jaren zoal de fabriekspoorten uitjaagt, dan word ik daar ook niet echt bepaald vrolijker van. Het ene na het andere doorgesnoven design.
verplicht zegt
@sonnybonds: 15.000 mensen zijn het met je oneens.
Blijkt maar weer dat wij als autoliefhebber maar weinig nieuw (kunnen) kopen. Anders had het automobiele landschap wel bestaan uit voornamelijk veel cylinders, sedan/coupes/hatchbacks (en afgeleiden).
De grote meerderheid wil gewoon droog en gekoeld van A naar B. Met een kek uiterlijk en een lekkere hoge zit voor de overzichtelijkheid.
Johanneke zegt
Gewoon de waarheid. Ik heb ook 100 miljoen wensen, maar ga ik het kopen? Nee. Geen geld als starter met net een koopwoning en kinderen voor een mid engine rwd cabrio.
Johanneke zegt
Net als bij Porsche, ze moeten nu jammergenoeg VAG bakkies met een ander uiterlijk verkopen om echte sportwagens te kunnen blijven maken. Zo zit de wereld jammergenoeg in elkaar.
mashell zegt
Ik niet in waarom je bij dit artikel zou moeten vermelden dat je de Urus lelijk vindt, dat vind ik overigens helemaal niet het is best een geslaagd model. Fijn voor Lamborghini dat ze een goed lopend model hebben en niet afhankelijk van de 431e verbouwde Avantador versie voor 2 miljoen.
jarnobakker zegt
1 keer zo’n ding zien rijden… Wat een ……. Lelijk aparaat
MaartenD zegt
Smaak is niet te koop
oochiewally zegt
Hoge zit; check
badge; check
Opvallen; check!
Veel markt voor dus…
Bernadette zegt
Deze is lelijk. Let op als de nieuwe generatie er aan komt. Komen er alleen maar nog meer hoekjes en vrouwtjes op, zoals de meeste Lambo designs. Koop dan gelijk ’n Mansory. (ik ben oud en fan van ’t Diablo-era 😉)
rogerzz zegt
Wat een zure reacties. Bentayga, Cullinan, RSQ8, en ook Urus, er is een markt voor blijkbaar. Je kan er net iets makkelijker mee shoppen en naar het voetbaltrainingsveld rijden of in de file mee tuffen dan een Huracan of R8 of 720S, dus vanuit een praktisch oogpunt.. maar het blijft voornamelijk een statussymbool ja.
Ik verbaas mij veel meer dat er een markt is voor Toyota Outlanders, Peug 5008, Capturs, X6’en etcetera. Meer gewicht, minder ruimte, meer lawaai, minder bochtengedrag, minder comfort dan de gemiddelde Passat/Octavia maar ook die nep-SUV’s worden (veel) gekocht door boomers.
flyerbunch zegt
Dergelijke modellen waren soms nodig om de originele line-up te behouden.. zie ook Porsche.
dalmore zegt
Hoeveel geld je ook hebt, 1 ding zal je nooit kunnen kopen: smaak.
bakboord1 zegt
Mooie auto. Ik snap die kopers wel. Altijd een van mijn favorieten om te spotten.
Meestal kom ik deze enkel in de regio st. Tropez tegen maar zomaar opeens reed er een geel exemplaar met leuke blondine erin op de weg tussen Geldropse en Heeze. Helaas maar een keer gezien daar.
Gelukkig houden we niet allemaal van een zwarte Volkswagen golf.
Friez zegt
Hoewel ik zelf ook niet snel voor een Urus zou kiezen, hoor ik van veel niet-autokenners in mijn omgeving, dat ze dit een mooie auto vinden.
Voor dat geld ga ik toch liever voor een G63 en dan heb ik waarschijnlijk nog centjes over voor een leuk speeltje ernaast.
*kijkt even op zijn karige bankrekening*
Redrum zegt
Dit koop je enkel voor de lol, dus als je plaat genoeg hebt. Heb hem hier in de buurt zien staan, kan mee in de rest van het rijtje maar 300K, nee dit is enkel om op te vallen…
PunicaOase zegt
Wat een gezeik allemaal.. Voor de meeste van ons is dit gewoon een superbrute en ook nog eens een prima dagelijks inzetbare wagen waar we alleen maar van kunnen dromen en zonder 1 s. twijfel onze eigen auto voor zouden omruilen.. Tuurlijk is er mooiers verkrijgbaar, maar dit is gewoon een goede en brute auto, weinig mis mee. Ik zie hem 1000x liever dan al die trieste zooi die hier in NL overal geparkeerd staat. Zo punt gemaakt :-P
550maranello zegt
Do the math…15.000 x 150.000, inkoopprijs af fabriek gemiddeld = 2.250.000.000 eurotjes and counting, dus niet gek uiteindelijk. Wat wilde Quantum group ook alweer bieden voor Lamborghini? 7,5 miljard? Da’s zeg maar 4 jaar Urus winst na aftrek inkoopkosten.