Daar lijkt het haast wel op.
Lamborghini heeft de gewoonte haar auto’s naar beroemde vechtstieren te noemen. Urus is dan waarschijnlijk de naam van de moederkoe die het geld binnenhaalt voor de familie. Als je de directie van Lamborghini mag geloven, is dat namelijk precies wat de nieuwe SUV moet gaan doen.
Ze hebben 150 extra mensen aangenomen om de bouw en de ontwikkeling van de Urus vorm te gaan geven. In totaal werken er nu 1300 mensen in San Agatha. Maar da’s nog niet alles, ze denken dat die SUV zo hard gaat verkopen, dat er de komende twee jaar nog eens 500 nieuwe arbeidskrachten bijkomen. Om die auto’s een beetje fatsoenlijk te kunnen maken, moet de fabriekshal ook flink worden vergroot. Nou, dat gebeurt ook, die wordt bijna verdubbeld, van 80.000 naar 150.000 vierkante meter. En waarom ze die auto in Italië gaan bouwen en niet in een lage-lonen-land ergens in het oosten? Hierom.
Je moet ons er niet op vastpinnen (Het blijven tenslotte Italianen), maar de Urus zou in 2018 verkocht moeten gaan worden. En anders kunnen we gewoon iets langer blijven genieten van die andere terreinwagen van Lamborghini. Kunnen ze die anders niet gewoon opnieuw bouwen. Ik ben voor!
dikdraak zegt
Tja. Ik ben sowieso al niet zo’n fan van de huidige generatie Lambo’s en ik blijf van mening dat de Urus er erg knap uitziet voor een full-size SUV, dus laat maar komen.
martinus zegt
@dikdraak: Het mag dan een knappe SUV zijn, een ambachtelijke lamborghini is het niet.
Lamborghini’s worden nog groot en deels ambachtelijk gemaakt. Voor de 3250 race-machines die ze gemaakt hebben afgelopen jaar, hebben ze 1300man in dienst. Een medewerker maakt dus minder dan drie lambo’s per jaar.
Van de Urus willen ze vanaf ’18 ook 3500 stuks gaan verkopen, en ze nemen daar 500 man nieuw personeel voor aan. Een werknemer maakt dus 7 auto’s. (ter vergelijking aan de vw-band maakt elke werknemer er 6). De Urus wordt dus alles behalve een ambachtelijk vervaardigde lambo, maar gewoon een massa-product. (Net als de Q7 en Q7 bentayga) en zelfs gewone vw’s zijn meer ‘met de hand gemaakt’ dan de Urus.
roppp zegt
@martinus: lijkt mij erg sterk dat het rendabel is om een hele geautomatiseerde productielijn op te starten voor 3500 auto’s die hoogstwaarschijnlijk ook nog eens voorzien kunnen worden van individuele opties.
Edge zegt
Tja, het is natuurlijk een hele dikke wagen, die Urus, maar stiekem had ik toch liever gezien dat ze de Estoque in productie hadden genomen.
Dimglor zegt
@Edge: Ik versta nog steeds niet waarom ze deze verkiezen boven die Estoque…
Die Estoque was echt een prachtwagen! En kan je nog een beetje rijmen met het merk Lamborghini.
Een sportieve 4-deurs sedan, kan je nog aan de mensen verkopen als Lamborghini.
Een suv ligt dan toch iets anders…
Een Lambo hoort een mad sportwagen te zijn, zie dat niet meteen terugkomen in een suv.
Dimglor zegt
@Dimglor: Tgoja, zal wel verkopen als zoete broodjes..
edftw zegt
@Dimglor: helemaal mee eens, denk dat de Estoque net zo goed verkocht zou worden als de Urus. Hoewel mensen tegenwoordig wel helemaal gek zijn van cross-overs en SUV’s. Ondanks dat ie inderdaad zal verkopen als een malle ben ik bang dat ie in het echt wel tegen zal vallen qua looks, maar ik weet niet precies waarom ik dit vermoeden heb
autospottergijs zegt
@Dimglor: lambo maakte vroeger ook al suv’s neem aan dat je dit weet?
Dimglor zegt
@autospottergijs:
Ja, tuurlijk.
En oorspronkelijk enkel tractoren…
Wel 1 punt, je kan die LM002 moeilijk een suv noemen…
Dat was meer een tank dan iets anders..
Dit is meer een wagen voor de rijkere huisvrouw om de kindjes mee van school te halen…
Zoals een beetje met de Cayenne en Macan het geval is..
(Wil niet generaliseren, maar als ik aan mijn oude middelbare school passeer en de moeders hun kinderen zie ophalen… dan zie ik toch heel vaak dit tafereel…)
bart_vandecavey zegt
Heb die concept ervan gezien in het Lamborghini museum en die was wel heel mooi!
rikus zegt
Als je dan toch per se zo’n bak moet hebben, dan is de Urus wel de “mooiste” keus.
In hoeverre zoiets mooi is natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat het gewoon een heel erg gaaf ding word. En als de V12 er nou ook nog eens in komt…. Maar wie weet gewoon een Diesel. Daar hebben ze bij Lamborghini tenslotte ook al heel erg lang ervaring mee.
willempjuh zegt
@dutchdriftking: Alleen denk ik niet dat ze de diesels gebruiken waarmee ze al zo lang ervaring mee hebben ;)
paganizonda760nc zegt
@dutchdriftking: Het concept ziet er zeker goed uit alleen denk ik dat er geen V12 in past. Als ik naar de live foto’s kijk, lijkt de Urus wel een formaat van de Jaguar F-Pace te hebben. Ik had, volgens mij, hier op Autoblog gelezen dat er een V8 (met turbo) in komt. Een V10 lijkt mij ook een mooie motor. Ik ben benieuwd!
Dutchdriftking zegt
@paganizonda760nc: Als de motor voorin komt en ze willen 4wd blijven handhaven is een V12 praktisch onmogelijk. Bij Bentley hebben ze daarom nu de W12 die is gewoon veel compacter en past daarom wel. En aangezien het een auto van het zelfde concern is……..
lekbak zegt
@dutchdriftking: ik hoor anders vrij weinig positieve verhalen over die diesel machines die de merknaam delen.
Maar ik heb wel een lamborghini gereden!
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Lamborghini heeft vooral ervaring met rebadgen…
pomoek zegt
Van mij mogen ze de LM002 weer opnieuw gaan produceren. Dat was toch echt de Suv der Suvvers…
dionijsb zegt
Toch jammer dat ze hier ook in meegaan…
n54coupe zegt
Als Porsche het kan, en met succes, waarom zou het de andere VAG-tak dan niet lukken?
cla220 zegt
Urus is een planeet, ongeveer 52.467 lichtjaren van de aarde.
vonklausenburg zegt
Een woord uit het Latijn eindigend op -us is nooit vrouwelijk maar altijd mannelijk. Zie de mannelijke vormen van Claudia, Maria en Octavia: Claudius, Marius en Octavianus. Als het een koe was zou de auto dus Uria heten, wat dan ook direct een Hebreeuwse meisjesnaam is. Maar waarschijnlijk kijk ik teveel naar details en niet naar de auto.
nicolasr zegt
@vonklausenburg: Maar misschien was er stiekem tóch ergens een koe die Ursus heette. je weet het gewoon niet! ;-)
vonklausenburg zegt
@nicolasr: De vorige keer dat ik checkte heette mijn schoonmoeder niet zo ?
pinut187 zegt
Zover ik weet bouwen ze die in Italie omdat de overheid er iets te maken heeft, weet niet precies hoe het zat. Urus zelf wel een mooie bak, zou nog wel iets extremer mogen zelfs!
berlinetta zegt
@pinut187: Psst… het antwoord op de vraag die @nicolasr stelt, heeft hij er zelf achter gezet als link.
mrrallycross zegt
Waarom plakken zw niet gewoon lambo badges op die nieuwe bentley bentega? Dat doen ze toch altijd bij vag
reistje zegt
@mrrallycross: Het zou mij niet verbazen als ze de W12 drivetrain van de Bentega pakken. Of de bekende 4.2 liter V8.
RobinM zegt
De Urus mooi??? Tis verdomme een kruising tussen een X6 en een Evoque… Dat kán niet mooi zijn!
reistje zegt
Erg benieuwd hoe hij nou uiteindelijk word en of dat het een succes word.
Ja ze hadden vroeger de LM002 maar toch kan ik mij geen moderne Lamborghini SUV inbeelden. Porsche maakt de Cayanne en Bentley komt met de Bentega maar dat vind ik toch logischer dan een supercar merk als Lamborghini .
remcog19 zegt
Meer een Landbouwghini
ugentstudent zegt
Een SUV supercar, dat kan toch gewoon niet kloppen? Dan heb je een SUV die minder goed kan offroaden dan een doorsnee SUV (en zelf die zijn niet super offroad) en ook totaal niet aanvoelt als een supercar door zijn hogere rij positie, zwaartepunt, etc.
Dus gewoon echt een cashcow zonder meerwaarde
ontploffer zegt
Lomp en best stoer zo van buiten, wel tegen het randje. Maar net een kermis attractie van binnen… Nee.