Tesla is het er niet mee eens dat updates vallen onder terugroepacties.
We moeten allemaal eventjes wennen aan Tesla en Elon Musk. De autoindustrie is een van de meest belegen en conservatieve sectoren waar innovatie op een extreem laag peil staat. Het liefst worden de producten minimaal veranderd met maximaal winstoogmerk. Kijk maar naar de Nissan 400Z, Volkswagen Golf 8, alle pick-ups en alle andere auto’s die platforms met elkaar delen. Oude wijn, nieuwe zakken.
Als een merk als Tesla dan de boel op zijn kop zet, levert dat de nodige scepsis, ongeloof en verontwaardiging op. Ze doen alles net een beetje anders, net als Saab destijds (een vergelijking die we jaren geleden ook al een keer maakten). Nu is Tesla boos op een van de verouderde instanties, de NHTSA, de Amerikaanse veiligheids-waakhond.
Over The Air
Tesla heeft een update in de planning staan en de NHTSA kenmerkt deze OTA-update (Over The Air) als een terugroepactie. Het gaat om een flink aantal Tesla’s: de Model S, Model 3, Model X en Model Y (jammer dat de Model 3 geen Model E mag heten van Ford).
Wat is er mis? Nou, de elektrische ruiten. Het enige onderdeel dat ook heel lang elektrische bij andere auto’s. Het is niet eens een heel erg groot issue. De software schijnt nét even verkeerd afgesteld te zijn. Dit houdt in dat de ruit niet goed naar beneden gaat als je hand of arm ertussen zit.
Tesla zal middels een OTA-update zorgen dat het gefixt wordt en de ruiten weer kordaat reageren. Maar de NHTSA kenmerkt dit als een terugroepactie. Dat vindt Tesla natuurlijk niet, maar het lijkt er wel op en dat is voor de NHTSA kennelijk al voldoende.
Elon not amused
Via Twitter laat Ome Elon het volgende weten:
De terminologie is achterhaald en niet accuraat. Dit betreft een kleine over-the-air update. Bij ons zijn er geen gewonden bekend.
Elon Musk, zet de NHTSA even te kakken.
Musk heeft hier overigens wel een punt. Als mensen de auto’s controleren op terugroepacties, dan is te zien dat er dus 1.100.000 auto’s terug geroepen moeten worden. Hierdoor kan de consument de denkfout maken dat het gaat om een fysiek onderdeel dat niet naar behoren werkt.
Updates wel of geen terugroepacties?
De NHTSA is daar overigens niet van onder de indruk. Die hebben de definities vrij helder gekaderd. Elke vorm van een update – fysiek of OTA – om fouten uit de auto te halen, valt onder een terugroepactie.
Dan ten slotte de vraag aan jullie: vallen die updates onder terugroepacties? Of is de overheid zich weer eens te veel aan het bemoeien met het bedrijfsleven? Of gaat de NHTSA niet ver genoeg, omdat je met OTA-updates auto’s nauwelijks uitontwikkeld op de markt kan brengen en de fouten er later uit kan halen? Laat het weten, in de comments!
Via: InsideEVs
Meer lezen? Tesla Model Y dendert top 10 bestverkochte EV’s binnen!
potver7 zegt
Wat voor naampje je eraan geeft is triviaal, het gaat erom dat er een probleem is dat opgelost moet worden. Hoe een fabrikant dat doet is niet aan de NHTSA, zolang de fabrikant maar kan aantonen dat alle getroffen auto’s zijn geüpdatet. Of het terecht is dat de NHTSA het als een veiligheidsprobleem kwalificeert is een tweede, maar dat lost Elon niet op met een tweet. En de opmerking dat er nog geen gewonden zijn gevallen is natuurlijk niet relevant.
wimof zegt
Tuurlijk is het een veiligheidsissue, zoek anders naar het voorval waar een kleuter stikte nadat de ruit niet meer automatisch openging (cfr FIAT)
rutgerg zegt
Vrijdag mijn ID.4 bij de dealer gebracht en savonds weer opgehaald voor software 2.4 waarbij ook de 12v accu vervangen wordt. De dealer sprak zelf ook over een terugroepactie… binnenkort als het goed is naar 3.0 (OTA). Ota vind ik geen terugroepactie eerlijk gezegd. Als je naar een dealer moet wel.
wimof zegt
Hangt allemaal af wat ze hebben uitgespookt, de sjoemelsoftware werd ook elektronisch aangepakt, was thans een major terugroepactie.
CYBRTRK zegt
Bij een terugroepactie wordt een product terug geroepen dus ik vind een OTA inderdaad geen terugroepactie
Jeroen zegt
De definitie van NHTSA is ook wel erg oudbollig geworden. Volgens die definitie heb ik in een paar jaar tijd al tig recalls gehad met al die OTA’s van Tesla.
wimof zegt
Wanneer Apple mij vraagt om onmiddellijk de nieuwste versie te downloaden om een veiligheidslek te dichten is dat voor mij een terugroepactie ( komt misschien doordat ik jaar en dag dealer ben geweest)
leaper035t zegt
Een fabrikant die het raampjesissue niet OTA kan fixen, moet alle wagens terugroepen. Dus…
Anderzijds ook wel achterhaald. Tijd voor een nieuwe categorie as in OTA-terugroepactie?
mashell zegt
Dat Tesla dit kan fixen met een OTA update is heel erg fijn voor het merk zonder dealer netwerk. Maar het is een veiligheidsprobleem dat er in zat en dat dient gewoon geregistreerd te worden als terugroepactie want op basis van die lijst kunnen toekomstige klanten een inschatting maken over de kwaliteitsfilosofie van het merk. Dat Tesla dit onder het tapijt wil stoppen zegt ook al iets over de ethiek van het bedrijf.
Ik snap ze wel want als hier in meegaan dan moet ook elke update aan FSD en Autopilot als terugroepactie geregistreerd worden en dat wordt die lijst nogal lang.
p993 zegt
Kordaat? Bedoel je adequaat?