Sommige modellen blijven in productie. Daarom is er een facelift voor deze Nissan NV met een dikke V8 en aandrijving op de achterwielen.
Het leuke met busjes is dat je alle kanten op kan. Van kleine Citroën Berlingo met zo’n onverwoestbare XUD9-diesel in het vooronder tot de Iveco Daily met alles er op en eraan. Dan zit er ook nog eens voldoende tussenin. Maar als we over de grens kijken, dan worden de busjes leuker en leuker.
Nissan NV Cargo
Neem deze Nissan NV Cargo. Wij hollanders krijgen de NV200 en dat is een prima busje. Zoals René van der Gijp zou zeggen: “Niets mis mee, joh, Ouwe Reus.” Over reuzen gesproken, de Nissan NV Cargo is er eentje. Aanvankelijk werd aangenomen dat het model uit productie zou gaan. Dat gaat uiteindelijk ook gebeuren, volgend jaar keert de auto na de zomervakantie niet meer terug in de Nissan-prijslijsten.
Update Nissan NV Cargo
Wellicht dat model-update meer van toepassing is, want we moesten even diep graven hoe zo’n NV Cargo er ook al weer uitzag. De NV Cargo komt er in diverse uitvoeringen, waaronder ‘Cargo’ als personenuitvoeringen. De passagiersuitveoring krijg nu standaard een supermodern 5.8 infotainment scherm mee van Nissan. Je kan ook zelf kiezen hoe je ‘m wil indelen. Maximaal kun je 12 personen meenemen.
5.6 liter V8
Naast diverse luxe-niveau’s zijn er twee motoren te verkrijgen en beide stellen niet teleur. De instapper is een 4 liter grote V6. Deze levert 261 pk en is gekoppeld aan een vijftraps automaat. De leukste Nissan NV is de 5.6 V8. Deze heeft maar liefst 375 pk onder de kap en drijft de achterwielen aan via een zeventraps automaat.
De prestaties worden niet genoemd, aangezien dat per uitvoering en type opbouw anders is. Prijzen wel. De duurste 3500 SL met V8 kost 43.510 dollars. Daarmee zijn we aanbeland bij het enige nadeel van deze bedrijfswagen met 375 pk uit een atmosferische 5.6 motor: je zult ‘m moeten importeren. Bummer. Over een opvolger is nog niets bekend.
toyotafortuner zegt
T heeft gewoon iets machtigs: een V8 bussie
r525 zegt
@toyotafortuner: toch jammer dat ze gestopt zijn met de Ford E met 6.8L V10
toyotafortuner zegt
@r525: yup. In plaats daarvan heeft Amerika ook de Transit…
Dutchdriftking zegt
Wat een gek ding! Lijkt wel een busje op basis van de Navara! Maar goed, het is een V8, dus ik mopper niet.
r525 zegt
@dutchdriftking: als ik me niet vergis staat deze op de basis van het grote broertje van de Navara
toyotafortuner zegt
@dutchdriftking: Dit is meer in de richting van een bus op basis van de Nissan Titan
raoufff zegt
Dikke Bangbus!
tenaci zegt
Altijd een beetje een vreemd ding gevonden. Vroeger had je Dodge met een heel kort neusje, Ford had bussen met een lagere neus en GM zat ertussen in.
Dit is de overtreffende trap van de Ford snoet, maar eerlijk gezegd lijkt het op de neus van een pick-up. Misschien zelfs die van de Titan?
tjorque zegt
Enige nadeel importeren?
En een gigantisch belachelijk hoog verbruik ook waarschijnlijk :)
2wheeler zegt
@tjorque: 7 traps automaat zal wel geen toerenbeuker zijn met 110kmh kruissnelheid hoor. Ik denk (en hoop) dat het meevalt.
cossiekiller zegt
Toch maar een raar design. Liever een zwart/rode GMC Vandura
mopar zegt
Nissan speelt slim in op de markt die Ford en Chevy hebben laten liggen. Vroegah was er de Ford Econoline, ook een body on frame bestelwagen en Chevy had die Express dingen die in Nederland destijds als ambulances rondreden. Ford heeft in de VS nu grotendeels de Transit als primaire bestelwagen en Chevrolet die moddert maar wat aan.
Grote nadeel van de Europese bestelwagens is dat ze vrij weinig mogen trekken. Als je als aannemer in de VS een bestelwagen blieft en er ook een flinke trailer achter wilt hangen (in Amerika hebben ze niet die 3500kg regel) dan ben je vrijwel automatisch op zo’n body on frame bestelwagen aangewezen. Zo’n sprinter of Transit hebben al genoeg moeite om zichzelf voort te bewegen wanneer ze vol beladen zijn, daar moet je dan ook niet nog een zware trailer achter gaan hangen.
rotarypowah zegt
Dikke bus!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-