We gaan even kijken naar alle updates voor de BMW 325d.
Vorige aflevering van Autoblog garage van de BMW 325d was eigenlijk een proloog. Kort door de bocht was het een aankondiging van wat er zou gaan komen. Want de auto werd opgehaald bij de garage, vlak voor het moment van publicatie vorige keer. Dus het werd lastig om dit nog even erbij te proppen. Daarbij willen we ditmaal even iets dieper ingaan op de verschillende modificaties en hoe het heeft uitgepakt. Meer gratis content!
Updates voor BMW 325d: Eibach Anti-rollbar kit
Als we het hebben over een auto die ‘goed stuurt’ kan dat eigenlijk van alles betekenen. Het is niet simpelweg dat de handling wel of niet goed is. Er zijn enorm veel factoren die bepalen hoe een auto rijdt. In standaardvorm rijdt een E91 niet slecht, maar ook absoluut echt niet bijzonder (en al helemáál niet wat BMW belooft in de folder). Sterker nog, je zou van een BMW een veel sportievere auto verwachten. En dan te bedenken dat ik een F31 niet heb overwogen omdat deze te comfortabel is… Daar moet je echt veel aan veranderen voordat het een beetje rijdt zoals het hoort.
Onze 325d duurtester heeft een aangepast onderstel van Bilstein in combinatie met Eibach-veren. Met de Bilstein B12 Pro-kit lever je een klein beetje comfort in (zo’n 10%), maar win je enorm veel. De auto wordt veel strakker en dempt veel relaxter en directer. Er is simpelweg meer controle en rust aan boord. Maar als je er echt voor gaat zitten, wekte het geheel tot nu toe iets minder vertrouwen op zoals de Alfa deed. De BMW 325d rolt namelijk best veel over zijn lengte as. Een Alfa 159 of Lexus IS250 hebben dit (veel) echt beter voor elkaar. Sterker nog, zelfs een Audi A4 van deze periode rolt minder. Daarom hebben we gekozen voor de Eibach Anti-Rollbar kit.
Betere beheersing
Gelukkig, het is rollen verleden tijd met de anti-rollbars. Het is een set van twee. Een hele dikke (28 millimeter) aan de voorzijde en een dunner exemplaar (15 millimeter) achter. Bij de eerste rotonde merkte ik het verschil al meteen. Je kan de auto nu véél harder door een lange bocht jagen. Met name aan de voorzijde is de BMW minder beweeglijk en kun je de massa nu veel beter beheersen. Lange doordraaiers, rotondes, inritten: het wordt nu allemaal veel leuker, veiliger én comfortabeler.
Je kan ook beter spelen met de massa. En het mooie van de anti-rollbars is dat de kosten erg meevallen plus dat er verder geen nadelen zijn. Het comfort is namelijk gelijk gebleven. Rijdt de oude Alfa 159-duurtester alsnog beter nu? Eh, nee. Dat is niet meer het geval. Eindelijk, na vele modificaties is de BMW een stuk beter op alle fronten. Check hier het filmpje van Eibach om te zien wat de verschillen zijn:
Oldschool
Ook lekker, in tijden van kunstmatige elektronisch aangestuurde onderstellen voelt het onderstel van de E91 heerlijk progressief en old-school aan. De reden waarom fabrikanten dit zelf niet doen is simpel: adaptieve systemen verkopen beter in de showroom en verbergen de mindere (en soms goedkopere) hardware. Wel een nadeel: Eibach laat je serieus lang wachten. Net als het onderstel duurde het meer dan een maand voor dat de onderdelen binnen waren. Tegenwoordig kunnen complete auto’s sneller geleverd worden. Tip: bestel het via een Duitse leverancier. Dan heb je het vaak binnen 2-3 dagen binnen en vaak is het nog goedkoper ook. Ook even een puntje van aandacht: het subframe aan de achterzijde moest eraf voor montage, dus de boel moest opnieuw uitgelijnd worden.
Updates voor BMW 325d: Dakrails
Over de dakrails kan ik kort zijn: dat had ik ook veel eerder moeten doen. Het is typisch zo’n accessoire waar je niet bij stilstaat. Persoonlijk ben ik niet zo van de FULL OPTIONS, want ik gebruik het meeste toch nooit en het kan c.q. gaat allemaal kapot. Maar ondanks dat ik niet direct iets op het dak wil monteren, zien ze er uitstekend uit. In de comments werd aangegeven dat het zonder dakrails eruit ziet als een ‘blote konten auto’ en sindsdien kon ik dat niet meer ‘niet’ zien.
Het maakt de auto af qua uiterlijk, naar mijn mening, die ik dus ben toegedaan na diverse comments! Het zijn de rails die op het laatst werden geleverd op de E91, dus gewoon OEM en period correct. Ik heb nog geen dakdragers (of een dakkoffer), maar dat kan vast wel geregeld worden voor de komende vakantie. Houd er wel rekening mee dat de hemelbekleding losgehaald moet worden om ze te (de)monteren. Het is wel even een klusje.
Updates voor BMW 325d: slechtwegen pakket
Dit is een heel simpele ingreep die meteen al positief uitpakte. Toen ik de auto ophaalde, lagen alle onderdelen in de kofferbak. Normaliter zakte de auto dan ver door zijn achterveren, zoals alle BMW E9X-modellen. Maar dankzij het slechtwegenpakket (onderdeelnummer 33536769473) niet meer.
Ik had ook de optie om de veerschotels van de Z4 (E85) te monteren, dan staat de voorkant juist wat lager. Ondanks dat dat nóg mooier is, is de oplossing met slechtwegenpakket denk ik iets praktischer. Qua rijden merk je er eigenlijk niet zoveel van. Daarvoor ook niet. Voor die paar tientjes is het een no-brainer, want ook na de Eibach-verlaging hangt de E91 dus op zijn bips. Nu niet meer.
Updates voor BMW 325d: Houtinleg
Op zich vond ik het aluminium inleg niet verkeerd. Echter, het straalde alleen niets uit en er zaten wat krasjes op. Daarbij had ik het plastic aluminium, niet dat mooie geborstelde aluminium dat aanvoelt als metaal. Niet storend of wat niet past bij de leeftijd, maar het hoeft niet per se. Maar het houtinleg (Nussbaum Streifer) maakt een enorm verschil.
Aanvankelijk lijkt het te donker, maar na verloop van tijd went het en wordt het alleen maar mooier. In plaats van een hoop gadgets vind ik mooi houtinleg wél wat toevoegen. De sfeer aan boord is aanzienlijk aangenamer op deze wijze.
Apple Car Play systeem
Nu we het toch het interieur hebben, gaan we even verder met het Apple Carplay-systeem. Aanvankelijk was ik er niet van onder de indruk. Ik gebruik het ook niet zoveel, maar betaalde het wel (wellicht dat dat er mee te maken heeft). Maar gelukkig nodigde verkoper mij uit om alles even goed na te kijken. De aanname was eerst dat mijn garage het verkeerd geïnstalleerd zou hebben. Dat bleek echter niet het geval. Wel kon de enorme galm bij het bellen eenvoudig via de geluidsinstellingen verholpen worden. Het koppelen van mijn iPhone moest nu ook sneller gaan.
Minpunten Apple Carplay
En nu? Misschien moet ik mijn verwachtingen bijstellen. Mijn telefoon koppelen lukt nooit de eerste keer, daarvoor moet ik in de settings gaan klungelen en dan lukt het wel altijd. Ook vreemd, bij mij zit de galm er niet in, bij mijn vriendin is ‘ie weer terug. Wel gaat het koppelen bij haar direct en soepel. Nadeel: de telefoon koppelt ook wanneer je het niet wil. Dus als zij in de woonkamer zit en ik met mijn sleutel open, koppelt het systeem haar telefoon direct. Heel onhandig als je aan het bellen bent. Aan de andere kant, als alles eenmaal werkt, werkt het prima.
Pluspunten Apple Carplay
Er zijn echt voldoende pluspunten aan het systeem. Denk aan Waze, Spotify, Apple Music, Google Maps. Want dat soort apps werken allemaal erg soepel, vloeiend en vanzelfsprekend op het systeem. Heel af en toe wordt je er nog uitgegooid, maar over het algemeen werkt het redelijk goed. Op lange afstanden werkt het uit de kunst (omdat je dan veel minder aan het koppelen bent). Kan ik het systeem ook aanraden? Ja, dat wel. Je iDrive-systeem blijft namelijk gewoon functioneren en is een handige backup. Echter, laat het wel installeren door de partij waar je het koopt. Want dat scheelt enorm veel kosten en gezeur. Als je de enige bestuurder bent, vervalt het grootste nadeel. Ook wel leuk, het systeem kan met ‘de albumscovers’ meekleuren:
Zomerwielen wissel
Eindelijk is het is zover, want de zomerwielen liggen er weer onder. De wintervelgen met allseason-banden hebben een prima taak geleverd. Daar gaan we uiteraard een andere keer iets dieper op in. In de tussentijd worden de winterbanden nu gestald op een hondje in de schuur.
De Dunlops zijn een verademing in vergelijking met de allseasons. Want ze bieden heel erg veel grip, meer comfort en produceren minder geluid. Naar mijn mening is het echt een topbandje, deze Dunlop SP Sportmaxx RT2. Dan de looks, want daar is een kleine wijziging. De zwarte naafdopjes waren voor mij wel even wennen. Maar voor de afwisseling is het wel leuk en het staat op zich prima. Ik heb geen imitatie BMW-dopjes overwogen, je doet immers ook geen imitatie Heinz ketchup op een goede tournedos.
Reparatie: tankdop en kachelmotor
Dan nog de kleine reparaties. Het rubbertje dat de auto bij de tankdop moet houden (of andersom, het is maar hoe je ernaar kijkt) is vervangen. Het is een klein detail en kost slechts twee tientjes. Je krijgt er ook meteen een nieuwe tankdop bij. Dan de piepende kachelmotor, dat is een zeer veel voorkomende kwaal bij de E9X en E6X. Bij de E6X (5 Serie) kom je er lastig bij, maar bij de E9X (3 Serie) is het dus geen probleem. De motor is eruit gehaald en ingesmeerd. Er is nu geen geluid meer. Nice.
Onderhoud
Een belangrijke omissie is het onderhoud. Ondanks dat het op de planning stond, heb ik het toch niet laten uitvoeren. Vanwege corona worden er minder kilometers gereden met de auto. De garagehouder (een top BMW-specialist die maar wat graag aan klassiekers, V10’s en Alpina’s sleutelt) wilde het graag doen, maar gaf aan dat het nog lang niet nodig was. Ook al zou ik de intervallen flink inkorten, was het nog veel te vroeg. Wel zag de garagehouder enkele kleine spoortjes koelvloeistof. Dat moeten we uiteraard zo snel mogelijk verhelpen. Dat gaan we hoogstwaarschijnlijk doen in combinatie met een nieuwe waterpomp. Als je dan toch bezig bent…
Kosten
Uiteraard vermelden we ook de kosten even weer. Uiteindelijk vielen de kosten allemaal heel erg mee. Zoals verwacht zitten de meeste kosten in het werkplaatstarief. Dat lijkt met 8 gewerkte uren een hoop, want met name de tankdop en wielwissel is zo gedaan. Vergeet niet dat voor de anti-rollbar het achterste subframe verwijderd moet worden en voor de dakrails is dus de dakbekleding losgehaald. Wellicht had ik het met een YouTube-video’s en online tutorials zelf kunnen doen, maar dan was het een project van een paar dagen plus de garantie dat er iets kapot zou gaan.
Onderdeel | Kosten |
Brandstofdop | 25,29 |
Adapter slechtwegenpakket | 14,76 |
Uitlijnen 3D | 69,50 |
Kleinmateriaal | 5 |
Arbeidsuren | 476 |
Leenauto BMW X5 | 39 |
Subtotaal | 629,55 |
BTW | 132,21 |
Totaal | 761,76 |
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
- Chiptuning bij Van Vught Tuning in Marum
- Winterbanden voor de BMW 325d
- Zo veel vermogen heeft de BMW 325d na chiptuning
- Apple CarPlay voor de BMW 325d
- Groot onderhoud en upgrades voor de BMW 325d
- Updates voor BMW 325d
Deze auto’s staan nog meer in de Autoblog Garage:
- Audi S3 van Ruben
- Alfa Romeo 156 Junkyard Racer
- BMW 325d Touring van WillemE
- BMW M135i van Martijn
- Privatelease MINI Clubman van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Renault Clio van Loek
Dit was zeker niet de laatste update van de BMW 325d duurtester. Heb jij nog suggesties, ideeën of aanbevelingen voor modificaties aan de BMW duurtester? Laat dan het weten, in de comments!
Flutterbi zegt
39 euro voor een dagje huren van een X5. Dat is niet duur.
viezefreddyw zegt
Leuke updates! En je muzieksmaak is uitstekend te noemen, maar dat wisten we al.
willeme zegt
@viezefreddyw: dankjewel! Muzieksuggesties voor de liefhebbers ;-)
simonferrari zegt
De houtinleg staat echt fantastisch! Goede keuze!
e38ossie zegt
@simonferrari: eens
Robert zegt
Nice one, @willeme.
Wow, die Eibach video is wel overtuigend. Nooit zo bij stil gestaan, eigenlijk.
Ik zat ook nog even naar dat kosten overzicht te kijken; 476 euro voor 8 uur (59,50 / uur) ex. btw is niet verkeerd voor een specialist. Bij mijn eigen garage (Bosch Car Service) zitten ze daar inmiddels ook al boven.
knapzuur zegt
Bij het stil staan is het effect ook niet zo groot, dan zijn de goedkoopste verlagingsveren of is de auto afladen met zandzakken ook voldoende, het gaat er juist om als je niet stil staat dat je het gelijkt merkt!
Eibach verlagingsveren en sport stabilisatorstangen maakte van de Alfa Romeo GT een waar hoekijzer, let wel dit geeft wat extra slijtage aan je draagarmen etc. maar goed een hobby kost vaak geld.
volvoturbo zegt
Houtinleg? Gadver. Maar goed, een M-Sport stuur mist nog wel echt. Ligt ook veel lekkerder in de hand.
Groninger zegt
@volvoturbo: eensch! Een M-sport stuur zou goed bij de auto passen. En glimmend houtlook vind ik persoonlijk ook niet mooi, ooit een glimmende plank gezien? Houtlook welke niet glimt en waarbij ook groeven in te voelen zijn vind ik wel mooi.
Svenska II zegt
Prachtig interieur zo Willeme!
willeme zegt
@svenska2: Thanks! Het is nog láng niet klaar, maar het begint ergens op te lijken ;-).
motorhead zegt
Fraaie upgrades. Behalve tegengaan van rollen bepalen stabi’s vooral het onderstuur of overstuur gedrag. Hoe is dat veranderd?
willeme zegt
@motorhead: Er is nu (veel) minder onderstuur dan voorheen. De auto is een stuk neutraler geworden. Er is minder gewicht dat naar buiten wordt gedrukt. Nu ik weer de 9J velgen met 245 banden voorop heb liggen, is het onderstuur nog minder. Met een breedsetje zou ik ‘m iets veiliger kunnen maken. Maar dit is wel leuker, elke rotonde of scherpe bocht is nu een feestje. Zelfs bij het hard insturen van een bocht, kun je nog verder insturen en volgt de neus . Dat deed de Alfa niet.
Overigens, je kan ook bij H&R een stabi-set halen. Die is voor iets minder sterk en achter juist sterker. Die heeft nog wat minder onderstuur. Op dit moment is de auto behoorlijk neutraal en vlak. Daarvoor dus meer rol en meer leunen naar buiten.
Johanneke zegt
Wauw Apple en softwarebugs. Wat een verassing weer. Ik blijf het zo grappig vinden dat Apple extreem goed is in het maken van hardware, maar bij (nieuwe) software vrijwel zonder uitzondering nog jaren moet updaten voor het naar behoren werkt. (Apple maps is het grootste voorbeeld). Google faalt keihard in competetieve hardware maken, maar qua software, holy moly wat zijn ze daar belachelijk goed in. Google assistent loopt ook jaren voor op elke concurrent bijvoorbeeld. Maar mooie updates aan de BMW! Fijne wagen geworden.
willeme zegt
@grasvreter: Thanks! Het Apple-gedeelte van de installatie doet het overigens prima ;-). Het is het systeem daarachter wat eventjes iets minder logisch is. Dus met Android Auto (kan ‘ie volgens mij ook draaien) zou je EXACT hetzelfde probleem hebben. Als ‘ie eenmaal op Apple Carplay staat, dan doet ‘ie prima ;-). Gewoon laten installeren daar waar je ‘m gekocht hebt. Dan kost het minder en is het in 1 keer goed.
The Stig NL zegt
@4g63: ‘…maar bij (nieuwe) software vrijwel zonder uitzondering nog jaren moet updaten voor het naar behoren werkt…’
Dat herken ik niet..? Waar heb jij last van dan?
potver7 zegt
Mooie updates, behalve de houtinleg. Dat is niet mijn kopje thee, maar goed, ’t is ook niet mijn auto… Ik zou dan toch een lichtere tint gekozen hebben, bamboe of acer ofzo.
kniesoor zegt
@potver7: Ben het met je eens, vind houtinleg (op een sportieve BMW) ook twee keer helemaal niks. Dat is meer iets voor een Engelse rooksalon op wielen als een Jaguar/Daimler. Bovendien verplicht het je bijkans om een tweedjasje aan te hebben. En dat kan anno 2021 écht niet meer 🙂
Overigens : na alle modificaties is deze 325 pas echt een Individual uitvoering.
De onderstel-ingrepen spreken zeer aan, zelfs op een standaard M4 zou dat (wegens teveel rollen om de lengteas) een overweging zijn.
willeme zegt
@amghans:
Hout is heel smaak-afhankelijk. Ik vind ouderwetse kitsch als BBS wielen, houtinleg, Alpina spoilers helemaal geweldig. Zag je in de jaren ’70 ook. De Rote Sau (AMG S-Klasse) en 3.0 CSL hadden ook houtinleg. Superfout, maar toch vind ik het stiekem wel gaaf. En aangezien het een witte BMW is, kan dit er ook nog wel bij ;-). Ik heb de originele aluminiumlijsten nog liggen mocht de volgende koper (mocht die er ooit komen) het he-le-maal niets vinden.
Ik kan sinds kort iedereen de anti-rollbars aanbevolen. het comfort is nog precies even hoog, je hebt alleen minder rol. Echt ideaal en heel erg prijzig is het niet.
kniesoor zegt
@willeme: Qua houtinleg vs alu/carbon o.i.d. : inderdaad een smaakgebonden verhaal en daarmee heel persoonlijk. Trek je dan ook niks van mijn zure oprisping aan.
Misschien, dat ik zo’n rollbar-conversie nog wel eens ga doen (aangenomen, dat die er voor mijn oto is). Dat is eigenlijk de enige echt grote aanmerking, die ik op het standaard-onderstel heb : het gerol om de lengteas. Een beetje irritant.
willeme zegt
@amghans:
Maak je geen zorgen ;-). Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik houd van een beetje historisch correct fout, mits de kwaliteit goed is. Maar dat anderen het niets vinden kan altijd. Er is bij BMW gelukkig enorm veel keuze.
Wat voor auto heb jij?
kniesoor zegt
@willeme: Een 2015 M4 coupé, de basisuitvoering dus (431 peekaa). Die rolt er lustig op los . . . 😶
willeme zegt
@amghans:
Gezien je nickname had ik die auto niet verwacht ;-) Wel een enorm gave auto, trouwens! Er zijn twee opties, van Eibach en van H&R. BMW en BMW M werken vaak al met die fabrikanten samen, dus je hebt dan (minimaal) dezelfde kwaliteit.
Eibach:
https://www.mstyle.co.uk/eibach-anti-roll-bar-kit-f82-f83-m4.html
HR:
https://www.h-r.com/en/news/543/bmw-m4-incl-cs-competition-and-convertible
kniesoor zegt
@willeme: Dank ! Ik had al even op BimmerPost zitten loeren, kwam daar ook H&R en Eibach tegen. Die zich kennelijk ook laten combineren met de standaard OEM veer-/demper-combinatie. Vind het tikkie zonde om de elektriek instelbare schokdempers bij het oud vuil te zetten. Enfin, effe prakkiseren.
p.s.: Die nick is een relikwie uit het verleden, de laatste AMG is al in 2015 de deur uitgegaan. Niet vanwege de BMW, maar er is zo’n platgeslagen dinges voor in de plaats gekomen.
shalomleon zegt
Dat galmen van je telefoon kan ook heel goed buiten de auto liggen. Check eens of ruisonderdrukking uitstaat. En zorg ervoor dat er geen smartwatch tussrn de telefoon en auto gekoppeld is. Dat zien we vaak bij een niet nader te noemen electrisch merk veel voorbij komen. En dan is het K(*&$)T auto dit dat. Blijkt dat de Ei phone de boosdoener is
porker zegt
Bij cognac leder pst dat hout eigenlijk prima. Geborsteld alu ook gehad maar dat gaat echt vervelen ook al ziet het er de eerste paar keer gaaf uit.
guido93 zegt
Facelift stuurtje op de kop tikken👍🏼
nicolasr zegt
Nu nog 2 dingen doen om hem af te krijgen. 1, een M-stuur erin en als tweede de originele sportstoelen. Die zijn niet alleen mooier, ze zitten ook écht veel beter!!
willeme zegt
@nicolaasr: die had jij wel in je 330d? Ik moet zeggen dat het op zich prima zit, die standaard barkrukken. Zitting mocht wel meer steun geven, leuning os op zich OK.
nicolasr zegt
@willeme: ik had ze in mijn 130i en in de 330d en nu ook weer in de Z4. Was een van de drie eisen. Die dingen zitten gewoon geweldig en zien er ook nog eens super uit. Ik weet niet of die dingen ergens gebruikt te krijgen zijn, maar ik kan ze je écht aanraden.
En dat M-stuurtje ook hoor. Lekker dikke rand en een kleiner hart. Is vooral optisch een enorme verbetering, in mijn ogen dan.
Groninger zegt
@nicolasr: inderdaad @Willeme, als je er van houd om lekker door de bochten te gaan moet je zeker voor sport stoelen gaan. Blijf je veel beter in zitten, bij de non sportstoelen had ik altijd een beetje het idee dat ik uit de stoel viel als ik hard door de bocht ging.
Charles Taycan 4S zegt
Fraaie auto met goede stand en kleur @willeme! Geniet er van!👌
willeme zegt
@Charles Taycan 4S: merci ;-)
pyrat zegt
Mooie upgrades weer!
Zijn er ook nadelen aan die anti roll bars? Minder comfort ofzo?
Maar houtinleg zou niet mijn keuze zijn icm dat bruine leer. Daar past mijn inziens zwart/grijs hout of pianolak beter bij.
Nu nog sportstoelen, sportstuur en een zwarte hemel ;)
willeme zegt
@pyrat: interieur is nog niet klaar: ik heb al wat onderdeeltjes liggen ;-).
Op zich vind ik dat grijze Pappel Maser (ofzo) hout ook erg mooi. Piano hout kan ook, maar dan wordt het dash wel heel massief zwart. Om maar te zwijgen van de vingervlekken die je ermee krijgt. Gelukkig is het eenvoudig te verwisselen.
Betreft de anti-rollbars: er zijn eigenlijk geen nadelen. Je hebt een auto die ineens een stuk fijner stuurt. Nu weet ik niet 100% zeker of het ook zonder Bilstein-Eibach onderstel zo goed werkt. Maar in dit geval is het een bijzonder fijne combinatie. De auto is zeer comfortabel, maar gaat nu ook lekker de hoek om (zonder echt onderstuur) en hij rolt niet meer. Win-win.
pyrat zegt
@willeme: ben benieuwd naar het volgende artikel, leuk om te volgen dit!
Ander nadeel van pianolak lijsten is trouwens krasgevoeligheid, komen heel veel minuscule krasjes in en je ziet er alles op (stof, vingerafdrukken).
kav79 zegt
@pyrat: Idd sport stoelen echt nog zoveel fijner
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alcantara zegt
Als die stabilisatorstangen zo’n enorm voordeel opleveren, waarom wordt dit dan niet gewoon standaard geleverd? Er wordt zoveel ontwikkeling in een goed onderstel gestoken en dan laat men het afweten door op 2 simpele goedkope stangen te bezuinigen.
willeme zegt
@alcantara: Omdat mensen een BMW willen vanwege de badge en de achterwielaandrijving, wellicht. En de meeste mensen HET IDEE van een goed sturende auto wensen, niet zozeer een daadwerkelijk goed sturende auto.
Daarbij zijn het niet twee simpele goedkope stangen, er komt wel iets meer bij kijken. Sterker nog: de reden is simpel: de kosten wegen niet op tegen de baten. Daarom zijn de veren te week, dempers te slap, zit er geen sper op, zijn de antirollbars te dun en ga zo maar door.
Er wordt enorm veel geld in gestoken om zo goedkoop mogelijk een onderstel te kunnen bouwen waar iedereen blij mee is. Daarom is het hele ‘RWD rijdt beter’ een farce. Een standaard Mondeo, 159 of Mazda 6 gaat beter om de hoek dan een 3 Serie E90. Maar ja, BMW heeft de naam ;-)
mpgc zegt
@willeme: net als al die mensen die een 6 cylinder superieur vinden ten opzichte van een viercylinder.
willeme zegt
@mpgc: alleen een zes-in-lijn, wellicht. Dan heb je aanzienlijk minder trillingen. De meeste V6-motoren zijn minder dan een goede viercilinder. Dus ja, inderdaad ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, even een persoonlijke vraag uit beroepsinteresse: Betaal jij deze upgrades zelf prive of gaat hier ook nog een gedeelte via Autoblog? En wat zijn je toekomstige plannen met deze auto? Blijf je hem nog lang rijden?
willeme zegt
@Charles Taycan 4S: ik betaal alles gewoon zelf. Soms een beetje korting met linkliefde, maar grosso modo gewoon uit eigen zak. Logisch: het is ook mijn eigen auto ;-).
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, ok! Goed hoor! Ja een hobby mag geld kosten… ik weet er alles van! Veel plezier ermee en ik blijf het volgen!👍😉
edward330d zegt
Leuke upgrades en leuk dat je ons meeneemt in het proces. Ik heb zelf jaren met een E91330d (lci) gestuurd met een af fabriek M onderstel en ik moet zeggen dat ik het zeer sportief vond sturen.
Ook denk ik dat een paar sport stoelen en een M stuur je nog aangenaam gaan verrassen.
Tevens zou de optie actieve stuurbekrachtiging ook nog een ander gevoel geven. Maar om zoiets te upgraden gaat tever.
Mercbenz zegt
Ik zou het hemeltje nog laten bekleden met zwart alcantara en op zoek gaan naar een M-interieu(in ieder geval de stoelen en het stuur). Verder erg mooie upgrades, ben alleen geen fan van BBS velgen; smaken verschillen en dat mag :-)
maxidyne zegt
Prachtige upgrade met het hout inleg! Interieur straalt veel meer klasse uit. Persoonlijk houd ik erg van chique en sportief combinatie. Mooie sportstoelen met creme leder in combinatie met mooi hout. Veel mooiere atmosfeer dan dat vreselijke zwart van tegenwoordig.
jippie zegt
Erg interessant om te lezen. Ik wil op mijn 325i M-sport nieuwe Bilstein schokdempers laten plaatsen. Wat ik me daarbij afvraag: heeft het veel zin om dan ook gelijk de veren te vervangen (door Eibachs) of maakt dat eigenlijk niets uit. Veren zijn veren?
willeme zegt
@jippie: Ik heb zelf nu een Bilstein B12 kit. Ik kan het iedereen aanraden. Ten opzichte van de standaard kit ga je erop vooruit. Ten opzichte van de M Sport ook, maar is het verschil iets kleiner.
Het voordeel van een B12 kit is dat de dempers en veren op elkaar zijn afgestemd. Het is strakker, maar voelt niet ‘getuned’ aan. En je kan dan gewoon de kit bestellen voor zo’n 700-800 euro. Dus als je toch bezig bent, doe dan alles in een keer. Losse demper is als gauw 150-175 euro.
jippie zegt
@willeme: zit je met de B12 kit niet heel snel met de neus aan de grond als je over drempels gaat? Dat is voor mij wel een puntje van zorg als de 4 cm omlaag gaat.
willeme zegt
@jippie: Dat valt op zich wel mee. Die 40 mm is ten opzichte van een standaard 3 Serie. Een zescilinder ligt al 10 mm lager. Een M Sport nog eens 10 mm (volgens mij). Dus in jouw geval valt het mee.
Ik heb de B12 kit er nu zo’n 8-9 maanden eronder liggen. Het laatste halfjaar met een Alpina bumper. Die is nog wat lager dan de M Sport bumper. Ik heb nog nooit een drempel ermee geraakt. Dat is het voordeel van een auto met achterwielaandrijving: die voorwielen staan ver naar voren.
Naast Eibach kun je ook gaan voor een HR-kit met Koni dempers.
Andere optie: Bilstein B14 schroefset, die kun je in hoogte instellen (10 clicks).
jippie zegt
@willeme: thanks. Dan wordt het denk ik de B12 pro. Denk wel dan ook met dat slechtwegdek toevoeging. Ik vind het bij een sedan ook niet zo mooi dat ie achter wat ingezakt oogt :-)
jmeverts zegt
Mooi ding, zou alleen de stoelen en het stuur verwisselen voor de m sport variant
kwakmare zegt
Weet iemand of er ook een Apple CarPlay installatie gedaan kan worden in een 2015 Peugeot 5008?
vpowert zegt
Je updates blijven altijd leuk om te lezen @willeme, maar ik vraag me af waarom je zo lyrisch bent over de Dunlop SP Sportmaxx RT2? Als ik de database met testen van tyrereviews.co.uk er even op nasla dan eindigen die banden nooit in de top 3 en in de meest recente testen zelfs niet eens in de top 5. Zou een mooier setje banden niet ook een hoop doen voor zo’n auto die goed is aangepast?
willeme zegt
@vpowert: allereerst: thanks! Altijd leuk om te mogen doen.
Hierna komen er zeker andere banden op. Al is het maar om te vergelijken. Heb nu in korte tijd diverse setjes 19” banden kunnen uitproberen.
Tot nu toe staan de RT2’s erg hoog aangeschreven (voor mij). Ze bieden veel grip en zijn erg stil. Get prettigst is het karakter van de band: ze verliezen geleidelijk grip. Dát is iets dat je bijna nooit leest in metingen. Het is namelijk vrij subjectief.
De Continentals en Good Years die door iedereen worden aangeraden vond ik hun geld niet waard. Dan geef ik liever hetzelfde uit aan de Dunlops. Bridgestone Potenza’s waren ook erg goed, maar maakten meer kabaal en iets minder progressief op de grens.
Een PS4S van Michelin zal altijd wel goed zijn. Maar misschien is deze combinatie van band en auto precies helemaal goed in dit geval. Maar dat het in een andere maat net niet werkt. Dat zou kunnen.
pier zegt
Ik deel de mening over de Dunlops (zomerbanden). Relatief stil en veel grip. Door de zachtere compound wel iets meer slijtage maar fijne banden.
berrychello zegt
Interessant filmpje van Eibach!
Die houten panelen: ik hou van hout in de auto (nordic oak in een V50!!), maar deze vind ik net niet lekker kleuren bij de bekleding.
civicfk3 zegt
Ik heb nog een LCI sportstuur (dus geen M stuur) te koop staan op MP (in Assen). Is werkelijk in nieuwstaat. Het sportstuur past beter bij de aanpassingen dan een M stuur aangezien die standaard komt met een M logo.
upp3rd0g zegt
Leuk en interessant allemaal weer hoor! Ik heb mezelf ook vaak afgevraagd of een stabi-upgrade wat voor mij is. Als je er in gaat verdiepen dan blijkt er een behoorlijke wisselwerking te zitten in je vering/demper setup vs stabilisator setup. Zoals ik het begrijp kun je vrij makkelijk je setup verslechteren door een willekeurige dikkere stabi te plaatsen.
Omdat de materie/wisselwerking voor mij te moeilijk te doorgronden is heb ik het voorgelegd aan Madeno racing. Op mijn suggestie voor een Bilstein B16 + bijpassende stabi upgrade raadde hij me aan om een Öhlins Road&Track te monteren. Qua prijs ontlopen beide setups elkaar niet veel. Knoop doorgehakt: eind deze maand wordt de Öhlins R&T gemonteerd.
willeme zegt
@upp3rd0g: klopt, je moet niet zomaar iets eronder monteren. Deze set in mijn geval was specifiek voor een 325d/330d met Eibach-veren. Dus generiekere stabi’s passend maken en monteren heeft niet altijd het juiste effect. Öhlins is helemaal topspul trouwens. Op wat voor auto heb je de Bilstein B16 gemonteerd?
jcjc zegt
Hele fraaie upgrades zover. Houtinleg maakt het in mijn ogen een ‘echte’ BMW. Weet niet of het al genoemd is, maar de stoelen met ‘hoge wangen’ kunnen een verademing voor je zijn. Zitten goed, bieden steun zijdelings en zien er gewoonweg goed uit. Veel plezier met het verder upgraden van je gave 325d!
Fr13ndlyGh0st zegt
Was weer een goed verhaal Willem!
willeme zegt
@janjanssen: Thanks!