De updates voor de Evoque en Discovery Sport moeten voor wat reuring in de showrooms zorgen.
Bij een Land Rover denk je onwillekeurig aan een extreem capabele terreinauto (Defender) of een zeer luxe SUV die in het terrein zijn mannetje staat, inderdaad, dat is de Range Rover. Maar Land Rover heeft ook enkele, iets compactere crossovers in de aanbieding: de Range Rover Evoque en de Discovery Sport.
Er zijn nu updates voor de Evoque (L551) en Discovery Sport (L550). Het is niet eWe nemen ze allemaal even met je door!
Evoque P160
We beginnen met de (adem in) Land Rover Range Rover Evoque P160. De P165-motor is een driecilinder uit de Ingenium-familie. In feite is deze motor driekwart de 2.0 Ingenium van Jaguar Land Rover. Het is uiteraard een milde hybride met een 48V generator. Qua performance op papier is het op zich niet verkeerd, want 160 pk en 260 Nm zijn in principe prima waarden. De driepitter is gekoppeld aan een achttraps automaat die de voorwielen aandrijft.
Discover Sport P290 Sport Black
De Discovery is er nu ook met D165 en D200 diesels. Deze dieselmotoren zijn nu ook voorzien van 48V-techniek. Hoe relevant deze uitvoeringen zijn voor Nederland, wagen we te betwijfelen. Niet dat het geen fijne motoren zijn, integendeel waarschijnlijk. Het belastingklimaat is gewoonweg ongunstig voor zelfontbranders. In principe is de Discovery Sport geen sportieve Discovery, maar een Freelander III. Om toch de naam een beetje waar te maken, is er een Discovery Sport P290 Sport Black met 290 pk benzinemotor. Naast vlotte prestaties (7,4 tellen naar de 100 km/u) ziet deze variant er ook sportiever uit.
Evoque Autobiography
Net als zijn grote broers is de Range Rover Evoque er nu ook als Autobiography. De Autobiography is vooral heel erg luxe en compleet. De auto is voorzien van ‘opvallende en elegante designaccenten’. Het is maar dat je het weet. Handig in elk geval als je in London wil opvallen. Qua motor is onder andere de nieuwe plug-in hybride leverbaar voor de Evoque Autobiography.
Evoque en Discovery Sport P300e
Van die genoemde plug-ins zijn nu ook prijzen bekend, nu er een update is voor de Evoque en Discovery Sport. De Range Rover Evoque P300e kost 59.972 euro. De ruimere en praktischere Land Rover Discovery P300e is er al vanaf 58.802 euro. Beide hebben een 1.5 driecilinder met elektromotor tot hun beschikking. Het systeemvermogen is 309 pk en het systeemkoppel bedraagt 540 Nm. Je kunt ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden.
Verdere updates Evoque en Discovery Sport
De update voor de Evoque en Discovery Sport gaan verder, want beide modellen krijgen het Pivi of Pivi Pro-infotainment systeem. Bluetooth-verbinding kan nu met twee telefoons, alhoewel een Spotify-app is ingebouwd. Ook nieuw voor de compacte Land Rovers is ‘Rear Collision Monitor’, dat verkeer aan de achterzijde in de gaten houdt en de auto voorbereidt op een eventuele aanrijding. Tot slot kun je de Evoque en Discovery Sport bestellen met PM2.5 filter voor een nog schonere lucht in je hippe crossover.
Prijzen, opgaven en beschikbaarheid worden op een later tijdstip bekendgemaakt.
Dutchdriftking zegt
Een ‘sportieve’ variant van Landrover, met een drie cilinder. Als je dat tien jaar geleden had gezegd had ik je keihard uitgelachen…..
mashell zegt
Ja haha, zulke bakbeesten worden ook van 309pk niet sportief…
mashell zegt
Waarom is er uberhaupt nog een Discovery Sport naast de Evoque? Het prijsverschil is slechts wat wisselgeld en de Evoque ziet er heel veel beter uit.
rvdw zegt
@mashell: de Discovery Sport is vele malen praktischer op gebied van ruimte. Is veruit de ruimste auto in zijn segment.
fabian159 zegt
Als je een auto voor je vrouw koopt en je bent geen “voetballer” of ”rapper”.. dan kies je de land rover.
mcshine zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
nicolero1 zegt
290pk en 0-100 in 7.4s? Klopt dit? Oké, het zijn geen lichtgewichten. Vraag me dan toch af wat de 160pk variant doet? 23s? ?
Jacco zegt
Weinig originele kont…en ik zie er teveel SAAB 9-4X in
https://topgear.nl/thumbs/hd/image/popup/autotest-saab-9-4x-28t-aero-full-18012012121157-906.jpg
futse zegt
@Jacco: is al jaren de kont van de Discovery Sport hoor. En die Saab zie je nu ook niet op de hoek van elke straat…
vaakbenjetebang zegt
“De driepitter is gekoppeld aan een achttraps automaat die de voorwielen aandrijft.”
Blijft raar. Dan heb je Land Rover en Range Rover in je merk/typenaam staan, word je de wereld in gestuurd met slechts verkeerdwielaandrijving. Toch een beetje alsof je een bever bent die geen boom kan omknagen omdatie-ie een kunstgebitje heeft.
spence zegt
Toch een vraagje of twee, voor de plug-ins: hoe ver geraak je in hybride voor die batterij volledig leeg is ?
En als het zo ver is, wat verbruikt die kleine motor om je toch nog vooruit te helpen ?
spence zegt
Niemand ? Toch raar dat die cijfers nooit voorhanden zijn.
Dat je 50km op zuiver batterijen kan rijden is nu de regel.
Maar met een volle batterij kan je welke afstand rijden in hybride-stand voor je nog enkel met de motor verder kan ?
Want vanaf dat ogenblik rij je met en zeer laag vermogen voor dat zware gewicht, en gaat het verbruik de hoogte in.
Die cijfers zouden eveneens vermeld moeten worden.