Seat vindt het tijd om de Leon te voorzien van een update. We zetten de veranderingen voor je op een rij.
Seat heeft met de Leon een prettige c-segmenter in huis. Redelijk succesvol ook in ons land. Hij is er niet alleen als hatchback, maar ook als Sportstourer. De Leon krijgt van het Spaanse merk nieuwe motoren en een nieuw interieur in de vorm van een groter scherm en digitale cockpit.
Nieuwe motoren
Allereerst de motoren. Die worden lekker overzichtelijk. Nu is er nog keus uit een 1.0 liter driecilinder en een 1.5 viercilinder, beiden al dan niet mild hybrid. Verder is er nog een 1.4 plug-in. Vanaf nu worden alle configuraties gebaseerd op de 1.5 TSI vierclinder.
Op dit moment is de instapmotor voor de Leon een 1.0 liter driecilinder TSI met 110 pk. Die is er ook als mild-hybrid uitvoering met de ondersteuning van een elektromotor. Die driecilinder gaat zoals gezegd verdwijnen en daarvoor in de plaats komt een nieuwe versie van de 1.5 TSI viercilinder met 115pk.
Daarmee is de Seat Leon vanaf nu alleen nog maar met viercilinder motoren verkrijgbaar. De instapper is dus vanaf nu ook een viercilinder met 5 pk meer dan de basis motorisering van voorheen. Hij krijgt er ook 20 Nm koppel bij, waarmee het totaal op een maximum koppel van 220 Nm komt.
Plug-in Hybride
Ook de plug-in hybride motoren gaan een nieuwe generatie in. De huidige 1.4 TSI brandstofmotor wordt vervangen door de 1.5 TSI motor in de 150 pk versie. Die is in de PHEV gekoppeld aan een 115 pk sterke elektromotor en samen komt het systeemvermogen via een ondoorgrondelijke rekensom op 204 pk.
De batterij aan boord is een 19,7 kWh exemplaar en de nieuwe configuratie komt op een puur elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer WLTP. Dat batterijpakket kun je ook aan een snellader opladen tot 50 kW en tot 11 kW op een gewone laadpaal.
Technologische update Seat Leon
Aan de buitenzijde verandert er nagenoeg niets. Behalve dan optionele nieuwe matrix-ledkoplampen die voor de hatchback van de Seat Leon beschikbaar worden.
Interessanter zijn de veranderingen aan de techniek van het infotainment systeem. Seat past naar eigen zeggen een nieuwe en verbeterde HMI (Human-Machine Interface) toe.
Dit is allemaal geïntegreerd in de digitale cockpit achter het stuur en in het met 2 inches naar 10,4 inch gegroeide standaard aanwezige scherm. Optioneel kun je ook kiezen voor een 12,9 inch scherm. Beide schermen zijn voorzien van een verlichte slider.
Draadloos laden voor je mobiel is niet nieuw, maar draadloos laden kan nu tot 15 W met koeling, dus je telefoon wordt tijdens het laden als het goed is niet bloedheet.
Productie van de vernieuwde Seat Leon start nog deze maand in de fabriek in Barcelona.
mjpamsterdam zegt
Is zeker geen slechte auto zo’n Leon. Maar voor mij blijft het voelen als een huurauto die je altijd krijgt op Gran Granaria. Niks mis mee maar blij dat ik er geen hoef rijden in NL.
alfamail2018 zegt
begrijp dat de tarraco ooit als cupra terug komt?
rrk147 zegt
Het scherm oogt als nog niet echt een keuze kunnen maken. Het lijkt nog een ouderwets dashboard, qua vorm en opzet. Maar het scherm is Tesla waardig, echter is daar dan de gehele lay out modern.
Verder een verlichte slider: hippe shit🙈
Allison Burgers zegt
Het dash is ongewijIgd. Scherm is alleen iets groter en de bezel kleiner.
drdre1 zegt
Rijd nu nog de 5D generatie uit 2017. Als deze straks betaalbaarder wordt en m’n huidige VAG-product me niet financieel teveel uitkleedt, zou ik deze best kiezen als opvolger. Fijne, mooie auto. 😊 Eerst maar weer sparen…
Allison Burgers zegt
Heb sinds vorig jaar de e-Hybrid met alle mogelijke opties erop als tweede auto. Fijne wagen. Infotainment-upgrade is welkom. Dat kan sneller en intuïtiever. Al is het systeem door firmware-updates al een stuk beter geworden.
Blij dat hij amper gewijzigd is van binnen en buiten.