En ja hoor, ergens heeft SSC toch een PR boek crisiscommunicatie gevonden.
Update: 30 oktober
Kijk, een vervolg op de crisissituatie voor SSC rondom de recordrun van de Tuatara 2 weekenden geleden. En wellicht de enige juiste. Zie de video hierboven van Jerod Shelby, eigenaar van SSC. Dit is dus reactie NR2 van SSC en ze hadden er goed aan gedaan om deze direct reactie direct te geven naar onze mening.
Wat je dan ook van de consternatie vindt rondom de recordpoging. De response: “ok dan laten we het NOG een keer zien, kom maar kijken”. Is het sterkst mogelijke antwoord.
Ook nog even kudos voor Misha Charoudin, Robert Mitchell en natuurlijk Shmee, want die hebben met hun (terechte?) kritische geluid in ieder geval een uitnodiging ontvangen voor de aanstaande recordpoging. Wij pakken onze popcorn en wachten af tot de volgende aflevering!
Oh en natuurlijk kon Misha Charoudin hier ook niet van slapen en dus nam hij direct een reactievideo op (hieronder). Hij geeft daarin credits aan Jerod Shelby voor zijn response, maar laat (terecht) niet na om ook even een lange neus te trekken naar iedereen die kritiek had op hem en Shmee en Robert Mitchell afgelopen week.
Oorspronkelijke bericht na de eerste reactie op 29-10-2020 vind je hieronder:
YouTubers, media en sociale media hadden vraagtekens bij het record van SSC met de Tuatara. Lees ‘Belazert SSC de boel met 500 km/u+ snelheidsrecord?‘ nog eens terug om het gehele verhaal te begrijpen. Een hele korte samenvatting is dat er iets niet in orde lijkt met de uitgebrachte video en de geclaimde tijden van het record.
SSC heeft eindelijk gereageerd op alle aantijgingen. Of de reactie ook maar iets gaat veranderen aan de discussie is nu moeilijk te zeggen. Wat SSC in de verklaring namelijk zegt is dat ze de verkeerde video hebben gedeeld. En dat is wel een heel amateuristische uitleg in dit geheel. De goede video moet nog komen, zo belooft SSC de wereld.
Somehow, there was a mixup on the editing side, and I regret to admit that the SSC team hadn’t double checked the accuracy of the video before it was released. We also hadn’t realized that not one, but two different cockpit videos existed, and were shared with the world.
Jerod Shelby, SSC
Uiteindelijk zijn er twee video’s door SSC gedeeld waarin beide foutieve informatie staat. Samen met videoproductiebedrijf Driven Studios werkt men aan een nieuwe versie van de video. SSC wilde echter alvast in een statement op deze manier van zich laten horen. Want het was opeens wel heel stil aan de kant van de Amerikaanse autobouwer.
Laten we het merk de voordeel van de twijfel geven en afwachten op de nieuwe video. Want, zo zeggen ze bij SSC, het record is absoluut geen fabeltje en is echt gevestigd.
reactief zegt
Haha… twee runs gedaan dan ook hoop ik. Want anders gaan ze alleen maar bewijzen dat ze de video snelheid met 10% omhoog gegooid hebben…
Spill1e zegt
Ik zat gisteren op Jalopnik te lezen en daar stond een officiële reactie van de GPS fabrikant en die zegt dat ze niets te maken hadden met de recordpoging, the plot thickens
87sandyd zegt
@spill1e: Still, this might all have gone under the radar had SSC not issued its now-controversial statement on Monday claiming the record run had been “validated” by well-regarded precision measurement company Dewetron. The problem? Dewetron now says it has no idea what SSC is talking about.
“Despite the information published on the website of SSC North America, as well as on several related and non-related YouTube channels, Dewetron did not validate any data from world record attempts or preceding tests,” Dewetron said in a statement late Tuesday night, adding that none of its employees were on site during the attempt or for any of its preparations. “Since the results of measurement data highly rely on the right setup, on the regular calibration of the systems and sensors in use as well as on many other parameters, we are not able to guarantee the accuracy or correctness of the outcome.”
Furthermore, Dewetron claims it hasn’t even seen the raw data files from the alleged record run, so it really has no way of “validating” anything right now. And indeed, a careful re-read of SSC’s original statement regarding the analytics’ company’s involvement shows it’s purposefully worded to make SSC’s use of Dewetron’s measuring technology sound like an official verification of the speed from Dewetron itself—those are obviously not the same things.
Oftewel, dit hele verhaal is een fabeltje en SSC staat straks mega voor paal. Zoals ik al eerder heb gezegd, dit zaakje stink aan alle kanten en het is extreem treurig. Normaal zou ik zeggen: slechte publiciteit is ook publiciteit en dat komt een bedrijf vaak toch ten goede. Dat gevoel heb ik hier absoluut niet. Wat een stel sneuneuzen en treurwilgjes zeg.
Dutchdriftking zegt
Zou toch jammer zijn als het nep is. Erg benieuwd naar de uitkomst.
mashell zegt
Helemaal niet jammer. Juist leuk, een absurde claim van een Amerikaans bedrijfje, en dat bedrijfje dan helemaal afbranden is precies wat we nodig hebben in deze corona tijden.
breakingpoint zegt
Bwoah, in 1938 had de W125 Rekordwagen 0.62 pk per kg, en reed 432kph.
Tuatara heeft 1.42 pk per kg. Cw daar gelaten.
Frontal area is 18 sq ft (1.7m²), drooggewicht 1250kg. Cw is 0.28. Als we even wrijving van de banden en downforce weglaten zou je maar 990 pk nodig hebben. Om het simpel te houden.
Ik kan er wel inkomen in het record. Ook de claim van de Bugatti Bolide, die die topsnelheid met ongeveer dezelfde stats (gewicht, pk) zou kunnen behalen, bevestigt ergens dit record enigszins. En de Cw van de Bugatti ziet er stukken hoger uit.
pogostick zegt
Op zich is je berekening niet heel fout… behalve dat je PK noemt ipv kW.
Rekensommetje komt idd op een kleine 1000 uit… maar eenheden goed hebben is wel een dingetje!
av_diver zegt
Zelfs dan klopt het niet.
Zeker als je de mechanische snelheid, berekend vanuit de versnellingsbakverhoudingen, erbij haalt. De run was gedaan in de 6e versnelling en kan die snelheid dan dus niet halen.
Daarnaast zijn de overlay snelheidsgegevens gelijk aan die van de laptop op de bijrijdersstoel…
martingtv zegt
in de verklaring van SSC staat ook dat de versnellingsbak overbrengingen anders waren de Shmee150 in zijn video liet zien. In de 6de versnelling zou de auto 333.4 mph kunnen rijden.
SSC staat niet erg sterk. Guiness book of records er niet bij en de fabrikant van het GPS systeem er niet bij.
gregorius zegt
Je zou toch eerder denken dat de man Jarod Hennessey heet, ipv Jarod Shelby.
Anyway, bij Driven Studios zijn ze nu alle manuals aan het lezen hoe je het beste een video 10-20% sneller af kan laten spelen zonder dat mensen het kunnen herkennen.
Blijft een mooi land daar, er zijn echter een hoop mensen die de doel belazeren.
harrie zegt
Foutje, teller stond op kmh ipv mph.
pjotr zegt
GPS data publiceren en laten verifieren.
Edge zegt
@spill1e: Dat vind ik nog wel het minst verdacht. GPS meetapparatuur kun je natuurlijk gewoon kopen, en wat je er vervolgens mee doet is aan jezelf. Ik neem aan dat GoPro ook geen weet heeft van de recordpoging, ondanks dat er hier en daar een van hun camera’s gebruikt is.
ukbob zegt
@Edge: Máár het resultaat van een go-Pro is bruikbaar zónder hulp van de maker ervan omdat calibratie geen rol speelt. Bij GPS metingen is dat even anders.
Ach, SSC heeft zo de volle aandacht. Als het ding écht zo hard kan dan doen ze nog maar een keer een poging mét Guinesss record mensen, leverancier van de meet apparatuur en desnoods nog een onafhankelijke instantie erbij om de boel te verifiëren.
Spill1e zegt
Daar heb je wel gelijk in, maar als ik het goed las, moet het wel allemaal goed ingesteld en afgesteld zijn. Ook zou SSC niet de gegevens van de run willen delen met de GPS fabrikant
Edge zegt
Het zou fijn zijn als men bij Michelin van zich laat horen. Links en rechts wordt namelijk beweerd dat deze recordrun op een gewoon “off the shelf” setje Pilot Sport Cup (2?), maar als Bugatti speciale banden heeft moeten laten ontwikkelen voor de recordruns van de Veyron en Chiron lijkt het me sterk dat de Tuatara dat record wel eventjes verpulvert met banden die je bij de betere bandenboer kunt kopen.
ghini zegt
@Edge: ha ja dat vind ik ook nog steeds vreemd
carfreakjim zegt
@Edge: Dat heeft ook met het gewicht van de auto te maken. Een veyron en chiron zijn eigenlijk gewoon zwaar voor een supercar. Koenigseggs record was geloof ik ook op een setje standaard Michelin.
lekbak zegt
@Edge: niemand zegt dat die gewone banden die snelheid niet aan kunnen. Misschien kan je fietsband die snelheid zelfs wel aan. Echter, wil men kunnen garanderen dat banden een snelheid aan kunnen is het een heel ander verhaal. De reden dat Bugatti speciale banden heeft zal voor een heel groot deel zijn dat het gegarandeerd moet zijn.
pogostick zegt
Heel hard rijden met banden, en dat volgens de fabrikant op verantwoorde wijze kunnen doen zijn 2 verschillende dingen.
maferick74 zegt
Je laat toch niets aan het toeval over? Als je stiekem al getest hebt en weet dat je belachelijk snel bent… dan organiseer je toch een dag er omheen? Die Amerikanen houden wel van een showtje. En daarna (na twee runs) kan je lekker schreeuwen dat je het allersnelste bent vd de hele wereld. Als je zo n auto hebt dan ga je toch constant runs doen en dan kijken wat de snelste is of liggen 2 na 2x 2 minuten rijden uitelkaar?
mashell zegt
Precies, als het echt zou zijn dan zouden er cameraploegen van Dicovery channel om heen lopen en er documentaires over maken.
maferick74 zegt
@mashell: of Netflix en die maken er dan weer 6 afleveringen van… the Dream, the finance, the road to, the record, the afterparty and the sceam)
frank2b zegt
Op basis van de specs van de wagen zou het moeten kunnen.
Het vermogen dat vereist is om een voertuig door de lucht te duwen kan berekend worden met de volgende formule:
Vermogen (P) = 0,5* Massa van de lucht (M) * Cw * Frontaal Oppervlak (A) * Snelheid tot de derde (V**3)
Of
V= derdemacht wortel uit (P/(M*Cw*A)
Vermogen van de Tuatara op speciale brandstof is 1300000 Watt (1,3 MW (https://www.sscnorthamerica.com/tuatara)
Cw = 0.279 (https://www.sscnorthamerica.com/tuatara)
A kan ik niet vinden. Van de Koenigsegg Jesko is dit 1,88 M2. Laten we dat eens als uitgangspunt nemen. (https://autobahn.eu/artikel/107724/koenigsegg-jesko-absolut-is-nog-sneller)
Lucht weegt 1,3 kg op zeeniveau. In de woestijn is deze loeiheet en kurkdroog, laten we hier 1 kg/m3 voor nemen. (https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/314274/weegt-kubieke-meter-lucht/#:~:text=Op%20zeeniveau%20weegt%20een%20kubieke,hoe%20hoog%20je%20vliegt%2Fzweeft.)
V = derdemacht wortel (130000/(0,5*1,88*0,279)=170 m/s = 612 km/u.
Er is natuurlijk ook wrijvingsverlies van de banden en intern in de aandrijving, en er waait altijd wel een hinderlijk windje, en er zitten wat aannames in de berekening, maar een snelheid ergens in de 500 km/u lijkt hiermee aannemelijk.
Als SSC liegt over deze snelheidsrun, dan is er wat met de andere claims over de wagen aan de hand, zoals Cw en/of vermogen …..
maferick74 zegt
@frank2b: ech nie hahaha
gandini zegt
Heel mooi al die standaardberekeningen, maar dat vertelt maar een klein deel van het verhaal van een echte recordpoging. Er is een reden waarom zo’n straaljager op wielen in Bonneville met tienduizendtriljoenjard pk’s nog steeds moeite heeft om Mach 1 te doorbreken. De pk’s zijn onderschikt in dit verhaal, dat zijn er inderdaad echt wel genoeg voor deze snelheden.
Het wordt echter een heel ander verhaal om dat ding netjes recht en stabiel richting die snelheid te katapulteren en weer af te remmen. Aerodynamica, banden en de enorme krachten die op de auto werken, spelen ook mee. Ik las al ergens dat er meermaals even ingehouden moest worden vanwege onstabiliteit, vermoedelijk door een kleine dwarswind. Dat zijn de dingen die een recordpoging kunnen breken.
Qua vermogen geloof ik dus echt wel dat die auto het redt, maar om dat in het echt even te doen, is een heel ander verhaal.
Jochen zegt
@frank2b: A=18sq = 1,67m2 volgens de website van SSC
Dit zet alle ogen op SSC. Als het record bij poging 2 opnieuw lukt, maar dan met de juiste getuigen, zijn in 1 klap alle auto’s verkocht. Meer aandacht voor de Tuatara konden ze niet krijgen.en het zou mij niet verbazen als Schmee in het complot zit.
frank2b zegt
@Jochen: Exciting, isn’t it!
Fr13ndlyGh0st zegt
Lijkt me toch een apart verhaal dat de verkeerde video bij de data is geplakt. Een paar dagen geleden haalde Shmee in de video (die hier ook werd gepubliceerd) de data namelijk van de laptop die op de video zichtbaar was. Die data (van het laptop scherm) was hetzelfde als de data in het kader in de video.
Het verhaal dat ze de verkeerde beelden hebben geplaatst bij het data kader is dus klinkkare onzin.
Wel een leuk verhaal zo, wat je goed bezighoudt tussen alle Teams meetings door (of tijdens de meer nuttelozere meetings).
christian85 zegt
Ach… Typisch Amerikaans, grootspraak! Neemt niet weg dat ie wel gewoon snel is
w0o0dy zegt
Als de versnellingsbak een andere eindoverbrenging had gehad dan hadden de sommetjes niet kunnen aansluiten bij de tijd die de auto nodig had om de afstand af te leggen…. Ik denk dat de auto dus maar 280mph ging en dat de GPS apparatuur de hele ploeg op het verkeerde been heeft gezet.. en anders is het een zooitje oplichters.
lightisride zegt
verhaal over versnellingsbak verhoudingen vind ik ook vaag. Waarom dat doen, als je ook gewoon kan doorschakelen naar de 7e, die komt als ik het goed onthouden heb precies uit op 330 mph.
En als er 2 runs zijn (en ze hebben per ongeluk de verkeerde in de video geplakt) dan neem ik aan dat ze niet tussendoor die versnellingsbak veranderd hebben.
En die laptop op de stoel laat dezelfde GPS snelheid zien. hoezo de verkeerde run?
Wel leuk om te volgen, want ze gaan zichzelf alleen maar dieper erin liegen.
mashell zegt
Ohh shit, ze geloven onze video niet… Dan vragen we het video editting bedrijf toch gewoon een nieuwe video in elkaar te sleutelen…
pengwerda zegt
https://www.instagram.com/p/CG1doAdHNVA/?igshid=1cghzjmfph3fr
Het maatje van Salamindrin Buddy Wyrick heeft alles gefilmd dus ben benieuwd waarom ze het zo fout hebben geedit
bnc zegt
“Buddy Wyrick” heeft z’n verleden helaas een klein beetje tegen hem. Schulden en gokproblemen. Daarom werkt hij niet meer samen met Salomondrin en zijn het geen maatjes meer. Als ik het me goed herinner was het ongeveer zo: Geld lenen van een vriend om een andere vriend, Salomondrin, terug te betalen waardoor er logischerwijs grote ruzies onstaan. Dreigen met rechtzaken, camera gear die bij Buddy lag (en niet van hem was) en die teruggeëist moet worden met de politie erbij. Verhalen van Las Vegas waar Buddy een hoop geld (van iemand anders) vergokte terwijl hij dus schulden had. Heel veel geld verwachten voor z’n edit werk (waarschijnlijk om de geldput op te vullen). Kortom: de vuile werd buitenhangen.
Je kan hem het voordeel van de twijfel geven en het kan een mindere periode in z’n leven geweest zijn die hij achter zich wilde laten of het is doorgestoken kaart en Buddy is niet vies van een beetje bedrog. Het is zeker niet goed dat SSC de schuld schuift naar het video productie team van Buddy maar daarvoor moet je al redelijk diep “graven” om de link te leggen.
shicomm zegt
Er is misschien wat twijfel maar de manier waarop een aantal mensen er bovenop springen stinkt minstens zo hard.
Tim maakte er nogal een drama van door te stellen dat ie toch echt onafhankelijk is ( wat niet zo is , de sponsors betalen en bepalen… ) en dat ie neutraal naar de zaak kijkt…
Er zitten inderdaad wat haken en ogen aan het geheel maar zou ssc na al die jaren nu echt een record run gaan faken ?
Het gaat er bij mij maar moeilijk in..
mashell zegt
@shicomm: de record run is niet fake. Maar het geclaimde resultaat waarschijnlijk wel.
Je doet een run, verwacht tegen de 500 km/h maar blijft bijvoorbeeld steken op 400 km/h. Daar heb je als autofabrikant niks aan. Dan kan er de verleiding zijn de video zo gaat faken dat er wel 500 km/h uitkomt.
HzR zegt
En hij reed zonder spiegels wat in de US niet legaal is, dus de term steet legal production car klopt ook niet.
JaxDryke zegt
Even een side note:
Weet men zeker dat hij niet de long lost broer is van Bruce Willis ? Ze lijken wel érg op elkaar.
—
Ontopic:
Ik vind de uitleg op zich wel te pruimen. De reactie van SSC scheidt zich af van andere merken, klein of groot, door niet direct te reageren met veel persvertoon. Dat siert hem, vind ik.
robbie123 zegt
Die Italianen konden het vroeger ook goed. Overdrijven met de topsnelheid. Een Lamborghini Miura zou over de 300 kunnen maar bij 200 km/u steeg je op, zo slecht was de wegligging. Mooi waren ze natuurlijk wel
Esprit_de_Flandre zegt
Man, wat een typisch Amerikaans emo-gedoe. Met een paar pianoplonkjes eronder ook nog.
Hebben ze Oprah ingehuurd voor mediatraining?
JaxDryke zegt
Nee Jerry Springer. Om te laten zien hoe het niét moet :P