Ooit had je een Hyundai i10 voor 10 mille, maar nu ben je gewoon het dubbele kwijt.
Betaalbare nieuwe auto’s worden steeds schaarser, maar gelukkig is het A-segment nog niet helemaal dood. Zo heeft Hyundai nog de i10. Helaas wordt die auto nu wel weer een stukje duurder.
Nog niet zo lang geleden kreeg de i10 – in de woorden van Hyundai – een “ingrijpende design-upgrade”, wat in werkelijkheid een subtiele facelift was. Nu is weer een update voor de i10, die geen betrekking heeft op het uiterlijk, maar wel op de prijzen.
Je hebt nu helaas geen Hyundai i10 meer onder de 20 mille, want de nieuwe vanafprijs bedraagt €20.295. En dat terwijl het begin vorig jaar nog de goedkoopste auto van Nederland was, met een vanafprijs van €15.595. De i10 is dus 30% (!) duurder geworden in anderhalf jaar tijd.
Tot overmaat van ramp krijg je ook nog eens minder vermogen. In plaats van 67 pk heb je nu 63 pk. Daarmee is ‘ie wel zuiniger geworden, wat eigenlijk belangrijker is. De i10 heeft nu ook standaard start-stopsysteem.
Over de uitrusting gesproken: de i10 heeft nu wel een rijkere standaarduitrusting. Zo heb je standaard onder meer een 8 inch multimediascherm met Apple Carplay/Android Auto, airco, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera (wat overigens verplicht is tegenwoordig). Heel leuk natuurlijk, maar sommige mensen hebben misschien liever een goedkopere versie met wat minder opties.
Wat doet dit met de concurrentiepositie van de Hyundai i10? We pakken de concurrentie er even bij:
- Mitusbishi Space Star (71 pk): €17.490
- Dacia Sandero (100 pk): €17.500
- Dacia Spring (91 pk): €18.950
- Kia Picanto (63 pk): €18.995
- Fiat Panda (70 pk): €19.470
- Hyundai i10 (63 pk): €20.295
- Toyota Aygo X (72 pk): €20.495
- Suzuki Swift (83 pk): €21.695
- MG3 Hybrid+ (194 pk): €22.769
Zoals je ziet is de Hyundai nu een van de duurste auto’s in zijn segment (wat daar nog van over is). De Swift en de MG3 zijn duurder, maar dat zijn ook B-segmenters. En ook de Aygo X is een vrij groot uitgevallen A-segmenter. De i10 is standaard rijker uitgerust dan de meeste auto’s uit dit rijtje, dat dan weer wel.
Johanneke zegt
Holy shit man wat zijn goedkope auto’s verschrikkelijk duur. Ik schrik hier echt van. Terwijl we weten dat dit de auto’s zijn die het minste impact op het milieu hebben, want ze zullen niet veel rijden, en als ze wel veel rijden kunnen ze makkelijk de tonnen aan elkaar rijgen omdat het compleet uitontwikkelde atmosferische motortjes zijn. Juist deze auto’s zouden een lage CO2 boete moeten hebben, maar een 2500 kilo M5 heeft waarschijnlijk een lagere boete.
gilettelubbers zegt
Echt hè, compleet kromgetrokken logica
harrie zegt
Ja maar die Co2 boete is geen weggegooid geld, de overheid redt daar op haar kenmerkende efficiënte manier eigenhandig het klimaat mee.
mashell zegt
Zo raar is het toch niet dat auto’s die goedkope milieuonvriendelijke techniek (atmosferisch) bevatten zwaarder belast worden? Dat stimuleert je een hoogwaardiger wagen te kopen met meer courante techniek. We zien als Nederland gewoon liever een i20 dan een i10 op de weg, de regering heeft er voor gekozen dat te realiseren door de i10 buitensporig duur te maken. We hebben bijna 9 miljoen wagens op bijna 18 miljoen mensen, we hebben akelig veel 2e en 3e wagens in gezinnen dus een onoverkomelijk probleem vormt het voor velen niet echt.
Robert zegt
Je kan zeggen wat je wil, maar met de i10 heeft Hyundai ook nu, met deze vanafprijs, nog steeds een enorm goede package deal. Je ziet, samen met twee-eiig tweelingbroertje Kia Picanto, er echt bizar veel van rijden. Véél meer dan alle andere genoemde concurrenten, in ieder geval.
Visje66 zegt
Het is dan ook veel meer auto dan bijvoorbeeld een Aygo, UP, 500, e.d. Op een Premium variant zit vaak meer dan op menig C segment auto. 😅
Toch, de prijzen zijn wel flink gestegen. Mijn vriendin kocht in 2019 haar i10 Premium voor 16k nieuw, nu is eenzelfde model in die uitvoering minimaal 10.000 euro duurder geworden. En dat in 5 jaar tijd!
geelbarrel zegt
Alle Nannies die EU verplicht per juli dit jaar kosten geld…
Jantje_555 zegt
hoe belachelijk. achteruitrijcamera op een autootje die je op een zakdoek parkeert.
marcomanta zegt
Laat maar, voor 20k koop je schitterende auto’s van bouwjaar 2017 bijvoorbeeld in plaats van zo een hokje.
vetnek zegt
Enkele maanden tot een jaar wachten en dan heeft de afschrijving z’n werk wel gedaan. Zie prijzen Gaspedaal.
Otua zegt
Dus €4700 duurder voor een paar honderd euro aan (verplichte) standaard uitrusting. Laten we wel wezen, een bedrijf als Hyundai betaald echt niet meer dan €100 voor al die “extra’s” maar de koper is de lul. je zou er maar eentje hebben gekocht, kun je gelijk 5k extra afschrijven