Ook Bentley ontsnapt niet aan de lokroep van de brandstof des duivels. CEO Dr Franz-Josef Paefgen lijkt daarbij te worden overruled als het gaat om de toekomstige keuze van aandrijving. De motor voor het Britse luxemerk zou best eens een nieuwe twin-turbo variant van de huidige 3.0L TDI V6 zijn, welke momenteel wordt doorontwikkeld door Audi-ingenieurs. Die motor krijgt meer dan 300 pk en 600 Nm koppel en zal debuteren in de nieuwe A8 (2009).
Tja, eerlijk is eerlijk, een motor met veel koppel zou op zich best een leuke keuze zijn in een Bentley. Maar het pas gewoon niet bij de uitstraling. Paefgen heeft ook al eens gezegd dat ze niet geschikt zijn voor de Bentley’s, maar Volkswagen is echter een sterk voorstander van dieselmotoren.
CEO Martin Winterkorn vertelde aan Auto Motor und Sport dat de VW Group zal reageren op veranderende markten en een Bentley diesel zou dan niet onrealistisch zijn (via autocar).
snelste zegt
Diesel is echt het toppunt van recessie
Tommy zegt
Twin supercharged variant van de huidige 3.0L TDI V6 met 300 pk en 440 Nm? Dit is een grap zeker, de huidige 3.0 TDI heef al 2 turbo’s, en in zijn standaard trim 500 Nm (Cayenne zelfs 550 Nm). Dat dat zou dus betekenden dat de motor er op achteruit gaat. Nee gooi er dan maar een 4.2 TDI in als een beest wil!
Sjakie Peters zegt
Nogmaals nergens staat dit bevestigd en word alleen weer semi-geil gehengeld met ” zou dan niet onrealistisch zijn” jammer dat autoblog zo happig is op dat soort slap gezwatel.
En al zou die er komen hoeft 99,99 % van de mensen zich niet druk te maken want tja… dat spreekt voor zich (€€€)
DennieFR zegt
Tsja,ik roep het al tijden,en Ferrari gaat er ook nog aan geloven.
Zeg allemaal maar van niet,en dan wachten we weer gewoon op de berichten ;)
R8 zegt
De huidige 3.0 TDI is geen twinturbo!
super zegt
diesels horen (nog?) niet in sportwagens thuis vanwege de inferieure gewichts/vermogen verhouding, maar goed of een bentley een sportwagen is is natuurlijk twijfelachtig.
autoblogger zegt
@Tommy: excuses, bij Autocar stond 440 Lb/ft maar dat is natuurlijk 600 Nm. Heb het artikel inmiddels aangepast.
Rick dos zegt
O! Mooi!
Dus hier kun je voortaan ook aceton ingooien?
Kun je als rijke gierigaard nét dat beetje gieriger zijn….
Tommy zegt
@R8: Voor beide cilinderbanken één toch? Dat is teminsten bij de V8 en V12 zo… Anyway 600 Nm is natuurlijk helemaal niet verkeerd! Wordt een lekker blokje denk ik zo.
vla zegt
Eerst zien en dan geloven!
The Hacker zegt
Moderne dieselmotoren zijn performant genoeg om in zo’n wagen te steken.
H zegt
Diezels zijn wel meer waftend dan benzines.
Dus waarom niet.
H zegt
@ R Dos
EN terecht!!
Misschien nog biodiesel maken, maar dan moet heel hun gazon vol koolzaad staan.
Oxymoron zegt
Bentleys zijn geen sportwagens, het zijn grand tourers. Ontspannen kilometervreters, en af en toe te snel. Daar past een diesel heel goed bij. Zoals H terecht opmerkt: the keyword is wafting.
Onehp zegt
De vooroordelen zitten diep dat een autoliefhebber zich niks mag aantrekken over verbruik. Niet iedereen rijdt hypocriet rond met een diesel omdat het “moet”, sommigen doen dat omdat ze dat willen. In die context past een krachtige diesel past erg goed bij een GT.
Bv. zo is mijn 123d misschien niet de beste sportauto maar het is een zalig kleine GT!
Dennis zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Rick dos zegt
@H
Kijk, nog meer voordeel.
De rijke worden alleen maar rijker.
@Onehp
Een autoliefhebber mag zich het vervruik altijd aantrekken.
Maar het puriteinse in mij zegt me op de één of andere manier dat je dat bij sommige merken gewoon moet laten. Een Ferrari (al dan niet een GT) met een diesel? Een Lambo met een diesel? etc. etc. Zo ook bij een Bentley of Rolls. Gewoon niet doen…
Janbart zegt
een 3.0tdi, een beetje een lichte motor voor zo’n auto
willie zegt
bentley, en ook RR, hebben al het gewicht van een vrachtwagen. past mijns inziens dus dan ook perfect een diesel in (en henk wijngaarde).
MrSelected zegt
Stijlvol hoor. Echt klasse.
Vooral als je met je ‘dikke Bentley’ wegrijdt, en net als die Passat TDI of A6 TDI klinkt.
Bij een auto van klasse hoort stilte, van binnen en buiten.
Dus op een Continental GT TDI heb ik geen bezwaar. Maar de rest..
Klassiekerrally zegt
Het is even wennen, een diesel in een Bentley. Maar het was ook even wennen dat VW de eigenaar werd, en ook dat is bij de cliëntele geaccepteerd. Of het zal ze worst zijn, dat zou ook kunnen.
Het bijzonder is er wel een beetje af op deze manier, maar dat geldt helaas voor bijna alle ooit grote merken…
phantom zegt
300 pk voor een auto van pakweg +2300 kg dat wil wel?? tsja geloof het zelf maar..
roberto zegt
Valt hij ook nog in de 20% bijtelling?
’t moet niet gekker worden zeg.. bentley heeft niet t imago om een diesel te produceren en als ze over gaan met een diesel, mag t wel een V12 TDI uit de Q7 zijn.. Q7 en een dikke diesel owke.. maar Bentley? neej…
Tombnolz zegt
Maar waarom dan toch een drieliter/zescilinder? Oftewel het allerminiumum?
wg zegt
als je diesel moet rijden, moet je geen bentley kopen…..
autoblogger zegt
@Tombnolz: waar ben je geweest afgelopen maanden? Denk aan de Co2 regeling, iedereen is aan het downsizen! En v12 is uit den booze en de V8 wordt uiteindelijk ook uitgefaseerd. Het is nu wachten op een 1-liter Bentley. En we weten dat VW het wil…
diederick zegt
nee nee neeeeeeeeeee neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee geen Diesel in een bentley, dat is net zoiets als een hond met wibra kleren of een president met een golf
Das Auwto zegt
Was fuer de Golf gut genug ist is auch gut genug fuer diese brittanier, so eine arroganz von die “stiff upperlips” um unsere motorenwirtschaft nicht serieus zu nemen ja!
Nagelnd zum arbeit..
Dr.Bob zegt
..wil iemand ff een Bentley met zo’n TDI-roetwolk erachter photoshoppen ??
DavidZ zegt
Bentley gebruikt uitsluitend 12 cilinders voor de nieuwere modellen dacht ik, dus om dan een V6 er in te lepelen lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar die 6 liter 12 cilinder TDI uit de Q7 zou idd best goed kunnen passen.
Duur motortje, dus als ze die in wat meer auto’s konden plaatsen zou misschien financieel wel logisch zijn.
En 1000 nm koppel heb je in 2400 kg zware Bentleys wel nodig.
In plaats van 1 op 5 loopt ‘ie dan wellicht 1 op 7? 40% besparing en toch 500 pk. Klinkt als een goede deal toch?
Citrofiel zegt
Een Bentley met een diesel… Erg genoeg op zich. Maar dan ook nog eens een V6-je?! NEE!
Nick zegt
@Dr.Bob: Tegenwoordig is er dieselbrandstof die ervoor zorgt dat er minder roet word veroorzaakt dan bij een ottomotor.
Als je niet op gas rijd uiteraard.
Mocht Bentley aan de diesel gaan, dan verwacht ik op z’n minst een V8 motor als instap en niet lager.
Overigens, waarom kunnen ze niet de oude 6.75 liter V8 door ontwikkelen zoals Audi heeft gedaan met de 4.2 liter V8 destijds door Cosworth/Mahle Powertrain?
Rob²in zegt
Chiptunen, ander uitlaatsysteem en je zit met deze moter alweer aan de 370 pk en 750 nm.
lincoln zegt
ik geloof dat sinds de laatste 2 jaar Le Mans .. diesel (+aceton natuurlijk) toch wel aardig serieus genomen mag worden ..
ik zie geen nadeel iig ..
Sorcerer zegt
Mwoah, ‘past niet’ in een Bentley? Als ik er een zie rijden associeer ik het meer met luxe dan met sportiviteit. Denk dat een diesel niet zou misstaan…
Maar waarom dan weer een 3.0L ipv de prachtige 4.2L die Audi op de planken heeft liggen (en die o.a. in de huidige A8 te krijgen is)..?
Eikichi zegt
@ Rick Dos
zo gierig is het toch niet overal met diesel rijden. Het verbruik ligt lager maar diesel is niet overal goedkoper dan benzine. Kijk maar naar Groot-Brittanië.
http://www.whatgas.com/petrol-prices/england.aspx
Rene zegt
gaan de prijzen van de bentley zelf ook omlaag om aan te schaffen of dat niet
Janbart zegt
@autoblogger.
Als je met een bentley rijdt kan de Co2 regeling je echt weinig schelen
Rick dos zegt
@Eikichi
Klopt, maar uiteindelijk is je verbruik je kostenbesparing.
Immers, als een benzine versie 1 op 5 doet en een diesel versie 1 op 10 (even voor het gemak), dan mag je met je benzine versie twee keer tanken om dezelfde afstand af te kunnen leggen.
Als je dus in een land woont waar de prijs van diesel lager ligt dan benzine dan ben je dubbel gierig. ;)
Lennard zegt
V12 TDI :)
FFFBBB zegt
Ik snap eerlijk gezegd niet wat iedereen hier zo tegen zou hebben. Diesel is nog altijd beter dan hybride in mijn ogen!! Het zou nog erger zijn als ze door ‘voet by stuk te houden’ straks het zelfde drama als de Grote Drie mee te moeten maken..
Super zegt
@lincoln
le mans is een duur race, je hebt dan veel voordeel uit een zuinige motor want dan hoef je minder te tanken. en verder beweren sommigen dat de race reglementen in het voordeel werken van dieselmotoren. Qua pk/gewicht wint een benzinemotor het overigens nog steeds.