De update voor de Audi Q4 is een zeer emotionele.
Emotie. Een ziel. Karakter. We zoeken dingen in een auto waarvoor je prima ook een hond kan nemen. Maar ja, die moet je uitlaten dus is een auto ietsje makkelijker. De term ‘emotie’ bij personenauto’s wordt vaak genoemd en is natuurlijk heel erg belangrijk. Als we alleen de ratio laten spreken, dan zouden we allemaal in een Dacia, Skoda of Toyota rijden. Gewoon heel verstandige auto’s.
Maar juist door die extra emotie betalen klanten graag meer. En als er een merk veel emotie losmaakt, is het Audi (net als andere premium merken). Ditmaal belooft Audi met de update voor de Q4 extra emotie in de vorm van meer rijplezier.
Update Audi Q4
Dat bieden ze in dit geval door middel van betere prestaties, kortere laadtijden en grotere acteiradius. Dat klinkt als een win-win-win-situatie! Alle accupakketten beschikken over een 77 kWh-accupakket (82 kWh netto).
De chemische samenstelling van deze batterij is aangepast waardoor het nu mogelijk is om sneller te laden. Je bent 28 minuten kwijt om van 10 naar 80% te laden. Laden is voor de versies met achterwielaandrijving 135 kW.
Ga je voor een ‘quattro’, dan heb je nog een voordeel, want die kunnen tot 175 kW laden. De batterijen worden tot 80% geladen, om zo de accu een langer mee te laten gaan. Tevens worden de batterijen gekoeld.
Krachtiger en zuiniger
Naast de accu’s zijn ook de motoren ietsje aangepast. Zo is er een nieuwe ontwikkelde motor op de achteras die krachtiger én zuiniger is. In de ’45’-modellen levert deze 286 pk. Daarmee sprint je in 6,7 naar de 100 km/u. De quattro-versie snoept er nog een tiende van af. De echte krachtpatser is de Q4 e-tron 55.
Deze heeft 340 pk altijd vierwielaandrijving. Daarmee kun je in 5,4 naar de 100 km/u accelereren. Over topsnelheden hebben we het niet gehad, want die is in alle gevallen gelijk: 180 km/u.
Overigens is er meer goed nieuws. Audi meldt dat de met de update van de Q4 de auto ook daadwerkeklijk beter rijdt, niet alleen sneller. Dat is een fijne ontwikkeling. Zo is de besturing aangepast, deze is nu directer dan voorheen.
Ook is de afstemming van het onderstel herzien, waardoor de auto meer comfort biedt én leuker moet zijn om te rijden. We zijn heel erg benieuwd. Niet dat het huidige model niet goed rijdt, maar het is goed om te zien dat een fabrikant de focus ligt op comfort en handling dan enkel en alleen prestaties.
Update Audi Q4 komt ons bekend voor
Mocht je nu een trouwe lezer zijn (dankjewel!) en je dit heel erg bekend voorkomen, dan is dat niet zo vreemd. Onlangs werden de aandrijflijnen van de Volkswagen ID.4 en ID.5 ook al vernieuwd en van de week passeerde de Skoda Enyaq iV de revue. In beide gevallen betrof het dezelfde getallen.
Dat is natuurlijk ook niet vreemd. Alledrie de auto’s staan op hetzelfde variant van het MEB-platform. Het enige familielid dat nu nog ontbreekt is de Cupra Tavascan. Deze auto is nog niet op de markt, dus zal bij lancering wel de nieuwe techniek automatisch meekrijgen.
Check hier de rijtest met de huidige Q4:
Robert zegt
Ergens de tranen van in de ogen krijgen is ook emotie. Niet noodzakelijk altijd een wenselijke emotie, maar toch.
mashell zegt
Had ooit een Seat Toledo, die ging heel vaak stuk, ik heb “Auto emoción” ten volle beleefd (en daarna geen Seat meer gereden).
hotze zegt
5 Seats gereden, vrijwel geen problemen gekend…
rollingstoned zegt
Vandaar dat Gordon alijd zo emo is, hij rijdt immers ook in een Audi… 😁
dalmore zegt
De Q4 is en blijft een gedrocht, maar ik moet toegeven dat ik de wielen/velgen van de header foto wel héél erg mooi vind!
dawwg zegt
Haha; ik ook. De enige andere emotie die de keukenappliances van Audi momenteel oproepen, is afschuw :)
mashell zegt
Heb deze velgen gezien op een donkerblauwe Q4 en dat staat fantastisch. Natuurlijk is blauw met gouden wielen een beetje Subaru maar nu Subaru in het verzorgingstehuis zit kan het wel op bij dat andere merk dat wat met vierwielaandrijving heeft.
outlook zegt
Waarvan Akte
DeWitteCondor zegt
Het zou wel helpen als men bij dit soort onooglijke EVs termen als emotie en beleving weglaat uit de persfolders. Stop gewoon met die onzin en benoem de punten die wel sterk zijn. Men lijkt er een handje van te hebben een eigenschap enorm te promoten die de auto juist helemaal niet heeft. Mazda doet dat ook met geleuter als vakmanschap en klasse. Kom op zeg, het is geen handgebouwde Rolls.
Dutchdriftking zegt
Het enigste wat ik denk is: “wat een gave velgen!” Die gouden wielen in zilver onder een A4 of A6 met correcte stace moet toch erg fris staan.
321lambo zegt
Ben wel benieuwd of huidige bestellingen deze updates ook gaan krijgen (in begin mei besteld – lease).
Nu goed, heb de 40 dus de +20pk voor de 45 of de +40pk voor de 50 heb ik sowieso niet. Iets meer kunstmatig verschil creëren met het instap model natuurlijk.
berlinetta zegt
Ik klikte alleen maar op dit artikel, omdat ik even wilde lachen. Dat is tot slot ook een emotie. Bedankt Audi!
outlook zegt
Hahaha
Allison Burgers zegt
“Karakter” is hoe je je Alfa Romeo omschrijft als die weer eens rokend langs de kant van de weg staat,
Allison Burgers zegt
“De chemische samenstelling van deze batterij is aangepast waardoor het nu mogelijk is om sneller te laden. Je bent 28 minuten kwijt om van 10 naar 80% te laden. Laden is voor de versies met achterwielaandrijving 135 kW.”
Eh…. Exact hetzelfde als voor de emotionele update dus.
mashell zegt
Je ziet wel dat de MEB wagens meer up to date gehouden werden dan wagens met verbrandingsmotoren, die moeten het meestal nagenoeg ongewijzigd uitzingen tot een facelift.
kennone zegt
Huilen is ook emotie
marcomanta zegt
Ik vind het teveel een eenheidsworst aan het worden, jammer.