We hebben weer een update voor de Audi A6.
Langzaam maar zeker begint de Audi A6 een beetje te worden wat we voor ogen hebben. We hebben vandaag weer een update voor de Audi A6. De N-069-SR is een bijzondere auto. Het idee van een relatief eenvoudig uitgeruste auto met een (relatief) grote motor is een bijzondere en een waar genot. De 3.0 TFSI motor is namelijk een absolute parel. Met 290 pk is er zat vermogen om voor een kleine verrassing te zorgen. In 6,1 seconden gaat ‘ie naar de 100 km/u en je haalt vrij eenvoudig de topsnelheid (een op 250 begrensde top).
Het mooie van zo’n supercharger is dat je geen nadelen van een turbo hebt. Turbogat? Nope, deze motor pakt direct op. Vanuit elk toerental. Deze motor is smeuïger dan een pot Calvé pindakaas. En op de redactie hebben we zo’n kilopot, dus we kunnen het weten. Laat ik het zo zeggen: een kale 3.0T kun je nog wat aankleden naar wens, een compleet uitgeruste 2.0T kun je niet voorzien van 3.0 motor. Ja, je kan een 2.0T chippen, maar de laufkultur, vermogensontplooiing en het geluid van de 3.0 moet je dan nog missen. Oh, en kleine spoiler alert: de 3.0 heeft (heel veel) grotere reserves dan de 2.0T.
Update Audi A6
We hebben al een paar opties achteraf gemonteerd. Stiekem is de A6 niet zo kaal als we doen voorkomen. Xenon, parkeerpiepers achter, Bose-installatie, stoelverwarming, fabrieksoriginele wegklapbare trekhaak en dergelijke zijn gewoon aanwezig. Die stoffen bekleding was wel een beetje een doorn in het oog, maar gelukkig vonden we een setje Amaretto-bruine sportstoelen. Deze werden vorige keer door Gerren van Van Essen Carlceaning ingebouwd. Ondanks de afspraak om handmatige stoelen aan te leveren was ik voor elektrische gegaan. Moet toch op te lossen zijn, toch? Dat gaan we oplossen in deze update over de Audi A6.
Met mijn BMW uit de Autoblog Garage ging het vrij eenvoudig. Die was dan ook niet geheel elektrisch, maar heeft alleen elektrische lendensteun en breedteverstelling. De rest is handmatig. Dit betekende dat ik weer een tijdje moest rondrijden met een lederen interieur en stoffen bestuurdersstoel. Toegegeven, als je erin ziet, dan maakt het niet zo veel uit voor de looks. Je ziet de stoel waarin je zit toch niet. Maar het was wel vervelend. Niet alleen zijn de standaardstoelen van Audi zeldzaam vlak, ook wil je dat zo’n project een kleine beetje opschiet. Je moet wel momentum behouden natuurlijk.
SFR Electronics
Gelukkig is er een oplossing voor dit soort probleempjes. Felix is eigenaar van SFR Electronics en alles wat met electronica te maken heeft, kan hij oplossen voor je. Dat is niet alleen maar een tagline die we net voor ‘m bedacht hebben. Bij hem op het terrein staan auto’s van gerenommeerde dealers en zelfs importeurs die diverse elektronische problemen niet kunnen oplossen (van auto’s die ze nota bene zelf verkopen). Dat staan Felix en zijn collega’s klaar om het probleem grondig aan te pakken en op te lossen.
Een Audi A6 voorzien van elektrische stoelverstelling moet dan geen probleem zijn. Ik legde de situatie aan Felix voor en hij was vrij duidelijk: breng de auto met alle attributen en we vogelen het uit. Nu ben ik zelf technisch niet enorm onderlegd. Een setje remmen of wielen verwisselen ofzo lukt nog wel, maar elektronica is een vak apart.
Verschillende varianten
Audi bouwt enorm veel verschillende versies van auto’s. Ook van één model dus. Dat wil zeggen dat de auto’s aangepast worden op de opties. Waar je bij veel Japanse merken kunt kiezen uit een paar uitvoeringen en je bij Tesla nul keuze hebt, is bij Audi (en BMW en Mercedes) dat precies andersom. Het elektronische circuit van een A6 met handmatige stoelen en elektrische stoelen is niet identiek. Voor de de versie met elektrische stoelen is er een extra circuit en extra canbus.
Enfin, gelukkig had ik met mijn vader een rijtraining op Zandvoort (altijd leuk zo’n vader en zoon momentje) waardoor ik perfect de A6 even af kon zetten bij SFR Electronics. Aangezien ik op kantoor werk en de 3 Serie voorlopig even blijft, kon ik eventjes zonder. De auto afzetten in Uithoorn en Felix deed de rest.
Gefixt!
De volgende dagen werd ik keurig op de hoogte gehouden en binnen week stond de auto al klaar! Het bleek dat bij het originele inbouwen de heren van Van Essen al heel erg dicht in de buurt waren met de installatie. Met extra Canbus en andere weerstanden werkt het systeem nu feilloos. Naar voren en achteren, hoogte en diepte plus de lendesteun. Het gaat uiteraard een tikkeltje traag (altijd met elektrisch), maar het werkt uit de kunst. Nu is het interieur eindelijk zoals het een beetje moet zijn. Althans, het gaat heel erg de goede richting op.
Ander ding dat Felix even regelde voor mij was de handsfree-functie voor de de Apple CarPlay. Bij mij in de auto zat er geen microfoontje. Hierdoor kon ik niet bellen of Siri bedienen vanuit de auto. Nu is Siri intens slecht en moet Apple daar gewoon mee stoppen. Het bellen daarentegen is wel handig (en een belangrijke reden dat ik voor Apple CarPlay heb gekozen). Dat werkt nu ook.
Schoonmaken
Sindsdien heb ik even op een zaterdag een paar uur besteed aan het schoonmaken van het interieur. Normaliter doe ik altijd een stofzuiger en een doekje, maar het was even tijd voor wat grondiger schoonmaakwerk. De spulletjes die ik daarvoor gebruikt heb kun je hieronder tegen woekerprijzen bestellen. Oh nee, met een sopje, stofzuiger, kruimeldief en een badstof handdoek kom je echt al een heel eind.
Het is in elk geval prettig dat alles nu precies werkt zoals het zou moeten. Uiteraard zijn er nog een paar niggles. Zo is het stuurwiel en de pookknop extreem lelijk. De pookknop is inmiddels binnen, maar ik zoek nog een mooi sportstuurwiel mét schakelpeddels.
De meeste die te koop staan zijn afgekloven, hebben geen airbag of een combinatie van die twee. Ook moeten we nog even zoeken naar twee aluminium sierdelen: eentje voor om de automaat (die is wat gaan krullen) en eentje voor om de meters, daar zit een soort sticker (voor de maximum snelheid op winterbanden) op die er niet af gaat. Dus ik moet nog eventjes gaan rondstruinen op Marktplaats en de Duitse onderdelen sites.
Tevreden
Verder ben ik heel erg tevreden met de A6. Die motor is echt een heerlijkheid en een USP voor deze generatie A6. Snel, soepel, krachtig, klinkt goed en is heel erg zuinig (de eerste vier beweringen zijn waar). Ik weet dat deze motor redelijk wat reserves heeft (De CAJA is eigenlijk een terug-getunede S4-motor), maar de transmissie kan wel ietsje beter. De ZF 6HP is op zich prima, maar raakt een beetje in de war als je iets gas geeft. Nu is er voldoende koppel voorhanden (420 Nm), maar net als bij de 325d (ook een ZF 6HP) is er hier wel wat winst te behalen.
Over transmissies gesproken, deze jongen heeft zelf ook even iets technisch gedaan. De pookknop verwisselen. De oude eraf was niet zo heel erg moeilijk, dat ging per ongeluk tijdens het rijden. Ik zette ‘m in P (lange tijd wachten) en kon eerder doorrijden dan verwacht. Dus iets te gehaast had ik ineens die pookknop in mijn hand. Het probleem, ik kreeg de nieuwe er niet op. Of de oude.. En je hebt de pookknop nodig, anders krijg je ‘m niet in zijn P of achteruit.
Gelukkig was ik in de buurt van de BMW garage (ik moest wat onderdelen afleveren) en konden ze mij daar helpen. Wat blijkt, er zit op de automaat-‘stok’ een palletje dat je omhoog kunt trekken. Dan gaat ‘ie in zijn voor – of achteruit.
Zeker niet de laatste Audi A6 update!
Kortom, het schiet lekker op met de A6. Maar het totaalplaatje klopt met het interieur een stuk beter. Oh, en er zit nog een ding dwars: de rijhoogte. Ik kreeg al de vraag “Is het een Allroad” en de vraag “Heb je ‘m verhoogd?”. Om niet te veel te verklappen: daar hadden we een oplossing voor, maar vanwege grondstoftekorten duurde het ietsje langer. Op het moment dat je dit leest zijn er rigoreuze stappen genomen. Oh, en er staat nog een hele, hele hoop op de planning! Houd de Autoblog Garage dan ook goed in de gaten!
Eerder in deze serie:
- Intro Audi A6 Avant
- Eerste update A6 duurtester
- Nieuwe wielen voor de Audi A6
- Apple CarPlay voor de Audi A6
- Interieur en exterieur-upgrades voor de Audi A6
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Meer lezen? Check hier ons Audi A6 4F-aankoopadvies!
Dutchdriftking zegt
Genieten weer dit! Relatief korte update voor jou begrippen, maar ik snap dat je voor onderstel dergelijk een apart artikel maakt.
willeme zegt
@dutchdriftking: Hahahaha, ja, soms zijn de updates wat langer ;-). Dankjewel!
wza1979 zegt
Weet je wat ik shit vind zijn die gespoten interieur delen knoppen en stuur wat begint te ontbinden.
Heel been Audi’s hebben daar last van ook oude A8. Mijn a6 ook – type eerder. Ik zag van de week een nieuwer type dan wat jij hebt stuur compleet in ontbinding. Terwijl de buitenkant eruit zag alsof de auto net uit de showroom kwam.
Audi is niet de enige daarmee maar zwaar irritant en lelijk / goedkoop is het zeker.
willeme zegt
@wza1979: Geen last van, eigenlijk. Alle knoppen zijn nog gewoon ‘normaal’. Stiekem eigenlijk nog heel erg goed. Wellicht ligt het aan de kilometerstand of hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan?
pa045 zegt
De o zo geroemde bouwkwaliteit..
jarnobakker zegt
Ik heb vroeger een Ibiza gehad uit 2001.
Die had er ook last van.
Leek wel alsof na een paar jaar de toplaag begon te smelten.
seba zegt
Die updates zijn ook niet gratis, kon je dan beter niet gelijk gaan voor een beter uitgevoerde auto?
willeme zegt
@seba: Goede vraag! En, eh, nee ;-). Ten eerste wilde ik per se eentje met een sluitende kilometerstand onder de 150.000 km. De completer uitgevoerde auto’s hadden allemaal minimaal 200-250 op de klok staan. Daar had ik geen zin in.
Daarbij ken ik mijzelf en weet ik dat ik toch het een en ander ga aanpassen. Dus je moet ergens een limiet stellen qua aanschafbedrag. Daarbij wilde ik per se GEEN pano/zonnedak en per se een 3.0 TFSI. En een station. De spoeling was – ook in Duitsland waar ik de auto heb gehaald – heel erg dun.
Tenslotte vind ik het hele proces van een auto helemaal naar je wens maken en naar eigen smaak aankleden heel erg leuk. Onderdelen opsporen, ophalen uit Duitsland, monteren, opknappen, artikel over maken: het is leuk om van een modale auto iets leuks te maken.
seba zegt
Dat verklaart veel. Juiste auto vinden is moeilijk en soms moet je inderdaad keuzes gaan maken. Bedankt voor de uitleg :)
Johanneke zegt
Helemaal mee eens, en ik vind het ook leuk om te praten of lezen over gemaakte keuzes. Zelf heb ik (samen met mijn pa) ook het 1 en ander gedaan aan mijn Galant. Echt plezier aan gehad. Afstandsbediening ingebouwd voor de centrale deurvergrendeling (dat de luxe uitvoering dit niet had ookal was het 1998 is bijzonder te noemen) speakers een upgrade, nieuwe radio met bluetooth en microfoon ingebouwd. En andere wielen, plus nog een paar kleine zaken gerepareerd in het interieur. Niet zo rigoreus als wat jij met je auto’s doet, maar iedere keer als ik in de auto stap geniet ik van het resultaat, en dat maakt mij blij.
Benieuwd naar je volgende artikel!
Variomatic zegt
dat treft.. panoramadak was ook niet leverbaar op dit model, alleen het kleine (foolproof-)schuifdak :-)
willeme zegt
@variomatic: Verrek, je hebt gelijk! Die kwam dan met de 4G ;-). Het ging mij voornamelijk om helemaal geen schuifdak te hebben. Scheelt toch 4 centimeter hoofdruimte en een hoop lekkages.
Robert zegt
Nog even over dat schoonmaken; je zou toch verwachten dat na ál die advertorials, jullie op de redactie nog een kast vol middeltjes zouden hebben om elke auto uit jullie wagenpark weer ‘fabrieksnieuw’ te maken 😉
Maar verder mijn complimenten, @willeme. Je stukken zijn niet alleen prima leesvermaak, je laat andermaal zien wat de toegevoegde waarde is van échte vakmensen. Hulde. En een klein beetje reclame voor zulke toppers, daar zal niemand bezwaar tegen hebben, denk ik.
willeme zegt
@rrrobert:
Dankjewel ;-).
Henkie zegt
Zet die kentekenplaat achter eens recht! Echt kan mij daar zo aan storen. Heb totaal geen dwangneurose maar als ik een scheve kentekenplaat tegen kom moet ik mij echt inhouden.
willeme zegt
@vriezehenk: Het lijkt erop dat je toch een dwangneurose hebt ;-)
z4conv zegt
Nu nog even de nummerplaat achter recht monteren? 🫣
mc96 zegt
Ben benieuwd hoe de A6 er uit ziet met de niewe veren (en dempers) er onder. Zou voor mij de eerste uprade zijn geweest. Ben normaal geen fan van verlaging voor een weg auto, maar deze schreeuwt er om 😄
leaper035t zegt
Heerlijk lezen!
willeme zegt
@leaper035t:
Dankjewel!!
kniesoor zegt
Als je er gevoel voor hebt (en over de nodige kennis beschikt) is het vast een eitje om eraan te werken. Maar als ik zo die bedradingsfoto’s zie breekt het zweet me uit. Respect voor mensen, die daarmee uit de voeten kunnen.
Flatsix zegt
@willeme: electrische stoelen past prima bij zo’n all-road :-)
Enne, jij kunt lullen wat je wil over je pot pindakaas maar wij weten allebei dat je die 3.0 TFSI nog laat tunen! Ik kan iig niet wachten op die verhalen -:)
Succes met de onderstelaanpassingen!
willeme zegt
@aircoooled:
Dankjewel!
Hahaha! Ja ja, ik denk dat je een punt hebt. Nu moet ik zeggen dat het bij de Audi niet nodig is. Hij gaat in 6,1 naar de 100 km/u (haalt ie) en de begrenzer komt erin bij 250 (was meer 260 op de GPS). Dat is in principe echt snel zat, maar ja, het is ook een beetje flauw om een van de beste te kietelen motoren niet te kietelen ;-).
Variomatic zegt
Sorry, ik kan als rechtgeaarde Originalheini nog steeds niet wennen aan die spacers.. de wielen staan gewoon té ver naar buiten :-(
willeme zegt
@variomatic:
Ik heb een kleine verrassing: er zitten namelijk geen spacers op ;-). Ik wilde niet te veel spelen met de KPI van de A6, dan rijdt het al heel snel vrij beroerd. Dus de ET-waarde van de BBS RX 313 (ET40) is nog vrij dicht bij wat er af-fabriek onder ligt. Het wiel in zijn geheel is ietsje breder (9,5 ipv 8,5).
Mijn inschatting en voorspelling is dat het allemaal goed gaat komen. De auto staat nu nog enorm hoog op zijn poten. Ik kan je verklappen dat we dat nog gaan aanpakken ;-). Als je de auto verlaagd, zullen wielen ietsje meer negatief camber krijgen. De valt de bovenkant ietsje naar binnen en heb je een perfecte flush look. Althans, dat is onze bedoeling met de auto. Maar voor nu ziet het er heel erg maf uit op de plaatjes.