De E-Type Unleashed van E-Type UK is de Singer onder de Jaaaaags.
Om met Hans Teeuwen te spreken: ik hou heel erg van paarden! Waarschijnlijk waren we in de 1910 allemaal enorme paardenfan geweest. Wie weleens op een paard gezeten heeft, kan het beamen. Dat geeft zoveel meer emotie als een auto. Een auto zweet, ademt en poept niet. Je voelt de dampen, je ruikt alles en 20 minuten bix voeren biedt meer voldoening dan 5 minuten tanken. Daarbij heeft een paard een ziel en een hoop blik en ijzer niet.
Het enige dat je niet met een paard kan doen, is ‘m verbeteren. Dezelfde club die tegen leuke auto’s zijn, zijn ook tegen het genetisch manipuleren van paarden. Gelukkig kun je leuke auto’s wél aanpassen naar moderne eisen. Tot zover deze vergezochte intro. Als je een E-Type hebt, dan kun je automatisch terecht bij Eagle. Dat is veruit de bekendste restomodder. Maar er is een nieuw merk: ‘Unleashed”. Dat is dan weer een soort submerk van E-Type UK, dat feitelijk ook een merk op zichzelf is.
Series III
In principe is wat ze doen niet nieuw. Ze pakken een oude E-Type en maken er iets aparts van. De basis voor deze auto is de E-Type Series III. Dat is de laatste versie van de Jaguars succesvolle sportwagen. Het idee was om de betrouwbaarheid te verbeteren (Er was ruimte voor verbetering) en de auto iets aan te passen aan de moderne tijd.
Mocht je hopen dat er een elektromotor liggen, ga dan snel snel je mond spoelen met groene zeep. Je gaat het mechanisme van een oude Jaeger Le Coultre ook niet vervangen door de chip en het scherm van een Apple Watch. De heren van E-Type UK hebben de Unleashed wel een verbeterde motor meegeven.
E-Type UK Unleashed
De 5.3 liter V12 is op enorm veel punten aangepast. Zo is de cilinderinhoud nu 6,1 liter groot. Uiteraard is het geluid van deze auto magistraal. Er is niet zozeer gekozen voor zoveel mogelijk decibels, maar juist voor een fraaie soundtrack. Het tegenovergestelde van al die GTI’s-tjes op de boulevard. De motor is goed voor zo’n 400 pk, mede dankzij een compleet nieuw ontwikkeld injectiesysteem.
Uiteraard is alles eigenlijk aangepast aan de Unleashed. Net als bij Eagle en Singer is het allemaal handwerk. Het principe is simpel. Je koopt een E-Type V12 (als je heel hard gewerkt hebt, staat er al een Series III V12 in de garage!) en die breng je naar E-Type UK. Dan maak je een bedrag over van 325.000 pond (omgerekend een kleine 380 mille). Je kan uiteraard de auto precies samenstellen zoals jij hem wenst.
Meer lezen? Dit zijn 11 zeer geslaagde restomods!
Teerdz zegt
Prachtig gedaan, maar die prijzen voor restomods zijn toch eigenlijk van de zotte..?
kniesoor zegt
Er zal een flink aantal specialistische (dus dure) arbeidsuren in de bouw van zo’n oto gaan zitten. Plus dat, bijvoorbeeld, de ontwikkelingskosten van het taylormade injectie-systeem over een zeer beperkt aantal geproduceerde oto’s moet worden terugverdiend. Dat maakt het duur per eenheid. Tel daar huisvesting (lees : goed geoutilleerde garage + kantoorruimte) bij op en je moet wel een dergelijke prijs rekenen om ook nog genoeg te verdienen om alle inspanningen de moeite waard te laten zijn.
airditude zegt
@teerdz: beetje vraag & aanbod. Verder blijft het wel handwerk, dus de uurtjes lopen rap op met een beetje restauratie.
tvklarenbosch zegt
@teerdz: kijk het top gear stukje over de Eagle low drag GT maar eens, dan snap je waarom t zo duur is.
Teerdz zegt
@tvklarenbosch: Snap allemaal zeker waar de uren en kosten in gaan zitten, gaat mij erom dat je dit toch alleen aanschaft om mee op te scheppen? Laat voor mij al dat verdere handwerk maar zitten (als je een goede basis kan aanleveren) en geef me voor veel minder geld alleen maar de technische updates. Laat het origineel verder gewoon het origineel, zoals wat Jay Leno vaak doet bijvoorbeeld (upgrade koppeling, remmen, brandstofsysteem e.d.). Dat spreekt mij dan al meer aan en is daarnaast dus ook stukken goedkoper ;)
tvklarenbosch zegt
@teerdz: ieder zijn eigen keuzes, ik zou dat ook doen inderdaad. Maar ik denk dat je de markt van restomods misschien een beetje verkeerd bekijkt. De koper kiest tussen een op maat gemaakte klassieker (restomod) of een moderne supercar zoals bijvoorbeeld een Lamborghini Aventador. En met allebei is het prima opscheppen;-)
ttr6 zegt
Wat een prachtig apparaat. Als ik de centen had……. Net op die punten uiterlijk verbeterd waar het origineel minder fraai was, namelijk de naar binnen geplaatste wielen, blijft een dingetje bij het origineel maar deze staat geweldig. En als er dan ook nog een betrouwbare V12 in ligt……laat maar komen!! Maar wat een geld :(
vaakbenjetebang zegt
Als je hard hebt gewerkt, een S3 V12? Meh. Dan zou ik toch liever hard werken voor een in mijn ogen veeeeeeel fraaiere en minder vadsige S1 4.2.
MarcoM zegt
Jaren terug Jeremy Clarkson gezien in een soortgelijke E-type restomod, wat een prachtige auto met een nog mooier geluid, alleen de filmbeelden al rijdend door de engelse heuvels met een strelend muziekje, ik heb het een paar keer gekeken, genieten in pure vorm!