De unieke Tesla ‘Model SB’ Shooting Brake van RemetzCar en Niels van Roij Design is welbekend. Je mag hem nu kopen, maar wees gewaarschuwd: iets met diepe zakken.
Sinds de introductie van de Model S in 2013 wist Tesla hoge ogen te gooien in Nederland. Er zijn duizenden van de grote sedan verkocht en ze zijn er in alle soorten en maten. Er is er echter eentje die uniek is. Eén exemplaar is er van deze Model S.
RemetzCar Model SB
In 2018 mochten we kennis maken met de RemetzCar Model SB, waar SB staat voor Shooting Brake. Dat dekt de inhoudt ook wel prima: de donkergroene Model S is een soort stationwagon. Maar het is meer dan een Model S met een dakkapel. De lijnen kloppen en het ziet er best prima uit. Ook het interieur kreeg een opfrisbeurt: beige leer stond niet op de optielijst van Tesla. Herkenbaar een Model S, maar veel luxueuzer en opvallender. Uniek!
Coachbuilding
Het bedrijf achter de auto, het Nederlandse RemetzCar, staat bekend om het aanpassen van standaard auto’s. Ze staan bekend om enerzijds deze Model S, anderzijds rijdt Koning Willem-Alexander rond in een verlengde Audi A8 die aangepast werd door RemetzCar. Na de Model SB hield het bedrijf er echter mee op.
Het ontwerp van de Model SB komt van Niels van Roij Design. De Model SB is juist één van de eerste auto’s waar de Nederlandse designer een daadwerkelijk model van heeft. Van Roij heeft in theorie nog een dik portfolio in petto. Daar werd recent ook de Range Rover Adventum Coupé aan toegevoegd.
Unieke kans
Opvallend genoeg was de Model SB geen showpaardje. Na de nodige persevenementen en showcases van de auto werd hij in (dagelijks) gebruik genomen. De donkergroene Model S werd daarom nog best een aantal keer gespot. Maar de auto bezitten, dat werd lastiger. Dan zit je echt te wachten op een speld in een hooiberg. Gelukkig werd de speld gevonden: de Tesla Model S Shooting Brake duikt op als occasion.
‘Gewoon een Model S’
Als je even door het bijzondere koetswerk heen kunt kijken duikt een voordeel op voor de koper van de auto: de auto is even praktisch als een reguliere Model S, als ‘ie niet praktischer is. De originele Model S was eentje uit 2013 in de uitvoering 85 Performance (of P85). Volgens de inmiddels uit gebruik gehaalde Tesla-badging betekent dat het 85 kWh-pakket met Performance-kuur. De ‘D’ van ‘dual’ ontbreekt echter, de SB heeft de aandrijving enkel achterin zitten. Concreet betekent het 422 pk en een actieradius van pak ‘m beet 450 km. De volledige specificaties zijn:
- Tesla Model S 85 Performance (RWD)
- Coachbuilt as a one-off Shooting Brake
- Aluminium bodywork
- 2013 model with 2016 facelift (coloured fascia)
- Bespoke green paint with touch of gold
- Bespoke green piping on the leather seats
- Factory Panoramic Sunroof
- 21 inch Turbine wheels
- Air suspension
- Tech Pack
- Connectivity Package (Upgraded to 4G data communications)
- Supercharging hardware
- Low-mileage: 60.000 kms
- 422 Hp / 600 Nm of Torque
- Range 407-438 km (EPA)
- Battery pack 85 kWh
- Upgrade to Type 2 charging port with integrated light and automatic closing lid
Duur
Dan het addertje onder het gras: deze zeer exclusieve Tesla Shooting Brake occasion wordt ook geprijsd als een zeer unieke auto. JB Classic Cars, die de verkoop verzorgt, wil er 185.555 euro voor vangen. Privékopers moeten er nog belasting overheen betalen en zullen zo’n 224.500 euro kwijt zijn. Dat is een smak meer geld dan de 112.800 euro die de auto ooit nieuw kostte. Wij zijn geen hoger opgeleide taxateurs en zullen maar geen oordeel vellen over ‘is de auto het waard’, maar een smak geld is het sowieso.
cossiekiller zegt
Te duur natuurlijk, maar ik vind hem wel heel mooi. Ook de juiste kleuren van carrosserie, interieur en velgen! Dat zie je niet vaak bij een ombouw.
ukbob zegt
@cossiekiller: zou een zekere Elon in de US geen interesse hebben..? Heeft ie alvast een mooi prototype voor de nieuwe Model S over een paar jaar..
flyerbunch zegt
@ukbob: heb hem al een tweet gestuurd met de tip! Eens benieuwd of hij zal reageren.. ?
donjunior zegt
Voor dat geld.. dan toch liever deze: https://www.autoblog.nl/nieuws/prijzen-alfa-romeo-giulia-gta-is-verschrikkelijk-duur-151404
dawwg zegt
Ja, bij nader inzien is die nog niet zo duur …. Al zou ik nog steeds voor de Jaguar Project 8 gaan :)
johnhert zegt
@donjunior: Maar in de Tesla kan je gelijk instappen, voor die Alfa moet je nog /- 34 maanden geduld hebben…
tenaci zegt
Heel mooi, zou hem graag kopen, maar dan voor 16.995,- anders blijf ik liever in m’n Auris TS rijden. Die kocht ik voor hetzelfde bedrag.
Stefje zegt
@tenaci: nou, laten we dan de deal maar rondmaken he. Zo’n Auris is toch haast hetzelfde…
mc96 zegt
€ 185.555,00. Die zijn echt niet wijs.
flutterby zegt
Lekker kleurtje, maar doe mij maar een P100D voor bijna de helft.
mashell zegt
Ik hoop dat JB Classic cars er snel vanaf is want het is behoorlijk onlogisch deze wagen hier te verkopen. JB is gespecialiseerd in klassieke cabrio’s en coupe’s en in het bijzonder Facel’s. Wat moet je dan met een vrij nieuwe Tesla stationwagen?
Loek zegt
@mashell: JB zelf zegt dat ze inderdaad normaliter niet dit soort auto’s verhandelen, maar een keer een uitzondering wilden maken vanwege de unieke kans.
JanJansen zegt
@Loek: een unieke coachbuild past toch prima bij ze?
Loek zegt
@JanJansen: tsja, de naam zegt Classic Cars. Echt klassiek is het niet.
ukbob zegt
Heftig geld…
Maar hij kwam een keer op de tegenligger baan langs gereden en je rijdt wél iets opvallends en zeer unieks!
SvenskaAeroplanAB zegt
Dit moet je vooral internationaal te koop zetten. Is vast wel een maffe Amerikaan die dit zo blind koopt
flutterby zegt
@svenskaaeroplanab: €180.000 is veel geld voor een Tesla die niet kan superchargen. In de VS hebben ze een andere connector en mogelijk blokkeren ze het laden van Europese modellen.
willeme zegt
@flutterby: Dat maakt niets uit. Deze auto gaat wel voor twee ton de deur uit. Zoals @SvenskaAeroplanAB al terecht zegt: er is altijd een gek voor te vinden. Het is een bijzonder geslaagde conversie, waarbij er echt aandacht is besteed aan de afwerking. Het gehele interieur is zoveel fraaier.
Zie het een beetje als een Singer, maar dan van Tesla. Er is ongetwijfeld iemand die zo’n ding gewoon in de collectie wil hebben. Het gaat om het koetswerk en het interieur. De rest is bijzaak.
flutterby zegt
@willeme: zo uniek is dit toch niet? Koop een nieuwe P100D en je hebt een ton over om te verbouwen, naar eigen wens.
willeme zegt
@flutterby: Ik ga graag met een slijptol voor je in de weer, maar het resultaat zal niet zo mooi zijn ;-). Denk dat het ombouwen van deze auto aanzienlijk meer heeft gekost.
Zie het een beetje als het handjevol Saabs 9-5 stationwagons van de tweede generatie. Daar zijn er 22 ofzo van gemaakt en die gaan ook voor de hoofdprijs. Niet omdat het je niets beter voor dat geld kunt krijgen, maar meer voor de ‘heb’. Het is iets bijzonders en er is vast een Tesla fan te vinden die dat niet zo veel uitmaakt ;-)
flutterby zegt
@willeme: daar ben ik te jong voor denk ik, maar het maakt nogal een verschil of het betreffende model de aanpassing mee heeft gekregen vanuit de fabrikant en of het donormodel nog nieuw leverbaar is.
willeme zegt
@flutterby: Nee, dat maakt niet uit. Dit is coachbuilding, niets meer niets minder. Zeer gedegen vakwerk. Het maakt echt geen drol uit wat er voor motor in ligt. Het is niet het hoogtepunt van de auto.
Remetz schat ik hoger in dan Tesla als het aan komt op luxe auto’s bouwen. Dat kun je ook zien aan het interieur, dat is bijna acceptabel nu. Van sub-Hyundai naar bijna premium luxe. Niet alleen bij deze Tesla, maar ook veel van de andere projecten die ze vroeger hebben gedaan. Het is echt vakwerk. Dan maakt het écht niet uit of het de laatste bijtellings-uitvoering is.
Ram-G-maN zegt
Het leukste is dat er een ruitenwisser verborgen zit in de dakspoiler. Heel fraai.
Kan Evert Louwman het niet toevoegen aan zijn museum?
goodvibrations zegt
Te dikke chroomrand.. Vind de verhoudingen niet ok.. Maar dat is bij wel meer tesla’s het geval.. ?
vondick zegt
Oneens
ericd zegt
Erg fraai, maar je moet er niet aan denken dat een sukkel te laat remt en er achterop rijdt.
vondick zegt
Daar wil je toch bij geen enkele auto aan denken? Deze is ook wel weer te herstellen hoor.
koekebakker zegt
100k+ premium mag je wel wat afwerking verwachten maar ho-maar….
Die chrome rand je kunt precies zien waar ze een stuk dak eraan gelast hebben.
Brrrr wat lelijk. Als je iets doet , doe het dan goed
vondick zegt
Brrr… Extreem mooi gedaan. Precies goed, je ziet werkelijk niets van wat het oude model was. Deze gasten hebben echt gedacht, we doen het goed, anders doen we het niet.
Rob zegt
Prachtige wagen! Zeer fraai. Al moet je de verhoudingen wel in het echt zien om het goed te beoordelen.
Oke, die chromen sierstrip is wat te pompeus na de C-stijl. Maar goed, zo’n lullig detail vergeef ik ze.
En ja, het is een hele pleer geld. Maar als je ziet waar een Zagato of Touring Superleggera voor weggaan….
kniesoor zegt
Vind ‘t een heel mooi ding, maar niet 185K mooi. Toch benieuwd wat ze er uiteindelijk voor gaan vangen.
posthumus zegt
Leuk hoor, maar daar heb je ook een GTAm voor tegenwoordig :D
j05b zegt
Wat kost zo een ombouw normaliter? Ik bedoel stel je koopt een nieuwe models S en laat dit doen. Dan ben je toch wel minder kwijt???
willeme zegt
@j05b: Denk dat dit project zo minimaal een half miljoen heeft gekost. Waarschijnlijk wel meer. Het gaat om aantallen. Als ze er 50 kunnen bouwen, kun je de ontwikkelingskosten daarover uitsmeren. Vandaar dat die twee ton een schijntje is.