Wanneer we hier op autoblog aandacht besteden aan een selectie van al het lekkers dat je op autojunk om de oren vliegt, dan zijn dit in 99 van de 100 gevallen potente auto’s met veel pk’s, zo niet supercars. Dit is net dat ene geval waarbij we het over een andere boeg gooien.
Op het eerste gezicht zou je weinig aandacht besteden aan een oude Duitser met een motorblok met een inhoud die nog niet eens 1 liter haalt, maar het is juist het motorblok dat deze NSU zo speciaal maakt. Het gaat hier namelijk om een van de eerste modellen ooit met een wankelmotor.
De NSU Ro80 werd tussen 1967 (vlak voor de overname door Audi) en 1977 gefabriceerd, en viel in de smaak bij het autojournaille, want in 1968 werd hij door de Europese journo’s uitgeroepen tot Car of the Year. Dat dit niet automatisch betekent dat je met een kwalitatief goede auto te maken hebt bleek wel toen de NSU wegens motorproblemen door de jaren heen steeds meer de reputatie van onbetrouwbare auto kreeg.
Aangezien NSU pionierde op het gebied van de wankelmotor mag je ook niet verwachten dat alles in een keer vlekkeloos verliep, maar als je eenmaal een slechte reputatie hebt is hier ook moeilijk van af te komen. Het concept van de wankelmotor werd later wel door Mazda opgepakt, dat tot op de dag van vandaag nog (meer betrouwbare) rotormodelletjes maakt. Een overzicht van een aantal andere wankelmodellen vind je in deze post.
De betreffende olieslurper werd gespot in Rotjeknor door @Miranda. Bekijk de rest van de foto’s HIER.
Bwlian zegt
Ver z’n tijd vooruit qua design enz.
retetikker zegt
Altijd al mooi gevonden.
bmwalpina zegt
Ja, maar dat was de DS ook. De techniek van een wankelmotor is innoverend, maar zoals bij alles dat nieuw is, zijn de problemen dat ook.
tarquesh zegt
Jammer dat NSU er niet meer is. Die wankel motor hield het zo’n 70 duizend kilometer uit.
De garantie claimen hebben NSU de nek om gedraaid. Wil je nu een splinternieuwe NSU, koop een Audi!
406_v6 zegt
@tarquesh: Nee dank U… ge moogt alle ouwdies van mij hebben… ik hoef ze niet (zelfs niet gratis).
KaCh1ng zegt
@406_v6: rij jij mr lekker verder met je peugeot
mout zegt
@KaCh1ng: Guess what? Dat is precies wat ie doet. Stijlvol, ruim en comfortabel.
406_v6 zegt
Ben benieuwd of deze eigenaar nog de originele Wankel heeft of dat er inmiddels een ander torretje in hangt… (zoals bij de meeste Ro-80’s).
Was inderdaad z’n tijd vér vooruit, had met een betrouwbare motor “groot” kunnen worden.
mesfin zegt
Weet iemand de specs van dit blokje?
of is dit dan een 1.3 met 200 pk?
dat is wel dan aardig knap dacht ik zo (kan een tjoener nog een voorbeeld aan nemen!)
Hele mooie koplampen, althans dat is mijn mening
mashell zegt
@mesfin: de alwetende Viking Wiki weet het: 115pk. Maar de meeste Ro80 hebben inmiddels gewoon een 4 cilinder Audo motor.
JanC zegt
@mashell: De meeste werden anders vervangen door een Ford Taunus-motor…
rotarypowah zegt
Yeah 8)
tarquesh zegt
Ik ben dol op Audi! De A7 vooral!
mout zegt
@tarquesh: Ik ben dol op off topic reacties. Sommige tenminste.
august zegt
Ik ben dol op Porsche. De 911 vooral!
(wie volgt?)
tarquesh zegt
Ook op NSU.
peterv zegt
Ik ben dol op Mercedes De S klasse vooral!
ossscar zegt
De Ro80 is toch niet zo bijzonder als jullie denken volgens mij? Weet hier in de buurt toch wel vier van dit soort te vinden…
JanC zegt
@ossscar: Dan heb jij geluk.
mashell zegt
Zo mooi, design zo puur, zo simpel. Audi please look back.
rufctr01 zegt
Deze auto was zijn tijd ver vooruit maar ik kan niet zeggen dat ik het een mooie auto vind.
Maar goed, ieder zijn/haar smaak.
bmwalpina zegt
Ik vind die c30 op de achtergrond trouwens ook niet echt verkeerd. Die is NIET zo onbetrouwbaar!
Justawheelchairguy zegt
Mooi wagentje.
SvenB zegt
Mijn pa heeft hem in het geel, net een banaan….
Rijdt heerlijk maar echt mooi is hij niet
slappehap zegt
Absoluut één van de mooiste sedans die ik als klein knulletje heb mogen aanschouwen en kunnen bekwijlen.
C220AMG zegt
Dit is voor mijn tijd, echter vind ik het voor die tijd een absoluut technisch hoogstaande wagen en ook qua design vind ik ‘m absoluut niet verkeerd.
Klassiekerrally zegt
Mooi of niet mooi is natuurlijk persoonlijk, maar het valt me wel op hoe tijdloos de vormgeving van de auto is.
En een cw-waarde van 0,355 in 1967! Dat haalt m’n Morris in elk geval niet. Die lijkt uit een heel ander tijdperk te komen.
appeltje zegt
Leuke spot! In Amsterdam heb ik er niet meer dan twee gezien in de laatste acht jaar spotten. Het is een leuke en eigenzinnige auto, dat mag ik wel.
Yeelen zegt
Ik ben dol op Ferrari, de auto’s vooral :D
nsuro80 zegt
Het is inderdaad een Ro80, en wel mijn Ro80. De auto heeft nog een orginele NSU wankelmotor; 995cc, 120pk. Ze hebben inderdaad de naam onbetrouwbaar te zijn, echter zijn de meeste kinderziekten er wel uit vanaf 1970. het moterblok was toen net zo betrouwbaar als een gewone cilinder-motor uit die tijd. De naam was echter al verpest en deze zal dit model helaas (onterecht) tot het einde der dagen achtervolgen. Jammer, want de auto heeft een interessante techniek, mooi functioneel ontwerp, goede prestaties en duitse degelijkheid. Op het net zijn diverse Nederlandse websites te vinden die dit model verder beschrijven.
tvrspeedsix zegt
@nsuro80:
leuk dat even reageert op je eigen gespotte auto!
JanC zegt
@nsuro80: Inderdaad, ik wou zelf ook al reageren dat de auto zelf niet verkeerd was, maar te snel geïntroduceerd. Had men een jaartje doorontwikkeld dan was de wagen waarschijnlijk niet zo geflopt, als ie uiteindelijk voor in de boeken kwam.
Esprit_de_Flandre zegt
Eerste Wankel, leuk en zo, maar zou het niet kunnen dat deze auto ook wat gehyped wordt? Schilders worden ook pas echt veel waard als ze tijdens hun leven bijna niets verkocht kregen, in armoede leefden, en van miserie gestorven zijn…
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: Deze wagen was niet de eerste met een Wankelmotor uitgerustte auto. Dat was de NSU Spider.
JanC zegt
@JanC:
Esprit_de_Flandre zegt
@JanC: De eerste die ermee bekend geworden is dan. Maakt niet uit. Mijn punt is dat deze auto overroepen is…
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: ’t was ook meer een algemene reactie.
desjonnies zegt
De auto die op 1 lijn mag stan naast de DS, beiden inspirerend en innoverend.
En wat NSURO80 terecht opmerkt, toen de kinderziektes voorbij waren en de motoren betrouwbaar, had NSU te lijden onder het ‘British Leyland’ effect qua betrouwbaarheid.
De Golf 1 was trouwens ook een NSU en geen VW
Voorwielaandrijving en vloeistofgekoelde mtoren, dat was not-done in Wolfsburg.
Eigenlijk, heel eigenlijk is het NSU geweest dat VW heeft gered van de ondergang………
@esprit de flandre – De eerste Wankel was de NSU Spider uit 1964?
JanC zegt
@desjonnies: De Golf 1 was niet een NSU ontwerp. Ik denk echter dat de overname van NSU uiteindelijk wel de katalysator was tot de wagen.