
Zo dik als deze Volkswagen Passat R36, die op Marktplaats staat, met ook nog eens een ‘unieke’ kleur: zo wordt de Passat niet meer gemaakt.
Begrijp ons niet verkeerd: de nieuwe Volkswagen Passat is een prima auto als je in de markt bent voor een grote stationwagon. Maar – we tellen de bumperset van de R-Line niet mee – een dikke versie ontbreekt in het huidige assortiment. Een tweeliter TSI met 190 pk of een kleinere TSI met 218 pk, bijgestaan door een elektromotor (GTE), dat is het dikste wat je gaat krijgen. Dat is wel eens anders geweest. Met de Passat W8 bijvoorbeeld, of wat er bij de generatie daarna (B6) gebeurde. Die kreeg een heus sportmodel met het sportlabel van Volkswagen: R.
Passat R36
Voor de dikste versie van de Passat werd een nummertje achter de R geplakt, net zoals de Golf R32 van des tijds. Bij de Golf stond dit voor de motorinhoud en bij de Passat was dit hetzelfde: 3.6 liter aan volume, uiteraard was dit een V6 FSI. Gekoppeld aan het 4MOTION-vierwielaandrijvingssysteem van Volkswagen kon de motor lekker opgevoerd worden naar een dikke 300 pk. De auto werd voorgesteld in 2007 en kwam in 2008 op de Nederlandse markt. Ze zijn relatief zeldzaam, maar niet onvindbaar. Marktplaats laat zo’n 11 resultaten zien.
Kleur bekennen
Eén van die elf exemplaren valt op. Letterlijk. Het heeft te maken met de lakkleur. De bekendste kleur is de kleur waarin de R36 voorgesteld werd, Biscay Blue. Die kleur zie je nog wel eens, samen met exemplaren in het zwart, een paar ingetogen grijze Passats en wit werd ook nog wel eens gekozen. Een kleur die minder vaak gekozen werd is de kleur van de Volkswagen Passat R36 op Marktplaats uit dit artikel: Tornadorood. Bekend van onder meer de Volkswagen Golf GTI in bijna al zijn generaties.
Uitvoering
Maar ZEER UNIEK!!1!1! vanwege een lakkleurtje is te simpel gezegd. De optielijst zit ook tjokvol met spul. Niks extreem unieks wat je niet op een lekker dikke reguliere Passat vindt, maar we kunnen ons niet voorstellen dat de eerste eigenaar veel hokjes ‘vergat’ aan te vinken. Een veel mooiere uitvoering ga je waarschijnlijk niet vinden. Ter administratie: de auto heeft 123.703 km gelopen en komt uit 2009.

En dus een blubberdikke 3.6 liter V6 en vierwielaandrijving aan boord. Dat alles voor 17.996 euro. Voor een elf jaar oude stationwagon een bult geld, voor een lekker aangeklede sportversie van die stationwagon valt het wel recht te praten. Wil jij hem bezitten? Kijk dan vooral even bij de advertentie op Marktplaats van de Volkswagen Passat R36.
Kan iemand dit naar onze vriend Memphis sturen? Die wil vast wel flaneren in een bijzondere auto door centrum Rotterdam zonder 10 keer per dag aangehouden te worden
Bomvol .. o nee .. BOMVOLLLLL ..
Maar dan geen schuif/kanteldak !!
That,s my marktplaats ..
@lincoln: zoals het hoort dus. Ik snap niet dat mensen een sportieve versie van een auto bestellen en dan een glazen dak van 100 kg als optie nemen. Gewicht dat ook nog een heel hoog geplaatst is, dus zeer nadelig voor het zwaartepunt.
@millemiglia: dat ga je echt merken met zo een top onderstel als in een Passat. Een echte, zelfbenoemde petrolhead zeker.
@pa045 ..
Wat snap jij niet aan 300 kg ..
HEEEEL hoog ..
ZEEEEER nadelig ..
@millemiglia: Maar we hebben het hier over een stationwagen. Dat daar toevallig een V6 in ligt en een R’tje op de achterklep heeft maakt het nog geen sportwagen. Een schuifdakkie had hem wel net even lekker afgemaakt.
“Sportief”
Laf automaatje ..
Laffe stoelverstelling ..
Laffe raamzwengels ..
Laffe stuurbekrachtiging ..
Laffe aandrijving ..
Ding is gemaakt voor extreem lui volk ..
@lincoln: Heb je al een bod uitgebracht?
Heb er een jaar in een gereden: er is geen stoel die uitvoeriger en beter instelbaar is dan die in de R36. Geniale zit. Zie elke review. Verder heb je zeker naar de huidige standaard gelijk met ‘laf’. Voor die tijd was het echter een prima sportieve (isnie sport)bak.
De mijne heb ik 1,5 jaar geleden voor €19.500 (nagenoeg gelijke km-stand) verkocht, dus deze prijs is prima. Ennnn….hij is dan ook inmiddels verkocht.
@lincoln net of jij daar verstand van zou hebben.
@millemiglia: maaarrrrr…. dat is dus níet bomvol. En daar ging het om. Daarnaast verwacht ik niet dat zo’n R36 opeens sportief gaat rijden zonder dakraampje. Die wil toch alleen maar rechtdoor. Dat gaat ook mét schuifdakje prima.
@n0zem: wat is bomvol? Álle opties, eerder niet?
Mensen die een sportieve auto bestellen die kopen een Lotus Elise of een 911 maar geen Passat (of M5 of E AMG63S) dat zijn zijn mensen die genieten van een vlotte auto en bij genieten hoort gewoon een schuif-kantel-dak.
@millemiglia: een sportieve auto versie is niet hetzelfde als een sport auto.
Dus op alle gewicht wat je reeds mee sleurd in deze auto maakt dat dak echt helemaal niks uit
Weegt zo’n Webasto schuifdakje uit de jaren ’00 netto serieus 100 kilo meer?
@lincoln: nee joh, stel je voor dat al die opties ontsnappen door het open dakraam…
Wel apart dat je je loonstrook mee moet nemen, als je een auto in wil ruilen
@nautique ..
Ze kunnen je eventueel ook in de schulden steken als je net effe de financiële middelen niet hebt om em te kunnen rijden ..
Te koop bij een autobedrijf in Rhenen…
Het Apeldoorn van de biblebelt…
Maar dit autobedrijf is maar mooi door de RDW erkend…
En ook nog eens aangesloten bij de VWE, een administratiekantoortje voor de autobranche dat maar liefst 25 jaar bestaat!
Dus dat zit wel goed, bij dit bedrijf kan je gerust je dure tegen een woekerrente geleende geld achterlaten.
Tornado Rood, een hele mooie kleur. Had ik ook op mijn Golf V GTI.
Totdat de blanke lak los laat en de wagen roze werd…. :\
Ik vind dit voor de prijs echt wel een serieus goede aanbieding. Vraag me alleen af hoe verifieerbaar die kilometerstand is. Het lijkt me een import auto? Ook even goed op schadeverleden checken! Wie haalt m op?
Ben je wel wijs !!
Ding koste nieuw 66 rooitjes ..
Mag 10 jaar later hooguit 15% opbrengen ..
Vroeger stonden die Passat’s op elke straathoek, elke vertegenwoordiger had zo’n roet brakend hok.(diesel power!!! sneller dan benzine!!)
Niet alles was vroeger beter. Het is mooier geworden op de weg.
@karaya: ja, met de polo’s bluemotion, outlanders, priussen zijn we er echt op vooruit gegaan
Liever deze dan: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=299835061&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelGroupId=37&maxMileage=125000&minFirstRegistrationDate=2015&minPowerAsArray=147&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=24bc18cf-2fe5-e058-0231-d73514f3b0dc
De R36 is een leuke/zeldzame auto, maar voor hetzelfde geld heb je een veel jonger exemplaar/minder kilometers/hedendaagse multimedia en veiligheidssystemen (en heeft minder afgetrapt/slijtage plekken in het interieur).
Volgens mij snap jij de definitie niet van een ‘liefhebbers auto’. Hoe kan je een fraaie, zeldzame, in een bijzondere kleur ook nog, R36 vergelijken met een grijze leasehok die je op elke straathoek ziet?
@bsxc2: Vriend, je vergeet de BPM…
Liever Passat met W8 motor, oude model vind ik persoonlijk ook fraaier.
@b088y: ja gaaf ding. Lekker hoog verbruik, niet echt snel maar toch wil je hem????
Gaaf. Toen snelle auto’s alleen subtiele wijzigingen had ipv badges en bumpers die schreeuwen dat het snel is. Qua techniek weet ik niet of het slim is om het te kopen. Respect voor diegene die het wel aandurft.
@zeilboot Mwa… zo slecht zijn die Vr6 motoren niet. Met een beetje pech moet de distributieketting gedaan worden.
De DSG6 is in ieder geval een stuk beter dan de droge DSG7 die te vinden is in kleinere motoren van het VAG concern. Hooguit dat de mechatronic ooit aan de beurt komt, hoeft niet.
Wat wel vaak stuk gaat aan dat specifiek model Passat is het knopje van de electrische handrem, kost je zo’n 30 euro.
@Ot92: eerder het elektronische stuurslot die hapert en waardoor je vervolgens stil staat…
@thomas20vt Klopt, dat kan ook nog eens voorkomen. Komt door het stuurslotmodule, voor 235 euro is dat probleem voor altijd opgelost.
Ikzelf heb het iig niet meegemaakt, ik heb 8 jaar in een passat b6 gereden.
Ik heb het bij mijn beide Passat’s B6 gehad… Wees maar blij, niets is zo vervelend om na een nachtdienst niet naar huis te kunnen rijden…. ;)
Geen kenteken bekend… Zal wel een importje zijn met wat geheimpjes gezien de adverteerder.
17K is dus helemaal niet veel geld voor dit unieke ding. Niemand die zo’n ding heeft. Rood is ook helemaal goed voor deze auto. Deze auto is de hele dag elke dag 17K waard.
Ik vind het ook geen gek bedrag. Hij heeft niet de following van een Golf R32, maar biedt in mijn optiek méér.
Zal best wel een reden voor zijn dat niemand zo’ n ding heeft, zelf denk ik dat de onderkant van de vloer niet in orde is, iets wat je bijvoorbeeld ook vaak bij duurdere landhuizen ziet.
Of zit er drop op de achterbank.
Of staat de motor dwars ofzo.
Of is’ie niet blauw ofzo.
Of dat je die hondenlucht blijft ruiken.
Of dat’ie van @Viezefreddy is geweest.
Of van een glazenwasser
Of dat’ie bij iedere benzinepomp naar rechts trekt.
Zo jij bent lang afwezig geweest! Goed dat je er weer bent.
T is het toch net niet. Mist net wat dingen die ik er toch op zou willen bij zo’n auto:
Dakraam
Lederen bekleding
Zwarte hemel
En als ik dan toch bezig ben dan doe ook maar gewoon een blauwe.
Wat een pauperbak, dit verwacht je eerder ergens op een kamp.
@atrak: Tis geen AMG….
Prachtding, racen tegen V70R wie hem koopt? :))
@nout: Dat heb ik een keer gedaan, liep gelukkig goed af voor de Volvo :)
Een R36 is bijzonder. Maar dat de RNS-510 er nog in zit is nog veel bijzonderderderder.
@bernoulli ik zal je eens een grap vertellen. Ik heb er 1 in mijn oude Passat b6 gestoken, geen navilock oid erop en na 5 jaar was ie nog altijd aanwezig.
Het hangt maar net van af waar je woont zou ik zeggen.