Een ogenschijnlijk niet zo interessante offroader heeft onder meer Bertone en BMW op zijn cv staan. Hoe zit dat?
Vroegâh kon je nog gewoon een Daihatsu kopen in Nederland. Dit merk wat duidelijk aan de onderkant van het prijzenspectrum zat, was vooral in trek bij de ouderen van dage. Hoogtepunten? Tsja. De Charade DeTomaso was leuk en ook al was het dé truttenschudder van Y2K, de YRV had nog de 130 pk sterke Turbo-versie. Dat is als de kennis van @willeme niet tekort schiet (en dat doet het vaak niet) de snelste Daihatsu ooit. Oef.
Offroader
Waar Daihatsu wel goed in was: kleine offroaders. Zo kenden wij de potente Rocky en de iets grotere Feroza. De kenner zal dan ook onderstaande foto zien en denken: ha, een Feroza. Bijna goed. De basis is inderdaad een Daihatsu Feroza.
Bertone Freeclimber
De echte kenner zal echter weten dat het geen Daihatsu Feroza is. Oké, de koets wel. Maar hij werd uitgebracht als Freeclimber onder het merk Bertone en de motor is van BMW. Het hele verhaal van de Bertone Freeclimber heb je al eens kunnen lezen, maar nu staat er eentje te koop!
Freeclimber II
De Bertone Freeclimber kwam origineel uit in 1989 en je kon kiezen uit drie heuse zes-in-lijnmotoren. Een 2.0 of 2.7 benzine met allebei 129 pk (de 2.7 was wat potiger onderin) of een 2.4 diesel met 116 pk. Deze specs kunnen de fervente BMW-fanaat bekend voorkomen: de benzines zijn beide versies van de BMW M20-motor. Als M20B20 lag deze in de E12, E28, E30 en E34 met de ’20i’ aanduiding, als M20B27 in de 325e en 525e (E30 en E28).
Dat was echter de Freeclimber I. De occasion van vandaag is een Freeclimber II. Ook deze heeft een BMW-motor, maar geen zijdezachte reihensechser meer. In plaats daarvan moet de M40B16 het werk doen, ook uit de BMW E30 (316i). Op zich is 100 pk geen probleem voor een auto van dit kaliber, vooral vierwielaandrijving is belangrijk. Je redt je er prima mee in het onverharde.
Zeldzaam
Alleen de vraag is: durf je het aan om ruig te doen met deze zeer zeldzame Bertone Freeclimber? Het was al niet de meest populaire auto des tijds en volgens de advertentie zijn er maar 18 in Europa. Daarvan zijn er volgens de verkoper maar 2 in Nederland, maar de RDW telt er toch echt zes stuks. Muggenziften, want het gaat dus echt om heel weinig exemplaren.
Wel is de verkoper daarom niet gek te krijgen en moet je geen koopje verwachten bij deze Freeclimber. Aan de andere kant: een goede Feroza begint ook schaars te worden, dus waarom niet gelijk gaan voor eentje met BMW-motor. Gegarandeerd altijd een goed verhaal als iemand je aanspreekt.
Copen
Wel een duur verhaal: eentje dat 8.475 euro kost. Dan krijg je wel dikke terreinbanden, verstralers voor extra (omt)zigt, kekke two-tone kleurstelling, een dak dat er makkelijk af kan zodat je open kan rijden en volgens (ex-)reaguurder @robert110: BMW E30-koplampen. Koop dan!!!?
tommycooker zegt
Na “crashtest-gate”? Nee, dank je.
mjpamsterdam zegt
Horrible
RallyeWelp zegt
Haha “Copen”, I see what you did there
Robert zegt
Geen linkje naar de advertentie?
Geinig ding. Alleen wel enkel interessant als je er geregeld off-road mee moet (wil?) rijden; voor de verharde openbare weg is dit, met deze banden en de gekozen bak-overbrengingen, niet echt een feestje om te rijden, schat ik zo in.
Loek zegt
@Robert: staat er inmiddels bij ;)
tjorque zegt
Met de reihensechser vind ik het wel een leuk blik.
Ik denk er zelfs ooit eentje gezien te hebben waarin ze en M3 blok gelepeld hadden.
Dat vind ik wel cool :)
baardmijt zegt
Leuk ding, wist niet van het bestaan af.
Die Rocky was nog best een prima apparaat offroad. In de jaren ’80 vond ik ze prachtig en niet alleen omdat het rijmt. Elk jaar was de Rocky van Maarten van Eijk van dichtbij te bewonderen als ie ermee bezig was om ‘m te prepareren voor Parijs Dakar, dus daar ging ik regelmatig even kijken.
De Feroza was overigens volgens mij niet groter, maar juist iets kleiner dan de Rocky. Of komt dat omdat ik toen de Feroza kwam zelf iets groter was geworden?
Roskampies zegt
Dacht ook dat de rocky groter was.
mcshine zegt
Stond ook hoger in het gamma.
FiXeR zegt
Als de (mede-)eigenaar van een vierkante Suzuki (Santana) Samurai heb ik een zwak voor dit soort autootjes. Ze rijden voor geen meter, maar je hebt wel meer plezier dan in welke auto dan ook.
Dit verhaal kende ik nog niet, erg leuk. Deze zou ook iets beter naast mijn BMW passen.
potver7 zegt
Geinig verhaal, maar met die maffe wielkastverbreders en de luchthapper op de motorkap heeft-ie mij net iets te veel een petjes-gehalte. Niet het uiterlijk wat ik associeer met ‘Bertone’. Maar wel een hele leuke, curieuze tijdcapsule.
e38ossie zegt
Als verstokte BMW verzamelaar heb ik zelfs van deze auto de originele folder nog in de collectie.