Iedereen het snot voor de ogen wegrijden in een onopvallende, hoekige pickup? De GMC Syclone doet dat en er staat eentje als occasion te koop in Nederland!
Vier jaar geleden kwam de lijst met de snelste pickups op Autoblog, gemeten met sprinttijd. Met namen als de Shelby F-150, Dodge RAM SRT-10 en zelfs de BMW M3 pickup zou je verwachten dat de winnaar vrij voorspelbaar een kneiterdikke Amerikaan met V8 (of dus V10) is. Het antwoord is deels juist. Het is wél een Amerikaan, maar geen dikke motor die de auto alleen van 0 naar 100 en dan in de vangrail lanceert. Bovendien is het de kleinste en waarschijnlijk meest anonieme auto uit de lijst. We hebben het natuurlijk over de GMC Syclone.
Nog steeds koning
Eerst even dit. Je zou zeggen dat een auto uit 1991 onmogelijk nog steeds de snelste kan zijn. Kijk maar naar de feiten: heden ten dage zijn er genoeg snelle pickups. De RAM 1500 TRX bijvoorbeeld. Meer dan 700 pk uit een 6.2 HEMI V8 met supercharger, die moet toch korte metten maken met een hoekige boerderijtruck uit 1991? Mispoes. Met 4,5 seconden zit de RAM TRX onder de 4,3 seconden waarin de Syclone naar 100 schiet. En niet alleen pickups die 30 jaar nieuwer zijn, ook bijna elke sportwagen uit die tijd had moeite met de Syclone bijhouden op korte sprints. Hoe de auto tot stand kwam lees je in de special van de Syclone, maar op sprinttijd en waarschijnlijk een boel andere prestaties is deze anonieme pickup 30 jaar na dato nog steeds de snelste truck ter wereld.
Hoe kan dat? In plaats van no replacement for displacement werd de waarde van turboladers en kleinere motoren ingezien. De Syclone heeft een relatief compacte 4.3 liter V6 met een dikke turbo. De auto kwam uit de categorie ‘kleine pickups’ en was dus licht voor zijn doen. Ten slotte was de Syclone uitgerust met vierwielaandrijving. De combinatie van dit alles levert een briljante sleeper op.
Niet leverbaar
Leuk, maar wij Nederlanders hebben hier weinig aan. De auto bleef in de VS. Wij moesten niks hebben van Amerikaanse pickups en via officiële kanalen is dat nog steeds het geval. Toch heeft iemand recent het lef gehad om er eentje naar ons land te halen. Yup, je kunt nu gewoon op Marktplaats als occasion een GMC Syclone kopen. De auto is hier gekomen door import uiteraard, maar dat is allemaal al geregeld. Je hoeft hem enkel te kopen.
(In)compleet
Qua uitrusting is het allemaal niks, naar verwachting. En het is leuk dat een hoekige, ouderwetse pickup zo snel is, maar dat maakt het nog steeds een hoekige, ouderwetse pickup. Het is eentje voor de fijnproever, dus. De motor is nog wel wat het altijd al was en met 281 geclaimde pk’s (wat er veel meer waren in de praktijk, 330 komt al meer in de buurt) zal de Syclone nog steeds zo snel als ooit naar de 100 schieten. De staat van de auto is prima en dat mag ook wel: de kilometerstand is netjes. De advertentie zegt 35.840 zoals in het tellerblok staat, maar wij denken dat dit mijlen zijn. Een omgerekende 57.679 is nog steeds niet verkeerd. Bovendien komt de auto uit een flinke restauratie waarbij een hele waslijst aan onderdelen is vervangen. Enige nadeel: dat ging ten koste van de kleine velgen van de Syclone. Er liggen nu nogal niet-sleeperige 18 inch sportvelgen onder.
Bedrijfswagen
Wel een bijkomend voordeel: je mag hem rijden op grijs kenteken! Omdat de auto aan de eisen van een bedrijfswagen voldoet, kun je hem gewoon met die fiscale voordelen bezitten. Daarmee is het ook nog eens één van de snelste auto’s in Nederland op grijs kenteken. Nogmaals, de auto komt uit 1991.
Vanwege de status van de auto en de grondige vervangingen moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De verkoper wil 34.950 euro voor de GMC Syclone occasion en onderbieden heeft geen zin. Goedkoop is duurkoop, dus wil je gewoon een goede koop. Dat kan op de Marktplaats advertentie van de Syclone.
Met dank aan Koos voor de tip!
Hubert zegt
“onopvallend” en “sleeper” zijn toch niet de omschrijvingen die ik in gedachte had bij het zien van de foto’s van deze truck.
SpiderIV zegt
@Hubert: neen inderdaad alle moeite gedaan om op te vallen en uit te stralen “ ik ben vlot”, en dat is toch juist niet de definitie van sleeper.
Robert zegt
Gezien alle optische verfraaiingen is de term ‘sleeper’ tamelijk overtrokken, maar bijzonder gaaf is -ie zeker! Ik vrees alleen dat de doelgroep voor een (bedrijfs)auto als deze, die ook nog eens in een prijsklasse zit die lang niet voor iedereen bereikbaar is, niet bijster groot zal zijn.
nicolasr zegt
Wil ik!
frank2b zegt
Koop dan!
mustang750supersnake zegt
ben zelf helemaal wild van oud amerikaans maar dit is belachelijk veel geld voor n auto uit 91….n caddy uit 50-er jaren of klassieke chevy snap ik nog maar dit….not my cup of tee
edward330d zegt
Zal vast heel snel zijn maar het ziet er niet uit. Dus ik sla graag over
5cilinder zegt
Is de nieuwe Ram TRX niet sneller?
E34M5Touring zegt
35k is niet zo gek hoor. Een knappe in de US doet hetzelfde. Een hele nette, superlow miles doet nog wel meer. Ze zijn een stuk zeldzamer dan de Typhoon. Persoonlijk zou ik die liever hebben. Iets praktischer en wat meer voorhanden dus voor redelijk geld te krijgen. Maar beide zijn bad ass, Ferrari killer destijds. Road and Track had een mooie cover toen, samen met een Ferrari 348.
tenaci zegt
@E34M5Touring: de Typhoon valt zeker te prefereren. Beiden zijn heel gaaf, maar volgens mij had de Cyclone af fabriek 0 kg laadvermogen. Dat is natuurlijk niet echt handig voor een truck.
E34M5Touring zegt
@tenaci: 500lbs laadvermogen stock. Maar dat is idd niet classleading ofzo. Wel lichter dan de Typhoon.
tenaci zegt
Dit en de Typhoon. Ge-wel-dig! Veel die niet weten wat ze hier voor zich hebben. Maar die zullen wellicht ook nog nooit van de Grand National gehoord hebben. De prijs is best redelijk. Echt een collectors item.
mikeyman zegt
Heel gauw die velgen eraf en de originele eronder!
cossiekiller zegt
Die 245 /.. / 16 banden van de originele zijn niet meer te vinden en al helemaal niet te betalen als je ergens een setje op de kop kan tikken.
Ik had de originele velgen met originele banden ook op de mijne, maar ook vervangen door 18″ velgen met veeel goedkopere banden. Rijdt ook nog eens een stuk fijner!
shizzle zegt
Perfect te rijden als youngtimer…
premium01 zegt
Hebben deze grotere banden ook invloed op de 0 naar 100 sprint?
sudbina zegt
@premium01: banden hebben dezelfde omtrek als met de standaard velgen (lagere wangen) dus lijkt me niet.
yipikaye zegt
@premium01:
Jazeker.
Elke extra massa, welke je aan de centrifugale kracht van je wielen toevoegt, heeft negatieve invloed op de acceleratie.