
De Unica oase! Deze unieke Ferrari SP48 Unica is – je raadt het al – officieel. En uniek!
Bij Ferrari is er vanwege de vele configuratie-mogelijkheden bijna altijd sprake van een unieke auto. Toch zijn er diverse manieren bij Ferrari om jouw auto net eventjes anders te maken dan die van de buurman en de sportschoolhouder op de hoek.
Als je een hele trouwe Ferrari-klant bent, mag je van hen een bijzondere gelimiteerd model kopen. Voor de echte ambassadeurs kan Ferrari in schaarse gevallen een bijzondere wagen voor je bouwen. De unieke Ferrari SP48 Unica is zo’n auto.

Doorontwikkeling
De basis is de Ferrari F8 Tributo. Dat is op zijn beurt een doorontwikkeling van de Ferrari 488 GTB, wat dan weer een vernieuwde Ferrari 458 Italia is. De basis van de auto is dus inmiddels 12 jaar oud, maar maakt dat uit? Nee, goed is goed. De Ferrari SP48 Unica is net ietsje anders, maar het design is compleet afwijkend. Zelfs de gehele aerodynamica is opnieuw ontwikkeld.





De luchtinlaten, koplampen en grille zijn totaal anders. Dit was mede mogelijk dankzij gebruik van ‘procedureel-parametrische modellering technieken’. Waar het op neer komt is dat ze veel prototype-werk al in 3D konden doen, waardoor Ferrari er ook eerder mee kon testen.

Design unieke Ferrari SP48 Unica
De Ferrari SP48 Unica ziet eruit als een schitterende auto. Het zou zo de opvolger kunnen zijn van de F8 Tributo en dan hadden we het ook geloofd. Met name schuin van boven/achteren is is het een beauty. De voorzijde is wel eventjes wennen.





In technisch opzicht is deze -one-off een F8 Tributo. Dat houdt in dat de 3.902 cc metende V8 met twee turbo’s goed is voor 720 pk aan vermogen en 770 Nm aan koppel. Qua prestaties zal de SP48 niet veel afwijken. Voor de context: van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 2,9 seconden en de topsnelheid is ‘minimaal’ 340 km/u.
De prijs van de unieke Ferrari SP48 Unica is onbekend, maar aangezien het een one-off is, zal deze stratosferisch zijn. Maar ja, dan heb je dus wel even mooi een Ferrari in de collectie die de buurvrouw niet heeft.
Meer lezen? Dit zijn 8 Ferrari Special Projects van de afgelopen jaren!
correct me if i’m wrong maar is deze niet geïnspireerd op een 296?
@heckblende: dat dachten wij aanvankelijk ook, maar volgens Ferrari is het platform en de motor/transmissie afkomstig uit de F8 Tributo.
Vind het 3/4 van achteren net een Corvette C8
Dit is mierenneuken wat ik nu doe, maar waar zijn de ronde typerende ferrari achterlichten?
Dit is toch wel een zeer geslaagde “one-off”, ze hebben al andere gedrochten voortgebracht.
Net een Bugatti van bovenaf…
Geslaagd ontwerp hoor!
mis wel de ronde achterlichten erin, maar geslaagd ontwerp..
Al moet ik zeggen, als je hem zo ziet zou ik eerder denken dat hij op de SF90 is gebouwd ipv de F8
Nice.. de koper lijkt me alvast een Amerikaan te zijn aan de de rode en oranje lichten aan de zijkant te zien in het filmpje.
Mooi ding hoor! Ik zie zowel elementen van de 296 als de SF90 terugkomen in de auto, waardoor je bijna zou denken dat dit het oorspronkelijke plan was voor een hybride Ferrari, en men later heeft besloten om een zescilinder en achtcilinder model te maken waardoor het ontwerp is opgesplitst in twee designs.
Een van de betere SPs.
Eindelijk maken ze weer echt mooie wagens. Ferrari begint langzaam wel terug te keren naar meer cleane ontwerpen, terwijl Lamborghini nog steeds schreeuweriger wordt. Er is weer veel verschil tussen de 2.
Helemaal eens. Modellen worden wat mij betreft tijdloos en zijn beter houdbaar als er niet 1001 hoekjes, vrouwtjes en vinnetjes op zitten. Lambo positioneert zichzelf natuurlijk wel altijd als extremer dan Ferrari en dat komt ook terug in hun designtaal. Maar Lambo lijkt de oude taal als de Miura, de eerste Countach, etc te zijn vergeten? Hoewel? De nieuwe retro Countach?
@drdre1: een retro countach telt niet. Dat is gewoon een slap aftreksel en een marketing verhaaltje om weer te cashen op een speciaaltje.
Nu sinds de audi invloeden zijn de gewone Lamborghini modellen ook wel te doen, maar je ziet bij elke update het extremer worden waarbij het design er echt niet op verbetert. Zie de laatste Huracan facelift. Om over de specials maar te zwijgen.
Ik vond de modellen vóór het Audi tijdperk mooier, maar blijft een kwestie van smaak natuurlijk. Ze steken kwalitatief nu natuurlijk wel beter in elkaar.
Deze Chevy Corvette is bij de plastisch chirurg langsgaan!? 🙁
Snap niet hoe je hier een Corvette in ziet? 🤔 De 4 wielen mss?
Met unieke 720S koplampen. Maar inderdaad een mooie auto!
Wanneer bouwen ze een hommage aan de Testarossa van de jaren tachtig op basis van de F8? Eric Clapton deed dit met de 458 met hommage aan de 512BB.
Nou heel erg unica is ie iig niet 🤨
Als ik de bovenste schets zie en dat vergelijk met het eindresultaat dan springen mij de tranen in de portemonnee