Gisteren vond in Engeland de jaarlijkse eindejaarsveiling plaats van veilinghuis Bonhams en daar werd onder andere de enige rechtsgestuurde Ferrari 550 GTZ (= door Zagato verbouwde 550 Barchetta) verkocht. De nieuwe eigenaar moest €417.250 aftikken, maar de vorige eigenaar had er in augustus van dit jaar nog 1,5 miljoen voor betaald. Lekkere afschrijving!
Volgens veilinghuis Bonhams bestaan er slechts 3 exemplaren van deze auto (VS, Canada & Engeland) en is dit het enige exemplaar met het stuur aan de ‘verkeerde’ kant. De 550 GTZ is feitelijk het open broertje van de ook door Zagato ontworpen 575 GTZ (6 stuks), maar dan gebaseerd op een 550 Barchetta in plaats van een 575 Maranello.
Dit specifieke exemplaar begon zijn leven in 2000 als ‘normale’ 550 Barchetta en had 3 verschillende eigenaren voordat de vorige eigenaar hem kocht in maart 2008 met 900 mijl op de teller. Daarna werd de auto in september/oktober 2008 naar Zagato in Italie gebracht om omgebouwd te worden tot GTZ. Dat werk zou normaal gesproken 5 maanden in beslag moeten nemen, maar in dit geval was de auto pas klaar in augustus 2010.
Hoeveel de ombouw precies gekost heeft wil niemand zeggen, maar in de wandelgangen horen wij verhalen over een bedrag van 1,5 miljoen euro. Als je er dan enkele maanden later net iets meer dan vier ton voor terugkrijgt lijkt mij dat geen slimme investering. En de vorige eigenaar heeft er niet eens veel mee gereden. De teller staat op dit moment namelijk pas op 910 mijl! Er is sinds 2008 dus maar 10 mijl met deze auto gereden.
Meer informatie, foto’s & video van deze auto kan je HIER vinden.
Een andere opvallende auto die gisteren is geveild is de Mercedes 600 uit 1970 die ooit van Elvis Presley was. Die auto leverde 95.000 euro op. Een video van die auto kan je HIER bekijken.
Tom zegt
Moet ook eerlijk zeggen dat ik ‘m niet echt mooi kan vinden. Wel bijzonder, maar voor 4 ton is er leuker en mooier speelgoed te koop.
Veyron zegt
Wat een sjonnie bak.
Lijkt wel een omgebouwde Fiat met erg lelijke velgen.
MLTB zegt
Inderdaad een soort uit de kluiten gewassen California Fiat Barchetta. Vind het helemaal niks.
FoFo01 zegt
In de afgelopen 2 jaar maar 10 mijl gereden…is dus oprijlaan op en af.
Esprit_de_Flandre zegt
Slecht 10 mijl erbij, dat zijn dus fabriekskilometers. Nooit mee gereden sinds de ombouw, en dan zo’n prijs. Ik veronderstel dat hij het aanbod afslaat??
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: de koop gaat gewoon door hoor. De bieding is geaccepteerd. Wellicht hade verkopen een minimum bedrag in moeten stellen ;)
Hupke zegt
Lekker ding, zelfs al staat er Ferrari op.
Wel zonde van de achterste wielkast daar zou nog iets aan gedaan moeten worden qua afwerking er is te veel plaats tussen de velg en de wielkas.
Voor de rest is het een prachtig ding. maar 400K voor zoiets is echt wel weinig.
Forza! zegt
Tja, ’t is nog steeds crisis he ;)
Dat gezegd hebbende, zet ‘m hier maar neer. Vind ‘m best
mooi voor een Zagato.
de sjonnies zegt
Van sommige auto’s kun je niet begrijpen als er ‘maar’ drie van zijn gemaakt, van deze kan ik alleen maar zeggen dat er gelukkig maar drie van zijn gemaakt………..
janmartijn zegt
Ik kan me niet voorstellen dat die ombouw 1,5 milj heeft gekost. Beetje apart dat je een vierde (!) hands auto koopt en er dan voor 1,5 miljoen euro aan laat verspijkeren.. Dan had hij wel gewoon een nieuwe gekocht en laten ombouwen, als je zoveel geld gaat uitgeven… Die paar stukken plaatwerk hebben echt niet meer gekost dan 150.000 euro. Een vierde hands Barchetta kost je niet meer dan 100.000 euro + plus 150.000 aan Zagato… Dan heeft hij wel een lekkere duit verdient hieraan… Als hij echt 1 miljoen euro zo hebben verloren aan de verkoop op de veiling had hij hem gewoon niet verkocht….
robbie zegt
@janmartijn: het is wel iets meer dan “stukken plaatwerk”. Zo heeft deze 550 GTZ ook nog eens een custom made volledig elektrisch/hydraulisch werkende softtop. De ontwikkeling daarvan kost waarschijnlijk ook iets meer dan 3 tientjes. De prijs van 1,5 is wellicht een beetje extreem, maar 0,5 tot 1 miljoen zal het ongetwijfeld gekost hebben.
PS Waar had hij een nieuwe 550 Barchetta kunnen kopen?
xilver zegt
Ik vind hem wel te pruimen, itt vele andere creaties van Zagato. €400k?… is die zeker waard
Potver7 zegt
Wel een aparte verschijning, maar om hem nou mooi te noemen… vooral de achterschermen zien er een beetje raar geproportioneerd uit.
Citrofiel zegt
Dat ze met zulke bedragen nog met 500 pond werken (353.500 verkoopprijs). Ik had verwacht dat ze met zulke auto’s stappen van 5000 zouden nemen…
Maar goed, niet zo slim van de verkoper om geen onderlimiet in te stellen…
i-love-v60 zegt
Als je de foto bekijkt, vind ik het niet raar. Badkuip op (welliswaar mooie) wielen.
topless zegt
Het origineel is mooier en voor +/- 150000 heb je een goede. Wel is een fatsoenlijk dak een verbetering, maar dat kan ook zonder de andere ombouw bij carrozzeria Pavesi.
Cantago zegt
De auto van Elvis leverde maar zo weinig op? Dat is echt absurd! Ik zou er zelfs meer voor willen betalen, en ben geen eens fan van Elvis:P En die Ferrari… Ja… Echt heel uniek is hij niet als ik hem ook zo kan laten maken bij Zagato. Voor een ding dat ik niet mooi vind is meer dan 4 ton nog altijd veel hoor…
Dimglor zegt
Mja ik vind het nog veel geld voor dit ding… want ik vind het nu niet bepaald een mooie auto… exclusief wel, mooi niet…
Megakix zegt
Bah…een 4e hands Ferrari ! :lol:
norge zegt
Kopen en houden ,niet de mooiste Ferrari maar word vanzelf veel geld waard na een jaartje of tien.
PantheraLeo205 zegt
Zagato is gewoon de artiestennaam van Leepu
dikkerikjuh zegt
je wilt um wel hebben maar vervolgens niet in gezien worden. het is overigens wel zo dat hij er best mag zijn. rijke sjonnies moeten immers ook pronken met andere dingen als hun trainingspak