Het is altijd tragisch wanneer een auto zo schitterend als deze wordt aangetast. De 512S Modulo is ook nog eens de enige in zijn soort.
De eigenaar van sportwagenfabrikant Scuderia Cameron Glickenhaus, James Glickenhaus, is uiteraard een liefhebber van de betere automobiel. De ondernemer zet regelmatig alles op alles voor zijn passie, wat zo nu en dan een fijn resultaat heeft. Zo wist hij Pininfarina in 2014 te overtuigen hem de unieke Ferrari 512S Modulo, een conceptauto uit de jaren ’70, te verkopen. Nu de auto eindelijk de straat op mag, verloopt niet alles voorspoedig.
De achterzijde van de magistrale Ferrari is vandaag voor een gedeelte opgepeuzeld door vlammen. Volgens Glickenhaus is de oorzaak een falende demper. De demper is door een bedrijf (dat Glickenhaus verder niet noemt) ontworpen waarmee Glickenhaus inmiddels geen zaken meer mee doet. Glickenhaus wist de vuurzee te overmeesteren met behulp van een brandblussysteem aan boord van de auto.
. Firm we are no longer involved with designed a muffler that caught fire. I followed procedure slowed to keep fire behind car and activated on board system which extinguished fire. No serious damage. I checked car and set off. We’ll drive her tomorrow thru Casino Square. pic.twitter.com/mhI2rlHmO4
— Scuderia Cameron Glickenhaus (@Glickenhaus) June 28, 2019
Glickenhaus kijkt vrij nonchalant terug op het incident. Volgens de eigenaar is er wel schade, maar is deze enkel cosmetisch. De auto zal morgen dus volgens plan in de straten van Monaco verschijnen. Aldaar zal de Ferrari te bezichtigen zijn op Casino Square.
Glickenhaus heeft de Ferrari na ruim vier jaar eindelijk aan de praat gekregen. Aangezien de Ferrari van oorsprong een studiemodel was, werd hij niet geleverd met een aandrijflijn. Glickenhaus vond uiteindelijk een 550 pk sterke vijfliter V12 en plaatste deze in de auto. Momenteel is de auto bezig aan een toer door Europa.
davelepeef zegt
Tja. Beunt zelf een aandrijflijn in een concept van Ferrari. Aan de ene kant tof want dan kan ie rijden, maar naar mijn mening is het idee geen stuiver meer waard. Wie koopt de Mona Lisa en tekent er een broek onder? Vind het wel een beetje kinderachtig om met vingers te wijzen. Zonde van het ding.
vaakbenjetebang zegt
@davelepeef: Het lijkt me fantastisch om in de positie te zijn dat je zo’n waanzinnig ding als de Modulo kunt kopen en er dan ook nog eens een aandrijflijn in kunt ‘beunen’, en ik ben dan ook oprecht blij dat iemand het nog doet ook. Dat er dan een keer iets misgaat kun je verwachten. Geen man overboord, dat maken ze wel weer in orde. Wel is het wat flauw om impliciet en public met de vinger te wijzen, dat kan wel wat chiquer.
davelepeef zegt
@vaakbenjetebang: @rijnounsdoor: OK, ik zal wat inbinden. Heb me eens ingelezen en geleerd dat de aandrijflijn zoals ooit in het proto chassis heeft gelegen, nu in het ding ligt. Dus soit, da’s voor mij te verhappen. Sorry Cam, mocht je dit lezen!
rijnounsdoor zegt
@davelepeef: Hulde dat dat ding rijdt man. Als jochie een schaalmodel van en ik heb er op de basisschool nog een werkstukje heb gemaakt en spreekbeurt over heb gehouden. Samen met andere conceptcars en prototypes zoals de Renault Megane uit 1988.
Hele verhalen over digitale dashboards, toekomstvisies die ik uit alle autoblaadjes, folders en boeken uit de bieb had geknipt of gekopieerd.
Verhalen over banden die niet meer lek konden gaan door schuimrubber dat erin zat, vierwielbesturing en cw-waarden. Juf kon alleen maar uitbrengen dat ze mijn enthousiasme erg waardeerde en zich afvragen wanneer dit alles op de markt kwam. 1995 zei ik toen.
Ferrari Modulo op de weg. 2019. Vet man!
tjorque zegt
@rijnounsdoor: jij komt uit een tijd waar de spreekbeurt nog bestond en waar opzoeken meer dan Google was. Hulde!
porsche928 zegt
@davelepeef: ben het deels met je eens ware het niet dat het doel van een schilderij is te hangen. Dat kan met of zonder broek. Een auto is gemaakt om mee te rijden. Mooi dat Glickenhaus dat gedaan heeft. Jammer dat hij de hens in gaat, maar dan weet je dat het een echte Ferrari is. Slim om een brandblussysteem in te bouwen.
davelepeef zegt
@porsche928: je hebt gelijk, ik was niet goed op de hoogte van de historie van het ding. Is blijkbaar gebouwd op het chassis van een 512S en had destijds een, zij het lege, aandrijflijn van zo’n ding. Zo’n aandrijflijn ligt er nu weer in las ik, maar nu dus functionerend. Dat is de nuance die ik miste. Ik dacht dat er een modernere aandrijving in was gelegd, 550pk voor een V12 uit de jaren 70 is nogal veel, maar voor een racemotor niet vreemd. Maar goed, het écht authentieke gaat er wel een beetje af zo, maar doordat het ding daardoor wel gebruikt/gezien kan worden compenseert het misschien wel. Voegt een nieuw hoofdstuk aan diens geschiedenis toe :)
moveyourmind zegt
Gelukkig dat het hierbij is gebleven, echt een fantastisch mooie concept uit de seventies, en een concept die laat zien dat de Italianen ooit heer en meester waren op het gebied van design.
vaakbenjetebang zegt
@moveyourmind: Dat moeten toch prachtige tijden geweest zijn. De Modulo, de Alfa Romeo Carabo, de Maserati Boomerang, de waanzinnige Lancia Stratos Zero… daar kan toch geen moderne concept tegenop?
emping zegt
Jammer geen fotos van de voorkant erbij.
willeme zegt
@emping: copyright is a b****.