“Een ander kenmerk van de gezinsgerichte Meriva Concept is het feit dat de voor- en achterdeuren onafhankelijk van elkaar open kunnen.” Verrekte handig, maar ik heb het gevoel dat ik dat eerder heb gezien.
De Meriva heeft Opels nieuwe concept FlexDoors, die volgens Opel MPV’s comfortabeler, veelzijdiger en veiliger moeten maken. De achterdeuren zijn zogenaamde suicide doors die tegengesteld openen. Opel is er helemaal lyrisch van:
Meer functionaliteit: het in- en uitstappen verloopt vlotter doordat de achterdeuren tot een hoek van negentig graden openen en zo een veel grotere opening creëren dan standaard deuren. Dankzij de hoge daklijn hebben de achterpassagiers bovendien meer hoofdruimte wanneer ze in en uit de auto stappen. Het interieur is veel toegankelijker, zodat het een stuk gemakkelijker wordt om bijvoorbeeld een attachékoffer achter de voorstoelen te plaatsen;
Hoger veiligheidsniveau: de veiligheidsgordels van de kinderen op de achterbank vastmaken wordt veel gemakkelijker. De aan de achterzijde opgehangen achterdeuren bieden ook meer controle over kinderen die uitstappen omdat ze vanaf de verschillende stoelposities beter zichtbaar zijn.
De “veiligheidszone”, die tussen beide deuren wordt gecreëerd, zorgt er ook voor dat ze niet rechtstreeks in het verkeer terechtkomen zoals bij klassieke deuren het geval is;
Maar het belangrijkste komt nog: met flexdoors kun je ook veel stijvoller in- en uitstappen, want het “het achteraan in- en uitstappen ziet er veel aansprekender uit”. Dat lijkt me een belangrijke USP in deze markt voor gezinscontainers. Opel is zo trots dat ze het FlexDoors concept hebben gepatenteerd, moeten ze alleen nog even met Spyker overleggen die twee jaar geleden al dergelijke deuren liet zien op de SSUV.
jonas zegt
Rolls royce doet dit toch ook al jaren?
Juppe zegt
Okee…. en wat nou als je in een parkeervak staat met een auto naast je? Dan gaan die deuren niet zover open. Lijkt me lastig als er dan tegelijk mensen voorin en achterin in willen stappen.
Het was leuk geweest als er geen B-stijl aanwezig was, a la RX8.
GWBoes zegt
geef mij maar schuifdeuren, is net zo handig en dan kun je tenminste op elk plekje instappen zonder rekening te hoeven houden met auto’s die ernaast staan geparkeert.
HaveMercy zegt
Ik pleit voor vleugeldeuren!
Lenn Mariën zegt
Uniek?
Vincent#1 zegt
Ervanuitgaande dat je slechts een beperkte ruimte hebt bij het instappen, is dit juist onhandiger.
bv. als van achteren aankomt moet degene die achteren instapt om zijn deur lopen om zodoende in de weg te lopen bij degene die voor wilt instappen.
Dotternetta zegt
Hoe trek je de achterste deuren dan dicht? Voorover leunen kan niet
Ca.dil zegt
Verekte onhandig, als er een auto naast je staat en er willen mensen tegelijk voor en achter instappen moet je dus eerst naar het midden lopen, daar met z’n allen verzamelen en dan de deuren opendoen, anders kan je er niet langs… En waar heb je in godsnaam de ruimte om de deuren 90 graden open te doen, wat een onzin.
lambofreak zegt
“Deuren die onafhankelijk van elkaar open kunnen”, wat is daar nu uniek aan?? Ooit al eens 2 deuren tesamen zien opengaan?
DAT zegt
Jongens, wat een praktische huisvrouwen hier allemaal.
Dit ziet er toch gewoon hartstikke gaaf uit! Kijk eens naar die deurgrepen…
Flex Doors; zo kun je die suicide doors dus ook noemen. Ik weet niet hoe flex zelfmoord is. Maar dat zullen ze bij Renault wel weten; http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/22/renault-werknemers-plegen-zelfmoord
Zo kan het trouwens ook:
Frederik zegt
En waarom hebben ze die stijl in het midden en de deuren zelf zo ontzettend lelijk gemaakt?
Ca.dil zegt
Sorry hoor, maar het lijkt me toch wel handig dat je erin komt DAT… Kan er wel leuk uitizne maar een auto koop je niet alleen maar omdat de deuren er mooi uitzien.
Wollie zegt
Zinloos idee zolang die b-stijl gehandhaafd blijft.
Wouter zegt
LOL @ DAT. Het ziet er inderdaad cool uit.
M Freak zegt
@ DAT
De eerste MPV ter wereld! Die Fiat!
Robert zegt
Hij ziet er erg goed uit voor een model in deze klasse en dit soort deuren zijn ontzettend handig bij kinderzitjes e.d. (spreek uit jarenlange ervaring). Ook gemakkelijk als je snel even wat op de achterbank wilt gooien (jas, tas e.d.) voor je instapt. En het is eens wat anders ;)
Voor foto’s vanuit Genève: http://www.motortrend.com/auto_shows/coverage/geneva/112_2008_geneva_motor_show_part_1/opel_meriva_concept.html
B64 zegt
Vast en zeker een USP voor deze auto, maar het praktische nut ontgaat me een beetje. Vast een ideetje van de marketingafdeling.
Weet iemand wat de voor-/nadelen zijn van deuren die 90 graden openen. Opel is zeker niet de eerste die dit op de markt brengt (bijv. de Simca Aronde uit de jaren-60, maar er zijn er meer geweest), maar even vaak verdwijnt het weer. Waarom? Geen praktisch nut? Te dure constructie? Te zwakke constructie?
Opel verzint steeds meer dingen waar een FLEX stempeltje op kunnen plakken (flexdoors, flextreme, ecoflex, flexfix en die achterbank van de Zafira is ook iets met flex geloof ik).
@ Juppe en Wollie: die b-stijl zit er nog in vanwege de sterkte van de body bij zijwaardse aanrijdingen. Zonder b-stijl krijgt-ie vast geen 5 sterren bij Euro-NCAP…
Juppe zegt
@B64,
Dat die B-stijl nog wel een belangrijke functie heeft begrijp ik wel, maar als je het handig wilt maken moet ie gewoon weg (Als technicus snap ik wel dat ie een functie heeft, maar als ontwerper en consument vind ik dat ie weg moet). Dus dan moeten die engineers maar een beetje beter hun best doen ;)
Ahura zegt
Als de achterportieren echt 90 graden open kunnen bij het productiemodel vind ik het een fraaie en handige oplossing. Hoeveel handiger dan normale portieren is natuurlijk maar de vraag maar wel lef dat Opel het durft in een normaal segment. Nieuw is het uiteraard niet.
Saturn had het jaren geleden al op hun middenklasser-coupe. De bekenste is natuurlijk de RX-8 en de RR heeft het zoals de Meriva; met B-stijl
hubert zegt
De middenstijl is nodig omdat daar de slotvangers inzitten.
Als het voorste portier in het achterste zou ingrijpen, dan heb je wel geen middenstijl nodig, maar moet wel eerst de voordeur open voordat de achterdeur open kan.
Nu kunnen de deuren dus onafhankelijk van elkaar open. En dat is dus totaal iets anders als bij de Spyker of Mazda.
Hierdoor blijft ook de kooiconstructie behouden, en dat is weer fijn als er een auto aan de zijkant komt binnenrijden.
Juppe zegt
@Hubert,
Zo hebben ze bij Opel ook gedacht. Bij VW zijn ze net ff wat creatiever:
hubert zegt
@Juppe,
Precies. Dit bevestigd alleen maar mijn verhaal.
Bij Opel kunnen de deuren onafhankelijk open.
Bij de VW grijpen de sloten van de deuren in elkaar, dus moeten ze volgens een bepaalde volgorde open gemaakt worden (Identiek als bij Mazda)
hubert zegt
En ben benieuwd hoe de Vw zich gedraagt bij een side impact test.
heb hier delen van de XC60 liggen die een side impact ondergaan hebben, en de krachten die hier optreden zijn niet mals….
Juppe zegt
Mmmm.. je hebt idd wel gelijk wb het onafhankelijke openen. Bij de VW Space Up lukt dat ook niet, want dan moet je ook eerst de voordeur openen. De bestuurder/bijrijder moet zelfs eerst de gordel los doen.
Maar als Opel zijnde zou ik nou ik deze oplossing niet te hard van de daken schreeuwen. Simpelweg de B-stijl laten staan is wel erg makkelijk.
Juppe zegt
Kortom: Als concept is het niks (teveel over de mogelijke problemen gedacht), en in werkelijkheid zul je er ook weinig aan hebben.
:lol:
hubert zegt
Je moet dit gewoon zien als een marketingtruckje.
Je doet alsof het iets totaal nieuws is, maar eigenlijk is het niets anders dan een beetje spelen met scharnieren en draaipunten.
Ze hebben allerlei betsaande concepten gecombineerd en dit samengevoegd in één concept : de S-4470 Meriva
Richie zegt
Fijn die B-stijl voor de (kinder)vingertjes
Paragon zegt
Zelfmoorddeuren… leuk! Maar dan wel zonder B-stijl.
Wat ik wel weer jammer vind is dat een redelijk kek karretje als kindercontainer wordt neergezet. Dan wil je er toch niet meer dood in gevonden worden!??
Iets mompelt van “misschien komt dat omdat ik geen kinderen heb…”
Ahura zegt
Er zijn 100en concept cars met zelfmoorddeuren zonder B-stijl. In de praktijk zijn er enkele merken die dat ook toepassen zoals Mazda (RX-8), Saturn (S-series en Ion), Toyota (FJ Cruiser), MINI (Clubman) en vele pickups. Op dergelijke niche-modellen kan het maar niet op een model dat veel verkocht moet worden. Logisch dus dat deze concept gewoon een B-stijl heeft wat het productiemodel ook zal krijgen
SUF zegt
Zijkant (deuren): C4 Picasso!
Tommirritant zegt
Mooie auto, beter dan de huidige versie (zou hem zelf nooit komen maar mijn halve familie 50+ rijdt erin)
jodocus zegt
@ SUF
Goed opgemerkt, SUF, tenminste iemand die niet aan het suffen is en zich laat rollen door het marketing-verhaaltje van de flex-doors.
Het is een flagrante copy-paste van de Citroën C4 Picasso 5-zitter;
Niet alleen de gordellijn, maar ook de hoog in het dak oplopende voorruit en zelfs de achterzijde ruikt erg Citroën C4
En die deuren, vergeet nou maar, dat je die op het productiemodel terug vindt.
rene zegt
eerst zien en dan geloven!