Een Aston Martin DB7 met een V8 onder de motorkap? Die bestaat toch helemaal niet? Wrong! Aston Martin Works heeft op verzoek van de koninklijke familie van Saoedi-Arabië deze speciale DB7 gebouwd. De auto gaat nu geveild worden en jij kan dus je slag slaan.
Toen de DB7 in 1994 op de markt kwam lag er een zes-in-lijn met supercharger onder de motorkap die 340 pk / 500 Nm leverde, maar dat was voor de Saoedi’s natuurlijk niet genoeg. Dus werd er een 6.3 liter V8 onder de motorkap geperst. Die motor was gebaseerd op de racemotor die in de Aston Martin AMR1 lag en op verzoek werd dat blok destijds ook geleverd in bijvoorbeeld de Virage 6.3.
De V8 levert een enorme 458 pk en dat is zelfs meer dan de 5.9 liter V12 die Aston Martin later monteerde. Die V12 kwam namelijk niet verder dan 426 pk. Deze DB7 V8 Vantage is te herkennen aan zijn bult in de motorkap en OZ Racing velgen met daarachter AP Racing remmen. Ook is er een spoiler te vinden aan de achterkant en de voorbumper is volgens mij ook aangepast. Verder heeft Aston Martin ook het onderstel en de stuurinrichting aangepast aan het extra vermogen.
Deze bijzondere auto is gespoten in een kleur die Cheviot Red heet en het interieur is afgewerkt in leder met de kleur Parchment dat is afgewerkt met Oxblood details en tapijt in de kleur Claret.
Sinds 1998 heeft deze bijzondere auto slechts 3.220 mijl (5.150 kilometer) gereden en je kan dus stellen dat hij eigenlijk nog zo goed als nieuw is. De verwachte opbrengst is £70,000 – £80,000 (89.000 euro tot 102.000 euro) en dat is vrij fors te noemen, maar aan de andere kant is dit wel een hele bijzondere auto.
Kopen? Dat kan bij Historics at Brooklands.
Die ziet er prima uit, beter dan de originele DB7 of Vantage.
@xilver: komt door die bult.
ik mis @Escher ..
@lincoln: Vraagteken???
@bbroek: ..3 zelfs… ;)
@lincoln: ik ook! En nog wel meer de laatste tijd…
@lincoln:
Is die niet al jaren weg? Net als zovelen uit de tijd dat ik nog een meekijkertje was.
@lincoln: Nog steeds alive en kicking hoor, in tegenstelling tot Maybach ;) De nickname Escher was blijkbaar al ingenomen, dus het is dit geworden. Geen vaste commenter meer (maar aangezien mensen me missen zal ik er wat meer werk van maken), wel nog steeds een trouwe lezer van autoblog… Waar is idd de tijd van de VrijMiQuizzen!
@escher93:
You old dog daar ben je eindelijk! :D Helaas zijn de quizzen ook stopgezet, mss een tip voor Autoblog..? :P
Nee, stuur zit aan de verkeerde kant dus dan is die voor mij niks waard.
Ondanks vele gebreken en problemen een mooie bak het interieur is niet om aan te zien, maar het exterieur maakt een hoop goed. Als ik mij goed kan herinneren had Gordon Ramsey zijn DB7 Vantage weggedaan vanwege zijn onbetrouwbaarheid.
@agera: Vroegah dacht ik altijd: zolang dat ding er van de buitenkant maar gaaf uitziet. Ja, nu niet dus meer! Van binnen moet dat ding er goed uitzien. Als ie wat ouder is: tijdloos bij voorkeur. De jaren 90 zijn in dat geval geen pretje: een hoop lelijke zwarte inleg; en dus zelfs in een AM! Dan is het simpele van de jaren 50-60 eigenlijk nog veel beter!
Forse prijs? Voor een nagenoeg niet gereden, unieke DB7? Die binnen een tiental jaar een all-time classic zal zijn? (en het nu al een beetje is…)
Dacht even dat het weer een Supra was..
@dennisr: qua vorm wel. tot je de koplampen ziet :)
Beetje een kliederbak op deze manier…stuur rechts, Lagonda-motor erin, velgen die alles behalve sjiek zijn, een V8-plakkertje van de Xenos achterop, jantandjes lelijke uitlaatpijpjes uit de bumper, dashboard van het jaar ‘kruik’ ….
Het mag allemaal wel wat ‘sjieker’ blijven rond dit merk !
één van de weinige aston’s waar de voorkant mij niet aanspreekt. Achterkant is wel HEEL dik :)
Interieur is wel typisch Brits uit die periode en de TVR’s hebben er ook wel wat van weg maar de kleurcombo van het houd en het rood-paarse leder vind ik dan weer afgrijselijk.
ding was in vergelijking met de BMW 8-serie een Fred Flinstone mobiel ..
@lincoln:
Maar die 8 series krijg je bijna voor nop mee en DB7’s kosten nog steeds serieus geld.
@jrk68: maar dat zijn ze ook waard……, meestal.
@jrk68:
voor een rooitje of 4 heb je er 1 met 2ton op de teller ..
lach je alsnog de DB7 rijder op werkelijk elk vlak uit ..
de Fiat Panda onder de super-cars ..
@lincoln:
Nu heb jij een beetje verstand van die handel maar wat is nu de rede dat die 8 series geen moer meer waard zijn.
Zijn ze zo slecht, is het onbekend maakt onbemind of zuipen ze gewoon teveel.
@jrk68:
die dingen trekken losers aan die em net aan kunnen betalen ..
hebben allemaal 10+ eigenaren gehad ..
zuipen schrikbarend veel ..
slechte onderhoudshistorie ..
zijn er veel met een discutabel schade verleden ..
hele dure kutcomputers ..
er zitten uiteraard wel pareltjes tussen en daar is de prijs meestal naar ..
maar is en blijft (net als bovenstaande DB7) afgeschreven oud ijzer ..
@lincoln:
Maar dat oudijzer is wel een esthetisch object.
Nu is die e31 niet echt lelijk.
Maar dit is toch wel echt mooi.
Een samenraapsel van prehistorische jaguar onderdelen dat klopt, maar wel heel mooi.
Mijn openingsbod 2€
@bempi: €5,-
Nieuwsrubrieken hier lopen echt een beetje achter :p. Mag ik een gokje doen wat de volgende items zijn?
– Jaguar/Land Rover gaan 24 uur diensten draaien om de vraag bij te kunnen houden.
– Opel ADAM te zien op “Mondial de l’Automobile”
– XKR-S, XK Special Edition, XJ Ultimate en XF Sportbrake op Salon Privé
– Ford B-Max
– Hoe de nieuwe Chevrolet Trax “Europa moet veroveren.”
@Dev: ik hou je er aan.
@Dev: trouwens hoe weet je dat?
@Dev: knap! Het is gelukt om 5 “nieuwtjes” te noemen die compleet niet boeiend zijn.
@robbie: dat gebeurt vaker op autoblog.
@robbie: Vooruit, ik doe er nog eentje kado. Dit jaar is het de 105de verjaardag van Mercedes 4wd. Van Dernburg to A45 AMG
@Dev: jij laat jezelf niet graag verassen….leuk als je wijffie met je van bil wil gaan….;)
Geeft het op voor de CX-buitenspiegels!
@Pallas:
Die waren heel populair onder engels sportwagen fabrikanten in die tijd. Lotus gebruikte ze ook op de Esprit.
@jrk68: i know, in de eerste esprits ook SM-schijfremmen. Hoewel ik een hardcore Citroenfanboy ben, heb ik het op een auto als een AM altijd wat cheap gevonden. Niet echt premium zeg maar…
@Pallas: Het V8 logo op de achterklep + op de kap voor het motorblok lijkt redelijk op het Esprit V8 logo.
Erg mooie auto, zo’n DB7. Zelfs met deze spoilers e.d. erop. En die V8… Lekker hoor!
Waarom is ie RHD als de auto KSA komt? Niet echt logisch.
@e550:
Er staat dat die aan die koninlijke familie is verkocht.
Gezien het kenteken hebben die hem dus gewoon bij een pandje in de UK laten staan?
Deze is dus zeldzamer (en lelijker) dan een one-77… Ik teken er voor als ik over 14 jaar een One-77 voor 100.000 euro op de kop kan tikken ;)
Kweet niet, ik vind de moderne astons veel mooier dan de AM in dat tijdperk. Die lampen en zo, ik vind het niks.
Dan doet zo’n automaat toch pijn aan de ogen
Ik dacht “onee weer zo’n replica” …
Die laatste DB7’s vind ik allemaal zo lelijk geworden met hun ‘vernieuwde’ bumpers.
De motor die hierin ligt is irrelevant. Het is toch allemaal ford brol. Hij moet vooral zorgen dat hij voorruit wil, goed klinkt en past.
Zo’n ford/jaguar 3.0 V6 lijkt me ook niet mis als de uitlaten letterlijk wat getuned worden en de motor wat gekieteld.
V12 is gewoon te lomp en ik denk ook te veel werk.
@Hupke: Weet je wat ik nou zo jammer vind aan deze auto. De vele Mondeo onderdelen in het interieur en die verschrikkelijke Ford sleutel. Niet alleen ziet het er mega cheap uit, het is ook nog een van de makkelijkste sloten om te kraken. Jag had die sloten ook een tijdje. Ik meen dat 5th gear een keer zo’n burglar test hebben gedaan op een XK8. Die vent was met 20sec binnen ofzo.
@E34M5Touring:
Dat interieur is idd een enorm nadeel (ook niet echt gebouwd op de iets langere of bredere mens), toch zeker als je hem als standaard klassieker wil behouden.
Langst de andere kant kan je altijd bij iemand langs gaan die oldtimer interieurs doet en die van je DB7 een echt paleis maken kan.
Dat slot is ook een issue dat met de mantel der liefde bedekt kan worden.
Dit is sowieso geen wagen die je in een stationsbuurt achterlaat. Het inbouwen van een contact onderbreker oid toch maar voor de zekerheid is nu ook niet echt rocketscience.
Punt is wel dat ik nu al de hele tijd bezig ben over wat eraan verandert moet worden om een goede wagen te hebben terwijl ze dat eigenlijk allemaal in de fabriek hadden kunnen/moeten doen.
Ik vind van fifth gear overigens enkel die burglar test waar ze folie over de ruit plakken.
@Hupke: Hhmm, ik zal is zoeken. Dacht echt dat het bij 5th gear was. Ja, de control unit van de motor onder de bestuurdersstoel plaatsen was misschien niet echt handig. En de XJS achteras was ook niet perfect. Maar je vergeeft het hem allemaal wel een beetje als je hem ziet. Ik vind het echt een plaatje verder.
Heel vet!
Lijkt wel of die een jaguar embleem op de gril heeft! Wel heel mooi!
Blijkbaar was er smaak in Saudie Arbia op een bepaald moment. Oude generatie zeker.
@dubhead:
Heb jij die velgen wel eens goed bekeken?
Wat een stijlvolle, prachtige, machtige DB7. I know, ik heb het geld niet en het onderhouden van zo’n AM is gewoon kostelijk. Maar ik ben nog nooit meer verleid geweest om een AM te kopen, wat een ideale combo! Met die lichtere V8 zal hij toch geweldig bochten nemen, niet? (:
stil looks good after al these years.
maar 5.150 kilometer is echte rete weinig