Met een 3L Ferrari V8, een van de lekkerste oudjes van dit moment. Als station al helemaal, een soort auto-milf. Je ziet dat ze ouder is, maar het is nog steeds een lekker ding en ze kan grommen als een beest.
De achtpitter uit de Lancia Thema 8.32 was afkomstig uit de Ferrari 308. De acht stond voor het aantal cilinders, in dit blok voorzien van 32 kleppen. Er werd wel het een en ander aangepast, en de Lancia moest het natuurlijk met iets minder vermogen doen. De belangrijkste wijziging was de krukas. Ferrari houdt nog altijd vast aan haar ‘flatplane’ krukassen, Lancia deed het met een comfortabeler ‘crossplane’ exemplaar. Dit paste meer bij de Thema als reis-auto. Een flatplane-as heeft altijd een wat onrustiger karakter.
Voordat de katalysator verplicht werd had de 8.32 215pk. Hiermee ging de Thema in 6.8 seconden naar de 100km/u en door naar een top van 240. De katalysator kostte de auto 10pk, waardoor de 0-100 sprint 0.3 seconden langer werd en de top op 235km/u kwam te liggen.
Veruit de meeste Thema’s 8.32 werden natuurlijk als sedan afgeleverd. Ook leuk, want dan krijg je wel een verstelbaar spoilertje op de achterklep. De eerste eigenaar van dit exemplaar wilde duidelijk liever een praktische auto. Ooit was het een Lancia Thema SW 3.0 V6 LX, waarvan er destijds slechts 20 zijn gemaakt. Met de nieuwe motor is pas 1.000 km gereden. De rest heeft er al 130.000 km opzitten. Nu moet rijden in deze auto echt geen straf zijn, dus grijp je kans. Wel de eerste kilometers met enig behoud, de V8 moet nog ingereden worden.
Met dank aan Gerben voor de tip!
Maarten zegt
Hier hou ik van, onopvallend bij het stoplicht…
NLBUURMAN zegt
ik heb al gekeken naar de Thema 8.32, wat een geweldige auto! een van de eerdere europese snelle sedans :)
floryn zegt
inderdaad erg bijzonder en begerenswaardig!
Bosnia_love zegt
Wat is dat met al die stations de laatste tijd..? :?
Overigens vind ik het echt een prachtige auto.
Bart zegt
Ik kan me niet herinneren dat de 8.32 als SW geleverd is. Is het een transplantatie?
Lord_Svenius zegt
huh op de advrtentie staat ‘Unieke Thema Sw met V8 Ferrari, waarvan er 1 origineel geproduceerd is. Deze collectoritem is niet te koop.’
Ik vind het een geslaagde auto, erg begerenswaardig zoals floryn zegt. Alleen maakt dat dat de prijzen ook zo hoog blijven tegenover andere Thema’s.
floryn zegt
@ bosnia Love
Ik vind het eigenlijk veel chiquer als een auto als station wordt gebruikt. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom, maar het heeft wel stijl. Als je dan ook nog eens in een model rijdt waar eigenlijk geen stations van worden gemaakt, is dat helemaal vet cool ;)
de sjonnies zegt
Gek eigenlijk, Lancia was destijds succesvol de grotere middenklasse binnengedrongen met de Thema en ze hebben dat niet vol kunnen houden.
De opvolger, de Kappa, was te grijs en diens opvolger de Thesis duidelijk te vooruitstrevend.
Hadden ze een nieuwe neus op de Thesis geschroefd a la oude Aurelia, was die Thesis zeker een succes geworden.
Ik vind de Thesis nog steeds mooi, maar ja ik hou niet zo van middle of the road design.
Jippie zegt
“Deze collectoritem is niet te koop”. Wat is dat nou? En rijden doet ie er ook al niet mee. Deze auto moet bevrijdt worden uit de handen van deze autodutroux.
preske zegt
@Jippie: daarvoor is deze auto te oud
Harold zegt
Wat een auto was dat.
IDD Thesis helass geflopt.
BmwMPower zegt
F*ck, die is vet!
Echt een wolf in schaapskleren! :)
EJS zegt
Machtig mooie wagen.. Heerlijk motorblokje gecombineerd met comfort en ruimte, ideale wagen.. Ik zou alleen wel graag weer een Flatlane krukas terughebben, rijdt nog wat heftiger..
lincoln zegt
215 peekaa was in 1993 al niet echt super veel hoor ..
alleen de ferrari badge verantwoorde zijn prijs ..
Activa zegt
Dit is weer zo’n wolf in schaapskleren, die je aan ’t rode licht flink voor aap kan zetten (heb zelf ook zoiets in de vorm van een Xantia V6 Activa) omdat je van zo’n wagen geen sprintprestatie’s verwacht. Die 0-100 in 6,8 sec lijkt me echter wel nogal optimistisch met 215 Pk, denk eerder in iets van een 7,5 sec. Wou er vroeger naar zo één op zoek maar het is er niet van gekomen, ‘k wist trouwens niet dat deze ook in SW uitvoering bestond. Wie er zo één heeft zou die nog wat moeten bij houden en goed soigneren want is toch vrij zeldzaam denk ik.
ferry832 zegt
Geweldige auto, heb er 1 gehad en het geluid is geweldig. Zulke bijzondere auto`s worden niet meer gebouwd helaas. Enzo Ferrari liet zich rondrijden in deze auto. De auto was ontzetten duur en in guldens meer dan 100.000 duurder dan de normale v6. Ik wist overigens niet dat er een station was behalve 1 exemplaar welke gebouwd was voor de toenmalige Fiat president.
ferry832 zegt
Ik zie nu aan de foto`s dat het een omgebouwde Thema LX is en geen originele 8.32. De voorbumper is van een Thema type 3 LX en de kleuren van het interieur duiden ook op een Thema LX. Is dus een omgebouwde 8.32. Er zijn geen originele 8.32 stations.
Freewarefreak zegt
@ferry832: Helemaal waar. En blijkt ook uit de tekst van de advertentie: “uniek exemplaar waarvan er maar 1 is”.. eigen ombouw dus. Bovendien niet te koop..
En ondanks dat deze net 1000 KM heeft gelopen is het toch iemand gelukt om voor die paar meter een telefoonhouder aan de console te schroeven, deze na de rit weer te verwijderen en daarmee 4 grote gaten achter te laten…
Volvo_440_turbo zegt
Hou ik wel van, ik rij zelf in een wolf in schapenvacht :p
Uiteraard niet meer standaard :)
Van mijn andere volvo, een oudere 460 turbo heb ik het turbobadge afgehaald, de turbodruk op het maximum mogelijke gezet en dan gaan rondrijden, da’s wel feesten!
aaap zegt
GEWELDIG!
vla zegt
Heerlijke bak. Heer-lijk-e bak. Dit is echt de juiste manier om wakker te worden op zondag… Ik kan maar 2 nadelen inbrengen, en dat zijn het verbruik en het gebrek van de onwijs coole spoiler die wel op de sedan zat. :P
vla zegt
Oja, trouwens: Ferrari! Da’s keigoed man! Brullen!
:lol:
406_v6 zegt
dit is dan 1 van de weinige Thema – Ferrari’s die de tand des tijds heeft overleefd; voor zover bekend zijn er niet veel exemplaren meer voorhanden.
de sjonnies zegt
@406_v6:
Er staan anders nog best wel een aantal 8.32’s te koop, zelfs eenmaatje van me heeft er eentje in de ‘aanbieding’
sven2 zegt
uiterlijk trekt op niets, interieur is mooi, moter is dik!!!
DavidZ zegt
Mooie kleurstelling, en erg discrete auto. Maar….waarschijnlijk niet zo betrouwbaar, uiterst kostbaar om te repareren, hoog verbruik, povere actieve en passieve veiligheid, en drie liter inhoud is niet veel voor een V8, dus weinig koppel schat ik zo.
Acherhaald: elke 3 liter zes cilinder diesel levert nu ongeveer dezelfde prestaties.
Het concept bestaat nog steeds, alleen heten ze nu Maserati ipv Lancia. (Ferrari V8 er in, voor veel minder geld dan een nieuwe F430 oid).
Stoofvlees zegt
Plus: de Fiat-dealer heeft nog het oude logo op de gevel, toch ook al weer bijna 10 jaar uit roulatie. Of zoek ik het te ver?
integralechubasco zegt
@DavidZ
Noem mij 1 klassieker die naar hedendaagse maatstaven wel veiliger is, weinig verbruikt, veel meer pk haald uit een 2.9 liter motor atmosferisch, niet kostbaar is bij reparatie uit 1987.
integralechubasco zegt
@mezelf
Naast de bmw M5… :)
CowboyHenk zegt
Toen ik mijn 850 t5r ging verkopen heb ik ook een tijdje zitten denken over de 8.32. Ik heb het me echter uit mijn hoofd laten praten door een vriend. Het schijnt dat wanneer er mankementen aan zijn, je er financieel op leegloopt.
Toen maar een s80 t6 gekocht. Ik heb er nu nog wel enigzins spijt van, want aan die s80 zijn ook om de haverklap elektronische mankementen.
Trouwens een bloedgeile auto deze estate!
Dr156 zegt
Heeft deze Thema dan ook meteen RWD, of laten ze de Ferrari paardjes nog steeds op de voorbandjes los ?
peter zegt
@integralechubasco
ik vermoed dat een bmw E34 M5, met een iets grotere motor, maar dan ook maar liefst 100pk meer stukken betrouwdaarder en goedkoper in onderhoud moet zijn.
En hoewel ik vind dat deze wagen wel iets heeft, vraag ik me af wat het nut van die motor icm een voorwielaandrijver is.
integralechubasco zegt
@peter
ik zou eerder een E28 M5 als vergelijkmateriaal kiezen aangezien de auto’s in dezelfde jaar zijn uitgebracht. Qua prestaties is de E28 m5 de 8.32 verreweg de baas met 286 pk(zonder kat).
integralechubasco zegt
@dr156
motor ligt dwars voorin. raad jij eens welke wielen er worden aangedreven…
ferry832 zegt
Ik denk niet dat de 8.32 ooit gemaakt is om te concurreren met de M5. De voorwielaandrijving kon niet meer dan de 215 PK aan en eigenlijk was dat al teveel. Toch was de auto in 1986 een echte superauto die veel tot de verbeelding stond. Naar huidige maatstaven is de 215 PK niet schokkend en uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat veel mensen teleurgesteld waren als ik het vermogen vertelde. Mensen verwachten automatisch veel meer als je zegt dat er een Ferrari V8 in je auto ligt. De auto zit wel barstens vol karakter en het geluid is fenomenaal. Helaas moet om de 20.000 km de distributie vervangen worden en dat is een kostbare zaak. Als je een goede hebt en je onderhoud hem goed dan is de auto best betrouwbaar. Overigens is de auto meer op comfort ingesteld dan als een sportauto. Daarvoor kan je beter een Integrale kopen.
integralechubasco zegt
@ferry
de bmw heeft natuurlijk ook wel wat meer volume (3.5 liter). Als je de ferrari met een 528i vergelijkt uit dezelfde tijd dan zie dat de bmw met 181 pk minder is dan de 2.9 liter 8.32 blok (215pk).
integralechubasco zegt
@ferry
indrukwekkende lijst met auto’s heb jij gehad, zeg! Wat is er met de evo 1 gebeurd? gewoon verkocht?
RRRobert zegt
Zo’n beetje één keer per jaar komt deze auto in sedanvorm wel ergens langs als occasion; waar de meeste eigenaren zich nogal op blindstaren is dat de kosten voor een normale servicebeurt al gauw gelijk staat aan de afschrijving die je in een jaar op een nieuwe Lancia o.i.d. wegstreept.
Rick dos zegt
Als station al helemaal, een soort auto-milf.
Alwood, dude, wat wil je hiermee zeggen? Dat je zo’n oude grommend lekker ding beest wel zou willen fucken?
Nou gaat mijn autoliefde ook ver. Een dagje autobloggen, elk autoblaadje wel even doornemen, mijn nek verdraaien als er iets exotisch langskomt….maar om nou te zeggen dat ik er mee zou willen fucken…nou nee.
Ik begrijp het dus goed dat bij jou je toetsenbord plakkerig is, bladzijdes in jouw autoblaadjes aan mekaar plakken en als jij je nek verdraait bij het voorbij rijden van een exoot in ieder geval één van je knuistjes niet je stuurwiel vasthoudt.
Ieeeuw DUDE!
Maar goed, over de auto zelf. Geef me maar liever de sedan. Krijg je er tenminste zo’n automatisch opkomende spoiler bij. Prachtig gewoon.
heidekonijn zegt
Classy auto. Een mens vraagt zich af waarom zoiets tegenwoordig niet meer kan.
lamborgfan zegt
Die sedan met die inklapbare spoiler vind ik echt geweldig!
ferry832 zegt
@integralechubasco, ja ik heb de evo verkocht. Ik had hem gechipt en uiteindelijk was de motor toe aan een revisie. Omdat de kosten behoorlijk hoog werden heb ik hem verkocht. De Evo en de 164 Q4 vond ik de leukste en auto`s die ik heb gehad en heb nog wel eens spijt dat ik beide heb weg gedaan. Als ik ooit een Integrale Dealer Collection kan betalen is dat de auto die hoog op mijn verlanglijst staat. Helaas zijn die op dit moment onbetaalbaar.
Ralph zegt
Echt een ‘premium’ Lancia!
Met dito Ferrari onderhoudsprijzen…
Milf? Eerder een Gilf!
muhahaha
@ IntegraleChubasco.: Volvo 850 T5R… oeps heeft een Turboo.
amg zegt
1000km gereden mijn kont
Gijsm zegt
ik kan ook echt dagen op autoscout24.it,de,fr etc etc kijken daar staat zoveel leuks op
rick zegt
zeker 1000 km van en naar de dealer, en dan nog vaker gesleept dan rijdend
met alle respect dit was natuurlijk een drama auto de voorwielen konden hier toch niets mee…
in die tijd als je echt een sedan wilde hebben
kon je beter een bmw m5 kopen of een alpina b7
Klassiekerrally zegt
@ de sjonnies: Turbo Joop? Ik zou best een rijverslag willen hebben/maken! :)
Ad zegt
*Kuch* M3 Touring *Kuch*
http://auto.marktplaats.nl/bmw/302865991-bmw-e36-m3-3-0-touring-96-carbon-airbox.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=33699
Freewarefreak zegt
@Ad: Wel mooi ding… alleen vaste prijs… 12500,- dat vind ik toch achterlijk veel geld voor een E36.. en er valt niet te handelen.. ;)
Cantago zegt
Een onschuldig uitziende station met een Ferrari motor? Hoe gaaf is dat!
Timo zegt
@floryn : Ik denk dat dat komt omdat je daarmee aangeeft dat je wereldkennis hebt, zo van: ik ben een auto-liefhebber en heb stijl maar toch heb is dit niet heel mijn leven ik doe nog aan diepzeeduiken, mtb, kayak………zoals je zegt zo’n wagen heeft iets, het is een luxe dat er zulke wagens geproduceerd worden….vb. alfa 159 sportwagon , saab 9-3 wagon….je kan een leuke wagen rijden en toch nog plaats hebben voor je hobbies…
Mr. Dj M. zegt
Gaaf hoor en wat mij betreft dikker dan de sedan!
Herke zegt
Wel erg weinig paarden voor een v8, zuipen als een v8, kracht als een 6-pittertje (tegenwoordig een geblazen 4-pitter)
Ad zegt
Voor minder gaat die toch echt niet weg ;)
M.J. Evers zegt
Als je echt geïnteresseerd bent in een dergelijke auto, maak dan kennis met een echte ombouw en lees alle achtergrondinformatie op http://weblogs.lanciathema.nl/?cat=3
Uit ervaring weet ik overigens dat zo’n V8 gewoon 1 op 8 loopt als je door de Italiaanse bergen trapt. Een prachtig resultaat. Al interesseert me dat niet. De kenner weet waarom.
johan zegt
Volgens mij en velen met mij,heb je stijl en ballen als je in een 8.32 stuurt.Maarten-Jan jij weet er alles van.
Ik heb zelf een thema 16v turbo en wat het verschil is met de 8.32 ik denk het gevoel en de beleving.
Ooit hoop ik er 3 te bezitten nl 16v turbo,3.0 v6 lx,en de 8.32 allemaal in dezelfede kleur nl bleu lord.Zodat niet iedereen ziet dat je elk jaar een andere rijdt.Alleen de kenner ziet het.Ja en wat is er nu leuker dan geen een heids worst terijden,iets zoals bmw of mercedes (maar het zijn wel fijn rijdende auto’s)maar ze hebben niet de allure van een thema lx of 8.32
toyotaprius zegt
staat nog te koop ;)