Betekent dat dan ook dat we in de toekomst van Utrecht tot Groningen 130 mogen knallen?
Het gloedjenieuwe, nauwelijks uitontwikkelde fluisterstille asfalt moet verkeersgeluid met zo’n 10 decibel doen afnemen. De naam van dit hi-tech hoogstandje: poro-elastisch wegdek. Wat een poreus mengsel van elastisch rubberachtig materiaal, kleine steentjes en hechtmateriaal inhoudt.
Als het aan Rijkswaterstaat ligt, wordt dit supersonische asfalt dé geluidswal-, tunnelbak en snelwegoverkappingkiller. In 2016 wordt bekend met welke soort asfalt er getest gaat worden. Volgens de gemeente Harderwijk zou Harderwijk een ideale testlocatie zijn omdat er in 2018 groot onderhoud aan de A28 gepland staat.
Het vijf kilometer lange stuk snelweg dat vanaf de N302 dwars door de stad tot aan Strand Horst loopt mag, als het aan het college van B&W ligt, helemaal bedekt worden met fluisterstil asfalt. En de omwonenden profiteren meteen vrolijk mee. Onder luid gejuich van Buurtcomité Geluidshinder A28, uiteraard.
Stel het werkt, zullen we het dan in ieder geval tussen Utrecht en Amsterdam neerplempen op de A2? Kunnen we eindelijk stoppen met kilometerslang slaaprijden en in de trajectcontrolefuik lopen. Mits die aanstaat natuurlijk.
Fotocredit: Autojunk.nl.
norge zegt
Dat wordt sporen daar…
tupperware zegt
Kijk kinders, dat is nu een echte Lamborghini.
OT: wat kan je beter gebruiken dan de goede oude Countach om te kijken of dat asfalt het geluid een beetje dempt, brullen met dat hok. Mag van mij ook gewoon op de A13 hoor..
amgg zegt
@tupperware: Je kunt beter een AMG gebruiken ;).
n54coupe zegt
@amgg: Echt niet. Deze V12’s klinken zo geweldig, daar kan een AMG V8 zeker niet tegenop.Hoe lekker ik een AMG roffel ook vind klinken, want daar is ook niks mis mee.
wjeurs zegt
Minder geluid is indirect ook minder wrijving, dus zuiniger rijden? Langere remweg?
Hoe hebben jullie hiervan “gehoord”. Haha wat slecht. Sorry…
timmetje zegt
@wouterjeuring:
Ja geen idee, maar opzich is het noet slecht bedacht, omdat het voor de hand liggend is dat er een langere remweg ontstaat bij minder wrijving. Misschien ben ik nu ook erg dom bezig maar ik zou dan toch willen weten wat wel klopt.
abevleeming zegt
@timmetje:
Volgens mij wordt bij dit asfalt niet de oorzaak van het geluid aangepakt, maar worden de geluidsgolven meer opgevangen door het asfalt. Dit gebeurde al bij ZOAB en door meer luchtruimtes te creëren zullen de geluidsgolven nog minder weerkaatst worden.
abevleeming zegt
@abevleeming:
Ai.. zie net dat iemand zijn verstand en Google gebruikt heeft..
jens28 zegt
Maar als het elastisch is dan hebben de banden toch ook meer weerstand en dus gaan we autos weer meer verbreulen lijkt mij
endofline zegt
Net opgezocht: Het gaat om een elastificeerde bovenlaag. Of eenvoudig een rubberachtige bovenlaag. Dus meer grip lijkt me ook meer dan logisch. Heel slim gevonden. Dus kortere remafstand en dus minder kop staart aanrijdingen erbij. Omdat de bovenlaag zacht is heeft men minder geluid dus ook het lange termijn effect is beter als ZOAB dat gebruikt maakt van grote holtes om het geluid als het ware in te slikken. Deze holtes verzanden namelijk.
Of het verbruik omhoog gaat kon ik niet vinden maar dit lijt me niet noodzakelijk het geval. De rolweerstand is grotendeels door de ruwheid van het wegdek en laat nu net dit wegdek heel glad zijn. +1 voor de ingenieurs
glashelder zegt
Wat heb je aan investeren in fluisterstil asfalt wanneer je er vervolgens met meer motorherrie overheen wil scheuren? Vraag.
kip5000 zegt
130 pfff….. 150 is veel beter
larssb zegt
Mag vast wel: met 130 km/u naar Groningen. Van mij wel in ieder geval. Zal wel een beetje aan de windrichting en -kracht gaan liggen of het ook lukt. Met een straffe zuid-zuidwester komen ze een heel eind in de richting; honderd in het uur moet in elk geval wel lukken, alles erboven is winst: de “Lambo” blijkt volgens de kentekencheck een Volkswagen, een FT Bonito. Buggy dus (giechel). Je kent het wel: keverchassis met langzaam gegaard plastic erop. En die beul van een 1200cc boxer natuurlijk! (niet te verwarren met dat V12 aggregaatje van Lamborghini zelf). En pas 104 (honderd, en dan nóg vier!) eigenaren gehad, zoals zo vaak met die Countachs. Zijn eigenlijk altijd van die vertroetelde binnenslapers.
Anyway, het asfalt zal er niet teveel onder lijden. Gelukkig maar.
flutterby zegt
Van Utrecht naar Amersfoort en van Amersfoort naar Harderwijk is al 130 (na 7 uur), maar veel te veel vrachtverkeer om door te rijden. Al reed ik gister er heerlijk 160 op cc voor 10en (wel veel anticiperen en niet zeuren als er een vrachtwagen rijdt).