Dik, dikker, dikst, RWB. Maar ook sneller?
Eigenlijk is het een vreemde gewaarwording. We associeren dikke auto’s vaak met de gedachte dat het ook daadwerkelijk snelle auto’s zijn. Bij dieren of bij mensen is dat ook niet het geval. Zo is mijn zus is erg dik, maar absoluut niet snel op de 100 meter sprint. Ook kan ze geen marathon lopen. Dik en snel gaan in dat geval niet samen.
Maar als een 911 er dikker uitziet dan een andere 911, zijn we geneigd hetzelfde te denken. We nemen deze 993 ‘GT2’ even in ogenschouw. De auto is omgebouwd door de firma RWB, wat staat voor RAUH-Welt BEGRIFF. Deze Japanse Porsche tuner houdt zich voornamelijk bezig met het aanpassen van oudere Porsches. Met name de 964 en 993 zijn erg populair.
In tegenstelling tot RUF is RWB geen subtiele tuner. Het bedrijf is van een kettingrokende Japanner die het liefste alle 911’s zo breed en dik mogelijk maakt. In het geval de 911 (993) die je op deze afbeeldingen ziet, is het resultaat erg geslaagd. Ten eerste de kleur: Riviera Blue. Het staat de auto bijzonder goed.
De extreem dikke uitbouw en gigantische spoiler zijn niet iedereen smaak, maar doen denken aan de originele 911 GT2 waarmee Porsche ook racete. De bodykit bestaat uit 17 delen en is te bestellen voor elke 993. De velgen lijken rechtstreeks afkomstig uit de Japanse tuning-scene: matzwarte Forgestar M14 wielen van 18″. De auto staat lager op zijn wielen dankzij een KW V3 onderstel en remt beter dankzij Stoptech ST40 remmen. In het interieur zien we een MOMO-stuurwiel, een rolkooi en wat kleine snuisterijen.
Dan het minder goede nieuws: het is gewoon een Porsche 911 Carrera uit 1995. Dat is niet verkeerd, maar de 272 pk die de zescilinder boxer weet te mobiliseren is te weinig om een standaard 718 Cayman voor te blijven.
toyotafortuner zegt
???
Poaah, wat lekker dit!
B00G1E zegt
@toyotafortuner: porsche, das mien merk
911targa zegt
Nee, pretentieuze bak. Liever de understatement van een normale auto en dan berg vermogen,
theblazerunner zegt
@911targa: Je pleurt hier gewoon twin-turbo’s op, makkelijke 400+ pk
Dan het het net zo’n widowmaker als ie doet vermoeden
dawwg zegt
@theblazerunner: Maar dat vermoord het karakter van de luchtgekoelde motor EN de auto. En echte 993 GT2s hebben al 430pk en RWD, meer dan genoeg om hard de bocht om te gaan :)
davelepeef zegt
@dawwg: deze motoren zijn toch ook wel atmosferisch op 400pk te krijgen? Gebruikt Singer zulke blokken niet als basis? 400pk atmosferisch lijkt me prima, maar zou we de achterspoiler een tandje minder uitbundig kiezen…
tjorque zegt
@dawwg: er zo uitzien en een lineair atmosferisch karakter verwachten?
Da’s alsof Sindy uit de film polar het enkel netjes in de missionaris houding zou doen. En je het kan navertellen.
Nee een auto met zo’n uiterlijk moet gewoon moorddadig listig rijden met koppel dat er in klapt als een voorhamer van een smit met 35 jaar ervaring op speed.
Anders is het net zoals kunstgras. Mooi van ver, maar gewoon belachelijk als je het van dichtbij ziet.
b00m3rang zegt
@dawwg: Dit ding heeft al lang niet meer het karakter van een orginele 993 door de widebody dito velgen en vering setup. En was de standaard GT2 ook niet al uitgerust met twin turbo? Dan zou je het namelijk zelfs een restomod kunnen noemen :). Dus gewoon lekker twin turbos erop!
SimonMc zegt
Wat is het volgende; bodybuilders zijn niet zo sterk als ze eruit zien?
poeperman zegt
@SimonMc: jawel, bodybuilders zijn beresterk, maar het “volk” denkt van niet.
karaya zegt
@poeperman: Heeft het ‘volk’ goed gezien. Als je puur traint om sterk te worden krijg je nooit het uiterlijk van een bodybuilder. Krachtsporters zijn ‘sterk’, bodybuilders een (heel)stuk minder.
87sandyd zegt
@karaya: sterk is relatief. Wanneer ben je sterk? Als je 1x 300kg kan optillen of als je 50x 100kg kan optillen?
flatsixx zegt
272pk is prima, geniet lekker van het geluid en de hoge toeren!
Foramen zegt
Dik maar die wielen achter, man man man, dat is niet de juiste manier van verbreden.
niex zegt
272pk is prima maar met deze uitbouwkit moet je echt alles zoek rijden. ik lag mij ziek als ik zoiets bij houd of erger nog, inhaal…
autodrome zegt
Stiekum ook heel erg leluuuukkkkk. Unicorn en Vader Abraham blauw – Smaken verschillen, dat is ontbewistbaar, en daar houden we het op ….
dirkv zegt
Een Japanner die Duitse woorden op auto’s plakt…
supercarboy zegt
Het blijft echt een hele dikke bak
stalensnuitje zegt
Wat echt erg is, is dat deze kit dus standaard te bestellen is, ipv dat die kettingrokende Japanner jouw koffie op komt zuipen terwijl hij beneden uit de losse pols je auto aan het verbouwen is!
sportevo zegt
Ik weet het niet, op zich ziet het er dik uit, het is net een GT2, maar die velgen zijn niet mooi, zeker niet met dat diepliggende hart (wat doet dit met de wegligging en bandenslijtage?).
En van binnen ziet het er niet mooi uit. Die chromen randen om de klokken heen.
sportevo zegt
@sportevo: was nog niet klaar. Die chromen randen passen er niet bij, evenals die pedalen.
Het had iets minder gemogen.
Dat de auto maar 272pk heeft moet je bekijken in die tijd. Toen was het wel veel.
davelepeef zegt
@sportevo: ik denk dat het gewoon de originele klokken zijn waarvan de randen gepolijst zijn, ’t is namelijk aluminium en geen chroom. De pedalen zijn eigenlijk ook gewoon sportpedalen, ik zou het gekker vinden als er in zo’n ding de standaard rubberen pedalen zitten! En indd, 272 is gewoon wat de tijd toen bood. Denk alleen wel dat als je zoveel geld aan een bodykit besteed er ook wel wat motorische tuning vanaf moet kunnen…
emping zegt
@davelepeef: eerst motorisch tunen en dan optisch imo.
dondeboer zegt
@sportevo: met deze ET-waarde zal ie wel aardig laat hebben van spoorvorming en hij zal wel wiellagers vreten. Denk dat ’t ding voor geen meter meer rijdt.
koenscholten zegt
Normaal heb ik een hekel aan al die achterlijke bodykits maar op een of andere manier vind ik het bij dit soort oude porsches geweldig! Geen idee hoe dat komt.
davelepeef zegt
@koenscholten: komt omdat tot de 993 de klassieke lijn nog redelijk behouden bleef. De oude race 911’s waren natuurlijk ook gewoon zo gebouwd, dikke spoorverbreders en een picknicktafel. Ik kan zo snel geen andere auto bedenken die op deze manier nog op z’n 30 jaar oudere opa’s lijkt?
Dutchdriftking zegt
Het heeft toch wel wat. Al zijn de velgen het toch niet helemaal. Compressor er op en goaan!
mj76 zegt
„Zweite Entwicklung“………dit is dus een evolutie van de reeds bekende kit??
Buiten het feit dat ik een mooi verlaagde originele carrosserie met mooie wielen helemaal top vind bevalt de “oude” kit stukken beter dan deze.
Althans dat is mijn bescheiden mening
ghost zegt
@viezefreddyw: kleurtje is goed he??
viezefreddyw zegt
@ghost: Das ook het enige ja haha.
dracae zegt
Ziet er leuk uit, maar ik heb het liever andersom. Een minder opvallend uiterlijk met verrassend goede prestaties.
barat_letchkopf zegt
Kippengaas, tierips, zwarte kit en spuitbussen. Die zooi valt over een paar jaar uit elkaar. Zonde man
cossiekiller zegt
@Willeme; ik denk dat ik je zus onlangs op de atletiekbaan gezien heb.
Op het eerste zicht zou je inderdaad denken dat ze niet zo snel zou lopen. Maar na even kijken werd het niet alleen bevestigd, ze hebben haar ook moeten afvoeren naar de kust om terug de zee in de duwen.
allesmetturbo zegt
Hij heeft de aliexpress carbonnen uitlaatkapjes ook gevonden zie ik, altijd mooi voor €20
jorden zegt
Arme 993. Ik hoop je nog eens een persoon treft met het hart op de juiste plek. Iemand die jou ontdoet van dit belachelijke carnavalspak.
cloverleaf zegt
De dikste wagen uit smurfenland
cazzo046 zegt
Prutser die Akira Nakai.
Zo kan het ook:
https://rennlist.com/forums/993-forum/787743-993-gt2-evo-build-thread-winter-project-2014-a-36.html
E34M5Touring zegt
Rutlegde Wood (van oa Top Gear USA) laat er ook 1 bouwen. Maar dan met een LS V8 er achterin. Wordt ook een dikkert.
zlover zegt
Volgens mij zijn we gewoon verwend met al dat vermogen, het gaat trouwens niet alleen om vermogen, maar ook om de beleving van een auto.