![Rover SD1 met V12 uit tank](https://static.autoblog.nl/images/wp2010/rover-sd1-tankmotor.jpg)
Een Saab 99 met 700 pk is natuurlijk tof. Maar wat dacht je van deze braaf uitziende Rover SD1, uitgerust met de 27 liter grote V12 uit een tank?!
Het kostte tien jaar en twee huwelijken, maar dan heb je ook wat. De Brit Charlie Broomfield is de gek die met deze creatie op de proppen is gekomen, waarvoor hulde. Zijn droom? 200 mph, oftewel 322 km/h kunnen rijden. Met de Merlin V12 zou dat best moeten lukken: het monster produceert 2.170 Nm bij 1.600 toeren, en zelfs bij het stationaire toerental van 400 tpm is het koppel nog groter dan het maximale wat de originele Rover V8 kon leveren.
Overigens past de motor eigenlijk helemaal niet in de Rover, waardoor een deel ervan gewoon door het passagierscompartiment naar binnen steekt. Ook was er geen plaats meer voor een voorruit, dus zet Charlie gewoon een zonnebril op als hij gaat rijden. En dankzij de geweldig dwaze regels in Groot-Brittannië staat deze auto gewoon op kenteken!
De GM TH 400-transmissie uit een Jaguar V12 is gekoppeld aan verschillende onderdelen uit een bus (!) en brengt de krachten uiteindelijk over naar een Ford F-150 achteras. Een LPG-installatie zorgt ervoor dat Charlie’s bankrekening niet even snel leegloopt als z’n brandstoftank.
Lees meer over de voortgang van dit bizarre project, en de poging om er uiteindelijk 200 mph mee te rijden, op de site van Practical Performance Car. En geniet ook vooral even van dit filmpje.
Een merlin V-12 is een motor die over het algemeen in gevechtsvliegtuigen werd gebruikt van de RAF.
Deze motor is dus eigenlijk een RR meteor; een versie zonder supercharger gemaakt voor gebruik in tanks.
vind het niet echt een sleeper
Er is toch niet 1 Merlin v12, waarschijnlijk maken ze ook motoren voor tanks…
Volgens mij een repost, en tevens niet echt een sleeper, je kunt van buiten zien dat er behoorlijk aan geknutseld is.. ’t idee is overigens verder leuk, maar ’t feit dat ’t ding geen voorruit meer heeft zegt alleen al genoeg over de uitvoering ervan…. Dan valt er namelijk echt niet meer normaal mee te rijden, zeker niet bij 200mph..
Donders in de UK mag ook alles op straat :P
Kijk dan die gozer heeft gewoon een nummerplaat op z’n auto zitten :O
Tip voor Charlie: monteer eerst een voorruit alvorens de snelheidstest uit te voeren.
De Merlin was een vliegtuigmotor. Een ander type RR V12 was in enkele tanks te vinden (de Meteor), dus hebben de journalisten van Practical Performance Car een beetje zitten slapen. Dit zal de zwaardere en degelijke Meteor-motor wel zijn.
Een prachtmotor in een baggerbak, misschien kan hij op die manier enkele kilometers rijden zonder pech.
Practical Performance Car?
Dacht het niet hé
Beetje knullige buitenspiegels :P
Ik ben geabonneerd op dat blad en volgens mij ziet t ding er nu toch veeeel beter uit dan op bovenstaande foto. inclusief voorruit.
Ze zijn er vorg jaar zelfs mee naar de Nurburgring geweest.
Rijdt 4;1?
Geef mij dan maar Ozzies die aan de slag gaan met een fifties Chevy en een échte Merlin: http://www.youtube.com/watch?v=SIj2GVfua84
Dies pas afgewerkt… Of het lekker stuurt weet ik wel niet ;-)
Ach ja, hij was niet de eerste.
Herinnert u zich John Dodd zijn creatie nog?
http://www.youtube.com/watch?v=OxMxFE37Sxw&feature=related
Die moet toch gaan tanken voor al eer hij aan 300km/h zit? :p
Je zou zeggen dat 200mph halen met zo’n auto een stuk makkelijker kan dan dit blok erin hangen. Beetje overkill dit.. met de juiste overbrenging is die 200mph een eitje. Dit blok en de bus onderdelen hebben wel het voordeel dat je niet teveel hoeft te doen om de auto aan de grond te houden bij die snelheid, daar zorgt het absurde gewicht waarschijnlijk wel voor.
@w0o0dy:
betwijfel ik, als je kijkt naar het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen; F_luchtweerstand = A * Cd * r * v^2 (A = frontaal oppervlak, Cd = luchtweerstandscoefficient, r = luchdichtheid en v is snelheid in m/s) dan is het vermogen benodigd: F * v (vermogen = arbeid per seconde) dus totaal benodigde vermogen is A * r * Cd * v^2.
Wat schattingen; A=2, Cd=0.30, r = 1.2 en bij 300 km/u is v in m/s 83. Dan kom je op een benodigd vermogen van ruim 400kW/530pk voor de luchtweerstand alleen en zoveel heeft de standaard motor bij lange na niet denk ik.
@super:
vermogen is A * r * Cd * v^3, derde macht, niet kwadratisch, is typo.
@super: Hmm.. Heb zelfs geen zin om deze fysische formule te begrijpen ;)
@Yeelen:
meh, niet al te moeilijk hoor ;)
komt er gewoon op neer dat als je 2x zo hard wilt gaan je 8x het vermogen nodig hebt, 3x zo hard 27x het vermogen enz.
@super: 530pk? da’s “peanuts”. Als je een turbo op de Rover v8 schroeft kom je een heel eind. Zeker met een andere kop, stroker kit en fatsoenlijke zuigers en cilinderwanden…. zit je maximaal op 5,3 liter…. met een supercharger of turbo is 600pk dan niet zo’n probleem. Verder kun je gewoon een Crate-engine kopen: V8 uit de states… 750pk…. het kan zo gekocht worden.
Bijvoorbeeld… 39.000 USD en je hebt een 900pk supercharged 540Ci-blok, maar voor 17,500 USD heb je al een 610pk Mopar Hemi V8!
Ik denk niet dat je veel moeite hebt om zo’n blok voorin te krijgen en een versnellingsbak/automaat en de rest van de aandrijflijn kun je ook zo kopen…
27liter v12 zou niet mijn keuze zijn.
@w0o0dy:
nou, bij 300km/u ben je er nog niet en dat was dan de luchtweerstand alleen dus komt nog wel eea aan vermogensbehoefte bij. Ja, met een turbo kom je een eind en met een andere motor ook, maar je stelling dat je er met een andere aandrijflijn ook komt gaat niet op denk ik. Ik denk daarnaast dat die vent die motor bij een dumpzaak ofzo gekocht heeft en het zal hem wel een stuk minder dan die 39k hebben gekost dan voor dat supercharged 540Ci blok waar jij het over hebt. Als hij geld teveel had, had hij er denk ik geen LPG installatie op gezet.
@super: je hoeft ook niet een kant en klaar 900 crate engine te kopen…. maar goed…
De Panamera turbo haalt zonder veel problemen 188mph met “maar 500pk”…. volgens mij is deze optie nogal een maffe keuze, maar goed ik denk dat de motor in deze auto proppen het idee was en dat de 200mph een afgeleide is.. niet het uitganspunt.
@w0o0dy:
panamera turbo doet 188mph met 500pk, panamera S doet 175mph met 400pk, grof gezegd kost 13mph extra vanaf 175mph dus 100pk en vanaf 188mph gaat het nog harder omhoog (want derde macht).
volgens het oorspronkelijke artikel was de motivatie van de man om 200mph te doen, niet om een vliegtuigmotor in een auto te bouwen.
@w0o0dy:
Daarnaast vergeet je nog de kosten van de motoren die je noemt. Deze motoren zijn in Gb voor niet al te veel geld te koop, want ja, wat moet je ermee. En het heel houden van dergelijk spul is bij dezelfde motoren een groter probleem dan een RR. . Die V12 wordt er niet wam of koud van. Hij is immers bedoeld voor een voertuig van een ton of 30, als het niet meer is????
Auto is inmiddels al voorzien van een verfje èn een (plexiglas?) voorruit:
ongeschikt, maar leuk… gewoon omdat het kan.
Autoblog mag wel ’s de definitie van een sleeper leren…
Wikipedia: “A sleeper is a car that has high performance and an unassuming exterior. Sleeper cars are termed such because their exterior looks little or no different from a standard or economy-class car.”
Autoblog mag wel ’s de definitie van een sleeper leren…
Wikipedia: “A sleeper is a car that has high performance and an unassuming exterior. Sleeper cars are termed such because their exterior looks little or no different from a standard or economy-class car.”
@Wazz: Oké oké oké. Maar je zult met me eens zijn dat het uiterlijk van die Rover niet doet vermoeden dat er een 27-literblok onder de kap ligt. Los van die uitlaten ziet ie er niet zoveel bruter uit dan een standaard-SD1.
Kan i ook vliegen?
Ik zeg; turret op het dak en je hebt een snelle hummert! ;)
Ziet er wel vet uit, die velgen lijke zo van de aude jaguar supercar te komen… Afgelopen zomer stond een v12 originele versie op de camping waar wij ook stonden, blijft een prachtwagen!
@Jipp: je doelt denk ik op de velgen van de Jaguar XJ220, maar dat zijn niet deze velgen. Er zijn (zoals Klassiekerrally ook zegt) wel Jaguar velgen gebruikt, maar dan de velgen van de (tweede generatie) XJR (X300). Kijk hieronder maar naar de foto’s.
@robbie: idd je hebt gelijk, ik dacht dat het velgen waren van de xj220 wat overigens wel echt een pracht wagen is! maar ze zitten in de zelfde designlijn onder een xjr.
@Jipp:
Die XJ220 is geen V12, maar een V6 ….
@Kevski-Style: ik doelde ook op die rover, daarvan stond er een nederlandse v12! ding maakte een geluid als ie starte dat wil je niet weten..
@Jipp:
Ah ok, dan gok ik op de 5.3 van Jaguar SOHC V12? Ik dacht dat je het over de XJ220 had. Die zou een V12 hebben gekregen in het conceptstadium (en 4wd), maar is uiteindelijk een V6 (en 2wd) geworden….
dit is een vliegtuigmotor, zat o.a. in de Avro Lancaster (bommenwerper) en de bekende supermarine Spitfire. zie wikipedia voor meer vliegtuigjes (typ in, merlin engine). wat een gaaf geluid maakt die motor, 1x een Spitfire zien en gehoord op vliegbasis L’den, geweldig!
Bizar, nutteloos en overkill…
Kortom: hulde voor die man, dit soort geknutsel zie ik graag!
Ik volg ’t project al een paar jaar via de website en Pistonheads. Gewoon gaaf. Geweldig volk, die Britten!
@ Jipp: Die velgen zijn inderdaad afkomstig van een Jag.
@NLbuurman: nee, het is een Rover Meteor. Hetzelfde blok als de Merlin, maar dan zonder supercharger. De Meteor werd door de Britten gebruikt voor tanks. Standaard zo’n 650 pk. Deze is voorzien van injectie en levert wellicht wat meer.
@woody/super: Het doel van dit project is om 200 mph te halen op een zo klein mogelijk budget (1000 pond iirc). Dit is allemaal zelfbouw van de eigenaar. Een crate engine zou wel veel simpeler zijn, maar veel duurder. En zeg nou zelf, lang niet zo leuk.
@hobbes: er staat in het artikel toch echt merlin
@ Hobbes:
Mechanische injectie is standaard op die blokken….
ik geloof dat het wel om die jag moter ging ja maar t was wel een mooie combinatie; ouder echtpaar een tandem asser caravan en een lampe maar mooie rover v12 ervoor….
@nlbuurman: het artikel is fout. Ik volg dit project al wat langer (oa op de site van PPC magazine); de motor komt uit een tank en dus moet het een Meteor zijn.
@kevski-style: Hangt er vanaf welke versie. Vroege Meteors hadden Zenith carburateurs, latere (voor de Conqueror tank) had injectie. Desalniettemin, Broomfield heeft het bestaande systeem vervangen door een eigenbouw injectiesysteem.
Wat een geluid, en wat een prachtmotor! Zou graag zelf aan zo’n projectje willen werken;)
Ik vind “The Beast” mooier, maar knap staaltje werk!