De sensatie van een raceauto, maar dan voor de straat. En dat met een dikke V10. Dat is de Ultima Can-Am V10!
De meeste spartaanse straatauto’s met een laag gewicht hebben een compacte motor. Bijvoorbeeld van Toyota, Ford of in het geval van Donkervoort een Audi vijfcilinder. Bij Ultima gingen ze voor de Can-Am nog een stapje verder. De Britse autobouwer propte gewoon een V10 in de lichtgewicht auto. Lekker bizar!
Zo’n Ultima Can-Am V10 is nu te vinden op Marktplaats. De auto wordt te koop aangeboden door de eerste eigenaar. Met zijn oranje kleur heeft het voertuig een Nederlands tintje. Het blok betreft een 5.2 liter grote V10 van Audi/Lamborghini. En dat op een gewicht van slechts 850 kilogram. En ja, dat klinkt tamelijk briljant. Het blok is gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen. Als je durft kun je een topsnelheid halen van 280 km/u. Met de juiste controle tussen koppeling en gaspedaal kun je in 2,8 seconden naar honderd kilometer per uur accelereren.
Hoewel de auto alweer 13 jaar oud is, heeft deze Ultima Can-Am V10 nog geen 4.000 kilometer op de teller staan. Een auto die echt alleen gebruikt is voor de (korte) plezierritjes dus. Dit soort speeltjes komen altijd met een prijskaartje en daar is deze occasion geen uitzondering op. De Ultima mag mee voor 69.000 euro.
Fotocredit: @gerald via Autojunk. Met dank aan Sander voor de tip!
ericd zegt
Mooi. Ziet er ook een beetje uit als een ouwe McLaren CanAm racer uit de begin jaren ’70. Overigens las ik gisteren het bericht dat Gordon Murray voor z’n nieuwe supercar de nieuwe motor test op een Ultima onderstel.
tvklarenbosch zegt
Als ik ‘t geld had….
ghini zegt
Gaaf! Eigenlijk best een koopje met zo’n motorblok en een bekend chassis ed eromheen. Ben wel benieuwd of de combi inclusief bak ed echt goed samenwerkt en het geheel goed rijdt. Miss staat de verkoper wel open voor een video test om zo te helpen met de verkoop?
MoeWat zegt
@ghini: koop dan!
okdoei zegt
Altijd zelf willen bouwen! Die dingen gaan hard.
kle500 zegt
Zo’n zwak voor dit soort spul. Super/hypercar prestaties voor een fractie van het geld. Ik mag altijd graag denken dat ik als ik ooit rijk ben prestaties boven patserpunten stel en dus niet 5x zoveel geld voor een Ferrari of Lambo neer leg. We zullen er nooit achter komen.
grasvreter zegt
Zelfde hier. Voor dagelijks gebruik gewoon de dikste duitser of lexus (want beter is er niet, of je moet naar bentley / RR willen) en als trackspeeltje iets echt speciaals zoals dit. En een, weet ik veel, opgevoerde mr2 om eerst te leren rijden.
Maar goed, zoals je zegt, we zullen er nooit achter komen.
ttr6 zegt
Zeg nooit nooit. Blijf dromen!!!
erikabarth zegt
Kijk dit willen we zien als autoliefhebbers! zo enorm gaaf.
jappie1996 zegt
Super dik! Maar is het niet gek dat een auto van 850 kg met een V10 ‘maar’ 280 als maximale snelheid heeft? Zoveel vermogen en zo’n laag gewicht zou toch moeten zorgen voor meer snelheid? Of zeg ik nu iets geks.
El-Loco zegt
@jappie1996: de bakverhoudingen zullen ongetwijfeld op acceleratie zijn ontworpen, niet op topsnelheid
SimonMc zegt
@jappie1996: Gewicht heeft geen invloed op topsnelheid…
tortuga zegt
@jappie1996: waarschijnlijk de v10 van de gallardo, waarin deze ook slechts 309 top had, en dat in combinatie met wegligging banden en overbrenging zal deze vooral afgesteld staan op snel accelereren. (Lees circuit gebruik)
gekkehenk zegt
Wat pluimt dat ding op het filmpje …??
jajeroenja zegt
@gekkehenk: die koolafzetting op de kleppen komt ergens vandaan.
petroldrinker zegt
Gave auto, altijd al 1 willen hebben, maar voor 70K koop ik wel een italiaan met midden motor ;) dit is leuk voor de helft van de prijzen vd echte supercars gezien parts etc toch wel erg lastig te vinden zijn etc…
kle500 zegt
@petroldrinker: Een afgeragde 360 modena dus. Het is niet alsof je voor dit bedrag veel keuze hebt. En qua prestaties lig je dan (ERG) ver achter.
petroldrinker zegt
@kle500 voor dat geld kan je ook gewoon een Gallardo of een F430 vinden hoor… daarbij vind ik nog altijd dat de 360 modena een vd mooiste en zeker de best klinkende ferrari is sinds de 90’s….
jvthof zegt
Gewoon een Geil apparaat!! Als het geld geen rol speelde en je een speeltje erbij wil, ideaal!
Cijfertjes kloppen alleen niet, hier en op mp niet.
Het is de oudere 5.0 uit de gallardo en hij weegt hiermee 970 leeg… iig volgens diegene die hem hebben omgebouwd. De versnellingsbak is van een A6 tdi!
http://www.technocars.nl/index.php?page=ultima-can-am-5-0l-v10-500pk
Dutchdriftking zegt
Hij is eigenlijk heel erg gaaf. Mooi speeltje voor de zondag ochtend.
christian85 zegt
Als het op zondagochtend regent dan ga ik voor de zondagmiddag :)
Dutchdriftking zegt
@christian85: liever met samengeknepen billen door de regen dan zondagmiddag in de rij bejaarden aansluiten :)
robbie123 zegt
Aardige auto maar zo’n zelfbouw is altijd zeer onbetrouwbaar qua techniek. Koop dan een Ferrari of Lamborghini. Die hebben het geld om écht wat goeds te bouwen. Dit mag hooguit €45000,- opbrengen en daar koop je ze in Engeland voor
dondeboer zegt
@robbie123: ik snap je punt, maar als je iets betrouwbaars wilt in dit prijssegment, zou ik toch gaan kijken naar een ‘exoot’ die is gebouwd door een volumemerk. Een Audi R8, Porsche 911 of een Corvette of zo. En zeker geen Ferrari of Lambo.
kle500 zegt
@robbie123: En dan in NL op kenteken en je hebt voor hetzelfde geld als deze een rechts gestuurde. En ultima is geen zelfbouw/ kitcar meen ik, hoogwaardige onderdelen aan een buizenchassis geschroefd.
petroldrinker zegt
ik weet wel ckr dat er geen 15 a 25K aan bpm opzit hoor…. om tot ongeveer zelfde prijs te komen
gertjesss zegt
Dit is absoluut een koopje, in geen enkele auto zoveel snelheidsbeleving en stuurplezier .onderdelen makkelijk en relatief goedkoop via fabriek.
Links gestuurde exemplaren zeldzaam . Normaal praktisch altijd voorzien van een corvette LS2/ls3 ls7 icm Porsche versnellingsbak .
cossiekiller zegt
Een LS7 in zo’n ding moet echt angstaanjagend zijn. 880Nm op een wagengewicht van ongeveer hetzelfde… En dat over bijna het hele toerengebied!
iz_person zegt
Wat een slechte smaak zeg Koenigsegg all the way! Bah. Das eene goeie, he?
kle500 zegt
@iz_person: niet hetzelfde segment. Voor een koningsei ben je 10 a 20x zoveel kwijt.
sabrerator zegt
Ik zag hem een paar jaar terug rijden hier in de Hoeksche Waard. Was zelf op de motor en kon bij een stoplicht even vragen wat voor blok erin lag. Dat klonk namelijk heel erg goed. Met mijn modale Triumph 900 had ik geen schijn van kans. Heb het niet eens geprobeerd, een stoplichtsprintje.
shicomm zegt
Da’s wel heel veel geld voor een ultima…
Beetje raar ook dat ie andere gearing heeft ; zo’n ding gaat sowieso toch al veel vlotter van z’n plek dan een r8 / gallardo ?
De handbak is dan wel weer een pré…