Autoprestaties kunnen op verschillende manieren worden uitgedrukt. De acceleratietijd van 0 tot 100 km/u en de topsnelheid kunnen leuke getallen opleveren, maar de rondetijd op de veeleisende Nürburgring zegt dan net iets meer. Het Britse TopGear circuit is ook zo’n graadmeter en daar heeft de afzichtelijke maar verschrikkelijk snelle Ultima GTR het trackrecord op zijn naam geschreven.
Britse Autobouwer Ultima bestaat 15 jaar een heeft voor de gelegenheid met de GTR maar eens een bezoekje gebracht aan het TopGear ciruit. Daar werd stijlvol het trackrecord afgepakt van de Konigsegg CCX en toegevoegd aan de vele (wereld)records die de Ultima GTR al op zijn naam heeft staan. De Ultima was met een tijd van 1:12.8 bijna 5 seconden sneller dan de CCX met een tijd van 1:17.6.
De Ultima was volkomen streetlegal en stond op standaard banden die zelfs gebruikt waren bij het testen van het circuit. Volgens Ultima’s directeur Richard Marlow heeft men de GTR herhaaldelijk aangeboden voor een ritje door The Stig, maar daar werd nooit op ingegaan. Ultima sluit niet uit dat ze in de toekomst nog een paar pogingen zullen doen om het record verder aan te scherpen.
Een leuk weetje is dat wanneer je de Ultima GTR samen met een 659 pk sterke Ferrari Enzo rondjes laat rijden op het TopGear circuit, de GTR de Enzo iedere 12 ronden inhaalt. (via: pistonheads)
alfa zegt
nu alleen nog de bugatti en dan weten we echt wie de snelste is
robbert zegt
Tja maar het oog wil ook wat…
Racer X zegt
720 pk sterke Enzo? Dat lijkt me sterk. :P
Desalniettemin een mooie prestatie, en die Ultima rijdt een Veyron op de baan ook wel zoek. Wees maar niet bang.
Ben benieuwd of Jeremy er ook een roadtest aan gaat wijden.
Floris zegt
Dit is een trackracer, die koop je omdat je maximale performance wil. Andere markt dan de Enzo, Bugatti etc.
YK zegt
Is deze auto btw wel ‘streetlegal’? Want volgens mij komen alleen straatlegale auto’s op die lijst.
Tephlon zegt
Spelvouten:
5 seconde
steetlegal
dekster (Union Fait La Force) zegt
720pk sterke Enzo?
Roderik zegt
@ Autoblog
Het is toch de Koenigsegg CC X.
Trouwens wel een hele nette prestatie van Ultima, bijna 5 seconden sneller.
Ik zou die auto best willen hebben ondanks het uiterlijk, je bent toch al voorbij voordat iemand je ziet;)
Dennis zegt
@Racer X & Tephlon & dekster & Roderik:
DISCLAIMER: Niet alles geloven dat je leest. ;) Een tiepvautje is snel gemaakt wanneer je te snel wilt typen. Thanks!
Citrofiel zegt
:shock: 5 seconden!? OMFG! Dat is echt supersnel. Op zo’n hoog niveau, en dan toch zo veel sneller weten te zijn!
monk zegt
khad al wel zon vermoeden dat dit er een keer van zou komen. Ik ben echt een grote fan van die ultima :P
sjaak zegt
Dit ding is natuurlijk wel helemaal afgestelt voor het circuit. Hij mag dan streetlegal zijn maar ik betwijfel of je er echt mee op straat wil rijden. De veyron en de Enzo bieden nog redelijk wat luxe, zeker de veyron. Daar kan je redelijk relaxed mee rondrijden. maar in dit ding stuiter je waarschijnlijk alle kanten op in je stoel en bij iedere putdeksel heb je problemen want daar kom je nooit overheen.
robbie zegt
@Floris, je kan met je Ultima wel door de McDrive ;)
Valleyman zegt
Zo lelijk vind ik die niet hoor (rekening houdend met de klasse waarin de wagen uitkomt).
wim zegt
dit is dus zeker wel een goeie wagen de naam zegt het eigenlijk ook al een beetje, maar ik wil nog 1 ding zeggen de koenigsegg ccx had een special topgear spoiler achterop gemonteerd gekregen, want zonder dat ding vloog de ccx iedere keer de bocht uit
paul zegt
briljant. De deur open moeten doen om je happymeal in de auto te krijgen :).
Porsche Fan zegt
Probeer de Porsche 997 GT2 ook maa even gelijk
Ben benieuwd naa de rondetijd!!
JesperF zegt
De bugatti zou nog wel eens sneller kunnen zijn:P
Mikeee zegt
Nog NOOIT van Ultima gehoord maar ik vind ‘m best mooi eigenlijk (van voren dan).
En hij mag dan wel streetlegal zijn, praktisch en comfortabel zal ‘ie absoluut niet zijn.
Hooguit een speeltje waar je 2000km. per jaar op zet om daarna er op uitgekeken te raken.
Fej zegt
De Aston Martin DBR9 was toch ook al veel sneller dan de Koenigsegg, maar die mocht ook niet op het bord. Als je met echte pure track cars gaat rondjes rijden op het Top Gear circuit zullen de namen als Ferrari, Pagani en Lamborghini snel uit de top 10 verdwijnen.
Jan C. zegt
Officieel “straatlegaal”, maar goed je kan een F1 auto ook wel “straatlegaal” krijgen (plaats wat lampen en een kentekenplaat, in het verleden al eens gebeurd), maar of het daarmee een straatwagen is… ik vind het een vermomde raceauto. Maar eens proberen met zo’n Dauer 962 ofzo…
SimonMc zegt
@JesperF: hahahahaha
Geloof je dat nu zelf?Ik denk dat die veyron nog niet eens in de top 10 geraakt…
mcx zegt
De Ultima is gewoon de snelste op het circuit, bouwpakket koop je voor een slordige 30k, ex motor, ex kenteken.
Het is idd geen auto voor elke dag maar dat boeit toch niet.
mcx zegt
En… deze ziet er toch luxe genoeg uit…
MarcO zegt
En wanneer jagen ze de Caparo T1 over deze track?
Djonko zegt
mensen vergeet niet dat de andere auto’s op een andere (meer hoge snelheids) track het misschien weer beter doen. De ultima is meer geschikt voor bochtige tracks…terwijl veel andere supercars toch echt ook gemaakt zijn voor hoge snelheden. Dan trekt de Ultima weer aan het kortste eind. Voor de rest topbak..vooral omdat ie zo goedkoop is!
Simons Jozef zegt
Toch straf dat deze Ultima in elke (bv Belcar) race wordt zoekgereden door bv een Porsche GT3 (spreken we nog niet van een Corvette of dergelijke)
kareltje zegt
het is een supergave auto, maar het lijkt net of er een stukje uit is geknipt.. en een ander stukje weer in is geplakt want rond de 1:01 springt het beeld in eens een stukje naar voren. ( kun je vooral goed zien als je naar de paaltjes aan de rechterkant kijkt )
Frank deH zegt
Volgens mij heeft Jeremy al eens opgemerkt dat kitcars niet in aanmerking komen, ook goede kitkars niet. En dat is dan einde discussie.
Een Noble komt toch dicht in de buurt van de Ultima (die geloof ik ook door Noble ontworpen is). Heeft die al rond gereden op het TopGear circuit?
DirkR zegt
Die Veyron gaan het zeker niet redden met z’n 3000 kilo…..ding is veeeel te zwaar.
Laat de Caparo T1 maar een rondetijd neerzetten….denk(weet) dat die alle andere tijden helemaal stront rijd
Downforce & Lightweight zijn de sleutel elementen in de motorsport…mensen willen dat nog wel eens vergeten.
w0o0dy zegt
@Djonko… het ding moet vol in de remmen voor de Follow-through (voor het snelste gedeelte van het circuit…. Deze auto heeft meen ik 840pk en is dus ook op zeer hoge snelheden vrijwel iedereen te snel af. 350km/u is zeker geen illusie…. zal een beetje afhangen van de versnellingsbakverhoudingen……
@Simons Jozef…. helemaal niet zo gek, want daar zal de motor enorm geknepen zijn en hebben alle wagens een vrij laag gewicht. In de klasse straatauto’s is er weinig met zoveel pk’s en toch zo’n laag gewicht.
Maak je maar geen illusies…. alleen de Caparo zal sneller zijn de komende twee jaar.
Frank deH zegt
@ Simons Jozef
Bij de Belcar endurance doen 13 Porsches mee en 1 Ultima. Waarschijnlijk heeft het Ultima team ook een andere begroting, maar de kans is natuurlijk groot dat de Porsches vaker vooraan finishen. Volgens mij hebben ze met de Ultima maar een enkele keer meegedaan, zie hier een uitslag van een race in 2007, ze waren toen wel tweede! http://www.belcar.com/endurance/dub/3Belcar%20Endurance%202007-BTR%20-%20RACE%20RESULT.pdf
matticarfreak zegt
de koenig segg ccx rijdt ie er misschien wel uit maar de ccxr niet ( met topgear spoiler) koenigsegg is teminste mooi en deultima is echt bagger
Djonko zegt
@wooody
je had gelijk….wist niet dat ze dat beestje zoveel power hebben gegeven..en ja gekeken naaar het aerodynamische pakket van de caparo, zal deze de Ultima ultiem hard slachten :), al genereerd de body van de Ultima denk ik ook wel beetje downforce…maar zie niet echt een diffuser ofzow, dus caparo gaat m zeker beaten
Hans de groot zegt
Kan het ook zijn dat de Stig een goede coureur is, een hele goede coureur zelfs, maar geen top en dat daar het verschil ook door gemaakt wordt. Leuke marketing stunt lijkt me dit, buiten top gear zelf om het circuit afhuren een coureur inhuren die de ultima (nooit van gehoord by the way) tot in de puntjes kent en zo’n achtentachtighonderd rondjes laar crossen op het circuit en dan dit bericht de wereld inslingeren. Zo ken ik er nog wel een paar….Compleet off topic…….., maar heeft iemand enig idee wie de Stig is …
Y. zegt
Waarom moet er nou weer bij vermeld worden dat het ding ‘afzichtelijk’ is? Doet dat ter zake bij een auto die voor een doel en niet voor de buren is gemaakt?
Thijs zegt
Maar de Ariel is toch ook voornamelijk een track auto. Misschien nog meer dan deze Ultima. Want met de Ultima kun je tenminste door de regen zonder nat te worden. Ik ben opzich dus wel benieuwd naar de vereisten om te mogen proberen op het Top Gear bord te komen.
rickadelic zegt
misschien dat de caparo T1 deze tijd kan verbreken ben benieuwd. filmpje van fith gear met de caparo staat trouwens op autojunk
rickadelic zegt
hier de link vergelijk en geniet
http://www.autojunk.nl/clips/view/133676
monk zegt
kdenk alleen wel dat die caparo HEEEL wat duurder wordt
SimonMc zegt
@DirkR: de veyron weegt nog niet eens 2000 kg hoor ;).
tibor zegt
jesus dat is echt ongeloofelijk extreem snel bijna net zo snel als een aston martin dbr9 racewagen!!!! das echt niet normaal dus ik denk dat als ze die p nurburgring zetten hij alllllllllllles verpletterd alles.
tibor zegt
@ porsche fan grappenmaker die porsche is nergens vergelekn met de ultima een speelgoedautotje
tibor zegt
trouwens voor iedereen die denkt dat deze niet goed is op een hoge snelheids circuit hij heeft 720 pk iets van 1000 nm koppel en haalt rond de 360 km per uur need i say more………….oja van nul naar 160 in 5 ik herhaal 5 sconden
Tom zegt
In Engeland krijg je alles straatlegaal hoor mensen, gewoon zoals iemand al zei lichten en kenteken plaatsen en dat is in orde. Want bij ons in België denk ik wel dat je problemen krijgt voor die immense spoiler ten eerste al en zowiezo voor de uitlaat die veel te veel lawaai maakt. En hij hangt ook veel te laag bij de grond.
En heeft deze wagen iets van comfort? Waarschijnlijk niet, ik denk als je zegt tegen de mensen van Lotus maak eens een super Exige dat ie ook zo snel is maar met een Exige door het dagelijks verkeer rijden is echt afzien. En er is toch zo een nieuwe super versie van de Caterham hebben ze die al is getest? Dat ding weegt 600kg ofzo en heeft een dikke 250pk denk ik.
Susp1cious zegt
Knap van Ultima dat ze dit record pakken. Auto is natuurlijk een hardcore race-auto. Je ziet al aan de onboard-camera dat je die auto keihard is afgesteld. Daar kan je geen fatsoenlijke dag mee autorijden. Niet te min een goede prestatie.
SimonMc zegt
@Tom: klein detail, maar ik denk dat een exige minder “hardcore” is als een elise, dus in dagelijks verkeer is de exige prettiger rijden.
DeD zegt
@ SimonMc
laten we eerlijk weze 1888 kilo schoon aan de haak is veel voor een supersport car.
Eddy zegt
Een vriend van mij heeft een Ultima. Ooit was deze wagen eigendom van de oprichter van Ultima.
Echt moois is het ding niet, en in- en uitstappen is een nachtmerrie, om nog maar te zwijgen van de ophanging.
Maar één ding weet ik wel, dat ding gaat dat het geen naam heeft. Hij heeft er een opgevoerde Chevy V8 in steken, nu goed voor zo’n 420 pk.
rider zegt
de Veyron komt niet aan deze tijden. die kan net een Lotus Exige voor blijven.
het valt me op dat niemand het over het begin van de ontwikkeling van de Ultima heeft. Deze wagen is geboren als een kitcar!
dat hij de Enzo om de oren rijd is niet zo vreemd. die mag dan wel heel erg snel zijn maar is eigenlijk ook een compromis. hij moest voor iedereen handelbaar zijn, iets van rest-comfort hebben en lang mee gaan. de Ultima is puur voor maar 1 target ontwikkeld. alles zo snel mogelijk doen. (puur hardcore)
interessant is ook de prijs. die is gewoon heel erg scherp voor wat hij je bied. prestaties die op Veyron niveau liggen (behalve V/Max, de rest is hij zelfs sneller) voor de fractie van de prijs.
die motor zal geen probleem opleveren, is in basis een Corvette blok.
Sam zegt
Thanks for the spoiler….
Gizzy zegt
@ FrankdeH
Ik denk dat de GT3 wint van de Ultima bij de Belcar races omdat er daar restricties zijn opgelegd aan de auto’s qua gewicht en pk’s etc. Bij de Topgear test is dat niet echt het geval behalve dat ie dan streetlegal moet zijn. Tevens gaat het in het Belcar ed. om Endurance hier moet die auto het 1 rondje volhouden.
Dus om de Belcar races ed. en de Topgear testrack recordpogingen met elkaar te vergelijken slaat haast nergens op.
Nette prestatie van die Ultima alleen begint heel die pogingen strijd wat uit de hand te lopen. Al die track specials gaan meedoen etc. ik zie liever de normalere productie auto’s een rondje knallen. De vraag blijkt natuurlijk waar je grens trekt tot welke auto’s je wel en niet toelaat.
Frank deH zegt
@ Gizzy
Ik reageer alleen op de bewering van Simons Jozef. Die beweert dat de Porsches rondjes rijden om de Ultima. En dat is een pertinente onwaarheid. Voor de rest spreek ik mij nergens over uit. Maar als je de uitslag bekijkt (zie linkje dan blijkt dat de Ultima 2de wordt tussen 13 porsches die in dezelfde klasse uitkomen).
Maar idd, we praten over streetlegal cars en niet over racewagens. Maar als er onzin verkocht wordt of verkeerd gedacht wordt dan zijn er toch nog de feiten.
De laatste vraag die je opwerpt is dus door JC himself beantwoord. Geen kitkars op de track, dus geen Ultima.
R. zegt
ik was op vakantie, nu heb ik top gear gemist :(
Zou je ze misschien ergens neer kunnen zetten? :D
Rick dos zegt
Mja the Stig wilde niet dus hebben ze mij gevraagd. Daarom dus ook het grote verschil in tijden…..
Leuk hoor het record pakken. Jammer alleen dat het er niet mooier op wordt….
w0o0dy zegt
Beetje onzinnige om bij deze auto nog over een kitcar te spreken. Deze kun je (waarschijnlijk heb je voor de 720pk versie en de komende 800pk uitvoering zelfs geen keuze) gewoon kant en klaar kopen. Wordt gewoon door Ultima zelf gebouwd en ze hebben zelfs een importeur in NL meen ik (van der Kooi doet deze er ook bij als ik het me goed herinner).
Deze auto is prima vergelijkbaar met kant en klaar uitvoeringen van de Caterham, de Donkervoorts… ooit misschien als kitcar, nu gewoon een “serie-product”.
Als je deze Ultima een beetje sjieke kleurstelling geeft ziet het er al heel anders uit. En natuurlijk hebben ze ook nog een open “Can-Am” uitvoering!
w0o0dy zegt
ga gewoon nog ff door met een leuk plaatje… de CanAm (GTR spider zeg maar)
Frank deH zegt
@ Woody
Maak je mening bij JC kenbaar, wellicht dat je hem om kunt praten. Zou de Ultima ook wel eens door Stig bestuurd willen zien.
Lijkt mij ook geen echte kitkar meer, maar of je dit nu een “normale” sportwagen kunt noemen? Ook bij de kleine series van grotere fabrikanten kun je die vraag stellen.
Maar volgens mij wordt een en ander wel veel te serieus genomen. Het is gewoon leuk om eens te zien, meer niet.
heidekonijn zegt
De enige reden dat een Radical, een Ultima en meer van dat moois überhaupt op de weg mag, is het single vehicle type approval systeem, waarvan men bij o.a. Caterham en Westfield beseft dat het op zijn laatste benen loopt.
Het is nu eenmaal makkelijker een lichtgewicht auto te bouwen als je je niet aan de regels hoeft te houden, laat staan een vijf sterren crashtest hoeft te halen.
In het echt -op de Stoneleigh show wat mee mogen dollen- een stuk verteerbaarder als op foto. Een echte kart. Maar echt eerlijk concurreren met pakweg een 911RS is het toch niet.
Overigens vraag ik me af of een GT40 kit van GT Developments niet met dezelfde tijden zou komen aanzetten. Dat zou al een eerlijker vergelijking zijn.
w0o0dy zegt
meer foto’s en andere info op http://www.ultimasports.co.uk/gtr/downloads.html
bmwF zegt
@ al die mensen bezig zijn over de Ultima(s) in de belcar. er rijden 2 Ultima’s , eentje in de Belcar endurance(touring cup) en eentje in de Belcar original( de eigenlijke Belcar) . beiden zijn voorzien van een, jawel, een BMW motor.Die van touring cup is met een soort standaard bmw motor, die van de echte Belcar is update van BMW. vandaar dat hij misschien niet zo snel is als deze hier? men mag max 5000cc onder de motorkap leggen. ik kan het weten..
w0o0dy zegt
@bmwF: jij kan het weten want…..?
Frank deH zegt
@ bmwF
En je punt is… Door een “kleine” BMW-motor gaan de Ultima’s in de Belcar langzamer dan de Ultima in het filmpje. Zou heel goed kunnen ja.
Valleyman zegt
Toch straf dat de “Belcarkenners” hier niet weten hoe Derdaele zijn team runt, namelijk elk jaar een andere wagen en hopen dat het hun het volgend wel zal lukken.
Natuurlijk zonder deftige training en shit en algemene ervaring met de wagen kom je er niet, de Corvette van SRT heeft lang genoeg problemen gekend alvorens effectief succesvol te zijn en hun Mondeo heeft bijna nooit uitgereden.
Aangezien BmwF “het kan weten” zal hij ook wel weten dat Derdaele niet echt als professional gezien wordt aangezien hij zijn sponsors weet bij te houden door onrechtstreekse chantage ( u sponsort niet meer in het weekend? in de week doe ik men zaken elders) en nog meer van die kinderstreken ;-).
laat een deftig team die wagen ontwikkelen in de Belcar en die kijk dan nog eens.
Frasker zegt
Laat de Ferrari FXX ook een keertje racen. Hij zou in de buurt komen.
(Hij mag tevens niet op de openbare weg.)
Mtakx zegt
Over prestaties van een Ultima kun je pas praten als je het een keer meegemaakt hebt.
Ik heb samen met een maatje een Ultima gebouwd.
Wil je hier meer over weten zie (www.ulteamcars.nl)
Davidov zegt
@ robbie: whaha, briljante pic!
Signaleerder zegt
Hehe, ik signaleerde gisteren bij mij in de straat toevallig eentje en was benieuwd naar de speceficatie’s, Het was een nederlandse Oranje met een aardig mooi geluidje erin, Moet je op rdw.nl kijken dan zie je de speceficaties ervan… 85 XR ZP is de kenteken, 331kw en weegt met niks erin 850 kilotjes, is en cabriolet en heeft een 8 cilinder 4.2 motor, geen idee van welke auto dat afkomt maar klinkt niet verkeerd
Het is meer een race wagen dan een normale straat auto… ben zelf helemaal weg van porsche’s: Audi R8 tegen Porsche 911, hij blijft gewoon de baas ondanks dat hij vaak wel minder pk’s heb
A. zegt
De Faster one van Weber is heet
specs:
900 pk
1100 kg
in 2,5 sec de 100
topsnelheid 400+ km/u