En nee, het is dit keer geen 22B. Deze meer-dan-een-ton-kostende Subaru WRX STI occasion is niet wat je verwacht.
Subaru heeft een aankondiging gedaan waar fanatieke fans niet blij van worden. Deze generatie WRX sedan komt niet als supersportieve STI. Subaru wil eerst kijken hoe sportiviteit gecombineerd kan worden met het milieu voordat een supersnelle WRX door Subaru Tecnica International terugkeert. Daarmee sluiten we een tijdperk af, eentje die een aantal generaties leuke, relatief betaalbare rallyhelden heeft opgeleverd.
Dure Subaru WRX STI occasion
Welke de ultieme versie is, daar zijn meerdere meningen over. Een bekende iconische Subaru WRX STI waar de prijzen voor een goed exemplaar de pan uit rijzen, is de 22B. Deze tweedeurs rallyheld is zeldzaam en wordt vaak gezien als de ultieme versie. Andere ultieme versies zijn zeldzame speciale edities zoals de Type RA-R of bijvoorbeeld de relatief recente S209. En dan is er nog de occasion van vandaag. Eentje die een prijskaartje met zes getallen heeft en daarmee in ieder geval één van de duurste is.
Final Edition
Hij heet Subaru WRX STI Final Edition en wordt dus als occasion aangeboden in Nederland. Aangezien het een afscheidsmodel is, moet ‘ie helemaal kloppen. In theorie doet hij dat ook. De klassieke blauw-met-gouden kleurstelling, grote spoiler en luchthapper en in dit geval zwarte splitters rondom, een Invidia uitlaatsysteem en een hele hoop rode details om de Final Edition te kenmerken. De motor is in dit geval de EJ25, een 2.5 liter grote viercilinder boxer met turbo, goed voor 300 pk. Schakelen gaat gewoon lekker ouderwets middels de handgeschakelde zesbak.
Zeldzaam (en duur!)
De Subaru WRX STI Final Edition is gebouwd in oplage van 555 stuks, verdeeld over alle markten waar de WRX STI werd verkocht. In Europa waren het er naar verluidt minder dan 150, waarvan geen één officieel Nederland bereikte. Toch heeft oer-Subaru dealer Van der Ploeg eentje bemachtigd en die staat dus nu te koop. De Subaru WRX STI Final Edition occasion is dus in ieder geval een unieke kans.
Goedkoop is het echter niet. Ons belastingstelsel houdt sowieso niet van een auto als deze, maar de limitering en exclusiviteit van deze Subaru WRX STI occasion helpen ook niet mee. Vandaar dat hij mee mag voor 115.000 euro. Dat is wel een flinke smak geld. Kopen kan op de website van Van der Ploeg.
bietje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vbarchetta zegt
Bizar eigenlijk. Toen het origineel ooit uitkwam, de Subaru Impreza GT Turbo 555 kostte die 55.555 oud Hollandse guldens, ofwel rond de 25k euro’s nieuw (destijds ook een smak geld daar niet van), maar toch. Ach…. Die goede oude tijd, Ik wordt een oude l*l inmiddels……
seanxtype zegt
@vbarchetta: gezien inflatie en de euro was de toenmalig Subaru nu ongeveer 95k als je hem nieuw zou kopen. Dus deze prijs valt redelijk mee.
vbarchetta zegt
@seanxtype: Vind je? Ook al zou je inflatie erop loslaten, toen had je een splinternieuwe. Nu kijk je wel naar een gebruikte auto van 4 jaar oud…. Dus nee, ik vind het persoonlijk niet echt meevallen…..
potver7 zegt
Huh? Nou reken dat nog maar eens na. Dat zou 95k in guldens zijn, dus zo’n 43k in Euro’s. Dan is dit ding dus 2,6x zo duur als 30 jaar geleden. Er zijn niet zo heel veel auto’s die zo hard in waarde stijgen.
pivavar zegt
Fryslân boppe, en de prijs ook. Wel mooi.
kennone zegt
Dan zou ik toch mooi die P1 van matktplaats afhalen als hobby/weekend auto en de andere helft aan die Passat R36 uitgeven als daily. Houd je mooi nog wat geld voor aanpassingen en onderhoud over.
soundgarden zegt
Doe mij die one-off special van Travis Pastrana maar.. dat is écht een beast.
tvr1974 zegt
Mijn eerste Sub was een blauwe GT-turbo, uiteraard met gouden velgen, licht getuned en rond de 250pk.. Heerlijke auto 0.0 problemen, nadeel was de wat kleine tank.. Na 2 jaar ingeruild op een 280pk sterke Sti, die na paar aanpassingen 340pk had. Ook geweldige auto. Wederom 0.0 problemen en grappige was dat deze net iets “zuiniger” reed dan de vorige.. Heerlijke auto’s, maar op dit moment voor mij niet Interessant als dagelijks vervoer . Misschien koop ik er later weer een bij als oldtimer.. maar deze prijs.. tja. Wat de gek er voor geeft
jarnobakker zegt
@tvr1974: had he eigenlijk dus nooit weg moeten doen. Die zijn nou goud geld waard. Maar ja , niemand kan in de toekomst kijken.
Edge zegt
Het is natuurlijk volstrekt idioot dat een WRX STi meer dan een ton moet kosten hier in Nederland, maar het blijft wel een enorm gaaf ding met die prachtige blauwe lak en gouden velgen.