Ideaal als je dagelijks wil rijden met je ultieme Mercedes 300 SL.
Een klassieker rijden is een bijzondere ervaring. Je wordt enorm betrokken bij het rijden, ze klinken geweldig en veelal zijn ze erg mooi. Maar het is niet allemaal hosanna, want in 70 jaar is er een hoop veranderd en verbeterd.
Wat toen prima was, is nu niet meer acceptabel. Natuurlijk, het gebrek aan comfort kan ook ‘leuk’ zijn, maar een klassieker is in sommige gevallen behoorlijk gevaarlijk. Geen probleem als het een compacte hatchback, sportsedannetje of cabrio is, maar in het geval van een serieuze sportwagen is dat wel anders.
Er is een reden waarom restomods zo populair zijn. Wel de voordelen van een klassieker, maar niet de nadelen. Of in elk geval niet alle nadelen.
Ultieme Mercedes 300 SL is geen restomod?
In dit geval is er niet echt sprake van een restomod. Het is namelijk geen oude auto die ze modern hebben gemaakt. Maar eigenlijk precies andersom. Zoals je kunt zien LIJKT deze auto een Mercedes-Benz 300 SL te zijn. Het is een van de mooiste auto’s ooit gebouwd.
In basis is het niet eens een klassieke sportwagen, maar een klassieke racewagen. De SL raceauto werd omgedoopt tot straatauto. Dit is niet een eenvoudige sedan waar Mercedes een leuk koetswerk op had gezet. En hoe leuk een klassieke raceauto ook is, daarin rijden nog écht werken.
SLK 32 AMG
In de auto op deze afbeeldingen kun je genieten van het lijnenspel én van een ritje maken. Want het is namelijk geen 300 SL. De auto begon zijn leven als Mercedes-Benz SLK (Sport, Leicht, Klon) van de R170-generatie. Deze komt qua maatvoering redelijk overeen met de 300 SL. Het Variodak (je weet wel, dat metalen klapdak) is verwijderd inclusief het gehele mechanisme. In plaats daarvan is er buizenframe dat fungeert als rolkooi en dient voor extra stijfheid.
Ondanks dat het een replica is, is het bijna niet te zien. Ze zijn zeer nauwkeurig te werk gegaan om er een 300 SL van te maken. Aan de velgen kun je zien dat de auto licht afwijkt. Deze zijn ietsje groter, om plaats te bieden aan de grotere remmen.
Prestaties
Qua prestaties hoef je je geen zorgen te maken, want voor de ultieme Mercedes 300 SL er is gekozen voor de meest potente versie: de SLK 32 AMG. Dat is op zich zelf al een heel erg zeldzame uitvoering, er zijn er namelijk maar 4.333 exemplaren van gebouwd van 2001 tot 2005.
De motor is de 3.2 liter M112, maar dan voorzien van een enorme mechanische compressor en intercooler. Het resultaat is 354 pk aan vermogen en 450 Nm aan koppel. Aanzienlijk meer dan de de originele 300 SL.
Prijs ultieme Mercedes 300 SL
Uiteraard is dit geen goedkoop grapje. Volgens de verkoper is het een waar kunstwerkje en zit er meer dan 2 jaar aan werk aan. We geloven het graag. De vraagprijs is met 190.000 pond dat ook niet heel erg laag te nomen. Aan de andere kant, dat is de helft van de Nissan Skyline GT-R van gisteren. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Met dank aan Martijn voor het tippen!
Meer lezen? Dit zijn 11 zeer geslaagde restomods!
ttr6 zegt
En toch….lijkt er meer niet te kloppen maar kan er mijn vinger niet opleggen.
In vergelijk met een echte 300 SL is het een koopje, dat dan weer wel. Toch is die daarmee niet bekoorlijker vor mij. Eén van de charme’s van de originele is de motor. Heb je die wel een gehoord? Die wil je niet vervangen. Maar ja….die krengen gaan naar de € 1 miljoen inmiddels.
henk123456 zegt
Het uitlaatsysteem wijkt behoorlijk af. Verder uitstekend gelukt lijkt me zo, wil niet weten hoeveel uur hierin is gaan zitten.
kniesoor zegt
@ttr6: Hij lijkt wat gedrongener dan het origineel. Maar misschien komt dat door de wielen, zie ook niet zo één twee drie waar het ‘m in zit.
kaasmonster zegt
Ik denk dat het in de voorruit en omlijsting zit, bij het origineel liep dat wat ronder de hoek om. maar verder een prachtige auto om te zien.
basman147 zegt
Denk dat het voornamelijk komt door de grotere wielen, daardoor lijkt de wielbasis korter doordat je minder plaatwerk ziet. Gek genoeg hebben zowel een 300SL als een eerste generatie SLK een wielbasis van 2400 mm, dus als ze dezelfde maat wielen hadden gemonteerd zou het moeten werken (maar dat is geen optie omdat de remmen dan niet meer passen gok ik).
Dutchdriftking zegt
Heerlijke restomod, alleen had hier denk ik toch en handbak in gemoeten.
Hubert zegt
Moeilijk.
Kost 2,2 ton en toch rijdt je dan alsnog rond in een replica.
Je kunt ook besluiten om een perfecte 190sl te kopen.
(Heb je nog een cabrio ook)
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-190-sl-full-restoration-benzine-grijs-91ae363e-3470-45c9-b69e-5d2c87b1ad7a?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=2&position=2&search_id=16db1xlnl0i&source_otp=t30&source=listpage_search-results&order_bucket=5
MartijnGizmo zegt
Echt net wat voor @machielvdd
Robert zegt
Mijn eerste ingeving was, dat dit een geëlektrificeerde restomod was; de ‘dikke’ dorpel suggereert dat er ook een ‘dikke’ vloer onderin de auto zit. Toegegeven, dit is ontegenzeggelijk erg knap gedaan.
Hubert zegt
Dat is juist kenmerkend voor de originele Gullwing. Deze heeft dorpels van wel 30cm breed waar je overheen moet klimmen om in de auto te komen.
flyerbunch zegt
Hebben we dit niet al eens eerder voorbij zien komen?
allesmetturbo zegt
Voor het mooie en als je dan toch bezig bent, lepel er dan een m113k 5.4 v8 met compressor in
ukbob zegt
Knap gedaan!
Had bij de exterieur foto’s helemaal niks in de gaten..
pas bij de interieur foto’s begon er wat te dagen, vooral door de automaat hendel.
Aangezien een échte onbetaalbaar wordt is dit toch gaaf!
gregorius zegt
Wat ik me afvraag: mag dit van Mercedes?
Als je dit met een Ferrari flikt, krijg je een rechtszaak aan je broek en vernietigen ze je auto.
madvillain zegt
2 jaar geleden geloof ik nog 1 te koop gezien in het Autotron, stond boven. Weet niet meer of het een witte of zilvergrijze was, maar stond bij een Duitser te koop. Ook een 32 AMG motor erin.
sfv82 zegt
De verhoudingen aan de zijkanten kloppen niet. Tussen de schouderlijn en de onderkant is het hoger en minder afgerond. Doe mij maar de SLK 32 AMG.