Een gemiddeld verbruik van 3,7 l/km en een co2-uitstoot van 98 gr/km, wie droomt daar nou niet van? Zeg maar hallo tegen die 14% bijtelling.
Onder de motorkap ligt een speciaal afgestelde 1,6 liter Duratorq-diesel, en hiernaast is de hele trukendoos opengetrokken om besparingen te realiseren, zoals: verbeterde aerodynamica, banden met een lage rolweerstand en verbeterde smering om een zo laag mogelijke CO2-uitstoot en het zuinige brandstofverbruik te kunnen bereiken.
Hiernaast wordt door een verlaagd onderstel en aerodynamische details zoals gladde wieldeksels, de luchtweerstandscoëffciënt (Cd) van 0,33 nog verder verlaagd.
De banden hebben een lage rolweerstand en 175/65 R14 profiel, de versnellingsbak heeft een langere eindoverbrenging en in samenwerking met BP heeft Ford voor de ECOnetic-modellen een transmissie met lage viscositeit en motorolieën met een lage frictie ontwikkeld.
Klinkt allemaal erg spannend, nietwaar? Alleen moet je er dan wel voor zorgen dat je in je nieuwe Fiësta niet zoals deze apen gaat rijden, anders red je de 3,7 liter niet.
Lexus zegt
jammer dat de gemmidelde leaser ook vader is, en deze auto dus te klein is in geval je m op bijtelling neemt ;)
rogue zegt
3,7l/km? Nou, hééél lichtgroen dan! :roll:
JanJansen zegt
@ Lexus
Ben jij zo vruchtbaar dan? De Fiësta is inmiddels gegroeid tot het formaat Golf IV, passen aardig wat kids in.
Maan, vroegah most ‘k nog met me pa achterop de Kreidlah!
Alec zegt
Ik zag vandaag een VW passat bleumotion met lichtmetalen velgen en pirelli banden……..schijnt dat je die ook kan chiptunen naar een normale diesel….. wat nou bleumotion…
Zo weet ik zeker dat de fiesta ECOnetic ook gewoon weer een fiesta kan worden, met voldoende accesoires……. leuk 14% bijtelling met een normale auto…
disco3 zegt
Dit is wel een hele goede auto, hij rijdt als een Ford en is ook nog héééll erg zuinig:D
lincoln zegt
heb nooit begrepen waarom je een grote auto zou willen leasen ..
meeste vertegenwoordiger hebben alleen maar wat reclame materiaal en een laptop bij zich ..
disco3 zegt
Dit is wel een hele goede auto, hij rijdt als een Ford en is ook nog héééll erg zuinig. Ben het helemaal met je eens Sir Smokalot!
Summer Sky zegt
Eehm, je bedoelt zeker “transmissie met lage frictie en motorolieën met een lage viscositeit”?? Ook in de zomer moet het niveau van autoblog.nl hoog blijven!
bassie zegt
Zeg maar hallo tegen de 14% bijtelling????
Met 98 gr/km zit je voor een dieselmotor niet in de 14%. Daarvoor moet je onder de 95 gr/km blijven.
GH zegt
Toch vind ik 3,7 l/km best veel…. Waarschijnlijk zal het ook wel gewoon 3,7l/ 100 km zijn..
Lexus zegt
@JanJansen; Zie jij hier al een gezin met 2 kinderen en vakantiespul of dagje-uit-spul naar frankrijk rijden? ( http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/15/weppa-weppa-de-nieuwe-ford-heet-gewoon-weer-fiesta ) ik niet ;)
Een betere ontwerper zegt
3,7l/km…
Kom je dan niet nét onder het verbruik van de evengroene Thrust SSC?…
J/k :P
firefly zegt
Helaas, het is een diesel en de CO2 uitstoot is meer dan 95gr/km en dus valt niet in het lage bijtellingstarief van 14%.
jan zegt
1 op 27! En toch geen micro-auto! Klinkt erg goed. En hij is te koop vanaf?? Voor ong???
BaRa zegt
“banden met een lage rolweerstand en verbeterde smering”. Dus banden met verbeterde smering? O.K., spijkers op laag water, maar ’t is vakantie ;-)
JanJansen zegt
@ Lexus
dan moet je die opblaasboot eens leeg laten lopen! ;-)
In de vorige generatie Feest ben ik met 4 volwassenen en kitesurf-spullen zonder problemen naar Italië gereden.
Moet zeggen ik was erg onder de indruk van de wegligging, waarbij de grens verrassend verder lag dan de BMW 320d die met ons opreed, tot grote frustratie van diens bestuurder! erg dikke pret was dat.
Mr_R zegt
Heh, verdorie doet ie nét 3 gr/km te veel! Ford was ook vast even de juiste gegevens kwijt: ‘was het nou 98 gr/km of 95?’ ‘Nou, volgens mij was het 98, doe maar 98!’ Buiten het verbruik; foutje, bedankt!
markieanta zegt
@Lexus, heb jij enig idee hoe groot een Fiesta is?
Het huidige model is al zo groot dat je er zonder veel problemen 4 volwassenen in kunt vervoeren. Van binnen is hij groter dan een Focus qua beenruimte en hoofdruimte.
Daarnaast zijn er bij mij al kerstbomen van 3 meter in de auto meegkomen met de klep dicht, dus klein?
Nee niet echt.
@Janjansen, ik heb hem nog niet eens op wat voor manier van onder/overstuur dan ook kunnen betrappen, dit terwijl ik toch niet bepaald langzaam rijd.
Mensen die niet weten hoe een nieuwe/huidige Fiesta rijdt, probeer het eens, het is echt de moeite waard.
tss68nl zegt
Jaja, grapje van de staat. Een zogenaamde milieu-maatregel, om de bijtelling aan te passen als je auto minder uitstoot dan een x aantal gram per kilometer.
Maarja, aangezien diesels dat te makkelijk gaan halen, stellen we daar toch even de grens anders? Want ja, stel je voor dat de staatskas anders niet genoeg gevuld word?
Ben benieuwd wat ze met die nieuwe BMW gaan doen die nu al voldoet aan de emissienorm van 2014. Failliet gaan of weer een nieuwe onzin-belasting invoeren?