Zo, de meest extreme Ferrari 488 ineens op je beeldscherm.
Nadat Ferrari recentelijk klaarblijkelijk moeite had met het geheim houden van allerlei pikante informatie over hun nieuwe 488 Special Series, was het onvermijdelijk dat er ook plaatjes zouden uitlekken. Met wat vriendelijke hulp van het internet is dit inmiddels ook gebeurd.
Hoewel het voorlopig gaat om slechts één foto, kunnen we er een aantal dingen uit opmaken. Zo is te zien dat de voorzijde een reeks extreme aerodynamische inkepingen meekrijgt, die bijdragen aan het gerucht dat de auto sneller over het Fiorano circuit zou gaan de LaFerrari. Met een hoop extra vermogen alleen kom je er immers niet. De auto moet klaargestoomd worden voor het échte grove bochtenwerk. Gekeken naar de heftige vormen aan de voorzijde, is het niet ondenkbaar dat de auto wel degelijk een heel indrukwekkende machine zal zijn.
Wat we eveneens op dit ene plaatje kunnen zien, is dat de 488 Special Series voorzien is van een fraaie set strepen, zoals dat ook bij de 458 Speciale het geval was. Daarnaast zien we inderdaad een andere, grotere set velgen. Deze zijn volgens de berichten 40 procent lichter dan bij de GTB.
De 488 Special Series krijgt volgens de geruchten een geblazen V8 die gebaseerd is op de krachtbron uit de 488 Challenge. Het blok zal ergens tussen de 700 en 750 pk gaan produceren.
Nu alles langzaam maar zeker zijn vorm begint aan te nemen, lijkt een presentatie in Genève wel degelijk haalbaar. Fingers crossed.
UPDATE 13-02-2018: Ferrari gooit er vandaag nog even een teaservideo uit!
Met dank aan iedereen voor de tips! Beeld: FerrariChat.com
carsofnl zegt
Spreekt wel lekker uit; special series
jeroen13 zegt
@carsofnl: die naam wordt het natuurlijk sowieso niet. De 488 SS is niet heel fijn denk ik ;)
ikbenmnzus zegt
@jeroen13: Klinkt anders prima bij Chevy hoor.
jeroen13 zegt
@ikbenmnzus: die wordt niet in Europa verkocht
ikbenmnzus zegt
@jeroen13: Maser Ghibli SS dan?
sntial zegt
@ikbenmnzus: boom
flex01 zegt
@sntial: Veyron SS
mashell zegt
@jeroen13: net zo speciaal als Nasi speciaal.
rijnounsdoor zegt
Die blik van die man met het jasje, hij heeft het door!
Behoorlijk bruut dat dit al weer harder loopt dan een Laferrari…
jules713 zegt
@rijnounsdoor: De DeFerrari is alweer bijna vijf jaar geleden geïntroduceerd… de tijd vliegt, en men zit niet stil!
berlinetta zegt
Zo op het eerste gezicht ziet het er heel bruut uit, maar ik zou alleen direct die strepen eraf laten. Doordat de motorkap (kofferklep?) zo plotseling omlaag loopt, ziet dat wel raar uit. De velgen lijken me ook fraai. Ik kan vijfspaaks velgen wel waarderen, maar ik vind het ook goed dat Ferrari eens met iets anders komt.
davelepeef zegt
@berlinetta: velgen zijn 5×2 spaaks. Ze spelen op safe :P
berlinetta zegt
@davelepeef: Oh haha dacht dat een normale 10 spaaks was.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi spul! Zal, zoals elke “special” van Ferrari, wel weer een waanzinnig ding zijn.
viezefreddyw zegt
Nee, ik ben er niet kapot van. Ja ja het gaat een beest van een auto worden en ja hij zal belachelijk snel zijn en ja, dat komt mede door de aerodynamica en al die gekkigheid. Maar ik vind hem zo niet mooi. De 488 vind ik al niet een onwijs mooie Ferrari maar dit gaat ook niet helpen vrees ik zo.
Zeker niet als ik hem vergelijk met zijn voorganger, de 458 Speciale. Turbo-motoren zijn helemaal van deze tijd, ik weet het. Maar dat ding had een magistrale atmosferische V8 aan boord. Redline vanaf 9000 toeren per minuut en dan dat geluid! Hemelse machine. Je mag van mij elke Ferrari houden, maar de 458 Speciale vind ik echt een geweldige auto. https://hips.hearstapps.com/amv-prod-cad-assets.s3.amazonaws.com/images/13q4/543504/2014-ferrari-458-speciale-first-drive-review-car-and-driver-photo-551761-s-original.jpg?crop=1xw:1xh;center,center&resize=900:*
Rudy zegt
@viezefreddyw: helemaal mee eens; de 458 speciale, Scuderia of Challange Stradale (DAT GELUID!) lijken er fraaier uit te zien. Extra vermogen uit zo’n turbo motor halen stelt relatief gezien ook weinig voor.
Waarom zouden ze eea baseren op de 488 Challenge motor?. Die levert aanzienlijk minder vermogen dan de stock 488?.
viezefreddyw zegt
@rudy: Vooral de Challenge Stradale, daar komt echt een geweldig geluid uit. Relatief gezien ook weinig aanpassingen aan het design van de auto zelf. Hier en daar zag je kleine aanpassingen maar niets ernstigs. Prachtige auto ook.
De 430 Scuderia is al wat extremer in vergelijking met de Challenge Stradale maar ook toen viel het nog best mee. De Speciale vind ik zoals ik al zei een geweldige machine. Deze 488 kan dat ook heus zijn, we zien immers maar 1 foto. Maar tot zo ver ben ik er nog niet zo kapot van eerlijk gezegd…
Rudy zegt
@viezefreddyw: de aanpassingen van de Stradale zijn optisch vrij beperkt. Andere voorbumper, spiegels, challange grill achter, ingebouwde spoiler, keramische schijven, een gerobotiseerde handbak (die je altijd moet flipperen, er zit geen automaat stand op!), daarnaast wat interieurwijzigingen. 4 kennissen die er een bezitten waardoor ik aardig wat kilometers gepassagierd heb in de Stradale. Helaas nooit zelf mee gereden, wel veel achter gereden in tourtochten/rally’s; oorverdovend is een stradale volgas bij 8500rpm!.
davelepeef zegt
@Rudy: heeft de motor uit de Challengeversie niet gewoon een restrictor?
masterik zegt
@Rudy: de 488 Challenge heeft ook de 670pk aanwezig…
Rudy zegt
@masterik: Ik vergiste me idd, de Challange heeft het volle vermogen. De modellen die specifiek voor een raceklasse gemaakt zijn worden flink terug getuned.
masterik zegt
@Rudy: maar de versnellingen zijn anders ingedeeld, dus beschikbaarheid koppel per versnelling zou wel eens kunnen veranderen…
Edge zegt
Ik hoop toch niet dat Ferrari echt de naam Special Series op dat ding plakt. Dat past eerder bij McLaren met hun Sport Series, Super Series en Ultimate Series. Bij Ferrari hoort iets Italiaans, of een naam met heritage. Noem hem de 488 Targa Florio or Mille Miglia ofzo.
nicky_vanleendert zegt
@edge: nee, hij gaat volgens mij “488 GTO” heten, tenminste volgens JD customs op Instagram!
Edge zegt
@nicky_vanleendert: Oh, dat zou wel mooi zijn. GTO bekt toch wat lekkerder. Bovendien kreeg het vorige model dat GTB heette (599) ook een GTO als snelle variant, dus het is ook nog enigszins consistent.
viezefreddyw zegt
@Edge: Maar logisch is het eigenlijk niet echt. De 599 was een GT, motortje lag voorin. De meeste Ferrari’s met de naam GTO hebben de motor voorin liggen.
ettie zegt
@viezefreddyw: de GTO met middenmotor had dan wel weer een twin turbo V8. Dat maakt het iets logischer, maar nog steeds niet logisch.
janmetdelangeachternaam zegt
Toch wel ziek dat deze auto zich dan kan meten met de P1, 918 en zijn grote broer de laferrari. Gaan de eigenaren niet leuk vinden…
barry355gtb zegt
qua design is het niet meer de mooiste Ferrari voor mij. De beleving zal waarschijnlijk weer geweldig goed zijn, maar begeeenswaardig voor mij geenszins. De Portofino echter wel , maar deze 488 SZ is wel weer de overtreffende trap qua alles wel.
E34M5Touring zegt
Het feit dat die 2 konijnentanden aan de voorkant weg zijn maakt het voor mij al 100x beter dan de normale 488. Maar nog steeds geen looker vind ik. Niet zoals de 458 was. En tegen de Speciale kan ie gewoon niet op. Een van de mooiste moderne Ferrari’s als je het mij vraagt.
davelepeef zegt
Jammer dat de jacht naar efficiëntie niet de mooiste of leukste dingen oplevert. Wél de snelste…
Zal een feest zijn om te rijden, maar een atlete is ook niet per definitie het grootste spektakel tussen de lakens…
berlinetta zegt
@davelepeef: Daarvoor heb je een pornoster nodig.
davelepeef zegt
@berlinetta: precies. Op de sprintbaan heb je er weinig , maar je hebt er verder wel lol mee. Vaak ook een voorkomen waar je je een klein beetje voor schaamt. Zoals een mooie rooie Scuderia met strepen, en gouden velgen…
viezefreddyw zegt
@davelepeef: Schamen voor een Scuderia. Ik denk dat er weinig mensen daar last van hebben.
davelepeef zegt
@viezefreddyw: kom op, als volwassen vent in zo’n klein rode wagen. Kan toch niet ;)
Je weet wat ik bedoel. Het is een wat schreeuwerig model, vergeleken met een 599 bijvoorbeeld. Kan het zijn althans. Vind ‘m zelf in rood zonder strepen erg gaaf…
viezefreddyw zegt
@davelepeef: Het moest ook een schreeuwerig model zijn. Het was de ultimate version van een al erg goede auto. Zelfs 10 jaar na dato zijn journalisten en critici er nog steeds lovend over.
burninrubber zegt
Lijkt wel een McLaren voorkant
bietje zegt
Met enige fantasie heeft de globale vorm vanuit deze hoek zelfs wel wat van de 288…
davelepeef zegt
@bietje: ‘pearl, pearl, peeeearl’
ericc zegt
Voor de Amerikaanse markt hebben ze ook de 348SS gebouwd. Vandaar de naam waarschijnlijk.