UK garage kennen we onder andere al van deze 490 pk sterke Ford Mustang. Onlangs presenteerde het in Milaan gevestigde bedrijf de Lotus Extrema, gebouwd op basis van de Lotus Exige mk1.
Als eerste valt de nieuwe body van de Extrema op. De uit fiberglas of carbon vervaardigde body lijkt overigens zeer veel op de huidige Lotus Exige. De wielbasis van de Lotus is met 20 cm toegenomen om ruimte te bieden aan de nieuwe motor+versnellingsbak. De instelbare schokdempers zijn afkomstig van Koni en de remmen worden geleverd door het merk AP.
De streetlegal Lotus is leverbaar met verschillende motoren. Als eerste de van GM afkomstige LS3 motoren (420 en 500 pk), de LS7 (519pk) en de LS9 (649 pk). Laatstgenoemde haalt na 2.9 seconden de 100 km/h en voegt 30 kg toe aan het standaard gewicht van 970 kg.
Als je 970 kg te zwaar vindt voor een Lotus dan is ‘ie er ook met een superlichte V8 van Powertec (95 kg). Verkrijgbaar als 2.6 met 360 pk, als 2.8 met 450 pk en als 3.4 met 560 pk. Met één van deze motoren weegt de Lotus niet meer dan 750 kg
Voor de veiligheid is er een brandblusser geïnstalleerd en is er een rolkooi aanwezig.Teven beschikt de auto over digitale video apparatuur(?). Prijzen beginnen bij 66.000 euro ex belastingen. (via autoblog.it)
ward430 zegt
-edit: fixed-
Mikeee zegt
Dit is echt heel ziek doe die ls 9 maar :P
en weetje zeker dat de prijs bij 66 000 eurie begint dat is niet te gek dan voor zon auto
Sjaakk zegt
deze zit er echt goed uit. en voor maar 66.000,- dat is niet veel voor zo’n auto. niet dat ik dat zomaar heb, maar toch.
RenJie zegt
dit is echt heeel ziek.. die 3.4 V8 met 560 pk lijkt me veel interessanter dan die LS9.
Mardec zegt
Streetlegal!!!! (veryfineprint)but only in the UK(/veryfineprint)
Voor de rest wel super sjiek :-) Die powertech’s, steken die ook niet in de radical SR8 en SR8 LM ?
Alwood zegt
lekker voor trekdees :D enige punt van verbetering zit hem nog in de stuur-positie. Net als de Elise GT3(?) wagens hadden ze het stuurtje en de bestuurder in het midden moeten zetten :)
Lever ‘em trouwens maar met LS7 af… kan ik wel waarderen ;)
Arco zegt
@ Mike : Naast de aanschaf van een Exige Mk.I. ;)
Maar wat een vermogen als je een LS9 erin laat lepelen…. :mrgreen:
Dat kan je toch niet normaal op het wegdek overbrengen met zo’n laag gewicht ??
Tom zegt
Wat is de gelijkenis met de lotus exige nog? :D
-andere motor
-ander (langer) onderstel
-andere transmissie
-andere schokdempers
-andere remmen
– enkel de boddy trekt in de verte nog een beetje op de exige en daar dan de naam op bepalen? :D
gekke turbo zegt
Doe mij maar de 750 kg lichte met 560 pk gunstigere pk/kg verhouding en goedkoper bij de 3 maandelijkse cheque aan de fiscus!
Edman zegt
Doe mij maar zo’n titanium 3.4 liter blokje van Powertech. ‘Oi ‘oi, dat zal lekker gaan!
Een betere ontwerper zegt
Die video apparatuur zal wel aan boord zitten zodat het eindelijk eens ophoudt met die video’s op youtube van wannabe amateurdrivers waarvan NIEMAND ooit een keer een camera GOED heeft vast kunnen houden. Ik zie elke naad, knop en spijkerbroek, maar nooit de teller of de omgeving…
Wel ziek ding hoor, ik wil em wel.
corvette z06 zegt
ziet er niet slecht uit hoor .
RenesisHP zegt
Ja, die wil ik. Graag met 3.4liter v8. Daar ben ik wel blij genoeg mee.
Eigenlijk is de motorkeuze een hele uiteenlopende.
Zwaar en laagtoerig met veel koppel vs licht en hoogtoerig met een stuk minder koppel.
Leuke keuzes. :D
Wieldop zegt
doe mij die powertech van 560 maar, daarvan ligt het pk/ton ratio op 700, die ander 650
Jaapschaap zegt
die zal wel flinke prestaties leveren :o
clijde zegt
Levensgevaarlijk :)
Svensson zegt
@ ricardo: Het is Powertec, zonder h erachter ;)
@ Mardec: Betreft inderdaad dezelfde blokken als in de SR8 (LM). Wist trouwens niet dat ze ook een 3,4L versie produceren :o
http://www.powertecengineering.com/pdf_downloads/v8engine.pdf
Ziet er verder waanzinnig uit deze Extrema! De Powertec-motoren zijn duidelijk het meest racy, maar ik denk dat de GM LS-motoren een hoop onderhoudsvrijer zijn…
-edit: dank-
Cantago zegt
Is dit een grapje? Droom ik?
Dat zijn echt ziekelijk mooie cijfers!!
RH zegt
Kanonnen… dat is ongeveer hetzelfde als een Veyron uitrusten met 2000 pk… leuk die acceleratie maar de tussensprints…
Ikke zegt
wel MK2 koplampen, erg mooie bak, die LS9 is wel ziek, maar ik vraag me af wat er sneller zal zijn, de LS9 vs de Powertec motoren, aangezien de LS9 een krankzinnige hoeveelheid newtonmeters produceerd, maar wel 150kg zwaarder is.
RenesisHP zegt
@RH.
Wat is er met de tussensprints?
Ik denk niet dat daar enig probleem is te vinden. Bij de dikke achtcilinders heb je bijna altijd trekkracht en de kleine achtcilinders wil je graag op toeren houden. :D
Zuki Zashi zegt
“tasse incluse” lijkt me inclusief (Italiaanse) belastingen.
Bram zegt
Ongelovelijk dit…hoe goed zijn deze motoren?
Svensson zegt
Overigens vind ik de superlichte Powertec-motoren veel beter bij de “performance through lightness”-filosofie van Lotus passen dan de krachtigere maar zwaardere GM LS-blokken.
Svensson zegt
Die Powertec-motoren klinken fantastisch trouwens, vooral de versies met 8 individual throttle bodies. Check hier een filmpje van de Radical SR8 LM met 2.8 liter RPB blok.. geweldig dat aanzuiggeluid! En dan heeft ie nog ruim 1000rpm over..
http://youtube.com/watch?v=QKltKZfBdQs&fmt=18
Kan IMO geen LS7/9 aan tippen, meer power of niet.
Svensson zegt
Sorry, er gaat wat mis… post vanalles dubbel :?
RH zegt
@mx5/rx8owner,
Ik bedoel eigenlijk dat dat helemaal ziek moet zijn. Zo’n vederlicht ding, die moet door de geluidsbarriere kunnen ofzo…
erik zegt
dat bedrijf van die v8’s geeft nu een garantie van 30 uur tussen rebuilds op die extreem getunede dingen… doe dan maar 200 pk minder en wat meer rijden (gaat er trouwens bij niemand anders een alfa 33 stradale belletje rinkelen bij zo’n kleine, achtergeplaatste v8 en dit gewicht?)
Svensson zegt
@ eric:
Die 30 uur rebuild intervals die je daar aanhaalt zijn wel berekend op racegebruik, dus met een aanzienlijk percentage van die tijd volgas rijden. Maar ik geef je gelijk, die GM LS-blokken zijn een stuk onderhoudsvrijer, zoals ik ook al zei. Dan moet je wel genoegen nemen met een veel minder racy karakter en een tammer geluid.
Moest overigens niet denken aan de 33 Stradale, maar aan de RSW Evo van Russell Savory Performance (ook wel bekend van de RST-V8 en Caterham V8 Levante). Dat is in principe hetzelfde concept, dus een verlengde en verbrede Exige met lichtgewicht V6 of V8 motor.
Meer info incl filmpje:
http://www.lotus-central.com/index.php/features/104-the-ultimate-evo-lution.html
Svensson zegt
Die 30 uur rebuild intervals die je daar aanhaalt zijn wel berekend op racegebruik, dus met een aanzienlijk percentage van die tijd volgas rijden. Maar ik geef je gelijk, die GM LS-blokken zijn een stuk onderhoudsvrijer, zoals ik ook al zei. Dan moet je wel genoegen nemen met een veel minder racy karakter en een tammer geluid.
Moest overigens niet denken aan de 33 Stradale, maar aan de RSW Evo van Russell Savory Performance (ook wel bekend van de RST-V8 en Caterham V8 Levante). Dat is in principe hetzelfde concept, dus een verlengde en verbrede Exige met lichtgewicht V6 of V8 motor.
Meer info incl filmpje:
http://www.lotus-central.com/index.php/features/104-the-ultimate-evo-lution.html
Svensson zegt
@ erik:
Die 30 uur rebuild intervals die je daar aanhaalt zijn wel berekend op racegebruik, dus met een aanzienlijk percentage van die tijd volgas rijden. Maar ik geef je gelijk, die GM LS-blokken zijn een stuk onderhoudsvrijer, zoals ik ook al zei. Dan moet je wel genoegen nemen met een veel minder racy karakter en een tammer geluid.
Moest overigens niet denken aan de 33 Stradale, maar aan de RSW Evo van Russell Savory Performance (ook wel bekend van de RST-V8 en Caterham V8 Levante). Dat is in principe hetzelfde concept, dus een verlengde en verbrede Exige met lichtgewicht V6 of V8 motor.
Svensson zegt
Hier een linkje naar de RSW Evo waar ik het over had:
http://www.lotus-central.com/index.php/features/104-the-ultimate-evo-lution.html
Op de een of andere manier verschijnen m’n reacties pas 10 minuten na het posten :?
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Damn nice, maar die brandblusser joh das alleen maar gewicht ;)
Blackjack77 zegt
Knappe machine. Juist de velgen zijn niet mijn smaak. Voor de rest de perfecte ferrari & co killer.
Dennism6 zegt
en de LS9 (649 pk). Laatstgenoemde haalt na 2.9 seconden de 100 km/h en voegt 30 kg toe aan het standaard gewicht van 970 kg.
vanaf 66 k… Man, dit is echt megavet! :D
Hoe duur zal de laatste met 649 pk zijn? iemand een idee? :O :D
SGSG zegt
Dit is de motorsport elise bodykit redelijk standaard verkrijgbaar om je elise om te bouwen nr een track-day car. De hele kit is verkrijgbaar voor tegen de 3000 pond. Dit is ook vergelijkbaar met de honda elises (die tot 320 pk gaan) en de audi elises (die tot 400pk gaan) zeer ziek maar je moet michael schumacher noemen om die om de baan te houden denk ik ! Ik denk dat je er haast niet mee op de openbare weg kunt rijden.
Mies zegt
Nou laat die ringfilmpjes maar komen. Denk alleen wel dat die met een Powertec blok aanzienlijk duurder zullen zijn….
ikke_ferrari zegt
Sex op wielen… oh mijn god wat heerlijk.
Doe mij d’r maar eentje…
Als ik mag kiezen… doe dan maar de 750kg 3.4L V8 met 560pk.
Die LS9 klinkt heel leuk, maar pk/kg verhouding van de V8 is beter :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
750 kg en 560 pk?
Yumyum!!
Kart anyone?
mcx zegt
Streetlegal :) Met die paar centimeter bodemspeling kom je niet ver.
thijs zegt
Dit zal wel ziek zijn om mee te rijden! Vraag me idd ook af wat et verschil zal zijn tussen de LS9 en de Powertec 3.4 V8..
///M-POWER zegt
die velgen zijn helemaal fout
SjoRs zegt
Alleen streetlegal voor de UK of ook de rest van de EU?
Leuk speelgoed voor track-days! Hoop hem een keer te zien bij een time-attack event op Assen of Zantvoord! Maar zou wel jammer zijn als hij alleen street-legal is in de UK….
EJS zegt
Doe mij maar een exemplaar met 560pk sterke powertech v8, zelfs als die in Nederland niet straatlegaal zou zijn, zo’n auto is het waard om regelmatig uitgelaten te worden op de Nürburgring ofzo:D Zou overigens wel zonde zijn als hij hier niet straatlegaal zou zijn, want zo’n auto als dagelijks vervoer is veel leuker dan een te zware ferrari of andere veels te zware supercar! Zelfs al hebben ze dubbel zo veel pk..
Jan C. zegt
Ligt het aan mij of lijkt dat woord “Extrema” op de zijkant er maar een beetje extra opgeplakt in Paint ofzo?
transam73 zegt
Okee hij kan hard maar wat ziet het er weer SAAAAAAAAAAAAIIII uit:
“De uit fiberglas of carbon vervaardigde body lijkt overigens zeer veel op de huidige Lotus Exige.” Inderdaad. En die leek weer zeer veel op de Lotus Elise. Trouwens, de 2-Eleven appel valt ook niet ver van diezelfde boom.
Lotus was toch ooit het merk van de spraakmakende modellen: Seven (nog steeds in talloze kitcar vormen geliefd door velen), Europa (simpele maar doeltreffende techniek, het ‘smoel’ van de Elise komt hiervandaan), Elan (gereincarneerd in de super-succesvolle MX-5 en aanverwante artikelen), Esprit (de rijdende wigvorm in al zijn puurheid), 340R (Ariel Atom avant la lettre)…
Mooi of lelijk, het was tenminste steeds iets anders – en had ballen. Nu recyclen ze de Elise shape onderhand al 15 jaar lang en ook wel heel ver over de uiterste houdbaarheidsdatum uit. Zie de ‘nieuwe’ Europa (…) of de teleurstellende Evora. Hoe lekker de bommetjes ook zijn om in te rijden – geloofwaardigheid als merk met een eigen smoel is Lotus voorlopig echt kwijt.
Jammer hoor.
transam73 zegt
@Jan C.: inderdaad een hele slechte photoshop. Je ziet in de andere foto dat het er niet op staat – en dat de dorpelsectie veel te rond is om er zo, plat, dat woord op te plakken.
Ongeinspireerd, net als de rest van de auto.
co-driver zegt
Van mij mag er een 3.5 V6 uit een BTCS ( 450 pk ) i.p.v die véél te dikke V8 komen!
matthis zegt
met videouitrusting! kan je zelf achter de klpd aan :)
Simpson zegt
wauw, krijg je daar ook schone onderbroeken bij?
want 7 kleuren is toch minimaal bij dit soort specs denk ik
Exige fan zegt
Dat is zo’n beetje de mooiste auto die er is!
Standaard Exiges zijn al te bruut, en ondanks dat ze een vierpittertje hebben zijn deze al zo ontzettend snel. Alleen de laatste versnellingen mogen wat mij betreft langer zijn voor een hogere top standaard.
Maar meer dan 300hp in een Exige geweldig! Nooit geweten dat de standaard motoren niet genoeg zijn haha maar een LS9 blok? haha. Meteen even langs de Corvette huistuner gaan en eer een 900hp blokje van laten maken. Heb je 950 kg en 900 pk