De Top Gear-uitzending van gisteravond was met recht de meest bizarre die ik ooit heb gezien.
Gisteren zond de BBC de ontknoping uit van de Patagonië-kerstspecial, en aangezien we de ontwikkelingen daar allemaal al in detail voorgeschoteld hadden gekregen, wisten we wat we konden verwachten. Maakte dat de kijkerservaring er minder bizar op toen de pleuris ook op beeld uitbrak? Geenszins.
De naargeestige climax van de Argentinië-special was ondanks de ernst van de situatie voor ondergetekende een verkwikkende beleving: eindelijk zagen we weer een stukje authentiek Top Gear zonder geforceerde clowneske fratsen. Het trio – zichtbaar vermoeid en met een flinke stoppelbaard – werd in beel dgebracht in hun Argentijnse hotelkamer, terwijl er zich buiten een boze anti-Britse menigte verzamelde. De spanning was om te snijden, en je voelde op je klompen aan dat dit ergens ging escaleren. En dat deed het dan ook…
Afgezien van de gebruikelijke poepflauwe gescripte en geforceerde seks- (haha, bever eten!), piemel- en anusgrapjes, uitstekend getimede en in beeld gebrachte breakdowns, en James May die kennelijk harder is dan een SAS-soldaat – want hij bleef met 3 gebroken ribben (…) gewoon stug in zijn stijf afgeveerde Lotus rijden – bracht deze aflevering een staaltje authenticiteit met zich mee. En slechte kijkcijfers zal ’t ook niet gehad hebben.
Online terugkijken in nette kwaliteit doe je via deze link. Mocht de video doodgaan, dan kunt u zich altijd nog tot de torrentboer wenden.
themanjeroen zegt
Ik vond de beste special die van Bolivia. De huidige was echt flauw. Was wel verschoten van hoeveel man er mee is op reis. Dat verklaart waarom er voor de rest van het seizoen geen budget is ;)
gregorius zegt
The beaver and the hard wood. Kon er wel om lachen.
Verder was het eigenlijk gewoon mooie plaatjes kijken; want t stukje van t strand was niet zo boeiend en dat ze allebei in de sneeuwmuur rijden of dat de prijs kapot ging was natuurlijk ook al verwacht.
De climax was wel een echte climax; duidelijk dat die Argentijnen daar in de uithoek niet zo bijster veel te doen hebben als ze 32 jaar later nog steeds zo boos kunnen zijn (verder geen idee hoe hun huidige day to day life nog evt beïnvloed is doordat die eilanden niet bij hun behoren). Ik krijg het idee dat met een beetje meer voorbereiding en diplomatie dit juist eerder een feestje en toenadering had kunnen zijn voor de lokalen daar. Hadden de lokale gekken toch een 5 – 10 minuten mooie reclame kunnen hebben als feestende zuipende en vleesetende mannen.
Arnoud zegt
@gregorius:
Ik snap het wel. Je hebt je leven ingezet in een conflict. Je hebt daar je makkers verloren. De aanleiding voor het conflict is voor de meeste veteranen niet eens boeiend meer. En het resultaat ook niet. Maar als de natie waartegen je hebt gestreden op eigen uitnodiging in jouw dorpshuis een feestje wil komen vieren dan kan ik me voorstellen dat oude wonden ineens heel vers voelen.
rene-mini zegt
Bedankt AB, ik heb me vanochtend de pleuris gezocht om hem terug te kunnen kijken.
Kwam in veel gevallen op verdachte of vreemde sites waar je je moet registreren oid.
mout zegt
@rene-mini: Ghe. Ik heb me ook wat malware van het lijf moeten houden, omdat ik er gisteren een half uurtje naast zat. Dacht dat het om 21.30 begon…
BmwMPower zegt
Hele mooie special, gewoon goed zonder al te veel fratsen. Heb genoten van het presenteren, de auto’s en vooral het filmwerk. Daar staat TG toch wel bekend om, werkelijk subliem!
Knap van May om met 3 gebroken ribben in zijn Lotus te rijden, die auto gaf de hele trip geen krimp! Jammer van de protesten en rellen, had toch liever geziend dat alle auto’s heelhuids aan zouden komen.
tupperware zegt
@BmwMPower:
Lotusrijders zijn dan ook geen watjes en dat weet May ook wel.
Die laat zich er echt niet onder krijgen om vervolgens de hoon van de Lotuscommunity over zich heen te krijgen.
kjeld zegt
@BmwMPower: En wat een smak was dat zeg van dat paardje.
Meine gûte… je zag hem vliegen en ik dacht al van dat gaat niet goed komen.
axel968 zegt
Super afleveringen! Echt weer eens een klassiek top gear scenario.
turbotoll zegt
Is dit nu waar we een heel jaar op hebben moeten wachten? Ik vind het nu wel mooi geweest met die “specials”. Hopelijk krijgen we onderhand weer eens een seizoen met normale afleveringen.
thierryvth zegt
@turbotoll: jij bent verplicht te kijken ?
series2 zegt
Die lotus is echt een droomwagen!
sjeppie156 zegt
Vraag me af waar en hoe de 3 auto’s er nu bij staan!
arii zegt
@sjeppie156: zijn waarschijnlijk gevonden door de locals en in de fik gestoken. Echt zonde van die Lotus.
knipperlichtje zegt
@sjeppie156: die staan in een compound van de Argentijnse politie bij Tolhuin, aldus The Telegraph.
Rob zegt
Gewoon geinig entertainment. Niks meer, niks minder.
Heb er wel met plezier naar gekeken.
Lekker raggen en boenderen door een prachtig landschap. De grappen waren uiteraard voorspelbaar, maar dat maakt het niet perse minder leuk.
Snap alleen die Argentijnse fanatiekelingen totaal niet: hadden ze hun land prachtig op de kaart kunnen zetten (net als bij andere Top Gear Specials), jaag je ze het land uit met stenen….. Hadden ze gewoon een flinke bbq aangeslingerd met een paar kistjes bier erbij en iedereen had direct zin om naar Argentinië te gaan. Nu laten ze zich zelf aan de hele wereld zien als een stelletje gefrustreerde lomperiken….
Senne zegt
@Rob: Onzin, als er ergens oorlog is geweest en de toenmalige vijand komt het nog even uitlokken met een flauw/beledigend nummerbord, denk je dan echt dat de argentijnen dan gaan zeggen: Ach jongens, laat ze maar doen. We gaan lekker samen biertjes drinken want ze hebben camera’s en anders zou de wereld kunnen denken dat we barbaren zijn…
Rob zegt
@Senne:
Met je ongenoegen tonen is niks mis. Maar je kunt ook overdrijven. Is een kenteken nou werkelijk een reden om als een stel neanderthalers een filmcrew het land uit te jagen?
Daarbij kijkt de hele wereld naar Top Gear. Wil je werkelijk jezelf te kakken zetten voor de hele wereld om een lullig kenteken? Goed, je hoeft dan niet gezellig een pilsje met hun te drinken, maar de “kentekenprovocatie” negeren was vele malen slimmer geweest…
Nu zijn die boze Argentijnen de enige verliezers in dit verhaal. Top Gear heeft sensatie, iedereen praat erover. Stiekem lachen zijn gewoon in hun vuistje……
Senne zegt
@Rob: Het gaat meer om de boodschap die op de kentekenplaat staat…
Ik vind in dit geval dat ze beide verliezers zijn, top gear vanwege het wééral uitlokken, en nota bene met een oorlog waar velen bij gestorven zijn. De Argentijnen vanwege het gooien van stenen. Had het bij tomaten oid gehouden…
Rob zegt
@Senne:
Ze hadden ook kunnen zeggen: “Wij staan boven deze provocatie, laat hunnie maar lekker rondrijden met dat kenteken, als ze dat zo nodig willen.” Geen gedoe, Top Gears uitlokplannetje is mislukt en je hebt nog steeds toffe televisie.
Dan hadden zij mijn waardering. Al hoewel ik er nog steeds aan twijfel of je überhaupt wel druk moet maken over een -al dan niet bewuste- boodschap op een kenteken. Ik zou er denk ik mijn schouders voor ophalen, maarja ik heb dan ook geen oorlog meegemaakt…..
offroad zegt
@Senne:
Is “H982 FKL” een beledigende boodschap? Je kunt het hoogstens een herinnering noemen aan het feit dat de Falkland oorlog in 1982 plaatsvond. En daar heb je dan nog wat fantasie voor nodig. Maxima’s landgenoten houden gewoon van rellen.
potver7 zegt
@Senne: Iets in mij zegt dat er zonder dat nummerbord een niet veel minder dreigende situatie was ontstaan.
Arnoud zegt
@potver7:
Ik weet het niet. Ik denk dat het de lont in het kruitvat was. Het was een prachtig excuus voor een lekker relletje.
ikbenmnzus zegt
@Rob: Gewoon een prachtig staaltje guerilla-marketing!
Well executed.
LittleIdiot zegt
De productie en beeldvoering zijn zoals altijd van hoogstaande kwaliteit en op zichzelf een reden om te kijken. Maar verder was het in mijn ogen een matige invuloefening met een aantal grappige momenten. Het is dat de angry locals er een ander einde aan bedacht hadden (fijn dat de crew het zonder al teveel kleerscheuren heeft doorstaan), anders was het een special (over twee delen nog wel) om je schouders bij op te halen.
tomleeuw zegt
Ik geloof echt niet dat het kenteken “per ongeluk” was. (spijt zullen ze wel hebben) En de waarheid zal wss ook vast niet boven water komen. Ik weet niet hoe dat kenteken aanvragen eigenlijk gaat in de UK?
seanxtype zegt
@tomleeuw: kenteken komt of met de auto of je vraagt een privé kenteken aan.
kjeld zegt
@seanxtype: Of je zoekt een auto met zo een kenteken
alfablog zegt
@kjeld: denk dat dit een geval is van toeval dat je zoiets tegenkomt. Ik was met mn zoon aan het kijken naar een auto voor hem. De datum dat hij is geimporteerd is gelijk aan de datum dat mijn auto op mijn naam werd gezet. Supertoevallig, maar toen ik dat zag bij de kentekencheck dacht ik, die moeten we nemen.
stamp zegt
Ik zou bijna zeggen,. of beter: ik vermoed het zelfs; heel die opstand en rellen: staged.
Waarom konden ze eigenlijk uberhaupt niet met de ferry naar Ushuaia? Political Reasons,. maar wel handig dan dat ze alvast achteruit op de ferry stonden, om op ’t strand te kunnen uitstappen.
Waarom moesten ze achteruit die Ferry op, terwijl de Ferry een paar minuten later laadkleppen heeft op de voor én achterkant?
nagut: Was wel lollig om te kijken verder hoor. En een stukje puur engelse promotie aan het eind met die RangeRovers nog even het beekje door ( of waren het LaRo Discovery’s?)
En verder: Zijn er ergens beelden te vinden van de 3 auto’s nu? Kan mij niet voorstellen dat (mochten de rellen echt zijn geweest) dat de drie auto’s nog steeds ergens ongeschonden langs de weg zullen staan.
potver7 zegt
@stamp: Dat met die ferry naar Ushuaia was zeker staged, de rest van het konvooi kon namelijk wél op een fatsoenlijke plek aan land gebracht worden. De ‘achtervolgende’ 2CV was eerder op de weg (zichtbaar in beeld) dan Jeremy’s Porsche. De rest van het konvooi zal verderop buiten beeld gestaan hebben.
ArnoldH zegt
Ik ben wel benieuwd naar de vorige eigenaar van de Porsche, die kan vast wel t een en ander over het kenteken zeggen.
Erg zonde dat ze die prachtige Lotus en Mustang zo ter ziele hebben geholpen. Vind het beide echt bijzonder mooie wagens, zo zonde…..
gregorius zegt
@arnoldh: Volgens mij had de Mustang zijn beste tijd al even achter zich!
shicomm zegt
Slapjes…. dat is eigenlijk het enige wat ik er van kan maken van het geheel…
Het is ook heel lastig om er nog iets moois van te maken nadat je de lat zo hoog hebt gelegd met iets als de vietnam special ( imho nog altijd de beste )
Opmerkelijk dat ze een deel van hun beelden van de ‘aftocht’ er in hebben gestopt.
Zelfs dat moest nog wat spannender worden gemaakt had ik het idee maar goed.
Beetje raar alleen dat ze een aantal dingen open laten ; Jezza gaf in de opening van deel 2 aan dat er een alternatief was maar vervolgens komt ie daar niet op terug.
Als het kenteken dan niet gefaked was waarom dan niet simpelweg de papieren laten zien aan die ‘protestleider’ i.p.v. aangeven dat de platen er bij de finish af zouden gaan ?
Ik hoop maar dat de rest van het seizoen iig wat sterker in elkaar zit dan de special maar ik heb zo’n vermoedden dat het niet al te lang meer gaat duren voor de stekker er uit gaat..
alcantara zegt
Dat ‘gewelddadige’ einde was ook gewoon in scene gezet, zoals 95% van de gebeurtenissen in TopGear. Mensen die denken dat dit echt is geloven zeker ook nog in Sinterklaas?
stijnwille zegt
@alcantara: jup denk het ook, laten we lekker steneb naar de crew hun hoofd gaan gooien voor gevaar voor eigen leven. Want ja “goede tv”. Hoe vind je het zelf gaan
weem zegt
@alcantara: Waar baseer je bewering op?
basjaski zegt
Kenteken nakijken kan via de DVLA. Het is allemaal bekeken en het kenteken zit er op vanaf dag 1 zo’n beetje.
Clarkson wou een 928 en er stonden er 2 te koop. Zwart filmt niet goed dus gingen ze voor de grijze. De Top Gear crew kwam er pas achter dat het misschien een referentie was aan de falklands nadat iemand het op twitter zei toen ze al 3dagen in chile waren…
Wat was er nou ZO erg aan het kenteken? het is niet alsof ze erachter hadden geschreven ”FKL – It’s ours”.
Gezeik over niks. Zonder kenteken waren dezelfde mensen net zo boos geworden omdat ze niks te doen hebben daar en er toevallig een paar britten waren, waar sommige van die Argentijnen een bloedhekel aan hebben.
wd97 zegt
Op welke dag en tijdstip worden de nieuwe afleveringen uitgezonden?
desjonnies zegt
Flauw aftreksel van een recept dat eerder leuk en spannend was.
’t is tijd voor iets nieuws
En ja, ik had ook NIET kunnen kijken, maar dan had ik geen conclusie kunnen trekken.
De Vietnam special en die eerste Zuid Amerikaanse special waren leuk, de sleet kwam erin bij de India special.
Rob zegt
@desjonnies:
Klopt als een bus wat je zegt.
En toch, toch kijk ik elke keer weer…..
Steeds. Maar. Weer. ;-)
dragspert zegt
@sir_smokalot: Via topgearspecials.com is ‘ie altijd in hd terug te kijken;) De eerste link in het artikel werkt nu al niet meer.
offroad zegt
Hebben ze bij Lotus per toeval een Esprit goed in elkaar gezet, wordt hij gedumpt in een bananenrepubliek.
alfablog zegt
Wel een enorme promo voor de Lotus. Was m zelf eigenlijk ook vergeten, maar wat een schoonheid.
S8-2000 zegt
Ook te bekijken weer via de BBC: http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b04ww8y1/top-gear-patagonia-special-part-2
mout zegt
Dat de (Britse) Lotus er goed afkomt – dat heb je anders nou nooit bij TG. Toch?