Met de uitwisselbare accu voor de Fisker Ocean kun je eindelijk in 5 minuten laden.
Sommige merken nemen hun tijd voordat ze daadwerkelijk hun reeds getoonde waar aan de man gaan brengen. In het geval van Henrik Fisker is het verhaal bijna mooier dan de auto zelf. De oud BMW (Z8) en Aston Martin (V8 Vantage) designer begon eerst voor zichzelf met een eigen merk.
De Fisker Tramonto en Latigo CS waren geen grote successen. Daarna hielp Fisker met het ontwerp van de Tesla Model S om vervolgens zijn eigen milieuvriendelijke sedan op de markt te brengen (de Fisker Karma). Dat plan faalde en sindsdien is hij bezig met een LL Cool J-esque comeback.
Uitwisselbare accu Fisker Ocean
Fisker komt terug en wordt een grote concurrent voor Tesla, als het allemaal meezit. En hoe gaat het ermee? Nou, we kunnen er nog steeds geen eentje kopen, maar de resolutie van de persafbeeldingen worden al wat beter. Nu krijgen we ook heus keihard Fisker-nieuws in de vorm van de accu van de Fisker Ocean. Die gaan namelijk uitwisselbaar zijn.
Fisker werkt samen met Ample aan de batterijen. Aan de batterijen van een EV valt een hele hoop te verbeteren. Sterker nog, de meeste EV-nadelen zijn toe te schrijven aan de accu. Een van die nadelen – de lange laadtijden – worden aangepakt.
Want de batterijen kun je namelijk verwisselen. Je hoeft alleen maar naar een Ample-station te rijden, je auto te parkeren en binnen enkele minuten kun je wegrijden met 100% in de accu. Daar kan geen snellader tegenop.
Niet hetzelfde als Nio
Het klinkt een beetje als het concept van Nio. Bij die Chinese autofabrikant vervangt men de complete accu in één keer. Bij Ample werken ze met kleine modules. Het voordeel is dat je – als de auto het toe laat – alleen maar een gedeelte hoeft te vervangen. Dat klinkt geweldig en is het ook.
Maar de auto moet het dus wel ondersteunen en dat is nu niet het geval. Wel kan Ample EV’s erop aanpassen zodat je gebruik kan maken van de accu-wisselstations. De Fisker Ocean hoef je er dus niet op aan te passen.
De mogelijkheden worden pas echt interessant als je ook reeds bestaande EV’s kunt aanpassen. De batterijdegredatie neemt met de jaren toe, waardoor de range (toch al geen USP van oude EVs) afneemt. Op deze manier kun je de oude 10 jaar oude auto’s voorzien van modernere accutechnologie.
Hoe cool zou het zijn om en oude Nissan Leaf, Renault Zoe of BMW i3 een actieradius van meer dan 400 km te kunnen geven? Overigens valt en staat een hele hoop met de prijs van de ombouwkosten en die zijn nog niet bekend. Dus wellicht moet je toch meteen een Fisker Ocean kopen. Goed nieuws: die is vanaf morgen te bestellen in Europa.
Via: InsideEVs
Meer lezen? Dit zijn de 14 duurste auto’s die amper 200 km/u halen!
faalhaas zegt
Wat heb je nou aan vervangbare auto onderdelen? Kan je niks nieuws verkopen als het kapot gaat.
invictus66 zegt
Ik helemaal voor het idee om batterijen te wisselen en in het station te laden op het meest efficiënte moment. Dit kan volgens mij echter alleen werken als er standaard afgesproken kan worden onder de autofabrikanten en dat zie ik nog niet onmiddellijk gebeuren.
TheMaster zegt
Jij wisselt dus ook je accu van je telefoon? Accu swap voor auto’s werkt echt niet vanuit de gebruiker gezien. De swap stations zijn nooit precies op de plek waarop je het wilt. Want dan kom je aan met bijvoorbeeld 25% accu of met -5%. Met 25% is echt zonde van je tijd om een swap te maken en met -5% moet je alsnog een keer laden. Ook hoeft er maar 1 iemand voor jou een swap aan het maken zijn, en je had al beter naar een HPC kunnen gaan.
Qua businesscase snap ik een swap station al helemaal niet. Enorme waste of resources, idle kost erg veel geld ivm personeel, kosten om alles neer te zetten is enorm, ook veel SPOF’s. Voor hetzelfde geldt kan je waarschijnlijk 40 Superchargers neerzetten.
invictus66 zegt
Behalve de potentieel te hoge kost zie ik het probleem niet.
Met een standaard kan het wisselen van batterij een volledig automatisch proces zijn dat niet langer hoeft te duren dan een tank beurt. Dat de batterij niet helemaal leeg is kan opgevangen worden in de prijs. Je betaald een service kost + een kost per kWh bv.
Dat een station nooit precies is waar jij het wil, is toch niks nieuws? Een tank- of laadstation is toch ook nooit precies waar jij het wil?
stekkerkoning zegt
Een laadstation kan aan huis, precies waar je wil.
stekkerkoning zegt
Aha, SPOF is Single Point Of Failure. Was een opzoekertje.
Nadeel van batterijwisselen is ook dat je in de auto moet blijven wachten. Het scenario is dan als volgt; lang rijden, tien à vijftien minuten voor een accuwissel en nog evenzoveel tijd voor parkeren van de auto, een sanitaire stop, koffie en een broodje. Dat kost dus algauw twintig minuten en als er toevallig iemand anders met een accuwissel bezig is, dan is de vertraging tien minuten. Stoppen, auto parkeren bij de snellader, sanitaire stop, koffie en een broodje kost dezelfde hoeveelheid tijd. Brandstof tanken spaart tien minuten tot een kwartier aan tijd.
pbbb zegt
Het zou mooi zijn als je thuis kan wisselen. De ene dag een accu opladen met zonnecellen, en die de volgende dag eronder schroeven en de volgende laden. Kun je de energie eventueel ook thuis gebruiken.
Mike zegt
Dat kan je al doen, gewoon een vaste accu thuis monteren die je overdag oplaad en als je slaapt laat je de vaste accu de accu van de auto weer vullen, tijd zat
mashell zegt
Maar die thuis batterijen zijn nog veel te duur en daarbij veel te klein. Aan een 10kW thuis batterij heb je niet veel om je auto met 50 kW batterij te vullen. Die thuisbatterij moet groter zijn dan de batterij van je auto en minder kosten dan zo’n auto en dat is nu niet het geval.
fransananas zegt
Wisselaccus is echt achterhaald. De laadtijden zijn tegenwoordig zo snel. Wachten is er amper bij. Infrastructuur is er al en groeit met de dag. Zie dat maar eens met wisselstations te regelen